Gå til innhold

Facebook til 10 åring?

Gjest MayLynn

Anbefalte innlegg

Gjest MayLynn

Mi tiårige jente har lyst på Facebook. Eldstemann fikk først da han ble 13 men han har ikke mast noe særlig.

Men ser at det er veldig mange på trinnet til eldstejenta som allerede er på FB og har vært der en stund. I tillegg kjenner hun mange fra en by i nabokommunen fordi hun går på en fritidsaktivitet der. Og mange søskenbarn som bor litt vekke er innpå i den alderen. Så jeg ser jo poenget med å holde kontakten med dem.

Men det ER jo en aldersgrense. Tenkte kanskje jeg skulle vente til enda flere jenter på trinnet er innpå (nå er det flest gutter) før jeg sier ja. Men venter nok ikke til hun blir 13 nei.

Har sett barn som er mye yngre også inne på FB. Ser ikke helt hva som er så galt med det liksom? Så lenge foreldrene følger godt med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 69
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

6

• jubalong70

3

• Tonette

2

• Angustia

2

Mest aktive i denne tråden

Min tiåring har heldigvis ikke spurt om å få FB ennå, så jeg slipper å ta stilling til det spørsmålet ;)

Jeg ser igrunnen ikke noe galt i at hun får FB så lenge du får passordet hennes og kan gå inn for å sjekke med jevne mellomrom (evt hver gang hun skal inn på sida). FB er langt tryggere enn svært mange andre sider som faktisk lages for barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "sliter" litt med det samme. Jentene våre (10 og 11) vil gjerne ha Facebook. Det er ikke så mye mas, fordi jeg har sagt nei før, og de vet jeg er konsekvent :)

Men, det er maaaaange av vennene deres som har FB, og særlig til hun som går i 6. klasse.

FB er jo ikke "farlig", men de opererer med en aldersgrense, og jeg er for å la barna ha respekt for aldersgrenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svarttrost

Jeg henviser til aldersgrensa, som jo er 13 år.

Når min sønn forteller meg med at venner av ham er der, sier jeg bare at jeg ikke kan styre hva foreldrene deres lar dem få lov til, men at vi skal holde oss til aldersgrensa. Han respekterer det, og han er 12 år.

Kanskje bør en ha i bakhodet at fb også er en arena for opplasting av bilder en slett ikke vil skal nå offentligheten, og for mobbing. Ingen ulempe at barnet er så modent som mulig før det får seg konto....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Jeg "sliter" litt med det samme. Jentene våre (10 og 11) vil gjerne ha Facebook. Det er ikke så mye mas, fordi jeg har sagt nei før, og de vet jeg er konsekvent :)

Men, det er maaaaange av vennene deres som har FB, og særlig til hun som går i 6. klasse.

FB er jo ikke "farlig", men de opererer med en aldersgrense, og jeg er for å la barna ha respekt for aldersgrenser.

Jo enig i det med aldersgrensen. Men man lar jo av og til ungene se en film som de egentlig er for små for? Blir det ikke litt det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De to yngste stebarna mine er 10 og 11 og har vært på Facebook i noen måneder. Pappa'n (min samboer) og mamma'n er enige om at det er greit.

Vi har måttet ta et par runder med snuppa på 10. Sambo stengte kontoen hennes en gang... Hun var veldig ukritisk til hvem hun ville være venn med, hva hun kommenterte osv... Jeg tror hun nå er litt "bedre", men hun følges fortsatt med på! 11-åringen er en helt annen type, og det er helt uproblematisk at han er der (selvom vi selvfølgelig har muligheten til å kontrollere ham også)

Jeg er ikke enig med meg selv om hva som er greit eller ikke... Jeg legger meg ikke opp i det, de har to foreldre som er enige og da er det liksom greit. Samtidig er jeg ikke tilhenger av å bryte aldersgrenser heller (selvom det jo hender at 5-åringen vår ser filmer med 7-årsgrense.. ;) )

Jeg tenker som så at man må se an barnet, rett og slett, dersom man ikke konsekvent holder på aldersgrensa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har valgt å følge aldersgrensa på 13 år, selv om jeg er usikker på om det er helt riktig av oss. Det er mange som ikke kjenner til aldersgrensa, men det bør jo være et hint at man må lyve på alderen for å få opprettet profil hvis man er under 13. Jeg får problemer med moralen hvis jeg må godkjenne dette.

Enkelte aldersgrenser er absolutte. Jeg ser nok på FB-aldersgrensa som mer veiledende, men har foreløpig valgt å følge den.

Gutten er 11 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

''Men venter nok ikke til hun blir 13 nei.''

Så skal du eller hun lyve om alderen?

Når er det "greit" å lyve?

Jeg venter nok ikke til hun er 13 nei fordi jeg vil ikke at hun skal være utestengt fra et sosialt nettverk. Antar at de aller aller fleste av vennene hennes er på FB lenge før de er 13.

Har du aldri sett en film før du var gammel nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo enig i det med aldersgrensen. Men man lar jo av og til ungene se en film som de egentlig er for små for? Blir det ikke litt det samme?

''Jo enig i det med aldersgrensen. Men man lar jo av og til ungene se en film som de egentlig er for små for? Blir det ikke litt det samme?''

Nei, jeg velger å tro at det ikke det samme. En film kan du se sammen, enten på kino, TV eller DVD, og evt "snakke om det" etterpå.

FB og internett generelt har vi som foreldre langt mindre styring på. På godt og vondt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Jeg venter nok ikke til hun er 13 nei fordi jeg vil ikke at hun skal være utestengt fra et sosialt nettverk. Antar at de aller aller fleste av vennene hennes er på FB lenge før de er 13.

Skjønner at både film og FB ha aldersgrenser en kan velge å respektere eller ignorere, forøvrig synes jeg mediene har lite til felles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk flest tror det er noe alvorlig i veien med meg, som lot barna mine få facebookprofiler allerede da de var 5 og 7 år gamle. Jeg derimot synes det er greit å lære opp ungene hvordan de skal oppføre seg på nett fra de er små. Jeg har passordet deres og vi har pc'n i stua, og jeg følger med på hva de bruker facebook til.

Jeg har også brukt facebook til læring. F.eks da de begynte med å lese og skrive syntes de det var morsomt å chatte med tante. De ville helst at jeg skulle skrive og lese for de, men da sa jeg at de måtte skrive og lese selv. Med en tålmodig tante som er lærer, så fikk de god lese og skrivetrening der. Ettervært begynte de med engelsk på skolen, og guttungen klagde på at det var så vanskelig å lære hva dyrene på gården heter på engelsk. Da brukte vi Farm Town, og da lærte han hva dyrene het på engelsk i en fei. Og da de hadde om mat, så brukte vi Restaurant City til å lære hva den forskjellige maten heter på engelsk.

Vi har hatt facebook noen år, og vi har overhodet ingen negative erfaringer med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg venter nok ikke til hun er 13 nei fordi jeg vil ikke at hun skal være utestengt fra et sosialt nettverk. Antar at de aller aller fleste av vennene hennes er på FB lenge før de er 13.''

De aller fleste av vennene vil sikkert også drikke seg fulle før de er 18 år? Skal du kjøpe øl, slik at hun ikke er "utestengt"?

Og hva tror du at du lærer henne?

''Har du aldri sett en film før du var gammel nok?''

Filmaldersgrenser (i hvert fall der jeg bodde) gjelder for å se alene, ikke når man er sammen med foreldre. I Storbritannia har man også PG - parent's guidance.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svarttrost

''Jo enig i det med aldersgrensen. Men man lar jo av og til ungene se en film som de egentlig er for små for? Blir det ikke litt det samme?''

Nei, jeg velger å tro at det ikke det samme. En film kan du se sammen, enten på kino, TV eller DVD, og evt "snakke om det" etterpå.

FB og internett generelt har vi som foreldre langt mindre styring på. På godt og vondt...

Helt enig.

Dessuten kan barn se filmer de er for små til, så lenge det er sammen med voksne. En kan trekke fra 4 år på aldersgrensen.

Er ellers enig med de som skriver at de to mediene ikke kan sammenlignes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

''Jeg venter nok ikke til hun er 13 nei fordi jeg vil ikke at hun skal være utestengt fra et sosialt nettverk. Antar at de aller aller fleste av vennene hennes er på FB lenge før de er 13.''

De aller fleste av vennene vil sikkert også drikke seg fulle før de er 18 år? Skal du kjøpe øl, slik at hun ikke er "utestengt"?

Og hva tror du at du lærer henne?

''Har du aldri sett en film før du var gammel nok?''

Filmaldersgrenser (i hvert fall der jeg bodde) gjelder for å se alene, ikke når man er sammen med foreldre. I Storbritannia har man også PG - parent's guidance.

Jeg syns ikke øl kan sammenlignes med FB. Men jeg respekterer at du syns det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke øl kan sammenlignes med FB. Men jeg respekterer at du syns det.

Poenget var selvsagt ikke øl, men at du lærer barn at det er OK å "omgå" aldersgrenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...