Gå til innhold

Facebook til 10 åring?

Gjest MayLynn

Anbefalte innlegg

Gjest Svarttrost

''Det tror jeg du har helt rett i, togli. Samtidig er det ennå større grunn til å være skeptisk til bruk av sosiale medier i for lav alder, synes jeg. Jeg har akkurat avslutta praksisperiode på en barneskole, og makan til intriger på nett har jeg aldri drømt om at kunne vært mulig. Det er snakk om tildels meget alvorlige mobbeepisoder, og jeg kunne i min villeste fantasi ikke forstille meg at 10-åringer var i besittelse av et vokabular av den typen jeg fikk se :( Når dette spres på nett via både e-poster og meldinger på FB og Moviestar Planet, ble jeg ordentlig skeptisk. Sistnevnte er en skikkelig uting, siden det er penger involvert i deler av spillet. Barna deler dermed på profiler (inkludert passord) fordi noen har VIP-bruker og andre ikke, og dermed er det plutselig ikke lenger så viktig å holde andre passord for seg sjøl heller. Ikke bra!''

Her synes jeg du er inne på det som er helt essensielt i forhold til aldersgrenser og bruk av sosiale medier. 10-åringer skjønner ikke konsekvensen av det de skriver, det skrevne ord er mye sterkere enn stygge ord vekslinger i en krangel RL. Dette har de små ikke forutsetninger for å se. Digital mobbing er et økende problem, og mange foreldre er naive om de tror gullungene sine bare sender hjerter og gode ord til hverandre.

Her i huset er det overhode ikke aktuelt å komme på FB før aldersgrensen, jenta på 10 var på GSM og Moviestar planet, men de profilene ble slettet etter at det ble sendt noen stygge meldinger mellom venninner. Noe som begynte rimelig uskyldig akselererte ganske fort uten at ungene helt skjøte hva som skjedde, ei jente følte seg truet og utestengt. Sånt er ikke akseptert her i huset, selv om min datter dessverre var av de verste.

Veldig godt skrevet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 69
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

6

• jubalong70

3

• Tonette

2

• Angustia

2

Mest aktive i denne tråden

Sammenligningen gikk på det å "lure" aldersgrensen. Ellers syns jeg nesten film er verre enn FB jeg da.

Jeg kommer til å ha full tilgang til hennes FB profil.

Uansett så blir det ikke ennå. 13 åringen har jo akkurat fått lov. Der holdt jeg på grensen. Men det er akkurat som om det har "eksplodert" med mindre unger der det siste halvåret.

Jeg har ikke så store barn at problemet er aktuelt å ta stilling til foreløpig, men ''Ellers syns jeg nesten film er verre enn FB jeg da.'' er jeg veldig enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jentemammaen

Facebook til 10-åringen er uaktuelt. Eldste fikk da hun var 13, men det var ikke noe mas før, heller. 10-åringen har heller ikke begynt å mase. Det blir uansett ikke ennå, vil helst vente til 13årsgrensen er nådd, men kommer kanskje til å vurdere det, dersom vennene hennes får lov tidligere. I så fall blir det kun snakk om profil vi har tilgang til, og pc i stua (som i dag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk flest tror det er noe alvorlig i veien med meg, som lot barna mine få facebookprofiler allerede da de var 5 og 7 år gamle. Jeg derimot synes det er greit å lære opp ungene hvordan de skal oppføre seg på nett fra de er små. Jeg har passordet deres og vi har pc'n i stua, og jeg følger med på hva de bruker facebook til.

Jeg har også brukt facebook til læring. F.eks da de begynte med å lese og skrive syntes de det var morsomt å chatte med tante. De ville helst at jeg skulle skrive og lese for de, men da sa jeg at de måtte skrive og lese selv. Med en tålmodig tante som er lærer, så fikk de god lese og skrivetrening der. Ettervært begynte de med engelsk på skolen, og guttungen klagde på at det var så vanskelig å lære hva dyrene på gården heter på engelsk. Da brukte vi Farm Town, og da lærte han hva dyrene het på engelsk i en fei. Og da de hadde om mat, så brukte vi Restaurant City til å lære hva den forskjellige maten heter på engelsk.

Vi har hatt facebook noen år, og vi har overhodet ingen negative erfaringer med det.

Folk flest tror det er noe alvorlig i veien med meg, som lot barna mine få mopeder allerede da de var 5 og 7 år gamle. Jeg derimot synes det er greit å lære ungene hvordan de skal oppføre seg i trafikken fra de er små. Jeg har nøklene deres og vi har mopedene i garasjen, og jeg følger med på hvor de pleier å kjøre.

Jeg har også brukt moped til læring. F.eks da de begynte med å lese og skrive syntes de det var morsomt å selv kunne kjøre til tante. De ville helst at jeg skulle forklare veien for dem, men da sa jeg at de måtte lese trafikkskiltene selv. Med en tålmodig tante som endestasjon, så fikk de god kjøre- og trafikktrening.

Vi har hatt mopeder noen år, og vi har overhodet ingen negative erfaringer med det. Og da er det vel ikke noen grunn til å bry seg med aldersgrense eller signaleffekt, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk flest tror det er noe alvorlig i veien med meg, som lot barna mine få mopeder allerede da de var 5 og 7 år gamle. Jeg derimot synes det er greit å lære ungene hvordan de skal oppføre seg i trafikken fra de er små. Jeg har nøklene deres og vi har mopedene i garasjen, og jeg følger med på hvor de pleier å kjøre.

Jeg har også brukt moped til læring. F.eks da de begynte med å lese og skrive syntes de det var morsomt å selv kunne kjøre til tante. De ville helst at jeg skulle forklare veien for dem, men da sa jeg at de måtte lese trafikkskiltene selv. Med en tålmodig tante som endestasjon, så fikk de god kjøre- og trafikktrening.

Vi har hatt mopeder noen år, og vi har overhodet ingen negative erfaringer med det. Og da er det vel ikke noen grunn til å bry seg med aldersgrense eller signaleffekt, heller.

Haha! Morsom du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatt på kornet

Glimrende! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, for det er lov å se på en film med foreldre.

Det er derimot direkte løgn når man skriver inn en falsk fødselsdato.

Om noen år gjør hun gjerne det samme på et sted med 18-års grense...

Det er smart å tenke seg om, i stedet for å gi seg for hver minste ting.

''Det er smart å tenke seg om, i stedet for å gi seg for hver minste ting.''

Det er jo ikke nødvendigvis slik at man ikke har tenkt seg om hvis man lar ungene være på Facebook, man har bare gjort en annen vurdering enn du har.

Jeg synes ikke man skal undervurdere barn, de er jo tenkende vesener de også. Jeg tror ikke nødvendigvis barn vokser opp til å bli lovbrytere eller fullstendig uten respekt for aldersgrenser og andre grenser selv om de får lov til å få Facebook-profil noen år før tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke nødvendigvis slik at man ikke har tenkt seg om hvis man lar ungene være på Facebook, man har bare gjort en annen vurdering enn du har.

Jeg synes ikke man skal undervurdere barn, de er jo tenkende vesener de også. Jeg tror ikke nødvendigvis barn vokser opp til å bli lovbrytere eller fullstendig uten respekt for aldersgrenser og andre grenser selv om de får lov til å få Facebook-profil noen år før tiden.

Jeg er enig med deg. Det er ikke akkurat Grunnloven vi snakker om her.

Ungene forstår forskjellen på FB, alkoholsalg og annet lovverk.

Mange i 10-12-årsalderen har vært på sider der man blir spurt om man er over 18 år og sett hva som skjer når man svarer Ja eller Nei. Det er jo ikke akkurat sånn at politiet kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjør det du mener er best

Vurder selv, mine jenter på 10 og 12 år har FB.

Vi har passord, og er venn på FB.

Det er tusenvis av langt farligere nettsteder for barn. På FB har en ihvertfall en viss mulighet til å kunne følge med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...