Gjest Svarttrost Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 Ungene min tjener til ukepenger gjennom husarbeid. Før har jeg hatt et tungvint system med betaling pr. oppgave, jeg vil nå betale for tiden de bruker. Hvor mye ville du satt som timelønn? De er 9 og 12 år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 Du må finne ut hvor mye du har lyst og betale og så finne ut omtrent hvor lang tid de bruker. Så deler du. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Svarttrost Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 Du må finne ut hvor mye du har lyst og betale og så finne ut omtrent hvor lang tid de bruker. Så deler du. Det er klart. Men jeg ønsker at de skal få omtrent det samme som andre unger, derfor spør jeg her Anyone? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest winda Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 Her har de alltid måttet hjelpe til hjemme uten å få betaling. Jeg mener dette inngår i en "felles husholdning". Hvorfor skal ungene få betalt for å hjelpe til i fellesskapet? Og hvordan skal man fordele "prislappene"? 5 kroner for oppvasken, 10 kroner for å støvsuge osv? Foreldrene får heller ikke penger for å gjøre husarbeid, hvorfor skal barna få dette? Og hvor går grensen for å motta betaling? Hva når de blir større og nekter å gjøre en tjeneste før de har "forhandlet" seg fram til en lønn? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Svarttrost Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 Her har de alltid måttet hjelpe til hjemme uten å få betaling. Jeg mener dette inngår i en "felles husholdning". Hvorfor skal ungene få betalt for å hjelpe til i fellesskapet? Og hvordan skal man fordele "prislappene"? 5 kroner for oppvasken, 10 kroner for å støvsuge osv? Foreldrene får heller ikke penger for å gjøre husarbeid, hvorfor skal barna få dette? Og hvor går grensen for å motta betaling? Hva når de blir større og nekter å gjøre en tjeneste før de har "forhandlet" seg fram til en lønn? Nja, det var vel ikke akkurat det jeg spurte om, men slik er det på dol Svar på spørsmålene dine finner du i timelønntråden lenger nede. Et spørsmål til deg: gir du ungene ukepenger? Hvor mye? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest winda Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 Nja, det var vel ikke akkurat det jeg spurte om, men slik er det på dol Svar på spørsmålene dine finner du i timelønntråden lenger nede. Et spørsmål til deg: gir du ungene ukepenger? Hvor mye? Unnskyld at det ble litt utenfor tema : /. Nei, ungene har aldri fått ukepenger hos oss. De har fått oppleve vår økonomi på "godt og vondt". De har sett at vi sliter med å få endene til å møtes, og de har sett at i perioder har vi bedre økonomi. Tror ikke de har tatt noen skade av dette. Uansett har de fått det de har trengt når vi har hatt råd til å kjøpe det. De vet også at har jeg kun en ti-krone igjen, så får de den om de trenger den veldig. Mine barn er nå blitt voksne og de tar veldig sin egen økonomi på alvor . Det er sikkert ikke slik den "normale" familie ville ha gjort ting, men vi har aldri være A4- mennesker heller 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 Det er klart. Men jeg ønsker at de skal få omtrent det samme som andre unger, derfor spør jeg her Anyone? Jeg har betalt minstemann 10 kr for hver ting han gjorde, men nå får han ikke penger for det han gjør lenger. Akkurat nå har han skrudd av forhjulene på stolen min og renset for hår og deretter vasket den og det hadde jeg nok gitt en hundrelapp for fordi det tok lang tid og er en drittjobb jeg helst vil slippe sjøl. Jeg ga ikke pengene heller, men skrev dem på et exceldokument på pcen og så sparte han til lommepenger i sommerferien + at han fikk en krone for hver side han leste. Det ble et par tusen kroner i lommepenger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 Her har de alltid måttet hjelpe til hjemme uten å få betaling. Jeg mener dette inngår i en "felles husholdning". Hvorfor skal ungene få betalt for å hjelpe til i fellesskapet? Og hvordan skal man fordele "prislappene"? 5 kroner for oppvasken, 10 kroner for å støvsuge osv? Foreldrene får heller ikke penger for å gjøre husarbeid, hvorfor skal barna få dette? Og hvor går grensen for å motta betaling? Hva når de blir større og nekter å gjøre en tjeneste før de har "forhandlet" seg fram til en lønn? Enig med deg, vil aldri betale barna for å hjelpe til me vanlige oppgaver i hverdagen. Kunne imidlertid betalt dem for 'ekstraordinære ting', som jeg ellers ville vurdert å betale andre for. Tror jeg. Men barna mine er små ennå. De bærer dog ut søpla og hjelper til å dekke/rydde bordet, samt rydde rommet sitt (litt), uten at det kunne falle meg inn å betale dem for det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lula Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 Våre (11 og 14) får 10 kr per dag for å holde stå opp- og leggetider. Klarer de dette kan de få 5 kr per husarbeidsoppgave/god oppførsel/karakterer o.l. x 2 per dag. Hver kveld fyller vi ut skjema med dagens kryss. Pengene utbetales en gang per uke. Er vi for sene med utbetalingen straffes vi med 50 kr ekstra til hvert barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Hos oss får ungene ukelønn. Skal de få den innebærer det at rommet er ryddig kl. 18 på lørdag, at de hjelper til med bl.a. dekke på bord, ta av bord, ta ut søppel, ta ut matboksen fra ryggsekken, gjøre leksene uten å bli mast på, samt hjelpe til med det vi ber om sånn i det daglige. Utover dette kan de få ekstra betalt for å hjelpe til med diverse oppgaver. Så langt har vi ikke merket noen tegn til å kreve penger for å hjelpe til. Pengene de får kan de bruke til det de vil. Minstemann ønsker seg inderlig ZuZu Pets (eller hva det heter), og sparer til det. De to eldste ønsker seg veldig egen laptop, og sparer til det.De bruker sjelden pengene på noe annet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
black wealch Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Våre (11 og 14) får 10 kr per dag for å holde stå opp- og leggetider. Klarer de dette kan de få 5 kr per husarbeidsoppgave/god oppførsel/karakterer o.l. x 2 per dag. Hver kveld fyller vi ut skjema med dagens kryss. Pengene utbetales en gang per uke. Er vi for sene med utbetalingen straffes vi med 50 kr ekstra til hvert barn. Tuller du? Penger for å stå opp og legge seg?? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lula Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Tuller du? Penger for å stå opp og legge seg?? For å holde tidene som er satt. Etter dette ble innført står minsten opp uten problemer om morgenen og alle slipper sure miner, stress og krangling. Ukelønn hadde de nok fått uansett, vi har bare satt "pris" på ting som kunne forbedres og vi har virkelig merket forskjellen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Enig med deg, vil aldri betale barna for å hjelpe til me vanlige oppgaver i hverdagen. Kunne imidlertid betalt dem for 'ekstraordinære ting', som jeg ellers ville vurdert å betale andre for. Tror jeg. Men barna mine er små ennå. De bærer dog ut søpla og hjelper til å dekke/rydde bordet, samt rydde rommet sitt (litt), uten at det kunne falle meg inn å betale dem for det. Helt enig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.