Sør Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 ''Både Norsk gynekologisk forening og Jordmorforeningen går inn for sentralisering av fødetilbudet. - Problemet med de forsterkede fødestuene er at de ikke alltid følger kriteriene for seleksjon av pasienter. Bekymringen har blant annet gått på at kvinner i fødsel ikke ble overført til fødeavdeling, sier Bjørn Backe, leder av Norsk gynekologisk forening. '' ''Jordmorforeningen mener kravene til gynekologbemanning er avgjørende for de små fødeavdelingene. - Vikarstafetter er en risiko. Vi er avhengig av en stabil stab, med minst fire gynekologer, sier leder Marit Heiberg i Den norske jordmorforening. Hun er enda klarere på at forsterkede fødestuer ikke er forsvarlig.'' Kilde: http://www.aftenposten.no/helse/article4020656.ece Interessant å høre fra "den andre siden". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360244-fagfolk-vil-ha-f%C3%B8dekutt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Stakkars kvinner som går i fødsel- og så skal fraktes langt av gårde i bil... Jeg syntes det var ille nok å kjøre de 5 min til sykehuset. Hver en hump var en pine. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360244-fagfolk-vil-ha-f%C3%B8dekutt/#findComment-3113425 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 6. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2011 Stakkars kvinner som går i fødsel- og så skal fraktes langt av gårde i bil... Jeg syntes det var ille nok å kjøre de 5 min til sykehuset. Hver en hump var en pine. Joda, men når folk bosetter seg lengst mulig fra naboen kan de faktisk ikke forvente at et sykehus skal være under 5 km vekke. Jeg så at en av fødeavdelingene i Norge hadde to (2) fødsler i hele 2010. Ikke bare koster det åpenbart utrolig mye, men i tillegg er de som jobber der ikke en del av et fagmiljø. Det er bedre at de jobber på et langt større sted, og så får man heller betale en måned på hotell for de to gravide. :-) Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360244-fagfolk-vil-ha-f%C3%B8dekutt/#findComment-3113430 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Stakkars kvinner som går i fødsel- og så skal fraktes langt av gårde i bil... Jeg syntes det var ille nok å kjøre de 5 min til sykehuset. Hver en hump var en pine. Samtidig er det en fordel at det er så mye kompetanse til stede at de kan redde liv om det blir komplikasjoner. Ved lengre vei til fødested starter man tidligere, da er det ikke snakk om å vente til det bare er et par-fem minutter mellom hver ri. Og da er heller ikke frakten like ubehagelig. Men klart, det ideelle er kombinasjonen kort vei og god kompetanse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360244-fagfolk-vil-ha-f%C3%B8dekutt/#findComment-3113432 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ikke lokalsykehus Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Jeg ville aldri ha turt å føde på noe annet enn et stort sykehus med mange leger klare til å ta keisersnitt, gi blodoverføring og operere ut etterbyrden (og med god barneintensivavdeling også). Det har reddet meg, og barneintesiv har mange jeg kjenner hatt god bruk for umiddelbart etter fødsel. Stakkars de som må hive seg i en ambulanse eller sykehelikopter rett etter/under fødsel tenker jeg. Det er da bevist at det er tryggere på større enheter? fatter ikke disse fakkeltogene for små fødeenheter, det virker farlig! Men nå hadde jeg dødd under en hjemmefødsel også da, uten at mitt første svangerskap var vurdert som noe som helst risiko på forhånd. Overlevde fordi jeg tilfeldigvis ble satt igang på sykehus. Jeg tror det samme er tilfelle ved en rekke andre tilstander. Hvis jeg blir alvorlig syk: Nei til lokalsykehus, få meg på Rikshospitalet øyeblikkelig! Til nød Ullevål. Glad jeg bor i Oslo! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360244-fagfolk-vil-ha-f%C3%B8dekutt/#findComment-3113440 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest To høyrisikofødsler Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Jeg ville aldri ha turt å føde på noe annet enn et stort sykehus med mange leger klare til å ta keisersnitt, gi blodoverføring og operere ut etterbyrden (og med god barneintensivavdeling også). Det har reddet meg, og barneintesiv har mange jeg kjenner hatt god bruk for umiddelbart etter fødsel. Stakkars de som må hive seg i en ambulanse eller sykehelikopter rett etter/under fødsel tenker jeg. Det er da bevist at det er tryggere på større enheter? fatter ikke disse fakkeltogene for små fødeenheter, det virker farlig! Men nå hadde jeg dødd under en hjemmefødsel også da, uten at mitt første svangerskap var vurdert som noe som helst risiko på forhånd. Overlevde fordi jeg tilfeldigvis ble satt igang på sykehus. Jeg tror det samme er tilfelle ved en rekke andre tilstander. Hvis jeg blir alvorlig syk: Nei til lokalsykehus, få meg på Rikshospitalet øyeblikkelig! Til nød Ullevål. Glad jeg bor i Oslo! ''Men nå hadde jeg dødd under en hjemmefødsel også da, uten at mitt første svangerskap var vurdert som noe som helst risiko på forhånd. Overlevde fordi jeg tilfeldigvis ble satt igang på sykehus.'' Samme her. I tillegg var det stor fare for mitt liv og bare så vidt barnet overlevde ved fødsel nummer to, selv om jeg fødte på et stort sykehus. Det som berget oss var at operasjonssalen var ledig og lå ved siden av fødeavdelingen, så de fikk sprettet meg opp i løpet av minutter. Derfor ble jeg uhyre provosert da prinsesse Martha ivret og reklamerte så ivrig for hjemmefødsler. Å føde medfører stor risiko for mange, og da må ekspertise være tilgjengelig raskt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360244-fagfolk-vil-ha-f%C3%B8dekutt/#findComment-3113467 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Jeg er stygt redd guttungen her ikke ville overlevd de første dagene etter fødselen om han ble født på en liten fødestue langt fra et større sykehus. Hjertefeilen ble ikke påvist på ultralyd og det tok en stund etter fødselen før en våken sykepleier sendte ham på kuvøseavdelingen hvor han fikk livsnødvendig hjelp før vi etterhvert ble videresendt til Riksen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360244-fagfolk-vil-ha-f%C3%B8dekutt/#findComment-3113517 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Stakkars kvinner som går i fødsel- og så skal fraktes langt av gårde i bil... Jeg syntes det var ille nok å kjøre de 5 min til sykehuset. Hver en hump var en pine. ''Stakkars kvinner som går i fødsel- og så skal fraktes langt av gårde i bil..'' Har heldigvis ikke vært en aktuell problemstilling for meg. Men jeg ville følt større angst ved å måtte føde ved et sykehus/fødestue der de kanskje ikke hadde kompetanse til de mest kompliserte fødsler og nyfødt-akutte tilfeller. Selv om alt er normalt på forhånd, kan ting skje underveis. Nei, da ville jeg selv heller valgt å transporteres før fødselen var i gang! Men respekterer at andre føler det annerledes. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360244-fagfolk-vil-ha-f%C3%B8dekutt/#findComment-3113522 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Utfordringene slik jeg ser det (som ikke bor nær en stor fødemaskin) er flere: 1. De aller, aller fleste fødsler forløper normalt, og kan skje både i hjemmet, på fødestue og i fødeavdeling. 2. Hva med avstandene i dette lange og ulendte landet vårt? Her jeg bor har vi sykehus med fødeavdeling (som til stadighet trues med nedleggelse). Nærmeste fødeavdeling er 2 timers kjøring fra her jeg bor - halvparten på dårlig vei. For de som bor enda lenger unna den andre fødeavdelingen blir det fort 4-5 timers kjøring, på SKIKKELIG dårlige veier. Hvordan tar man da vare på den fødende, barnet og familien? 3. Transportfødsler. Er det noe vi faktisk ønsker å ha en økning av? Jeg er 100% sikker på at alle som har født skriker et rungende NEI!!! 4. Flere som har født på de store fødeavdelingene forteller om en fabrikkbåndsfølelse. Den personlige "servicen" blir borte i det store. Jeg sier ikke at alle har den følelsen, og jeg har ingen personlige erfaringer - bare refererer uttalelser fra andre. Så, det er mange faktorer som må tas med i denne betraktningen. Og den fødende MÅ ikke overhøres!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360244-fagfolk-vil-ha-f%C3%B8dekutt/#findComment-3113674 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Utfordringene slik jeg ser det (som ikke bor nær en stor fødemaskin) er flere: 1. De aller, aller fleste fødsler forløper normalt, og kan skje både i hjemmet, på fødestue og i fødeavdeling. 2. Hva med avstandene i dette lange og ulendte landet vårt? Her jeg bor har vi sykehus med fødeavdeling (som til stadighet trues med nedleggelse). Nærmeste fødeavdeling er 2 timers kjøring fra her jeg bor - halvparten på dårlig vei. For de som bor enda lenger unna den andre fødeavdelingen blir det fort 4-5 timers kjøring, på SKIKKELIG dårlige veier. Hvordan tar man da vare på den fødende, barnet og familien? 3. Transportfødsler. Er det noe vi faktisk ønsker å ha en økning av? Jeg er 100% sikker på at alle som har født skriker et rungende NEI!!! 4. Flere som har født på de store fødeavdelingene forteller om en fabrikkbåndsfølelse. Den personlige "servicen" blir borte i det store. Jeg sier ikke at alle har den følelsen, og jeg har ingen personlige erfaringer - bare refererer uttalelser fra andre. Så, det er mange faktorer som må tas med i denne betraktningen. Og den fødende MÅ ikke overhøres!!! ''De aller, aller fleste fødsler forløper normalt'' Jada, de fleste fødsler forløper normalt og fint, og det har forsåvidt også mine gjort. Jeg hadde dog vært engstelig for å føde på mindre fødestuer og sykehus uten all mulig kompetanse, selv om det "stort sett går bra". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360244-fagfolk-vil-ha-f%C3%B8dekutt/#findComment-3113678 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest To høyrisikofødsler Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Utfordringene slik jeg ser det (som ikke bor nær en stor fødemaskin) er flere: 1. De aller, aller fleste fødsler forløper normalt, og kan skje både i hjemmet, på fødestue og i fødeavdeling. 2. Hva med avstandene i dette lange og ulendte landet vårt? Her jeg bor har vi sykehus med fødeavdeling (som til stadighet trues med nedleggelse). Nærmeste fødeavdeling er 2 timers kjøring fra her jeg bor - halvparten på dårlig vei. For de som bor enda lenger unna den andre fødeavdelingen blir det fort 4-5 timers kjøring, på SKIKKELIG dårlige veier. Hvordan tar man da vare på den fødende, barnet og familien? 3. Transportfødsler. Er det noe vi faktisk ønsker å ha en økning av? Jeg er 100% sikker på at alle som har født skriker et rungende NEI!!! 4. Flere som har født på de store fødeavdelingene forteller om en fabrikkbåndsfølelse. Den personlige "servicen" blir borte i det store. Jeg sier ikke at alle har den følelsen, og jeg har ingen personlige erfaringer - bare refererer uttalelser fra andre. Så, det er mange faktorer som må tas med i denne betraktningen. Og den fødende MÅ ikke overhøres!!! Ja, de fleste fødsler forløper normalt, og har alltid gjort det. Men mens det i tidligere tider var var mange mødre som døde under fødsler, så blir slike tilfeller som mitt eget berget. Og det til og med barna mine også. Saken er at man ikke vet på forhånd når komplikasjonene inntrår. Jeg syns likevel mitt liv var verdt å redde. Og det til og med to ganger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360244-fagfolk-vil-ha-f%C3%B8dekutt/#findComment-3113681 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletiden Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Jeg hadde dødd en stund etter andre fødsel om jeg ikke befant meg på sykehus. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360244-fagfolk-vil-ha-f%C3%B8dekutt/#findComment-3113684 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Utfordringene slik jeg ser det (som ikke bor nær en stor fødemaskin) er flere: 1. De aller, aller fleste fødsler forløper normalt, og kan skje både i hjemmet, på fødestue og i fødeavdeling. 2. Hva med avstandene i dette lange og ulendte landet vårt? Her jeg bor har vi sykehus med fødeavdeling (som til stadighet trues med nedleggelse). Nærmeste fødeavdeling er 2 timers kjøring fra her jeg bor - halvparten på dårlig vei. For de som bor enda lenger unna den andre fødeavdelingen blir det fort 4-5 timers kjøring, på SKIKKELIG dårlige veier. Hvordan tar man da vare på den fødende, barnet og familien? 3. Transportfødsler. Er det noe vi faktisk ønsker å ha en økning av? Jeg er 100% sikker på at alle som har født skriker et rungende NEI!!! 4. Flere som har født på de store fødeavdelingene forteller om en fabrikkbåndsfølelse. Den personlige "servicen" blir borte i det store. Jeg sier ikke at alle har den følelsen, og jeg har ingen personlige erfaringer - bare refererer uttalelser fra andre. Så, det er mange faktorer som må tas med i denne betraktningen. Og den fødende MÅ ikke overhøres!!! ''Flere som har født på de store fødeavdelingene forteller om en fabrikkbåndsfølelse. Den personlige "servicen" blir borte i det store. Jeg sier ikke at alle har den følelsen, og jeg har ingen personlige erfaringer - bare refererer uttalelser fra andre. '' Jeg tviler ikke på at de du refererer uttalelsene til har følt det slik, men min opplevelse fra å føde på Rikshospitalet var meget positiv, og jeg følte at alle jordmødrene og fødselslegene var svært imøtekommende og i aller høyeste grad personlige, i tillegg til profesjonelle. Med unntak av at fødselen gikk innom tre skift med jordmødre, så var den ukomplisert og jeg kunne sånn sett lett kunne fått hjemmefødsel ved en eventuell ny fødsel. Det kunne ikke falt meg inn - jeg var svært tilfreds over å føde på et sted med stor kompetanse til å takle situasjonen dersom den IKKE hadde vært ukomplisert. Jeg ville ikke ofret denne tryggheten for all verdens "personlig service", ei heller fødsel til Mozart og stearinlys, som jeg hører enkelte trekke fram som argument for hjemmefødsel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360244-fagfolk-vil-ha-f%C3%B8dekutt/#findComment-3113728 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rith Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Utfordringene slik jeg ser det (som ikke bor nær en stor fødemaskin) er flere: 1. De aller, aller fleste fødsler forløper normalt, og kan skje både i hjemmet, på fødestue og i fødeavdeling. 2. Hva med avstandene i dette lange og ulendte landet vårt? Her jeg bor har vi sykehus med fødeavdeling (som til stadighet trues med nedleggelse). Nærmeste fødeavdeling er 2 timers kjøring fra her jeg bor - halvparten på dårlig vei. For de som bor enda lenger unna den andre fødeavdelingen blir det fort 4-5 timers kjøring, på SKIKKELIG dårlige veier. Hvordan tar man da vare på den fødende, barnet og familien? 3. Transportfødsler. Er det noe vi faktisk ønsker å ha en økning av? Jeg er 100% sikker på at alle som har født skriker et rungende NEI!!! 4. Flere som har født på de store fødeavdelingene forteller om en fabrikkbåndsfølelse. Den personlige "servicen" blir borte i det store. Jeg sier ikke at alle har den følelsen, og jeg har ingen personlige erfaringer - bare refererer uttalelser fra andre. Så, det er mange faktorer som må tas med i denne betraktningen. Og den fødende MÅ ikke overhøres!!! Veldig gode punkter jubalong! Selv valgte jeg å føde mitt andre barn på lokalsykehuset i stedet for på Ullevål. Nettopp fordi tryggheten på lokalsykehuset ikke kan måle seg med samlebåndsfølelsen jeg har fått på Ullevål. Følelsen av trygghet har mye å si. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360244-fagfolk-vil-ha-f%C3%B8dekutt/#findComment-3113754 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Veldig gode punkter jubalong! Selv valgte jeg å føde mitt andre barn på lokalsykehuset i stedet for på Ullevål. Nettopp fordi tryggheten på lokalsykehuset ikke kan måle seg med samlebåndsfølelsen jeg har fått på Ullevål. Følelsen av trygghet har mye å si. Jeg har fått tre stykker på Ullevål og det har vært veldig forskjellig hver gang enda jeg har hatt keisersnitt med narkose alle gangene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360244-fagfolk-vil-ha-f%C3%B8dekutt/#findComment-3113766 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 6. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2011 Veldig gode punkter jubalong! Selv valgte jeg å føde mitt andre barn på lokalsykehuset i stedet for på Ullevål. Nettopp fordi tryggheten på lokalsykehuset ikke kan måle seg med samlebåndsfølelsen jeg har fått på Ullevål. Følelsen av trygghet har mye å si. Jo, men det er jo en falsk trygghetsfølelse. Det er familiaritet, men kompetansen vil være høyest der man har et godt fagmiljø. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360244-fagfolk-vil-ha-f%C3%B8dekutt/#findComment-3113787 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rith Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Jeg har fått tre stykker på Ullevål og det har vært veldig forskjellig hver gang enda jeg har hatt keisersnitt med narkose alle gangene. Jeg har ikke vært på fødeavdelingen der, og det kan jo være at det er noe helt annet enn å ligge på nevrologisk. Det var flere forhold der som gjorde at jeg ikke følte trygghet, de visste ikke hvor de skulle legge folk, de hadde ikke kontroll på hvilke undersøkelser jeg hadde hatt. Visitten gikk i gangen eller på venterommet. Ved et annet tilfelle på poliklinikken, overhørte jeg en dame som fikk en kreftdiagnose på gangen!! Dette ga meg så stor uttrygghet for det sykehuset, at jeg valgte lokalsykehuset, der jeg visste at jeg fikk enerom, og ble ivaretatt på best mulig måte. Dessuten hadde de sendt meg raskt av sted til Ullevål om det hadde vært noen fare. Jeg vurderte selvfølgelig risiko opp mot trygghet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360244-fagfolk-vil-ha-f%C3%B8dekutt/#findComment-3113906 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rith Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Jo, men det er jo en falsk trygghetsfølelse. Det er familiaritet, men kompetansen vil være høyest der man har et godt fagmiljø. Med vennlig hilsen Jeg ser absolutt den, og om risikoen hadde vært veldig stor, hadde jeg selvfølgelig valgt Ullevål. Men for meg er den tryggheten viktig, og jeg er sikker på at det også påvirker oss i stor grad. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360244-fagfolk-vil-ha-f%C3%B8dekutt/#findComment-3113911 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Jeg har ikke vært på fødeavdelingen der, og det kan jo være at det er noe helt annet enn å ligge på nevrologisk. Det var flere forhold der som gjorde at jeg ikke følte trygghet, de visste ikke hvor de skulle legge folk, de hadde ikke kontroll på hvilke undersøkelser jeg hadde hatt. Visitten gikk i gangen eller på venterommet. Ved et annet tilfelle på poliklinikken, overhørte jeg en dame som fikk en kreftdiagnose på gangen!! Dette ga meg så stor uttrygghet for det sykehuset, at jeg valgte lokalsykehuset, der jeg visste at jeg fikk enerom, og ble ivaretatt på best mulig måte. Dessuten hadde de sendt meg raskt av sted til Ullevål om det hadde vært noen fare. Jeg vurderte selvfølgelig risiko opp mot trygghet. Nevrologen der er et kapitel for seg selv, jeg har vært der mange ganger. Men det er ny avdeling nå hører jeg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360244-fagfolk-vil-ha-f%C3%B8dekutt/#findComment-3113943 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rith Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Nevrologen der er et kapitel for seg selv, jeg har vært der mange ganger. Men det er ny avdeling nå hører jeg Når kom den? Var der sist for 3 år siden. I den gamle bygningen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360244-fagfolk-vil-ha-f%C3%B8dekutt/#findComment-3113972 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.