Gjest Elextra Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 ''Flere som har født på de store fødeavdelingene forteller om en fabrikkbåndsfølelse. Den personlige "servicen" blir borte i det store. Jeg sier ikke at alle har den følelsen, og jeg har ingen personlige erfaringer - bare refererer uttalelser fra andre. '' Jeg tviler ikke på at de du refererer uttalelsene til har følt det slik, men min opplevelse fra å føde på Rikshospitalet var meget positiv, og jeg følte at alle jordmødrene og fødselslegene var svært imøtekommende og i aller høyeste grad personlige, i tillegg til profesjonelle. Med unntak av at fødselen gikk innom tre skift med jordmødre, så var den ukomplisert og jeg kunne sånn sett lett kunne fått hjemmefødsel ved en eventuell ny fødsel. Det kunne ikke falt meg inn - jeg var svært tilfreds over å føde på et sted med stor kompetanse til å takle situasjonen dersom den IKKE hadde vært ukomplisert. Jeg ville ikke ofret denne tryggheten for all verdens "personlig service", ei heller fødsel til Mozart og stearinlys, som jeg hører enkelte trekke fram som argument for hjemmefødsel. ''Jeg ville ikke ofret denne tryggheten for all verdens "personlig service", ei heller fødsel til Mozart og stearinlys, som jeg hører enkelte trekke fram som argument for hjemmefødsel.'' Well said 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360244-fagfolk-vil-ha-f%C3%B8dekutt/page/2/#findComment-3113974 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Jeg har hatt tre helt ukompliserte svangerskap. Var frisk og i god form alle gangene, 28 år første gangen. Dersom jeg hadde født på en liten lokal fødestue, hadde med all sannsynlighet første barnet dødd, muligens jeg med, siden det tok så lang tid å få ham ut. Jeg tenkte veldig mye på dette i ettertid - at dersom jeg hadde vært fødende i et fattig u-land, eller for 100 år siden, hadde jeg trolig ikke fått barnet mitt levende ut, og jeg hadde muligens ikke overlevd selv heller. Da nummer to ble født, ble det akutt keisersnitt. Barnet hadde ikke kommet ut uten stor kompetanse på anestesi og operasjon. Trygghet teller mye mer for meg enn lokalitet. En kan gjøre fødselen personlig med musikk og bevegelse på et stort sykehus også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360244-fagfolk-vil-ha-f%C3%B8dekutt/page/2/#findComment-3113980 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Når kom den? Var der sist for 3 år siden. I den gamle bygningen. Jeg vet ikke faktisk, jeg har også bare ligget på den gamle, men dattera mi sa at de hadde åpnet en ny avdeling og det er en stund siden. Jeg tilhører ikke Ullevål lenger så jeg kommer på et annet sykehus 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360244-fagfolk-vil-ha-f%C3%B8dekutt/page/2/#findComment-3114022 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Når kom den? Var der sist for 3 år siden. I den gamle bygningen. Utrolig møkkete avdeling og de samme gardinene og sengene som i 1969. Utstyret var fra 1978 på den ene undersøkelsen og jeg fikk hakeslepp. Ikke var det hc toalett og ikke dusj for meg heller. Og det eneste de var flinke på var unge jenter med slag. MS sykepleieren er borte og det var kun en sykepleier på vakt sammen med pleieassistenter. Jeg var der vel litt før deg siste gangen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360244-fagfolk-vil-ha-f%C3%B8dekutt/page/2/#findComment-3114032 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 ''De aller, aller fleste fødsler forløper normalt'' Jada, de fleste fødsler forløper normalt og fint, og det har forsåvidt også mine gjort. Jeg hadde dog vært engstelig for å føde på mindre fødestuer og sykehus uten all mulig kompetanse, selv om det "stort sett går bra". I så fall har man fritt sykehusvalg, og kan velge å føde på et større sykehus Men jeg må spørre, hadde du følt det trygt å bo 5 timer unna nærmeste sykehus (uten noen andre fødeassisterende tilbud nærmere)? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360244-fagfolk-vil-ha-f%C3%B8dekutt/page/2/#findComment-3114071 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Ja, de fleste fødsler forløper normalt, og har alltid gjort det. Men mens det i tidligere tider var var mange mødre som døde under fødsler, så blir slike tilfeller som mitt eget berget. Og det til og med barna mine også. Saken er at man ikke vet på forhånd når komplikasjonene inntrår. Jeg syns likevel mitt liv var verdt å redde. Og det til og med to ganger. Selvfølgelig. Men spørsmålet blir om det er tryggere å måtte kjøre opptil 5 timer på dårlige veier. Alternativt så må mor flytte inn på nærmeste sykehus uker før termin for å vente... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360244-fagfolk-vil-ha-f%C3%B8dekutt/page/2/#findComment-3114073 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 ''Flere som har født på de store fødeavdelingene forteller om en fabrikkbåndsfølelse. Den personlige "servicen" blir borte i det store. Jeg sier ikke at alle har den følelsen, og jeg har ingen personlige erfaringer - bare refererer uttalelser fra andre. '' Jeg tviler ikke på at de du refererer uttalelsene til har følt det slik, men min opplevelse fra å føde på Rikshospitalet var meget positiv, og jeg følte at alle jordmødrene og fødselslegene var svært imøtekommende og i aller høyeste grad personlige, i tillegg til profesjonelle. Med unntak av at fødselen gikk innom tre skift med jordmødre, så var den ukomplisert og jeg kunne sånn sett lett kunne fått hjemmefødsel ved en eventuell ny fødsel. Det kunne ikke falt meg inn - jeg var svært tilfreds over å føde på et sted med stor kompetanse til å takle situasjonen dersom den IKKE hadde vært ukomplisert. Jeg ville ikke ofret denne tryggheten for all verdens "personlig service", ei heller fødsel til Mozart og stearinlys, som jeg hører enkelte trekke fram som argument for hjemmefødsel. Det er flott at dere er mange som har følt dere godt ivaretatt på de store fødeavdelingene, og jeg mener ikke å si at alle som føder der føler seg som i et maskineri. Det jeg mener er at det kan være lettere å forsvinne i mengden på en slik stor avdeling, sammenlignet med de små avdelingene. Samtidig kan det være enklere å få personlige ønsker før, under og etter fødselen oppfylt - kanskje. Fleksibiliteten blir litt større - kanskje? Jeg vet jo ikke. Jeg har født alle våre 3 barn på lokalsykehuset, og har hatt 3 flotte fødselsopplevelser Noe av det jeg mener er viktig er å ta vare på utkant-Norge også. I Oslo kan det være greit å samle fødslene på ett sykehus, fordi man ikke behøver å reise flerfoldige timer på dårlige veier for å komme frem. I mitt fylke er det stort sett dårlige veier, og lange avstander. Skal avstandene bli enda lenger vil flere enn meg føle oss utrygge. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360244-fagfolk-vil-ha-f%C3%B8dekutt/page/2/#findComment-3114078 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Veldig gode punkter jubalong! Selv valgte jeg å føde mitt andre barn på lokalsykehuset i stedet for på Ullevål. Nettopp fordi tryggheten på lokalsykehuset ikke kan måle seg med samlebåndsfølelsen jeg har fått på Ullevål. Følelsen av trygghet har mye å si. Nemlig. Jeg vil tro de fleste som skal føde ønsker å føle seg trygg. Hva som inngir trygghet kan jo variere. For noen vil det å ha en fremste ekspertise være det riktige, for andre nærhet og faglig forsvarlighet. Uansett, man skal ikke kun tenke penger når det gjelder mennesker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360244-fagfolk-vil-ha-f%C3%B8dekutt/page/2/#findComment-3114080 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 7. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2011 I så fall har man fritt sykehusvalg, og kan velge å føde på et større sykehus Men jeg må spørre, hadde du følt det trygt å bo 5 timer unna nærmeste sykehus (uten noen andre fødeassisterende tilbud nærmere)? Men dette handler jo også om hvor man velger å bosette seg - enten det er snakk om fødsel eller hjerteproblemer. Med 4,8 millioner mennesker tynnfordelt på nesten 400000 kvadratkilometer, så er det åpenbart at ikke alle har valgt å bo nær sykehus. Det er umulig å dekke alle. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360244-fagfolk-vil-ha-f%C3%B8dekutt/page/2/#findComment-3114083 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 7. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2011 Det er flott at dere er mange som har følt dere godt ivaretatt på de store fødeavdelingene, og jeg mener ikke å si at alle som føder der føler seg som i et maskineri. Det jeg mener er at det kan være lettere å forsvinne i mengden på en slik stor avdeling, sammenlignet med de små avdelingene. Samtidig kan det være enklere å få personlige ønsker før, under og etter fødselen oppfylt - kanskje. Fleksibiliteten blir litt større - kanskje? Jeg vet jo ikke. Jeg har født alle våre 3 barn på lokalsykehuset, og har hatt 3 flotte fødselsopplevelser Noe av det jeg mener er viktig er å ta vare på utkant-Norge også. I Oslo kan det være greit å samle fødslene på ett sykehus, fordi man ikke behøver å reise flerfoldige timer på dårlige veier for å komme frem. I mitt fylke er det stort sett dårlige veier, og lange avstander. Skal avstandene bli enda lenger vil flere enn meg føle oss utrygge. ''Noe av det jeg mener er viktig er å ta vare på utkant-Norge også. I Oslo kan det være greit å samle fødslene på ett sykehus, fordi man ikke behøver å reise flerfoldige timer på dårlige veier for å komme frem. I mitt fylke er det stort sett dårlige veier, og lange avstander. Skal avstandene bli enda lenger vil flere enn meg føle oss utrygge.'' Det er forståelig, men samtidig så kunne man brukt samme ressursene til å få et langt bedre tilbud sentralt. Det koster begripeligvis ufattelig mye per fødsel når man har fødestuer med 2 fødsler i året. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360244-fagfolk-vil-ha-f%C3%B8dekutt/page/2/#findComment-3114085 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 I så fall har man fritt sykehusvalg, og kan velge å føde på et større sykehus Men jeg må spørre, hadde du følt det trygt å bo 5 timer unna nærmeste sykehus (uten noen andre fødeassisterende tilbud nærmere)? Godt spørsmål. Jeg ville vært livredd for å føde om jeg bodde fem timer fra nærmeste sykehus. Antakelig måtte jeg lagt meg inn på hotell ved sykehuset ved termin 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360244-fagfolk-vil-ha-f%C3%B8dekutt/page/2/#findComment-3114093 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rith Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Nemlig. Jeg vil tro de fleste som skal føde ønsker å føle seg trygg. Hva som inngir trygghet kan jo variere. For noen vil det å ha en fremste ekspertise være det riktige, for andre nærhet og faglig forsvarlighet. Uansett, man skal ikke kun tenke penger når det gjelder mennesker. Nei og da blir vi lett behandlet etter samlebåndsprinsippet, fordi det hverken er nok plass eller nok personale. Dessuten syns jeg ikke man kan sidestille en liten fødestue uten annen faglig kompetanse og en fødeavdeling ved et lokalsykehus. Her hvor jeg bor har også fødeavdelingen vært nedleggingstruet flere ganger, til tross for at det er en stor avdeling med mange fødsler. Det skaper også utrygghet for fødende å måtte reise mange mil lenger når de skal føde. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360244-fagfolk-vil-ha-f%C3%B8dekutt/page/2/#findComment-3114110 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Høstløv Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Nei og da blir vi lett behandlet etter samlebåndsprinsippet, fordi det hverken er nok plass eller nok personale. Dessuten syns jeg ikke man kan sidestille en liten fødestue uten annen faglig kompetanse og en fødeavdeling ved et lokalsykehus. Her hvor jeg bor har også fødeavdelingen vært nedleggingstruet flere ganger, til tross for at det er en stor avdeling med mange fødsler. Det skaper også utrygghet for fødende å måtte reise mange mil lenger når de skal føde. ''Det skaper også utrygghet for fødende å måtte reise mange mil lenger når de skal føde.'' Iflg. ambulansepersonellet som kjørte meg til sykehuset sist, er det en attraktiv jobb å ta imot barn i ambulansen. Men det gjør jo ikke akkurat fødselen tryggere å være henvist til kanskje å måtte føde i ambulansen på vei til sykehuset, fordi reiseveien blir en god del lengre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360244-fagfolk-vil-ha-f%C3%B8dekutt/page/2/#findComment-3114116 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rith Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Utrolig møkkete avdeling og de samme gardinene og sengene som i 1969. Utstyret var fra 1978 på den ene undersøkelsen og jeg fikk hakeslepp. Ikke var det hc toalett og ikke dusj for meg heller. Og det eneste de var flinke på var unge jenter med slag. MS sykepleieren er borte og det var kun en sykepleier på vakt sammen med pleieassistenter. Jeg var der vel litt før deg siste gangen. Ja møkkete, dårlig inneklima, kaos i gangene, og blandt personale. Fikk totalt hetta når jeg var der første gangen i 2003. Mulig hormonene påvirket litt kort tid etter fødsel. Bittelite, overfylt venterom. Det var så tung luft at det var vondt å puste der. Når jeg først er inne til undersøkelse ol. så føler jeg meg jo blandt de beste, men når de ikke vet hvor de skal plassere meg når jeg kommer på avdelingen igjen, og bare setter meg foran et toalett og sier de håper det ikke er noen der inne. Da føler jeg meg ikke ivaretatt nei. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360244-fagfolk-vil-ha-f%C3%B8dekutt/page/2/#findComment-3114123 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rith Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 ''Det skaper også utrygghet for fødende å måtte reise mange mil lenger når de skal føde.'' Iflg. ambulansepersonellet som kjørte meg til sykehuset sist, er det en attraktiv jobb å ta imot barn i ambulansen. Men det gjør jo ikke akkurat fødselen tryggere å være henvist til kanskje å måtte føde i ambulansen på vei til sykehuset, fordi reiseveien blir en god del lengre. Det er sikkert til stor kontrast ifh til alle andre ting de holder på med, så kan forstå at det er attraktivt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360244-fagfolk-vil-ha-f%C3%B8dekutt/page/2/#findComment-3114125 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Ja møkkete, dårlig inneklima, kaos i gangene, og blandt personale. Fikk totalt hetta når jeg var der første gangen i 2003. Mulig hormonene påvirket litt kort tid etter fødsel. Bittelite, overfylt venterom. Det var så tung luft at det var vondt å puste der. Når jeg først er inne til undersøkelse ol. så føler jeg meg jo blandt de beste, men når de ikke vet hvor de skal plassere meg når jeg kommer på avdelingen igjen, og bare setter meg foran et toalett og sier de håper det ikke er noen der inne. Da føler jeg meg ikke ivaretatt nei. Jeg bodde på røykerommet i første de to siste gangene og satt der med de narkomane og de med kols, klarte ikke å være på rommet, jeg delte rom med en som hadde faren med seg 24 timer i døgnet og det var så slitsomt for de "eide" rommet. Og ble mer og mer stressa fordi jeg ville dusje og fordi jeg ikke ville dele toalett med noen og jeg fikk som forventet urinveisinfeksjon hver gang 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360244-fagfolk-vil-ha-f%C3%B8dekutt/page/2/#findComment-3114128 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rith Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Men dette handler jo også om hvor man velger å bosette seg - enten det er snakk om fødsel eller hjerteproblemer. Med 4,8 millioner mennesker tynnfordelt på nesten 400000 kvadratkilometer, så er det åpenbart at ikke alle har valgt å bo nær sykehus. Det er umulig å dekke alle. Med vennlig hilsen Fødeavdelingen her jeg bor har vært nedleggingstruet flere ganger, tiltross for høy kompetanse, når det gjelder denne avdelingen. Jeg har ikke eksakt tall på fødsler, men har sett selv da jeg var der sist i 2009, at de hadde fra 2 - 13 fødsler daglig. Hvor sentralt skal vi bosette oss? Jeg lever med en daglig risiko, så om noe skulle skje vil det kreve umiddelbar behandling, ekspertisen er på Ullevål, 12 mil unna. Jeg kan jo ikke bosette meg på Ullevål heller. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360244-fagfolk-vil-ha-f%C3%B8dekutt/page/2/#findComment-3114135 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rith Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Jeg bodde på røykerommet i første de to siste gangene og satt der med de narkomane og de med kols, klarte ikke å være på rommet, jeg delte rom med en som hadde faren med seg 24 timer i døgnet og det var så slitsomt for de "eide" rommet. Og ble mer og mer stressa fordi jeg ville dusje og fordi jeg ikke ville dele toalett med noen og jeg fikk som forventet urinveisinfeksjon hver gang Helt vanvittig! Der ser man hvordan det kan være på et stort sykehus, slikt vil aldri skje her på lokalsykehuset. Det er tilmed sjelden de har folk på gangene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360244-fagfolk-vil-ha-f%C3%B8dekutt/page/2/#findComment-3114142 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 ''Noe av det jeg mener er viktig er å ta vare på utkant-Norge også. I Oslo kan det være greit å samle fødslene på ett sykehus, fordi man ikke behøver å reise flerfoldige timer på dårlige veier for å komme frem. I mitt fylke er det stort sett dårlige veier, og lange avstander. Skal avstandene bli enda lenger vil flere enn meg føle oss utrygge.'' Det er forståelig, men samtidig så kunne man brukt samme ressursene til å få et langt bedre tilbud sentralt. Det koster begripeligvis ufattelig mye per fødsel når man har fødestuer med 2 fødsler i året. Med vennlig hilsen ''Det koster begripeligvis ufattelig mye per fødsel når man har fødestuer med 2 fødsler i året.'' Jeg kjenner ikke til fødestuer, men dette nekter jeg å tro før jeg får se det! Link? Hvordan kan fødeavdelinger på lokalsjukehus bli nedlagt om man prioriterer fødestuer med 2 fødsler pr år?! Forøvrig har jeg som vanlig ikke lest heile tråden, men støtter 'jubalong70' så langt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360244-fagfolk-vil-ha-f%C3%B8dekutt/page/2/#findComment-3114149 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 7. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2011 ''Det koster begripeligvis ufattelig mye per fødsel når man har fødestuer med 2 fødsler i året.'' Jeg kjenner ikke til fødestuer, men dette nekter jeg å tro før jeg får se det! Link? Hvordan kan fødeavdelinger på lokalsjukehus bli nedlagt om man prioriterer fødestuer med 2 fødsler pr år?! Forøvrig har jeg som vanlig ikke lest heile tråden, men støtter 'jubalong70' så langt. Det var vel Steigen Fødestue i Nordland som hadde 2 fødsler i fjor. ''Hvordan kan fødeavdelinger på lokalsjukehus bli nedlagt om man prioriterer fødestuer med 2 fødsler pr år?!'' Nå var det vel ikke akkurat det jeg skrev... :-) Bruker man penger på fødestuer med 2 fødsler, så kan ikke de pengene brukes til noe nyttig andre steder. I slike tilfeller er det langt bedre og billigere å tilby noen uker på pasienthotell for de som ønsker det. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/360244-fagfolk-vil-ha-f%C3%B8dekutt/page/2/#findComment-3114158 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.