Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fødeavdelingen her jeg bor har vært nedleggingstruet flere ganger, tiltross for høy kompetanse, når det gjelder denne avdelingen. Jeg har ikke eksakt tall på fødsler, men har sett selv da jeg var der sist i 2009, at de hadde fra 2 - 13 fødsler daglig.

Hvor sentralt skal vi bosette oss?

Jeg lever med en daglig risiko, så om noe skulle skje vil det kreve umiddelbar behandling, ekspertisen er på Ullevål, 12 mil unna. Jeg kan jo ikke bosette meg på Ullevål heller. ;)

Det er mange fine steder å bo nær Ullevål! ;-)

Det er verd å huske at 5 millioner mennesker er 1/4 - 1/2 av befolkningen i én storby. Vi er veldig få mennesker, og det er en vurdering om hvordan de pengene vi har til rådighet skal brukes.

Dessuten, man får ikke mye til fagmiljø med én gynekolog, eller én hjertespesialist, eller én jordmor. Slikt kommer når man kan utveksle erfaringer og problemstillinger på daglig basis med kollegaer.

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

11

• Rith

10

• jubalong70

8

• Dorthe

5

Mest aktive i denne tråden

Det er mange fine steder å bo nær Ullevål! ;-)

Det er verd å huske at 5 millioner mennesker er 1/4 - 1/2 av befolkningen i én storby. Vi er veldig få mennesker, og det er en vurdering om hvordan de pengene vi har til rådighet skal brukes.

Dessuten, man får ikke mye til fagmiljø med én gynekolog, eller én hjertespesialist, eller én jordmor. Slikt kommer når man kan utveksle erfaringer og problemstillinger på daglig basis med kollegaer.

Med vennlig hilsen

Å bo sentralt, betyr dyrt. Jeg ville måtte selge kroppen min for å klare å ha råd til å bo så sentralt. ;)

Fraflytting av de store byene da kanskje? ;) Vi har et stort land å ta av.

Jeg ser poengene dine, men syns ikke man skal sammenligne større fødeavdelinger på lokalsykehusene, med en fødestue der de ikke vil ha mulighet for å ta et keisersnitt om nødvendig.

Det var vel Steigen Fødestue i Nordland som hadde 2 fødsler i fjor.

''Hvordan kan fødeavdelinger på lokalsjukehus bli nedlagt om man prioriterer fødestuer med 2 fødsler pr år?!''

Nå var det vel ikke akkurat det jeg skrev... :-)

Bruker man penger på fødestuer med 2 fødsler, så kan ikke de pengene brukes til noe nyttig andre steder. I slike tilfeller er det langt bedre og billigere å tilby noen uker på pasienthotell for de som ønsker det.

Med vennlig hilsen

''Nå var det vel ikke akkurat det jeg skrev... :-)''

Nei, det skjønte jeg - jeg bare nekta å tro at eksempelet ditt var tilfelle (men det var det visst..), sjøl om det ikke kam statuere noe eksempel.

''Bruker man penger på fødestuer med 2 fødsler, så kan ikke de pengene brukes til noe nyttig andre steder. I slike tilfeller er det langt bedre og billigere å tilby noen uker på pasienthotell for de som ønsker det.''

Jo, men det er variabler her.

''Nå var det vel ikke akkurat det jeg skrev... :-)''

Nei, det skjønte jeg - jeg bare nekta å tro at eksempelet ditt var tilfelle (men det var det visst..), sjøl om det ikke kam statuere noe eksempel.

''Bruker man penger på fødestuer med 2 fødsler, så kan ikke de pengene brukes til noe nyttig andre steder. I slike tilfeller er det langt bedre og billigere å tilby noen uker på pasienthotell for de som ønsker det.''

Jo, men det er variabler her.

Joda, og de skal beholde en fødestue simpelhen fordi det er langt for folk å reise, selv om den er veldig liten. (Husker ikke hva den het.)

Jeg synes at man også selv har et ansvar for å bosette seg et sted hvor det er infrastruktur. Det er fraflytting fra Nord-Norge (på tross av alle subsidiene) og da kan man ikke forvente at man bare skal drive videre som før.

Med vennlig hilsen

Gjest Høstløv

Joda, og de skal beholde en fødestue simpelhen fordi det er langt for folk å reise, selv om den er veldig liten. (Husker ikke hva den het.)

Jeg synes at man også selv har et ansvar for å bosette seg et sted hvor det er infrastruktur. Det er fraflytting fra Nord-Norge (på tross av alle subsidiene) og da kan man ikke forvente at man bare skal drive videre som før.

Med vennlig hilsen

''Det er fraflytting fra Nord-Norge (på tross av alle subsidiene) og da kan man ikke forvente at man bare skal drive videre som før''

Hvorfor ikke?

Hvis alt legges ned, må alle jo flytte og da blir det øde i Nord-Norge.

''Det er fraflytting fra Nord-Norge (på tross av alle subsidiene) og da kan man ikke forvente at man bare skal drive videre som før''

Hvorfor ikke?

Hvis alt legges ned, må alle jo flytte og da blir det øde i Nord-Norge.

Nei, man kan ha sentre/byer.

Med vennlig hilsen

Annonse

Gjest Hulderen

Selvfølgelig. Men spørsmålet blir om det er tryggere å måtte kjøre opptil 5 timer på dårlige veier.

Alternativt så må mor flytte inn på nærmeste sykehus uker før termin for å vente...

Fem timer? Hvor har du det tallet fra? Man kommer svært langt på fem timer. De fødestuene jeg kjenner til, som det nå vurderes å legge ned, vil føre til at den fødende må reise i 1-2 timer ekstra.

Fem timer? Hvor har du det tallet fra? Man kommer svært langt på fem timer. De fødestuene jeg kjenner til, som det nå vurderes å legge ned, vil føre til at den fødende må reise i 1-2 timer ekstra.

I det fylket jeg bor, så vil de som bor nordligst få ca 5 timer kjørevei + ferge for å komme til nærmeste fødeavdeling om lokalsykehuset her mister fødeavdelingen. Og jeg skal love deg at det IKKE er gode veier de kjører på da. De er smale, svingete og humpete.

I det fylket jeg bor, så vil de som bor nordligst få ca 5 timer kjørevei + ferge for å komme til nærmeste fødeavdeling om lokalsykehuset her mister fødeavdelingen. Og jeg skal love deg at det IKKE er gode veier de kjører på da. De er smale, svingete og humpete.

Hvor mange fødsler i året gjelder dette? (Altså, de som bor nordligst.)

Med vennlig hilsen

Det har jeg ikke oversikt over, men jeg kan anslå mellom 50-100.

La oss si at det er 50 - det er én fødsel i uken.

Hvor mange ansatte trenger man for å opprettholde et forsvarlig tilbud for disse 50?

Ikke bare det, kunne ikke de samme ansatte vært brukt bedre et annet sted?

En løsning kunne selvsagt vært at alle som bodde der ble enige om å bli gravide i desember, slik at ungene kom i samlet flokk! Da kunne man hatt fødselsstuen åpen i en måned på høsten!

;-)

Med vennlig hilsen

La oss si at det er 50 - det er én fødsel i uken.

Hvor mange ansatte trenger man for å opprettholde et forsvarlig tilbud for disse 50?

Ikke bare det, kunne ikke de samme ansatte vært brukt bedre et annet sted?

En løsning kunne selvsagt vært at alle som bodde der ble enige om å bli gravide i desember, slik at ungene kom i samlet flokk! Da kunne man hatt fødselsstuen åpen i en måned på høsten!

;-)

Med vennlig hilsen

Så må man legge til alle de som bor 4, 3, 2 og 1 time unna da - da er man plutselig oppe i 500+ fødende i året...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...