Gå til innhold

Noen som så PULS i dag?

Anbefalte innlegg

Gjest pulsvarmer
Skrevet

Jeg ante ikke at det var så enkelt å forfalske resepter, fikk jo også tips og en oppskrift på hvordan det kunne gjøres.

Var det så lurt av PULS?

Videoannonse
Annonse
Gjest burde vært elektronisk
Skrevet

Nei, det kan jo gi narkomane ideer.. men de er allerede ganske oppfinnsomme. Trodde d var vanskeligere å forfalske nå pga id-nr osv, men har jobbet på sykehus og har sett den potensielle måten man kan forfalske, har du en resept fra før fra en lege kan du jo bare stjele det id-nr og forfalske underskriften...

Det burde innføres et nytt system, f.eks. at legen la resepten inn i et elektrisk system som legekontorer, sykehus og apotek hadde tilgang til hvor hver resept hadde et id-nr i tillegg til id-nr til legen, på den måten kunne en resept kun brukes en gang og vanlige hvermannsen kunne ikke lage egne forfalskede papirresepter.

Skrevet

Nei, det kan jo gi narkomane ideer.. men de er allerede ganske oppfinnsomme. Trodde d var vanskeligere å forfalske nå pga id-nr osv, men har jobbet på sykehus og har sett den potensielle måten man kan forfalske, har du en resept fra før fra en lege kan du jo bare stjele det id-nr og forfalske underskriften...

Det burde innføres et nytt system, f.eks. at legen la resepten inn i et elektrisk system som legekontorer, sykehus og apotek hadde tilgang til hvor hver resept hadde et id-nr i tillegg til id-nr til legen, på den måten kunne en resept kun brukes en gang og vanlige hvermannsen kunne ikke lage egne forfalskede papirresepter.

Det er ikke lenge til det blir elektroniske resepter i følge min lege. Mindre papir og enklere å få ut resepter uansett hvor du er i landet.

Skrevet

Det er vel ikke flest narkomane som gjør det, men pillemisbrukere. Jeg synes ikke vi skal la de narkomane få skylda for alt da.

Pillemisbrukere er gjerne vanlige folk man ikke aner har problemer og ikke kan forestille oss gjør slike ting. Man kan jo velge å kalle slike mennesker narkomane, men jeg setter ikke likhetstegn ved det.

Gjest burde vært elektronisk
Skrevet

Det er vel ikke flest narkomane som gjør det, men pillemisbrukere. Jeg synes ikke vi skal la de narkomane få skylda for alt da.

Pillemisbrukere er gjerne vanlige folk man ikke aner har problemer og ikke kan forestille oss gjør slike ting. Man kan jo velge å kalle slike mennesker narkomane, men jeg setter ikke likhetstegn ved det.

Narkomane vil ha alt som gir rus, også piller... så jo, de og prøver seg. Bytter leger i hytt og pine, forfalsker resepter osv.

Men ja, pillenarkomane også. Men er jo avhengig av en rus.

narkoman vil ikke nødvendigvis si en som står på plata og ruser seg med heroinsprøyter.

Og er man blitt så avhengig av piller at en går til det skritt at man tyr til ulovligheter for å få tak i, ja da er man nok narkoman... rus er rus, om det så er amfetamin, ecstasy, morfin,

heroin osv.

Det betyr ikke at man ser ned på denne typen menneske, det er synd på de.

Men uansett da, vi må få slutt på forfalskningen.

En annen ting er eldre som selger medisinene sine til narkomane og selv ikke tar det de skal...

Så en ting er om leger skriver for lett ut medisiner, hvis den eldre klarer seg uten de sovepillene og heller selger dem til andre...

Skrevet

Narkomane vil ha alt som gir rus, også piller... så jo, de og prøver seg. Bytter leger i hytt og pine, forfalsker resepter osv.

Men ja, pillenarkomane også. Men er jo avhengig av en rus.

narkoman vil ikke nødvendigvis si en som står på plata og ruser seg med heroinsprøyter.

Og er man blitt så avhengig av piller at en går til det skritt at man tyr til ulovligheter for å få tak i, ja da er man nok narkoman... rus er rus, om det så er amfetamin, ecstasy, morfin,

heroin osv.

Det betyr ikke at man ser ned på denne typen menneske, det er synd på de.

Men uansett da, vi må få slutt på forfalskningen.

En annen ting er eldre som selger medisinene sine til narkomane og selv ikke tar det de skal...

Så en ting er om leger skriver for lett ut medisiner, hvis den eldre klarer seg uten de sovepillene og heller selger dem til andre...

Jeg er helt enig med deg at det burde ha vært elektronisk. Og jeg tar ikke andre medisiner enn dem jeg får av fastlegen og smertespesialisten. Men jeg liker ikke ordet narkoman om voksne folk som i en periode med smerter får utdelt smertestillende og blir avhengig. Jeg mangler tydeligvis avhengighetsgenet, men kjenner flere som er avhengig av smertestillende og klarer ikke helt å sammenligne dem med de som henger i gata her og tigger. For all del, jeg synes forferdelig synd på dem og synes ofte de får for lite hjelp, men at vi skal kalle tante Olga på 75 narkoman gir ikke sammenheng for meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...