Gå til innhold

Jiiipppiiii! Vi skal kjøpe campingvogn!

Anbefalte innlegg

Gjest campingvognentusiasten

Da har vi blitt skikkelig "harry" vi også, og bestemt oss for å kjøpe campingvogn! Har vært og sett på flere i dag, og bestemt oss for merke. Kommer til å kjøpe i Tyskland da vi sparer mellom 30 og 40 tusen på det.

Noen som har noen råd og tips, så mottas det med takk :o)

Er forsåvidt vant til import, så den biten er enkel, men det kan jo være noen gode tips ang handelen allikevel. Og andre ting du vil dele :o)

Er bare såååå lykkelig!!! Kan ikke vente med å pakke vognen og komme meg avgårde. Det erjo så mye nytt i vognene nå for tiden. Svært kjøleskap, og ikke sånn lite et som ejg er vant til fra min barndom..

HAr tenkt å kjøpe stort fortelt, men en av selgerne i dag, mente at det ikke var så lurt??? Skjønner ikke hvorfor egentlig. Er det så stor forskjell da? Om det er 3 eller 3,5 m dypt??

Jaja, er i gledesrus som dere skjønner :o) Så dere får tilgi gledesutbruddet :o)

Blir glad om du svarer da :o)

Fortsetter under...

Nå har jeg aldri eiet en campingvogn, men jeg ville sjekket vinterisolasjonen, og hva som skjer når det er under null grader.

Med vennlig hilsen

Enig. Det er faktisk ikke alle campingvogner som egner seg her oppe i den iskalde steinrøysa.

Vinterisolasjon, gulvvarme, varmeanlegg.

En annen ting: høyde på vogna! Velg vogn som ikke ligger som en go-cart på veien. Hobby f.eks. har god klaring til å komme seg over dumper i veien. Det har ikke visse Adria-vogner.

Så kjekt!!

Men enig med Sør her,husk å sjekk om vogna "passer" det norske klimaet. Det er forskjell på f.eks en Knaus vogn laget for det europeiske markedet og en Knaus vogn laget for Norge så obs obs.

Vi har også handlet vogn i Tyskland,men det var vogn som var laget og bestillt for norsk marked men som ikke hadde blitt solgt likevel. Vi sparte ca 60 000 på det kjøpet :-)

Skal du bruke vogna hele året tenk på varmen-deilig med vannbåren varme feks ;-) Lykke til med handelen!!

Så kjekt!!

Men enig med Sør her,husk å sjekk om vogna "passer" det norske klimaet. Det er forskjell på f.eks en Knaus vogn laget for det europeiske markedet og en Knaus vogn laget for Norge så obs obs.

Vi har også handlet vogn i Tyskland,men det var vogn som var laget og bestillt for norsk marked men som ikke hadde blitt solgt likevel. Vi sparte ca 60 000 på det kjøpet :-)

Skal du bruke vogna hele året tenk på varmen-deilig med vannbåren varme feks ;-) Lykke til med handelen!!

OK. Trodde det var likt når de heter det samme. Er det ikke det altså?

Vi har sett på en Hobby 545 KMF. Og det ser likt ut når jeg ser på de i Tyskland. Utenom prisen selvfølgelig :o)

Dersom vognen skal stå på fast plass er det et "must" med stort fortelt, men om dere har tenkt å ha kjørevogn er det ikke hensiktsmessig med et komplisert foretelt. De på 3,5 meter er gjerne pentatelt, altså femkantet. De er det er styr å få opp, ikke noen man slenger opp etter en lang dag på veien.

Annonse

Dersom vognen skal stå på fast plass er det et "must" med stort fortelt, men om dere har tenkt å ha kjørevogn er det ikke hensiktsmessig med et komplisert foretelt. De på 3,5 meter er gjerne pentatelt, altså femkantet. De er det er styr å få opp, ikke noen man slenger opp etter en lang dag på veien.

OK, takk for tipset. Da skal jeg se på alternativene :o)

Gjest champingturist

Gratulerer med valget !

vi kjøpte selv helt ny HOBBY Prestige vogn i fjor, og vi snakket om å importere fra Tyskland. Det man skal tenke litt over er om vognene som er produsert f.eks i Tyskland og selges her i landet, er laget tilpasset våres klima. Mulig at vogner som skal ferdes og stå i europa har andre finesser eller "mangler" Men ikke vet jeg om dette.. dette sa ihvertfall en selger til meg, mulig fordi man ikke ønsker at man handler direkte selv ??

Vi har et stort fortelt..3,5 m dybde og er veldig fornøyd med dette !

Lykke til med kjøpet !

Gratulerer. Vi har hatt campingvogn en del år, og har kost oss mye med den. Det er en stor fordel å kunne pakke med seg hjemmet når man skal på tur. Vi hadde vogna på fast plass to år, men trivdes ikke, så nå brukes den kun på tur.

Har dere barn? Isåfall skal dere kikke litt på hvordan de forskjellige vognene er bygget opp. Ungene synes det er best med køyesengprinsippet, hvor de får sitt "eget" værelse.

Så må du se på om vogna er vinterisolert når du kjøper. Ellers vil du kun få brukt den sommer og høst.

Stort fortelt er noe pes når du er på tur, og pleier ikke å bli satt opp hvis ikke man skal bli i flere dager.

Vi har et litt stort vintertelt til vår vogn, men det er også et slit å sette opp. Kikk litt på løsningen med markise og sidevegger. Kjempeenkelt å rulle ut, og man får litt privatliv på trange plasser.

Det finnes flere flotte campingvognforum som du kan oppsøke. Der vil du få god og dårlig hjelp;-) Men du vil allikevel få en føling med hva slags type vogn som anbefales.

Nå ser jeg at dere har tenkt på Hobby. Det er svært pene vogner, men skal dere vintercampe, ville jeg heller sett på Sollifer eller Knaus.

Uansett lykke til med kjøpet, og håper dere vil trives med livet i vogn:-)

Gjest Høstløv

OK. Trodde det var likt når de heter det samme. Er det ikke det altså?

Vi har sett på en Hobby 545 KMF. Og det ser likt ut når jeg ser på de i Tyskland. Utenom prisen selvfølgelig :o)

Nei. utstyrspakken er ikke likt i de forskjellige land. Vi har sett på Hobby i Danmark og der har de heller ikke den samme standard på oppvarming, som er i de norske vogner.

Dessuten følger det ikke med gassregulator eller batteripakke i de vognene som kjøpes fra Tyskland (hvis ikke det er spesialbestilling).

Nei. utstyrspakken er ikke likt i de forskjellige land. Vi har sett på Hobby i Danmark og der har de heller ikke den samme standard på oppvarming, som er i de norske vogner.

Dessuten følger det ikke med gassregulator eller batteripakke i de vognene som kjøpes fra Tyskland (hvis ikke det er spesialbestilling).

Batteripakke følger ikke med her heller. Fikk egentlig en lang liste over ting som ikke fulgte med, men som man måtte bestille ekstra.

Annonse

Gjest Høstløv

Batteripakke følger ikke med her heller. Fikk egentlig en lang liste over ting som ikke fulgte med, men som man måtte bestille ekstra.

I utgangspunktet var vognene mye billigere i Danmark enn her i Norge, men når vi la sammen hva ekstrautstyret (bl.a. gulvvarme) koster så ble det ikke så mye penger å spare likevel. Importøren av Hobbyvogner i Norge satser på å være billigst i campingvognmarkedet her til lands.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...