Gå til innhold

spørsmål om vannkopper?

Gjest Anonym serriøst

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym serriøst

Jeg har to spørsmål angående vannkopper.

1. Kan personer som er nyretransplanterte få vannkopper en gang til hvis de har hatt det når de var barn og hvis den de får nyre av har hatt det når den var barn?

2. Kan personer som ikke har hatt vannkopper få smitten i seg gjennom luften ute?

Altså at de ikke trenger å være i kontakt med noen som har vannkopper eller smitten i seg?

Det smitter jo tross alt ved dråpesmitte.

Håper på mange gode svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke svare på det første spørsmålet ditt.

Når det gjelder det andre, så er jeg nesten sikker på at då må være fysisk kontakt mellom den som har smitten og den som blir smittet. Minstejenta vår skled helt fint gjennom flere runder med vannkoppsmitte i barnehagen da hun var ca 2- 3 år, uten å bli smittet. Hun ble imidlertid smittet da hun var 4 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. Vannkopper smitter gjennom dråper, og er kjent for å være ekstremt smittsomt. Men er det utendørs vil jeg tro at sjansen er liten så lenge en holder en viss avstand - OG personen med smitte ikke nyser eller hoster på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym serriøst

Kan personer som er nyretransplanterte få vannkopper en gang til selv om de har hatt det når de var barn og den som er donor har hatt det når den var barn?

Håper noen kan svare på dette spørsmålet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan personer som er nyretransplanterte få vannkopper en gang til selv om de har hatt det når de var barn og den som er donor har hatt det når den var barn?

Håper noen kan svare på dette spørsmålet også.

Jeg har ikke medisinsk bakgrunn for å vite dette, men en er jo resistent når en har hatt det, så det virker jo svært usannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det finnes folk, både med og uten transplantert nyre, som får vannkopper mer enn en gang.

2. Ja, den kan smitte utendørs. Den er ekstremt smittsom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke medisinsk bakgrunn for å vite dette, men en er jo resistent når en har hatt det, så det virker jo svært usannsynlig.

Dvs en kan få sykdommen igjen, men visstnok bare dersom en hadde den mildt første gang, slik at kroppen ikke fikk nok resistens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...