Gjest lurendreier Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Hei, jeg har en datter litt oppi tenårene. Har alltid synes hun fungerer litt "rart" sosialt. Når hun var liten og vi hadde fam. selskaper, gjemte hun seg bort for seg selv. Hun har også problemer med å skaffe seg venner. Har fått mange tilbakemeldinger på at hun sitter og glor på medelver - noe de synes er ekkelt. Videre tar hun alt bokstavelig og har problemer med å forstå ironi. Hun avviser ofte venner som prøver å ta kontakt og sitter heller hjemme for seg selv. Hun fordyper seg i div småsære emner. En periode (mer enn et år) så hun alle filmene til Astrid Lindgren, lærte navn på alle skuespillerne som var med og når de var født. Etter dette ble emnet gatebarn i Russland, hun vet hvor mange gatebarn det er i de forskjellige byene osv. Bruker mye tid på å se filmer om desse på youtube. Hun har også en lengre periode vært interessert i bleier og barnemat. Hun kan plutselig "hoppe" rett inn i en annen samtale og begynne å snakke om gatebarn etc, med resultat at noen ser rart på henne. Ellers er det tydelig at hun har problemer med hvordan hun skal oppføre seg i forhold til ande. Hun har også en del rigide rutiner, som feks at hun må drikke et glass vann og gå på toalettet før hun skal ut. Får ikke sove hvis det ikke er dørgende stille og sliter med forandringer. Bare lurer .... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Ja, dette er Asperger. Skulle nesten tro du skrev inn fra en lærebok. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurendreier Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Ja, dette er Asperger. Skulle nesten tro du skrev inn fra en lærebok. Saken er at hun har cp i tillegg, så alt avvik blir liksom forklart ut ifra dette (spastisk diplegie). Burde kanskje skrevet dette i første innlegget. Vi har imidlertid hatt mye med andre cp-rammede å gjøre, feks gjennom cp-foreningen. Kan ikke si jeg har lagt merke til at andre barn og unge med cp oppfører seg sånn. Endrer du oppfatning nå? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Saken er at hun har cp i tillegg, så alt avvik blir liksom forklart ut ifra dette (spastisk diplegie). Burde kanskje skrevet dette i første innlegget. Vi har imidlertid hatt mye med andre cp-rammede å gjøre, feks gjennom cp-foreningen. Kan ikke si jeg har lagt merke til at andre barn og unge med cp oppfører seg sånn. Endrer du oppfatning nå? Nei, jeg gjør ikke det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurendreier Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Saken er at hun har cp i tillegg, så alt avvik blir liksom forklart ut ifra dette (spastisk diplegie). Burde kanskje skrevet dette i første innlegget. Vi har imidlertid hatt mye med andre cp-rammede å gjøre, feks gjennom cp-foreningen. Kan ikke si jeg har lagt merke til at andre barn og unge med cp oppfører seg sånn. Endrer du oppfatning nå? Enda mer. Hun har på en måte en egen form for humor og legger ikke merke til at andre reagerer rart på denne. Hun fortsetter likevel i samme spor. Til slutt må jeg nevne at hun ikke har noen som helst slags medfølelse med andre som feks er syke. Da sier hun bare at det er småtteri for hun har det mye verre. Puh, dette ble mye. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Enda mer. Hun har på en måte en egen form for humor og legger ikke merke til at andre reagerer rart på denne. Hun fortsetter likevel i samme spor. Til slutt må jeg nevne at hun ikke har noen som helst slags medfølelse med andre som feks er syke. Da sier hun bare at det er småtteri for hun har det mye verre. Puh, dette ble mye. Med de nye opplysningene gjør du det hele bare enda mer sannsynlig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurendreier Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Nei, jeg gjør ikke det. Ok, hun går til psykolog og jeg har nevnt mistankene. Der ble der også forklart med cp og hva som skjer videre vet jeg ikke. Det er bare min datter som deltar på disse timene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Dette høres ut som asperger ja, slik jeg har forstått det. Du sier at også psykologen forklarer oppførselen med at hun har cp. Tror jeg ville ha prøvd en annen lege/psykiater og hørt om en second opinion på dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ekte nick Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Ok, hun går til psykolog og jeg har nevnt mistankene. Der ble der også forklart med cp og hva som skjer videre vet jeg ikke. Det er bare min datter som deltar på disse timene. Jeg syns du bør be fastlegen om henvisning til bup eller nevropsykolog for å få en grundig vurdering av asperger. Synes også det høres sannsynlig ut. Er jo ikke sikkert den psykologen er nok oppdatert på asperger, fagpersoner har ulike sterke sider.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.