Gå til innhold

Flate og skjeve bakhoder

Gjest mammaoxo

Anbefalte innlegg

Gjest mammaoxo

Vokser de det av seg eller blir de slik for alltid?

på min helsestasjon er de veldig opptatt av å forebygge dette om de ser at ungene har favorittside, så mine unger har fine bakhoder, men har vært på noen babytreff og sett stadig flere så babyer med flate og skjeve bakhoder... så lurer på om ikke alle helsestasjoner er like flinke til å informere om dette? Når er det for sent å "snu" utviklingen?

Jeg tørte liksom ikke si det til venninnen min at hun bør variere liggestillingen til ungen pga han var så flat i hodet, regner med helsesøstre passer på sånn... men bør jeg kanskje si noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

8

• morsan

5

• annegunn

4

• Dark-Angel 82

2

Da jeg hadde baby fikk jeg inntrykk av at flate, skjeve hoder mer er et symptom på at barnet har en favorittside. Og med en favorittside kunne de få skjeve nakker og fremtidige nakkeproblemer. Så det er ikke det kosmetiske med flatt bakhode man er bekymret for. Hodeskjevheten tror jeg som oftest retter seg ut, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var på denne måten jeg fant ut at min minste hadde kiss syndrom. (Skjevstilling i nakken).

Tok det opp med helsestasjonen som henviste oss videre til fysioterapeut.

Tror det er greit å si fra, det behøver jo ikke være noe. Er vel ikke alltid de på helsestasjonen observerer alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle babyer som finner seg i å få liggestillingen variert... Vi slet med det med yngstefrøkna, hun ble tatt med vakuum og plasserte hodet fint slik at vakuumpunktet lå opp, uansett om hun lå på rygg eller mage - altså hver sin vei avhenging av hvilken vei hun lå.

Vi var klar over problemstilligen, men det hjelper lite når babyen snur seg tilbake, hver gang man snur på hodet. Og tilsvarende løsninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flate bakhoder vokser de som regel av seg, sånn etterhvert. Skjevheter i hodet kan det derimot være verre med. Min mellomste var veldig skjev, Det virket som om den ene halvdelen av ansiktet lå lenger bak enn det andre. Kan nesten ikke forklare det på annen måte. Han hadde en favorittside, men det hjalp ikke stort å legge han andre veien, for da skrek han og snart snudde han seg jo rundt selv. I dag som voksen, er det ikke synlig. Men hvis man ser han i speilet rett bakfra, kan man se at skjevheten fortsatt er der, om enn liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mammaoxo

Flate bakhoder vokser de som regel av seg, sånn etterhvert. Skjevheter i hodet kan det derimot være verre med. Min mellomste var veldig skjev, Det virket som om den ene halvdelen av ansiktet lå lenger bak enn det andre. Kan nesten ikke forklare det på annen måte. Han hadde en favorittside, men det hjalp ikke stort å legge han andre veien, for da skrek han og snart snudde han seg jo rundt selv. I dag som voksen, er det ikke synlig. Men hvis man ser han i speilet rett bakfra, kan man se at skjevheten fortsatt er der, om enn liten.

Broren min har litt avflatet bakhode, moren min mente det er pga han lå så mye på ryggen som liten. men heldigvis ikke så flatt som disse babyene jeg så da...

minner meg litt om bamsehoder.

Leste at etterhvert vil den voksende hjernen presse kraniet ut så hodefasongen blir mer normal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo sett vplsne, skallede menn med temmelig flatt bakhode, så jeg antar at ikke alle vokser av seg slik skjevhet.

En jordmor jeg snakket med sa at hun kunne se på skallede menn om de hadde ligget i seteleie :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle babyer som finner seg i å få liggestillingen variert... Vi slet med det med yngstefrøkna, hun ble tatt med vakuum og plasserte hodet fint slik at vakuumpunktet lå opp, uansett om hun lå på rygg eller mage - altså hver sin vei avhenging av hvilken vei hun lå.

Vi var klar over problemstilligen, men det hjelper lite når babyen snur seg tilbake, hver gang man snur på hodet. Og tilsvarende løsninger...

''Det er ikke alle babyer som finner seg i å få liggestillingen variert... ''

Nei, men på de minste babyene kan det i det minste være verdt å prøve å legge et brukt ammeinnlegg på den siden som man vil at babyen skal snu seg mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Alle mine 3 babyer hadde flate bakhoder fordi de lå på ryggen. Ingen av dem har flate bakhoder nå.

Mine tre lå på magen, de overlevde og hadde aldri problemer med hodeformen.

Men som du sier; det går over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Jada, som regel overlever de :-) Jeg synes det så ekkelt ut når de lå med ansiktet ned, så jeg la dem på ryggen da jeg var redd de ikke skulle få puste. Og så hadde jeg også hørt at det kunne forhindre krybbedød. Våre venner mistet sønnen sin i krybbedød, da vår eldste var nyfødt. Han lå på magen, men han hadde snudd seg selv.

Vår eldste måtte ligge på ryggen fordi hun lå med Freikas pute mellom bena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

Fire av barna mine lå på magen, den ene overlevde ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

Jada, som regel overlever de :-) Jeg synes det så ekkelt ut når de lå med ansiktet ned, så jeg la dem på ryggen da jeg var redd de ikke skulle få puste. Og så hadde jeg også hørt at det kunne forhindre krybbedød. Våre venner mistet sønnen sin i krybbedød, da vår eldste var nyfødt. Han lå på magen, men han hadde snudd seg selv.

Vår eldste måtte ligge på ryggen fordi hun lå med Freikas pute mellom bena.

Jeg passet alltid på at de hadde frie pusteveier. De lå tilogmed på magen i skinnposer, men jeg passet på å snu hodet til siden;)

Men jeg ser mange overopphetete barn på kjøpesenter, har ikke foreldre i dag peiling på å varmeregulere barna sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Jeg passet alltid på at de hadde frie pusteveier. De lå tilogmed på magen i skinnposer, men jeg passet på å snu hodet til siden;)

Men jeg ser mange overopphetete barn på kjøpesenter, har ikke foreldre i dag peiling på å varmeregulere barna sine?

''De lå tilogmed på magen i skinnposer, men jeg passet på å snu hodet til siden;)''

Godt det gikk bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''De lå tilogmed på magen i skinnposer, men jeg passet på å snu hodet til siden;)''

Godt det gikk bra.

''Godt det gikk bra.''

Skjønner det bedre nå. Takk, Høstløv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

Kan bare kondolere... Må være grusomt å miste et barn.

Takk.

Nå er dette jo mange år siden, det var dengang helsesøstrene sa at vi skulle la barna sove på magen "for da fikk de så sterk rygg". Jeg fulgte rådet og mistet et barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...