Gå til innhold

Flate og skjeve bakhoder

Gjest mammaoxo

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion

Takk.

Nå er dette jo mange år siden, det var dengang helsesøstrene sa at vi skulle la barna sove på magen "for da fikk de så sterk rygg". Jeg fulgte rådet og mistet et barn.

Et barn glemmer man aldri!

Takk for at du delte din vonde historie med meg, Høstløv, og jeg kan virkelig føle med deg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

8

• morsan

5

• annegunn

4

• Dark-Angel 82

2

Gjest Nickløsheletiden

''Godt det gikk bra.''

Skjønner det bedre nå. Takk, Høstløv.

Ja, rådene har endret seg. Jeg fikk mitt første barn i 91 og allerede den gang hadde jeg hørt at barna skulle sove på ryggen.

''Å sove på rygg

Barnets sovestilling har hatt enorm betydning på forekomsten av krybbedød verden over: Da vi endret praksis mht til sovestillingen tidlig på 90-tallet, sank tallene for krybbedød dramatisk, og anbefalingen gjelder fortsatt:

Ryggleie bør være etablert i løpet av barnets første levedøgn! Barnet foretrekker ofte å sove i den stillingen det blir vendt til fra begynnelsen av. Krybbedødrisikoen er 14 ganger større for et spedbarn som blir lagt til å sove på magen, sammenlignet med spedbarn som blir lagt på rygg. Når barnet har ansiktet rett ned i madrassen i tillegg, er risikoen 60 ganger større.

Også i sideleie er risikoen for krybbedød større; risikoen øker her med 3. Et barn som ligger på siden, blir noe mer ustabil og kan komme seg over på magen. Selv om barnet gulper/kaster opp når det ligger på ryggen, er det ingen fare for at det vil kveles. Rådet om ryggleie er også gitt fra Statens helsetilsyn gjennom rundskriv IK-36/97''

http://www.lub.no/artikler/mageleie-som-risikofaktor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Ja, rådene har endret seg. Jeg fikk mitt første barn i 91 og allerede den gang hadde jeg hørt at barna skulle sove på ryggen.

''Å sove på rygg

Barnets sovestilling har hatt enorm betydning på forekomsten av krybbedød verden over: Da vi endret praksis mht til sovestillingen tidlig på 90-tallet, sank tallene for krybbedød dramatisk, og anbefalingen gjelder fortsatt:

Ryggleie bør være etablert i løpet av barnets første levedøgn! Barnet foretrekker ofte å sove i den stillingen det blir vendt til fra begynnelsen av. Krybbedødrisikoen er 14 ganger større for et spedbarn som blir lagt til å sove på magen, sammenlignet med spedbarn som blir lagt på rygg. Når barnet har ansiktet rett ned i madrassen i tillegg, er risikoen 60 ganger større.

Også i sideleie er risikoen for krybbedød større; risikoen øker her med 3. Et barn som ligger på siden, blir noe mer ustabil og kan komme seg over på magen. Selv om barnet gulper/kaster opp når det ligger på ryggen, er det ingen fare for at det vil kveles. Rådet om ryggleie er også gitt fra Statens helsetilsyn gjennom rundskriv IK-36/97''

Likevel sov mitt barn f. 1993 på magen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Ja, det forsto jeg, men jeg ville nå likevel få frem dette siden det kan være mange nybakte eller kommende mødre her inne som ikke har hørt det :-)

Jeg synes det var på plass å komme med den informasjonen etter ditt innlegg. Håper det ikke gjør noe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

Jeg fikk mitt 5. barn i 1991 og da hadde jeg også hørt at man skulle legge barna på ryggen.

Jeg var medlem av Landsforeningen til støtte ved krybbedød og jeg mener at det var i 1992-93 de begynte å dele ut bodyer til alle nyfødte hvor det sto på magen "Denne siden opp" og ga anbefaling om at barna skulle legges i ryggleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Ja, det forsto jeg, men jeg ville nå likevel få frem dette siden det kan være mange nybakte eller kommende mødre her inne som ikke har hørt det :-)

Jeg synes det var på plass å komme med den informasjonen etter ditt innlegg. Håper det ikke gjør noe :-)

Absolutt ikke!

Kan bare håpe at dine anbefalninger blir _hørt_!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Høstløv

På begynnelsen av åttitallet var det mellom 160 og 170 babyer som døde i krybbedød i året, nå, etter at alle barn blir lagt i ryggleie mener jeg at antallet er redusert til mellom 10 og 20 i året.

Det er en bra utvikling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

På begynnelsen av åttitallet var det mellom 160 og 170 babyer som døde i krybbedød i året, nå, etter at alle barn blir lagt i ryggleie mener jeg at antallet er redusert til mellom 10 og 20 i året.

Det er en bra utvikling!

Ja, det er bra utvikling :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.

Nå er dette jo mange år siden, det var dengang helsesøstrene sa at vi skulle la barna sove på magen "for da fikk de så sterk rygg". Jeg fulgte rådet og mistet et barn.

Veldig trist å høre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er ikke alle babyer som finner seg i å få liggestillingen variert... ''

Nei, men på de minste babyene kan det i det minste være verdt å prøve å legge et brukt ammeinnlegg på den siden som man vil at babyen skal snu seg mot.

*knegg*

Mulig jeg skulle prøvd det med Lillevill aka puppeelskeren :) Ikke at jeg brukte ammeinnlegg, da, ull i mai var uaktuelt og papir ble jeg sår av - men jeg hadde vel alltids hatt noe jeg kunne sølt litt på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Å sove på rygg

Min eldste er født i 1990 og akkurat da var det madrassen som var farlig. Skumgummimadrasser var verst.

Derfor kunne hun heldigvis sove på magen, for ellers hadde hun nok ikke sovet noe særlig i det hele tatt etter at hun var over nyfødtperioden. Jeg hadde nok fulgt rådet hvis hun hadde blitt født senere, men det hadde blitt vanskelig.

Ryggleie ble innført da hun var stor nok til å snu seg selv. Så det holdt akkurat.

Minstemann var heldigvis mer fleksibel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*knegg*

Mulig jeg skulle prøvd det med Lillevill aka puppeelskeren :) Ikke at jeg brukte ammeinnlegg, da, ull i mai var uaktuelt og papir ble jeg sår av - men jeg hadde vel alltids hatt noe jeg kunne sølt litt på :)

''ull i mai var uaktuelt ''

Vel... jeg er en ullfantast, og brukte ullinnlegg hele "tropesommeren" 1997 ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''ull i mai var uaktuelt ''

Vel... jeg er en ullfantast, og brukte ullinnlegg hele "tropesommeren" 1997 ;-)

Det minner meg om en Tommy & Tigern stripe jeg la igjen på kontoret til en kollega den sommeren - Tommy ringer faren på kontoret en varm sommerdag han har skolefri bare for at han skal føle seg ekstra svett...

Det var i august -97, storesøster var 9-10 mnd, en annen kollega hadde også fødselspermisjon og Tøyenbadet holdt åpen to uker lenger enn annonsert pga varmen. Jeg tror vi rakk fire turer dit sammen på de to ukene...

Og da frøkna var ti mnd kunne hun si både vann, bade og gakkgakk :)

Med din oversikt finner du den stripa, sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det minner meg om en Tommy & Tigern stripe jeg la igjen på kontoret til en kollega den sommeren - Tommy ringer faren på kontoret en varm sommerdag han har skolefri bare for at han skal føle seg ekstra svett...

Det var i august -97, storesøster var 9-10 mnd, en annen kollega hadde også fødselspermisjon og Tøyenbadet holdt åpen to uker lenger enn annonsert pga varmen. Jeg tror vi rakk fire turer dit sammen på de to ukene...

Og da frøkna var ti mnd kunne hun si både vann, bade og gakkgakk :)

Med din oversikt finner du den stripa, sant?

Jeg trenger ikke finne den - jeg husker den! :-) :-)

Jeg fikk ikke nytt den varme 97-sommeren skikkelig, med nyfødt baby og alt. Og jeg husker jeg gledet meg til sommeren etter, da jeg skulle ha ekstra fri før barnehagestart i augsut'98. Det ble en skikkelig rævva sommer... (pardon my French!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger ikke finne den - jeg husker den! :-) :-)

Jeg fikk ikke nytt den varme 97-sommeren skikkelig, med nyfødt baby og alt. Og jeg husker jeg gledet meg til sommeren etter, da jeg skulle ha ekstra fri før barnehagestart i augsut'98. Det ble en skikkelig rævva sommer... (pardon my French!)

Sommeren 98 - og høsten 2000 - står for meg som høydepunkter i storesøsters barnehagekarriere *urk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar Oftedal, barnelege

Helsestasjonen er alt for opptatt av dette lille problemet. Om et spedbarn blir liggende vel mye på en side, vil ofte hodet bli skjevt fordi craniet ennå ikke er helt forbenet. Dette retter seg med tiden, og ved 12 måneders alder er det bare såvidt synlig, ved 2 års alder er hodet symmetrisk.

Jeg anbefaler også foreldre å skifte barnets stilling, men om hodet i løpet av de første månedene blir litt skjevt synes jeg ikke det er grunn til å bry seg om.

Markert skjeve hoder kan være forårsaket av forbening av en eller flere sømmer i craniet, men det er en helt annen historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste er født i 1990 og akkurat da var det madrassen som var farlig. Skumgummimadrasser var verst.

Derfor kunne hun heldigvis sove på magen, for ellers hadde hun nok ikke sovet noe særlig i det hele tatt etter at hun var over nyfødtperioden. Jeg hadde nok fulgt rådet hvis hun hadde blitt født senere, men det hadde blitt vanskelig.

Ryggleie ble innført da hun var stor nok til å snu seg selv. Så det holdt akkurat.

Minstemann var heldigvis mer fleksibel.

Min eldste er også født i 1990, vi ble rådet til mageleie, evt sideleie. Hun hadde litt skjev hodefasong og likte beste å ligge på en bestemt side. Husker helsesøster var veldig nøye på at jeg måtte passe på at dattern min fikk ligge på magen (hvilket hun forøvrig ikke likte) slik at hodet skulle rette seg. Innen jenta hadde fylt 1 år var hodet og nakken helt fint det rettet seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Min eldste er også født i 1990, vi ble rådet til mageleie, evt sideleie. Hun hadde litt skjev hodefasong og likte beste å ligge på en bestemt side. Husker helsesøster var veldig nøye på at jeg måtte passe på at dattern min fikk ligge på magen (hvilket hun forøvrig ikke likte) slik at hodet skulle rette seg. Innen jenta hadde fylt 1 år var hodet og nakken helt fint det rettet seg selv.

Min eldste er født i 1994, og da var det sideleie som var tingen. Mageleie var farlig, men det var ryggleie også sa de. Jeg husker jeg fikk streng beskjed på sykehuset om å støtte opp babyen med et sammenrullet håndkle bak ryggen og et ved magen, for hvis de rullet over på ryggen kunne de bli kvalt hvis de gulpet. Og mageleie var jo enda farligere, husker jeg.

Og barnet måtte legges annenhver gang på høyre og venstre side for at hodet ikke skulle bli skjevt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dark-Angel 82

Helsestasjonen er alt for opptatt av dette lille problemet. Om et spedbarn blir liggende vel mye på en side, vil ofte hodet bli skjevt fordi craniet ennå ikke er helt forbenet. Dette retter seg med tiden, og ved 12 måneders alder er det bare såvidt synlig, ved 2 års alder er hodet symmetrisk.

Jeg anbefaler også foreldre å skifte barnets stilling, men om hodet i løpet av de første månedene blir litt skjevt synes jeg ikke det er grunn til å bry seg om.

Markert skjeve hoder kan være forårsaket av forbening av en eller flere sømmer i craniet, men det er en helt annen historie.

Jeg har sett flere barn som hodet ikke har rettet seg på. Ikke mye pent. Så jeg syns helsestasjonen absolutt skal opplyse foreldrene om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...