Gå til innhold

hvor lenge varer en besvimelse?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Jeg har besvimt mange ganger, men heldigvis lenge siden nå.

Mener å huske at jeg har en klar bevissthet om at "nå besvimer jeg", før jeg da våkner på gulvet eller hvor jeg nå befinner meg, uten begrep om hvor lenge jeg har vært borte. Typisk har det bare vært noen få sekunder.

Også pussig at man synker mykt, har fått beskrevet at bena ikke blir borte under meg slik at jeg kunne slått meg, det er som om bena dovner bort og en faller mykt ned. Pussig.

Jeg har besvimt mange ganger, men heldigvis lenge siden nå.

Mener å huske at jeg har en klar bevissthet om at "nå besvimer jeg", før jeg da våkner på gulvet eller hvor jeg nå befinner meg, uten begrep om hvor lenge jeg har vært borte. Typisk har det bare vært noen få sekunder.

Også pussig at man synker mykt, har fått beskrevet at bena ikke blir borte under meg slik at jeg kunne slått meg, det er som om bena dovner bort og en faller mykt ned. Pussig.

lurte litt på om jeg hadde svimt av, eller ikke. Plutselig svirret rommet bare rundt, og jeg ramlet. Men jeg var ikke forvirret når jeg kom til meg selv igjen,, kanskje det var for kort tid til å svime av.

Men så kjente jeg en fryktelig stor tyngdefølelse i bena. Det var som om de ikke klarte å holde kroppen oppe. Ekle saker!

Når du faller, øker blodtrykket og dermed blodtilførselen til det nå lavereliggende hodet. Da våkner du igjen - vanligvis etter få sekunder.

Husker man da at man har falt? Denne episoden startet med at jeg ble plutselig svimmel og rommet svaiet som om jeg var på sjøen i store bølger. Så ble bena så fryktelig tunge, så ramlet jeg rett inn i dusjen. det svartnet for meg men jeg husker hendelsesforløpet. Det var ikke sånn at jeg våknet opp uten å helt forstå hvorfor jeg var havnet der.

diagnose?

Gjest frillen

Husker man da at man har falt? Denne episoden startet med at jeg ble plutselig svimmel og rommet svaiet som om jeg var på sjøen i store bølger. Så ble bena så fryktelig tunge, så ramlet jeg rett inn i dusjen. det svartnet for meg men jeg husker hendelsesforløpet. Det var ikke sånn at jeg våknet opp uten å helt forstå hvorfor jeg var havnet der.

diagnose?

Du har svimt av.

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

diagnose?

Diagnosen er besvimelse - syncope. Årsaken til dette igjen kan være så mangt. Det finnes knapt mennesker som går gjennom livet uten besvimelser.

lurte litt på om jeg hadde svimt av, eller ikke. Plutselig svirret rommet bare rundt, og jeg ramlet. Men jeg var ikke forvirret når jeg kom til meg selv igjen,, kanskje det var for kort tid til å svime av.

Men så kjente jeg en fryktelig stor tyngdefølelse i bena. Det var som om de ikke klarte å holde kroppen oppe. Ekle saker!

Jeg svimte av ofte da jeg var yngre (18 års alderen) og jeg kjente alltid på forhånd at, " å nei, nå svimer jeg av igjen" Når jeg voknet var ikke forvirret, men veldig uvel. Det kan føles som om man er borte lenge,men det er bare noen sekunder.

Jeg har besvimt 4 ganger i mitt liv:

*Første gang på en fest der det var tett røyk og jeg ble dårlig av røyken. Ble kvalm først, og løp mot badet for å kaste opp. Det var låst, og jeg stod i gangen og ventet. KJente bare at jeg ble veldig svimmel, at alt seilte rundt meg, og jeg sank sammen. Var nok borte i mer enn noen sekunder. Hørte at folk snakket (mens jeg hadde øynene lukket), og så kom de med en kald klut.

*Andre gangen var i dusjen, da jeg dusjet lenge med veldig varmt vann. KJente jeg ble svimmel og at jeg kom til å besvime. Fikk satt meg ned før jeg besvimte.

*Tredje gangen var da jeg var gravid første gangen. Da er jeg litt usikker på om jeg var helt borte et par sekunder, eller om jeg våknet i det jeg lå på golvet.

*Fjerde gangen besvimte jeg pga smerter etter en operasjon. Mulig jeg hyperventilerte. Mannen min fikk tatt meg i det jeg falt sammen, så jeg ikke slo meg. Var borte noen sekunder.

Tror ikke jeg har vært forvirret etterpå.

Gjest Elextra

Diagnosen er besvimelse - syncope. Årsaken til dette igjen kan være så mangt. Det finnes knapt mennesker som går gjennom livet uten besvimelser.

Jeg har temmelig lavt blodtrykk (type 90/60) og har besvimt flere ganger. Det kan vel sies å være en sammenheng?

Jeg kolapset på en travel bussholdeplass tidlig i år. Da jeg våknet skjønte jeg bare ikke hva den som forsøkte å få meg i stabilt sideleie og alle som glodde drev på med. "Hva faen er det som skjer, jeg ligger på bakken og det er vått her!?" var det første jeg tenkte. Legen min fant ingen forklaring på hva som skjedde. Mente jeg det måtte være fordi jeg var sliten etter langvarig søvnmangel. Det jeg husker i forkant er at ting rundt meg ble gradvis mer uklare, samt at jeg ble fryktelig slapp i kroppen.

Hvordan det oppleves kommer sikkert ganske så mye an på årsaken til hvorfor man svimer av. Jeg har gått i bakken av blodtrykksfall også, men da blir man svimmel først.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...