Gjest Beige Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Har et veldig kresent barn. Masse mat som er vanlig at "alle" barn liker, liker ikke mitt barn. På hverdager blir det ofte til at jeg safer det ved å lage "kjedelige" middager som vi alle liker (ja, det blir litt ensformig, men dog). I helgen syns jeg imidlertid det er koselig å har litt ekstra god mat (eneste sånn type mat avkommet liker, er taco, noen få pizzatyper og en spesiell kyllingrett, og disse rettene begynner vi voksne å bli litt lei av). Å lage to matretter for å tilfredstille også barnet, syns jeg blir feil. Derfor hender det at vi voksne koser oss med enten biff, lasagne eller hva det måtte være, mens avkommet får noen kjappe grillpølser, hurtiggrøt, pommes frites e. l. Avkommet virker fornøyd med det, men jeg får dårlig samvittighet for at ikke alltid også barnet for ekstra god mat i helga. Hvordan gjør dere det? Eller er jeg den eneste i verden med så kresent barn? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Svarttrost Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Kan du gi noen eksempler på hva barnet ditt liker? (matvarer) Jeg har også et veldig kresent barn, kanskje vi kan hjelpe hverandre 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest winda Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Hvis barnet får den maten det liker så forstår jeg ikke problemet? Da er jo det god mat for barnet? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Beige Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Hvis barnet får den maten det liker så forstår jeg ikke problemet? Da er jo det god mat for barnet? Det er jo kjedelig mat, ikke noe "ekstra godt" fordi det er helg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Det er jo kjedelig mat, ikke noe "ekstra godt" fordi det er helg. Men "ekstra god" mat synes jo barnet er vondt/ekkelt... Spør barnet da, hva h*n ønsker seg aller mest til middag på lørdag f.eks 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest winda Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Det er jo kjedelig mat, ikke noe "ekstra godt" fordi det er helg. Det kan jo høres kjedelig ut for oss, men er det det for barnet? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tante Saugestad Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Det er jo kjedelig mat, ikke noe "ekstra godt" fordi det er helg. Hvis sneipen er fornøyd kan jeg ikke se at det er noe problem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Beige Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Kan du gi noen eksempler på hva barnet ditt liker? (matvarer) Jeg har også et veldig kresent barn, kanskje vi kan hjelpe hverandre I tillegg til det jeg har nevnt i hovedinnlegget mitt, så liker barnet, av vanlig hverdagsmiddag: kjøttboller, kjøttkaker, fiskeboller i hvit saus, fiskegrateng, gulrøtter, poteter, pasta, ris, knakkpølser. Av pålegg på brødskiva spises salami, gulost, kaviar, prim, skinkeost, leverpostei, makrell i tomat, nugatti. Alt syltetøy er farlig! Alle grønnsaker/frukt unntatt eple og gulrot er skikkelig æsj. Alt i alt, så går det nogenlunde greit med hverdagsmaten/middager, men av ekstra kosemat i helgene, så blir det noe godt på oss voksne og noe kjedelige greier på barnet. Hva liker ditt barn? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Beige Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Men "ekstra god" mat synes jo barnet er vondt/ekkelt... Spør barnet da, hva h*n ønsker seg aller mest til middag på lørdag f.eks ''Spør barnet da, hva h*n ønsker seg aller mest til middag på lørdag f.eks'' Da blir svaret "Taco!!" og det spyr jeg snart av... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Beige Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Hvis sneipen er fornøyd kan jeg ikke se at det er noe problem. Nei, det er mulig det bare er jeg som lager et problem ut av det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest winda Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Nei, det er mulig det bare er jeg som lager et problem ut av det. Skal ikke si det . Men hva annet kan du gjøre når barnet ikke liker noe annet? Jeg tror også at barn lærer seg nye smaker når de blir eldre. Noen er litt senere på dette området, likedan som med andre ting 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Svarttrost Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 I tillegg til det jeg har nevnt i hovedinnlegget mitt, så liker barnet, av vanlig hverdagsmiddag: kjøttboller, kjøttkaker, fiskeboller i hvit saus, fiskegrateng, gulrøtter, poteter, pasta, ris, knakkpølser. Av pålegg på brødskiva spises salami, gulost, kaviar, prim, skinkeost, leverpostei, makrell i tomat, nugatti. Alt syltetøy er farlig! Alle grønnsaker/frukt unntatt eple og gulrot er skikkelig æsj. Alt i alt, så går det nogenlunde greit med hverdagsmaten/middager, men av ekstra kosemat i helgene, så blir det noe godt på oss voksne og noe kjedelige greier på barnet. Hva liker ditt barn? Poteter, ris, pasta, kjøttboller (bare svenske!), koteletter, kylling, fiskekaker, fiskeboller. Gulrøtter, brokkoli, småtomater, isbergsalat. Av pålegg? Oioioioi.... av og til salami, av og til leverpostei, av og til revet hvitost. Som regel blir det skive uten noe H*n er ni år! En periode spiste vi mye mat på spyd, dvs sånne grillpinner i tre. Hadde en bursdagsfest der jeg satte frem ulike boller svenske kjøttboller, paprika, agurk og salat. Ungene var helt ville etter å tre mat på pinner, spiste opp alt! Veldig mye kan spises på spyd, og det er visst stas nok i seg selv.. Koker du gulrøtter bare litt, så er de supre på spyd de også. Skal ikke se bort fra at eple også er godt med eks. knakkpølse eller kjøttboller Har ellers hatt ulike varianter i pitabrød, også her er stasen å få velge selv hva som skal være inni. I hverdagen må h*n spise det samme som oss eller stå over. H*n står som regel over... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Svarttrost Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 ''Spør barnet da, hva h*n ønsker seg aller mest til middag på lørdag f.eks'' Da blir svaret "Taco!!" og det spyr jeg snart av... Tacokjøttdeig med spaghetti fungerer knallgodt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melissa Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Vi har ofte "voksenmat" på fredagskveldene. Da får ungene noe ala pølse og pommes frites som vi voksne aldri spiser. Vi koser oss med biff o.l. På lørdagen spiser vi sammen og har da lasagne, taco eller pizza :nam: 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FruH Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Vi har også et kresent barn, selv om barnet nå er blitt ten-åring. Hun spiser kun brødskiver med leverpostei på boks, eller sjokoladeplater. Til nød Norvegia hvis det ikke er noe igjen. Middag, helt håpløst. Der er jeg imidlertid litt streng, skal ha "litt" grønnsaker, kjøtt på tallerkenen og får ikke gå fra bordet før det er spist. Men vi lager 14 dagersmenyer og får velge mat en dag hver. Så da har vi ofte en pølsemiddag eller kjøttbollemiddag et par ganger i løpet av uka. På lørdagskvelden koser vi oss litt ekstra, og velger kosemat etter tur. Prøver å finne noe alle liker med det er ikke lett. Så da spiser man det man liker, og lar resten være. Akkurat på lørdagskvelden er jeg "halvblind". Så tacvo for frøkna er bittelitt kjøttdeig, agurker, ost og lefse. Når det er hennes tur å velge lørdagsmat blir det ofte bakt potet, med bacon ( vi voksne har også løk og mais ved siden av), eller fondue av alle ting, taco, pizza. Biff går også an, men det blir sjeldent for det er så dyrt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Legg vekk den dårlige samvittigheten din. Barnet er jo fornøyd, skriver du. Ja, da har ikke du noe å ha dårlig samvittighet for. Du syns maten er kjedelig og ikke spesielt god, men det syns ikke barnet. Smil og vær glad, alle får noe de liker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Vi er enda "verre", for vi lager aldri egen mat til barna når vi lager god mat i helgen. Unngår jo mat vi VET de absolutt ikke liker, som f.eks. sushi eller meget sterk mat, men "vanlig" mat som biff og annet kjøtt med tilbehør, diverse fiskeretter med mer, får de bare smake på. Det hender de ikke spiser så mye, ja, men jeg synes det blir helt feil å tilby dem pølser og slikt ved siden av. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Vi er enda "verre", for vi lager aldri egen mat til barna når vi lager god mat i helgen. Unngår jo mat vi VET de absolutt ikke liker, som f.eks. sushi eller meget sterk mat, men "vanlig" mat som biff og annet kjøtt med tilbehør, diverse fiskeretter med mer, får de bare smake på. Det hender de ikke spiser så mye, ja, men jeg synes det blir helt feil å tilby dem pølser og slikt ved siden av. Vi også! :-) Jeg lager ikke spesialmat, verken til hverdags eller helg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Vi også! :-) Jeg lager ikke spesialmat, verken til hverdags eller helg. Slik er det her også. Tror ikke barna vil smake på nye ting om det hele tiden ligger pølser og burgere på lur...;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hjemme hos oss Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Vi har kommet frem til -sammen med tre barn -at vi spiser taco hver lørdagskveld. Om vi foreldre blir lei av det får så være, det er jo ikke vond mat og det går ann å bruke kyllingbiter i tillegg til kjøttdeig hvis vi voksne vil forandre bitte lite granne. Vi lager alltid ekstra mat til våre barn hvis vi spiser noe vi vet dem ikke liker. Det kan være skalldyr eller biff ,sterk mat eller lign. Ungene ønsker gjerne en boks med lapskaus joikakaker, eller spagetti. Ellers blir det kylling, pølser osv. Kan ikke tenke meg å servere barna noe de absolutt ikke kan like smaken av, siden middagstid er den tid på døgnet vi samles alle sammen rundt bordet og skal kose oss og høre hvordan hverandres dag har vært og hva vi har opplevd. Pølser kan være god mat det om man bruker kyllingpølser istedenfor svin. Så lenge hverdagskosten ellers er sunn så ville jeg ikke vært redd for dårlig kosthold heller.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.