Gå til innhold

Matbudsjett samboere, hvordan løse det?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym for nå

Min samboer og jeg deler alle mat- og boutgifter likt. Nå har jeg en svært trang økonomi, og vil ha det noen måneder framover. Han har det endel romsligere. Vi har ett felles barn og han har to egne.

Jeg ønsker å skjære ned på maten for å spare inn litt, men han har dyre matvaner og vil ikke endre på dem. Hvordan skal vi løse dette?

Jeg kunne tenke meg delt matbudsjett for en periode så jeg kan få betalt unna litt annet for det jeg sparer, men han synes det blir tungvint å gjøre det sånn.

Forslag? Hvordan gjør dere det?

Fortsetter under...

Hvis han er den største forbrukeren av matbudsjettet, og det er han som insisterer på å "opprettholde standarden" tiltross for at din økonomi og betalingsevne har endret seg, så er det vel rett og rimelig at han betaler en større andel enn deg?

Hvis dere ellers deler fellesutgifter likt, så blir det jo feil at du skal måtte sponse han (og hans barn) i matveien mens du har det trangt økonomisk..

Er det ikke naturlig at den som har litt romsligere økonomi bidrar litt mer i en periode?

Ser for meg at det kan bli problematisk i fortsettelsen hvis alt skal deles 50/ 50 og det er ulik inntekt og ønsker om standard. Ny sofa? En vil ha IKEA til 3000,- = 1500 på hver, en vil ha Hødnebø til 25.000,- = 12.500 på hver.....

Det vil si at en kanskje bruker opp hele sin inntekt hver måned på "fellesutgifter" mens den andre har en god del til overs til sparing/ egne aktiviteter- hobbyer/ osv. Dårlig utgangspunkt på et forhold!

Setter det litt på spissen- men foreslår at dere bidrar %- vis utifra hvilken inntekt dere har.

Jeg synes det var en underlig blanding av felles og separat økonomi: Dere deler bo- og matutgifter likt, men er forskjellig antall personer (i hvert fall innimellom - bor hans barn hos dere?) og den med høyest inntekt bestemmer standarden?

Han kan jo kjøre deg i grøfta økonomisk på den måten. Du har fått forslag til alternative løsninger, finn en dere begge kan leve med.

Annonse

Gjest Elextra

Jeg synes det høres merkelig ut at dere skal dele matutgifter likt, om han har større inntekt, flere barn og dyrere vaner.

Jeg synes dere burde opprette en felles konto til matinnkjøp og bli enige om hvor mye dere hver skyter inn hver måned. Her bør alle ovennevnte faktorer telle inn; den som tjener mer betaler også noe større andel, likeledes den som har flest barn. Han kan enten sette over ekstra til de dyrere vanene (enklest) eller holde disse utenfor det felles matbudsjettet.

Hvis du med delt matbudsjett mener at dere har "hver deres mat" er jeg helt enig i at det er tungvindt.

Men jeg synes ikke at matbudsjettet for enhver pris må likedeles, og når han både har mer inntekt enn deg, flere munner og mette, og dyrere matvaner som han nekter å gi opp, er det bare rett og rimelig at han spytter mer i kassa.

Dere kan opprette en felles konto med hvert deres bankkort til, og overføre ulike summer dit hver måned. Eller dere kan f eks spare på kassalapper og summere opp f eks en gang i måneden og gjøre opp dere i mellom ut fra den brøken dere blir enige om.

Så bekvemt for ham da - å forlange at du skal være med på å betale hans og hans barns dyre matvaner. Det der hadde jeg ikke funnet meg i gitt.

Men jeg får nesten dårlig samvittighet om jeg hiver en pakke truseinnlegg i handlekurva når vi handler sammen og han betaler da...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...