morsan Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Hva slags linje kjører dere på det når det gjelder å "tvinge" eller ikke tenåringene med på selskap hos venner av dere foreldre? Da vi alle hadde yngre barn, var det nokså vanlig at invitasjon til middag/selskap en lørdagskveld innbefattet barna også, men i det siste har det vært mest vanlig at vi inviteres uten barn. Et vennepar vendte nylig hjem etter flere år i utlendighet, og har invitert flere vennepar på selskap, og har presisert at innbydelsen også gjelder husholdningens barn. Men vår tenåring har etter alle disse årene omtrent glemt vertskapets barn (som også er litt yngre), og maser veldig om å få slippe - han vil heller være hjemme alene med venn på besøk. Vi er overhodet ikke redde for å la han være alene - det går helt fint. Men er redd vertinnen vil reagere på at han "ikke gidder" å bli med. De bor for langt unna til at han bare kan dra hjem i forveien hvis han får hetta av å være på besøk... Det kan jo hende at han virkelig finner tonen med de andre barna/ungdommene som kommer, men det er jo en litt småflau alder å treffe "nye" på, og det er ikke moro for oss å være på besøk hvis han finner på å bli litt sånn østers i en krok. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holmes Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Jeg har god erfaring med å la tenåringene slippe sånne dramaer. Mange av disse dramaene har jeg drømt om å slippe selv også... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Jeg har god erfaring med å la tenåringene slippe sånne dramaer. Mange av disse dramaene har jeg drømt om å slippe selv også... *liker* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Tror jeg hadde latt han slippe jeg... En ting om det var familie,men når det venner som han kanskje ikke kjenner likvel burde de ha forståelsen for at han ikke gidder. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Hos oss reserveres tvangen til de store familiedramaene. Men si fra til vertskapet på forhånd at han har "andre planer" - bare vær passe uspesifisert og legg til at han jo er blitt tenåring nå, blabla. Så får du litt forståelse "gratis" hvis de ikke har tenkt over hvor stor han har blitt mens de var borte. I de tilfellene der jeg har vært sterkt imot å melde avbud for dem (ref. de nevnte familiedramaer), har jeg sagt at de selv må ringe og si fra. F.eks. til søsteren min, som er strengere på sånt enn jeg har vært. Men det blir ikke det samme med (deres) venner. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Jeg hadde latt ham slippe. Høres ikke ut til at hans nærvær er påkrevet, som det f.eks. nærmest ville være om bestemor kom... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 10. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2011 Tror jeg hadde latt han slippe jeg... En ting om det var familie,men når det venner som han kanskje ikke kjenner likvel burde de ha forståelsen for at han ikke gidder. Ja, jeg synes også det er annerledes med venner enn med familie. Og det ville vært annerledes dersom han hadde hatt mye å gjøre med vertskapets barn også i de siste årene, og de barna hadde hatt en forventning om å treffe han. Men han har vel ikke truffet dem på minst 4 år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 10. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2011 Hos oss reserveres tvangen til de store familiedramaene. Men si fra til vertskapet på forhånd at han har "andre planer" - bare vær passe uspesifisert og legg til at han jo er blitt tenåring nå, blabla. Så får du litt forståelse "gratis" hvis de ikke har tenkt over hvor stor han har blitt mens de var borte. I de tilfellene der jeg har vært sterkt imot å melde avbud for dem (ref. de nevnte familiedramaer), har jeg sagt at de selv må ringe og si fra. F.eks. til søsteren min, som er strengere på sånt enn jeg har vært. Men det blir ikke det samme med (deres) venner. Ja, han skal få slippe å ringe selv :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 10. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2011 Jeg hadde latt ham slippe. Høres ikke ut til at hans nærvær er påkrevet, som det f.eks. nærmest ville være om bestemor kom... Ja, på søndag må han pent finne seg i å være med til farmor og farfar på morsdagsmiddag ;-) Og bare det taler jo for å slippe tvang på lørdag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletiden Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Jeg lot dem slippe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Ja, jeg synes også det er annerledes med venner enn med familie. Og det ville vært annerledes dersom han hadde hatt mye å gjøre med vertskapets barn også i de siste årene, og de barna hadde hatt en forventning om å treffe han. Men han har vel ikke truffet dem på minst 4 år. Enig med deg... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Ja, på søndag må han pent finne seg i å være med til farmor og farfar på morsdagsmiddag ;-) Og bare det taler jo for å slippe tvang på lørdag. ''Ja, på søndag må han pent finne seg i å være med til farmor og farfar på morsdagsmiddag ;-) Og bare det taler jo for å slippe tvang på lørdag.'' Her holder det jo i massevis om Finn drar sjøl ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Varierer litt, men tilfellet du beskriver ville jr fått dispens til å slippe. Helt frie tøyler kan han ikke få - da ville ikke vennene våre kjent han lenger om et par år ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Vi gjør omtrent som laban, hehe Familieselskap blir hun med på, venneselskap er valgfritt, selv om det er andre barn med. Akkurat på det punktet er jeg glad hun begynner å bli stor og fornuftig og gammel nok til å forlates hjemme, selv om vi borte lenge - en sur fjortis som bare vil hjem og spille er rimelig pyton :-/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Jeg har vært ganske streng når det gjalt familieselskaper. Ungene måtte bli med så lenge de bodde hjemme, men de hadde lov til å stikke av tidligere, de forsvant gjerne under kaffen etter å spist kake. Nå var begge de to eldste veldig glad i god mat så det var ikke så vanskelig å få dem med. Så ble som regel minstemann og jeg igjen. Men nå er det ikke flere å besøke så minstemann slipper familieselskaper, men de han er på sammen med faren tror jeg han liker, han har i vært fall ikke klaget 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 11. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2011 ''Ja, på søndag må han pent finne seg i å være med til farmor og farfar på morsdagsmiddag ;-) Og bare det taler jo for å slippe tvang på lørdag.'' Her holder det jo i massevis om Finn drar sjøl ;-) *he he* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 11. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2011 Vi gjør omtrent som laban, hehe Familieselskap blir hun med på, venneselskap er valgfritt, selv om det er andre barn med. Akkurat på det punktet er jeg glad hun begynner å bli stor og fornuftig og gammel nok til å forlates hjemme, selv om vi borte lenge - en sur fjortis som bare vil hjem og spille er rimelig pyton :-/ ''en sur fjortis som bare vil hjem og spille er rimelig pyton :-/'' *he he* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 11. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2011 Jeg har vært ganske streng når det gjalt familieselskaper. Ungene måtte bli med så lenge de bodde hjemme, men de hadde lov til å stikke av tidligere, de forsvant gjerne under kaffen etter å spist kake. Nå var begge de to eldste veldig glad i god mat så det var ikke så vanskelig å få dem med. Så ble som regel minstemann og jeg igjen. Men nå er det ikke flere å besøke så minstemann slipper familieselskaper, men de han er på sammen med faren tror jeg han liker, han har i vært fall ikke klaget ''men de hadde lov til å stikke av tidligere, de forsvant gjerne under kaffen etter å spist kake.'' Vi har også gjort det samme i det siste når vi er hos farmor og farfar, da det er lett for han å dra hjem eller til en venn pga avstanden. Hos andre familiemedlemmer går ikke det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Ja, på søndag må han pent finne seg i å være med til farmor og farfar på morsdagsmiddag ;-) Og bare det taler jo for å slippe tvang på lørdag. Da slipper han lørdag, helt enig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Karlotta Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Tror jeg hadde latt ham slippe (syns det er litt forskjell på om han er 13 eller 18 her da). men om han er med, og blir "litt østers i en krok" hadde jeg ikke brydd meg om i det hele tatt, det er helt naturlig. Husker da selv hvordan jeg letta fant en bok eller blad i sånne anledninger, og nå kan de sikkert chatte på telefonen sin eller noe slikt. Det syns jeg man må godta utpå kvelden, du kan ikke forvente at han skal underholde andre barn eller konversere fint med dere voksne annet enn under måltid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.