Gå til innhold

Sikkert ikke noe, men...

Gjest Fingernegl

Anbefalte innlegg

Gjest Fingernegl

Har en gutt på 8 år. Han har plutselig fått en brun stripe på en fingernegl. Har hørt noe om at forandringer på negler skal sjekkes opp fordi det kan ha noe med helsa di å gjøre. Så t.o.m. på "Legene" på tv her om dagen at det gikk an å få kreft i neglene. Det var en slags hudkreft.

Så blir jeg selvfølgelig bekymret, da. :( Har lett og lett på internett etter bilde av en stripe som ligner den gutten min har fått, men finner ikke. Spør derfor her om noen andre har hatt dette? Han har ikke klemt fingeren og har ikke vondt. Stripen er tynn og går helt fra neglrot og ut i tuppen.

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har kanskje hatt en liten blødning under neglen? Jeg har stadig sånne brune, tynne striper under noen negler. Ikke fra rot til tupp riktignok, men de går i en rett linje på langs. De forsvinner ikke før neglen er vokst ut og jeg pirker bort det som nok er størknet blod...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg har lyst til å lenke til bildet jeg fant, da blir du vel redd.

Se nederst på siden:

http://www.medfacts.com/med/melanoma-nail

http://behealthy.baystatebanner.com/issues/2008/0501/stories/Whatare050108011.html

Mest sannynlig er det bare blod tenker jeg. Tror ikke det er vanlig at barn får hudkreft. Men absolutt verdt en sjekk og kanskje en nåleprøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fingernegl

Vet ikke om jeg har lyst til å lenke til bildet jeg fant, da blir du vel redd.

Se nederst på siden:

http://www.medfacts.com/med/melanoma-nail

http://behealthy.baystatebanner.com/issues/2008/0501/stories/Whatare050108011.html

Mest sannynlig er det bare blod tenker jeg. Tror ikke det er vanlig at barn får hudkreft. Men absolutt verdt en sjekk og kanskje en nåleprøve.

Uff, ja nå ble jeg skikkelig redd. Det er en slik strek han har. :((

Fant en artikkel om at man alltid skal få sjekket en negl med brune streker så da lurer jeg på om jeg skal vente helt til mandag når han kommer hjem fra faren sin eller om jeg skal få faren hans til å ta han med på legevakta i morra. Uff, spørs om jeg får sove i natt, men takk for linken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en artikkel om at man alltid skal få sjekket en negl med brune streker så da lurer jeg på om jeg skal vente helt til mandag når han kommer hjem fra faren sin eller om jeg skal få faren hans til å ta han med på legevakta i morra. Uff, spørs om jeg får sove i natt, men takk for linken.

Krysser veldig fingrene for at det kun er en skade, at han har slått seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du reagerte på dette, jeg tror jeg ville tolket det som blødning (men jeg håper jo det bare er det!)

Krysser fingre for dere. Gi oss tilbakemelding da... Klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

..forresten, med en slik mulig diagnose ville jeg ikke ventet en dag lengre enn nødvendig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hudkreft

At føflekkreft (malingt Melanom) kan vises som en stripe på neglen var nytt for meg. På den ene websiden står det at det gjelder spesielt for fargede. Åtteåringen din er kanskje farget? Uansett er det lurt å sjekke ut fort.

Men jeg tenkte jeg skulle berolige deg litt. Du skrev at han plutselig hadde fått stripen, og det tolker jeg slik at han nettopp har fått den. Føflekkreft som blir fjernet raskt er ikke farlig. Da rekker den ikke å spre seg. Jeg har hatt det selv, den eneste behandlingen jeg trengte var å fjerne den, og så gå til jevnlig kontroll hos hudspesialist.

Vent til du kan gå til fastlegen i morgen. En fastlege kan følge dere opp mye bedre, og sørge for å få tatt prøver og fjerne kteften. Jeg vet ikke hva man gjør når det er neglen. Men det går sikker bra, siden du oppdaget det så fort.

Så prøv å slappe av så lenge. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hudkreft

Jeg googlet litt på norske sider for å finne noen som er relevant for vårt område. Nettdoktor skriver om føflekkreft på neglene. De sier ikke noe om at det er spesielt for fargede. http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/hudkreftmaligntmelanom.php Du kan ta en titt, jeg syns den siden forklarer oversiktlig og greit om føflekkreft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...