Gå til innhold

Mindre skatt ved gjeld

Gjest kan ikke noe om dette

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det vil forhåpentligvis føre til at dere får mer skatt.

Ja, dere kan trekke fra gjeldsrentene. Så skal dere skatte for leieinntektene. Hvis leieinntektene er høyere enn gjeldsrentene får dere da høyere skatt. Hvis de er lavere, går dere i minus på foretaket - skatten blir lavere, men med 28 % fradrag må dere fortsatt betale 72 % av rentene selv.

Ja også blir jo formuen mindre, siden du kan trekke fra gjeld på den formuen du har (og kanskje få den ned i null?)

Om min søster har korrekte opplysninger, må man nå ha veldig høy formue for å få skatt. Jeg har hatt formuesskatt i opptil flere ti-år (bl.a. hus uten lån), så jeg er spent på om jeg slipper klar i skatten for 2010 eller degt er kanskje 2011.

Gjest Høstløv

Om min søster har korrekte opplysninger, må man nå ha veldig høy formue for å få skatt. Jeg har hatt formuesskatt i opptil flere ti-år (bl.a. hus uten lån), så jeg er spent på om jeg slipper klar i skatten for 2010 eller degt er kanskje 2011.

Skattefritt beløp ved beskatning av formuen er hevet betydelig for inntektsåret 2010. Skattefritt beløpet er kr 700.000 i klasse 1 og 2. Ektefeller har til sammen et skattefritt beløp på kr 1.400.000.

Annonse

Skattefritt beløp ved beskatning av formuen er hevet betydelig for inntektsåret 2010. Skattefritt beløpet er kr 700.000 i klasse 1 og 2. Ektefeller har til sammen et skattefritt beløp på kr 1.400.000.

Da faller nok formuesskatten vekk for min del, men den nye eiendomsskatten er høyere...

Gjest Høstløv

Da faller nok formuesskatten vekk for min del, men den nye eiendomsskatten er høyere...

Det er forskjellig om en skal betale eiendomsskatt, det avhenger av hvilken kommune en bor i og om kommunen velger å innkreve eiendomsskatt.

Ellers er reglene endret for taksering av boliger, hytter og eiendommer ved fastsetting av ligningstakst. Denne ligger til grunn ved formuebeskatningen.

Siden ligningstaksten på boliger maks skal være 30 %, og man kan ha 700 000 i formue uten å beskattes, vil det si at hvis man har en gjeldfri bolig (minimum) inntil kr 2 300 000 - så vil man ikke betale formuesskatt av denne. Beløpet kan ganges med to hvis man er gift/samboende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...