Gå til innhold

Er Bambie et ordentlig navn?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Angustia

8

• bustebeisa

3

• morsan

2

• tonie

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Høstløv

''Du søkte på kvinnenavnet: Bambie

Det er 3, 2, 1 eller 0 kvinner som har Bambie som første fornavn.''

''Du søkte på mannsnavnet: Bambie

Det er 3, 2, 1 eller 0 menn som har Bambie som første fornavn.''

Dette iflg. Statistisk sentralbyrå for 2011.

Jeg kunne definitivt ikke kalt en datter (eller sønn) for Bambi(e)!

Ellers burde du lagt inn spoiler alert, da jeg ennå ikke har sett opptaket av kveldens episode! ;-)

(Gjør ikke noe det altså - det er ikke alfa og omega for showet at det er spenning om hvem som ryker ut *S*)

Annonse

Jeg så stakkars Bambi(e?) på Tv og satt også og lurte på hva slags mor som gir datteren et sånt navn. Kanskje hun ønsket seg en sønn og gjorde det på ren faenskap? Hah. du blir sikkert ei dundre på hundre med korte bein. Bambie skal du hete, og du skal lide resten av dine dager. Skjebnen ville det annerledes. Flaks for Bambie at hun ble så søt!

I dette tilfelle et kallenavn som har hengt ved henne hele livet pga hennes store øyne. Og hun har da utifra hva jeg leste valgt å få det lagt til sitt opprinnelige navn i Folkeregisteret for noen år siden.

Jeg ville nok ikke valgt Bambi(e) som navn til sønn eller datter. Men kan jo se at det kan gjøre seg feks i modelbransjen ute i verden.

Gjest har registertilgang

Her lekker du vel egentlig fortrolige opplysninger!

Jeg bekrefter jo bare at det hun selv har sagt i et intervju er sant og ikke noe pressen har funnet på.

Navn er dessuten ikke noen ømfintlig opplysning, jfr. skattelistene.

Annonse

Gjest Høstløv

Jeg bekrefter jo bare at det hun selv har sagt i et intervju er sant og ikke noe pressen har funnet på.

''..det er registrert en navneendring der i 2009''

Denne opplysningen kommer ikke frem i skatteregistrene. Du har brutt taushetsplikten din.

Gjest Ikke lov

Man har ikke lov til å bruke registertilgangen til noe annet enn det som er grunnen til at man har den. man skal ikke sjekke noe som helst annet, samme hvor lettvint, praktisk og uskyldig det er. Folkeregisteropplysninger slik de framstår i folkeregisteret er ikke offentlige, selv om navn, adresser osv. er offentlige andre steder. Vi har registertilgang på jobben, og brukte den i helt ufarlig og praktisk øyemed for å sjekke at viktige brev kom til riktig adresse, men fikk en kjempeskrape fra datatilsynet for det. Vi skulle ha søkt om egen tillatelse. Å bruke tilgangen privat er ikke bra (selvom jeg tviler på at noen vil finne det ut eler anmelde deg eller noe slikt, bare ikke fortell det til andre at du gjør det, og slettes ikke offentliggjør det på internett, anonym eller ikke :) )

''..det er registrert en navneendring der i 2009''

Denne opplysningen kommer ikke frem i skatteregistrene. Du har brutt taushetsplikten din.

Jada, formelt har jeg det. Akkurat som at jeg bruker registeret veeeldig ulovlig hvis jeg sjekker en adresse når jeg skal sende julekort.

Men hun har altså selv forklart at hun har gjort en navneendring, og jeg har kun bekreftet at hun snakker sant, det er ikke journalistens påfunn. Da har hun ikke akkurat forsøkt å holde det hemmelig.

Dessuten kan det jo tenkes at jeg bare lyver for å gjøre meg interessant. Navnet står som nevnt i skattelistene.

Man har ikke lov til å bruke registertilgangen til noe annet enn det som er grunnen til at man har den. man skal ikke sjekke noe som helst annet, samme hvor lettvint, praktisk og uskyldig det er. Folkeregisteropplysninger slik de framstår i folkeregisteret er ikke offentlige, selv om navn, adresser osv. er offentlige andre steder. Vi har registertilgang på jobben, og brukte den i helt ufarlig og praktisk øyemed for å sjekke at viktige brev kom til riktig adresse, men fikk en kjempeskrape fra datatilsynet for det. Vi skulle ha søkt om egen tillatelse. Å bruke tilgangen privat er ikke bra (selvom jeg tviler på at noen vil finne det ut eler anmelde deg eller noe slikt, bare ikke fortell det til andre at du gjør det, og slettes ikke offentliggjør det på internett, anonym eller ikke :) )

Det finnes mange måter å ha tilgang på. Helsevesenet har online-tilgang til veldig mye, det har ikke vi. Vi får kopi av det vi har konsesjon til. For meg ser det ut til at vi har en annen type konsesjon enn det du beskriver.

Jeg vet det er utenom konsesjonen å sjekke en adresse når jeg f.eks. skal sende julekort, men ser virkelig ikke det store problemet. Skriver jeg her at kjendis X har samme adresse som kjendis Y, kan du gjerne ringe Datatilsynet.

Bambie har selv sagt offentlig at hun har fått navnet endret, jeg sier at det er sant, det var ikke journalisten som fantaserte. Det er ikke akkurat hemmelig da. Og kanskje jeg bare påstår at jeg kan sjekke det for å virke interessant.

Det finnes mange måter å ha tilgang på. Helsevesenet har online-tilgang til veldig mye, det har ikke vi. Vi får kopi av det vi har konsesjon til. For meg ser det ut til at vi har en annen type konsesjon enn det du beskriver.

Jeg vet det er utenom konsesjonen å sjekke en adresse når jeg f.eks. skal sende julekort, men ser virkelig ikke det store problemet. Skriver jeg her at kjendis X har samme adresse som kjendis Y, kan du gjerne ringe Datatilsynet.

Bambie har selv sagt offentlig at hun har fått navnet endret, jeg sier at det er sant, det var ikke journalisten som fantaserte. Det er ikke akkurat hemmelig da. Og kanskje jeg bare påstår at jeg kan sjekke det for å virke interessant.

''men ser virkelig ikke det store problemet. ''

Det er kanskje akkurat det som er det største problemet.

Du er betrodd tilgang til fortrolig informasjon, men evner ikke å forstå hvordan du skal forvalte det, og prinsippene bak.

''men ser virkelig ikke det store problemet. ''

Det er kanskje akkurat det som er det største problemet.

Du er betrodd tilgang til fortrolig informasjon, men evner ikke å forstå hvordan du skal forvalte det, og prinsippene bak.

Jeg tenkte det samme. Det er skremmende. Slike holdninger og et internettsamfunn kan være en farlig kombinasjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...