Gå til innhold

Ulv skutt i Rendalen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Rith

36

• Sør

19

• Holmes

6

• Dark-Angel 82

3

Mest aktive i denne tråden

Er de sikker på at den ulven var norsk og ikke svensk? De fleste ulver i Norge er svenske og i Sverige er de fredet.

Det er en norsk ulv, den gamle osdalshannen.

I dag og dagene fremover jaktes det nye osdalsparet.

Det er ikke lov å jakte ulv nær svenskegrensen.

Hvor mange mennesker er blitt angrepet av ulv de siste årene?

Jeg vet om flere som har hatt nærkontakt med ulv i Norge. Du er av de som aldri vil tro at mennesker og ulv kan leve side om side, men det er jeg.

Jeg er for at man kan skyte et dyr i nødverge. Det som foregår nå er ikke jakt, det er ren nedslakting.

''Hvor mange mennesker er blitt angrepet av ulv de siste årene?''

Svært få, av årsaker jeg har beskrevet. Det er dog intet som sier at det forblir slik.

''Jeg vet om flere som har hatt nærkontakt med ulv i Norge. Du er av de som aldri vil tro at mennesker og ulv kan leve side om side, men det er jeg.''

Jeg er faktisk ikke mot ulv; jeg reagerte på det du skrev i hovedinnlegget i denne tråden, av årsaker som jeg hallerede har nevnt.

''Jeg er for at man kan skyte et dyr i nødverge. Det som foregår nå er ikke jakt, det er ren nedslakting.''

Det er ikke snakk om "nedslakting" når det handler om 3 dyr. Det er nettopp fordi du overdriver slikt at ikke virker gjennomtenkt.

Med vennlig hilsen

Annonse

For det første har det vel neppe noe med "fair" å gjøre, og for det andre så har det heller lite med om mennesker er eneherskere (eller har "enerett") på jorden å gjøre.

Med vennlig hilsen

''for det andre så har det heller lite med om mennesker er eneherskere (eller har "enerett") på jorden å gjøre''

Jeg syns det er litt interessant at når det gjelder "rovdyrpolitikk", er det store forskjeller mellom regioner med en kultur med røtter i "gammeltestamentlige" religioner (jøder, kristne, muslimer) og regioner som ikke er det (hinduistisk eller budhistisk dominerte kulturer). Det går på tradisjonen om at mennesket forvalter jorden og hersker over dyra osv., som beskrevet i GT.

I India har de f.eks. heller flyttet på rovdyr i stedet for å skyte dem, som f.eks. vi gjør. Og siden dette stort sett er kattedyr (tror det var leopard), som er veldig territoriale, så har det økt problemene. Et kattedyr som angriper et menneske ett sted, flyttes til et annet, mer øde sted. Men dyret er på et fremmed sted og prøver å finne hjem... Mens det leter etter veien hjem, er dyret farligere enn om det er på de hjemlige traktene. Etterhvert blir det flere og flere streifende, farlige rovdyr. Og pga. mangelen på bur, må de slippes fri. Og de har en "ond spiral"...

Men, poenget mitt var at mennesket forvalter rovdyr og andre ville dyr forskjellig avhengig av den religiøse tradisjonen i regionen.

''Hvor mange mennesker er blitt angrepet av ulv de siste årene?''

Svært få, av årsaker jeg har beskrevet. Det er dog intet som sier at det forblir slik.

''Jeg vet om flere som har hatt nærkontakt med ulv i Norge. Du er av de som aldri vil tro at mennesker og ulv kan leve side om side, men det er jeg.''

Jeg er faktisk ikke mot ulv; jeg reagerte på det du skrev i hovedinnlegget i denne tråden, av årsaker som jeg hallerede har nevnt.

''Jeg er for at man kan skyte et dyr i nødverge. Det som foregår nå er ikke jakt, det er ren nedslakting.''

Det er ikke snakk om "nedslakting" når det handler om 3 dyr. Det er nettopp fordi du overdriver slikt at ikke virker gjennomtenkt.

Med vennlig hilsen

Det er vel ingen overdrivelse med tanke på hvor få ulver vi har igjen. Ulven står på rødlisten over sterkt truede dyrearter.

Du kan mene hva du vil om at jeg er lite gjennomtenkt her, jeg handler og tenker uttfra hva jeg vet om dette, mine meninger, og har liten sans for at alt skal analyseres i huet og ræva mens det blir jaktet og skutt ulv i Norges skoger!

Det er vel ingen overdrivelse med tanke på hvor få ulver vi har igjen. Ulven står på rødlisten over sterkt truede dyrearter.

Du kan mene hva du vil om at jeg er lite gjennomtenkt her, jeg handler og tenker uttfra hva jeg vet om dette, mine meninger, og har liten sans for at alt skal analyseres i huet og ræva mens det blir jaktet og skutt ulv i Norges skoger!

Har du barn og ulver rundt huset ditt?

Det er vel i aller høyeste grad en "fair fight", i og med at "mennesket" har satt en grense på 3...

"Enerett" er noe mennesket har funnet opp, og følgelig kan vi fint ha enerett...

Det kan ikke kalles fair jakt når over 1380 mennesker skal jakte på 3 ulver, som har sendere!

Den uttalelsen der sier jo mye om din egoisme, ditt fraværende forhold til naturen og respekten for den og de som bor der!

Gjest SMIRnøff

Det kan ikke kalles fair jakt når over 1380 mennesker skal jakte på 3 ulver, som har sendere!

Den uttalelsen der sier jo mye om din egoisme, ditt fraværende forhold til naturen og respekten for den og de som bor der!

Øh, spiller vel ingen rolle om den døde ulven hadde sender eller ikke... blir ikke skutt flere av den grunn, hvis det er det du tror; de har satt grensen på 3 uansett, og funnet ut at det er fornuftig med tanke på at ikke bestanden skal vokse over alle grenser.

Det er vel heller du som er egoistisk, du vil jo at alle disse bøndene skal miste sitt livsgrunnlag bare fordi du er så glad i rovdyra. Vel, jeg syns vel ikke det er så morsomt å drepe dyr jeg heller, men dyr blir drept uansett hva man gjør, enten det er rovdyr eller husdyr.

Det er vanskelig å være bonde i Norge. Bøndene er avhengige av store subsidier for å overleve. Blir bestanden av ulver for stor, koster det samfunnet bare enda mer. Det er du som er overmåte egoistisk. Du får finne deg i at vi tar noen dyr, vi har allerede bestemt å bevare de fleste ulver, for å ikke utrydde den.

Den diskusjonen der har jeg vært med på før.

Jeg har barn, og jeg har sett ulv i nærheten av huset mitt. Riktignok et streifdyr, de oppholder seg ikke her.

Ulv opptrer vel stort sett i flokk når de angriper mennesker? Tre ulver med sendere er kanskje ikke så farlige. Problemet er vel at det er mange som er redde for ulver og likeså bjørner i dette landet. Jeg har en sint elg gående her og jeg synes ikke det heller er spesielt trygt. Men den elgen er nok litt gal :)

Jeg liker å tro at de fleste dyr viker unna mennesker, men man vet jo aldri. Hadde jeg hatt små barn, og ulv i nærheten, ville jeg nok ha vært redd for å slippe dem ut.

Jeg er egentlig litt todelt i dette spørsmålet. Vet ikke helt hva som bli rett og galt. Synes jo vi skal ta vare på dyrene og naturen også, men ikke for enhver pris om dette kan ta menneskeliv.

Annonse

Ulv opptrer vel stort sett i flokk når de angriper mennesker? Tre ulver med sendere er kanskje ikke så farlige. Problemet er vel at det er mange som er redde for ulver og likeså bjørner i dette landet. Jeg har en sint elg gående her og jeg synes ikke det heller er spesielt trygt. Men den elgen er nok litt gal :)

Jeg liker å tro at de fleste dyr viker unna mennesker, men man vet jo aldri. Hadde jeg hatt små barn, og ulv i nærheten, ville jeg nok ha vært redd for å slippe dem ut.

Jeg er egentlig litt todelt i dette spørsmålet. Vet ikke helt hva som bli rett og galt. Synes jo vi skal ta vare på dyrene og naturen også, men ikke for enhver pris om dette kan ta menneskeliv.

http://nysgjerrigper.no/Artikler/sannheten-om-ulven

Jeg hadde heller ikke følt meg 100 % trygg på et rovdyr, det skal man ikke gjøre. Jeg stoler ikke på hunder engang ovenfor mine barn, men jeg mener at vi må leve deretter. Innrette oss etter dem.

Øh, spiller vel ingen rolle om den døde ulven hadde sender eller ikke... blir ikke skutt flere av den grunn, hvis det er det du tror; de har satt grensen på 3 uansett, og funnet ut at det er fornuftig med tanke på at ikke bestanden skal vokse over alle grenser.

Det er vel heller du som er egoistisk, du vil jo at alle disse bøndene skal miste sitt livsgrunnlag bare fordi du er så glad i rovdyra. Vel, jeg syns vel ikke det er så morsomt å drepe dyr jeg heller, men dyr blir drept uansett hva man gjør, enten det er rovdyr eller husdyr.

Det er vanskelig å være bonde i Norge. Bøndene er avhengige av store subsidier for å overleve. Blir bestanden av ulver for stor, koster det samfunnet bare enda mer. Det er du som er overmåte egoistisk. Du får finne deg i at vi tar noen dyr, vi har allerede bestemt å bevare de fleste ulver, for å ikke utrydde den.

Jeg mener at så lenge sauen er et innført dyr i vår fauna, skal den beskyttes og det finnes flere måter å gjøre det på.

Problemet er at det ikke blir økonomisk prioritert i et land som i aller høyeste grad har økonomi til det!

Gjest SMIRnøff

Jeg mener at så lenge sauen er et innført dyr i vår fauna, skal den beskyttes og det finnes flere måter å gjøre det på.

Problemet er at det ikke blir økonomisk prioritert i et land som i aller høyeste grad har økonomi til det!

Det er nok ikke så enkelt som å bare pøse ut med penger, selv om oljefondet er på så og så mange tusen milliarder kroner...

Dark-Angel 82

Uff, gale elger er skumle...

Det er nok ikke så enkelt som å bare pøse ut med penger, selv om oljefondet er på så og så mange tusen milliarder kroner...

Nei, det er lettere å organisere storstilt jakt for å drepe disse dyrene!

Det behøver ikke å koste all verden heller. Bøndene har også et ansvar for å passe på dyrene sine!

Gjest SMIRnøff

Nei, det er lettere å organisere storstilt jakt for å drepe disse dyrene!

Det behøver ikke å koste all verden heller. Bøndene har også et ansvar for å passe på dyrene sine!

''Nei, det er lettere å organisere storstilt jakt for å drepe disse dyrene!''

''Det behøver ikke å koste all verden heller. Bøndene har også et ansvar for å passe på dyrene sine!''

Nettopp, er det ikke det de gjør da?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...