Gå til innhold

Til dere med fibromyalgi e.l.

Anbefalte innlegg

Gjest hva er dette for noe?

Jeg har for lenge siden fått diagnosen fibromyalgi.

Jeg er forferdelig stiv i kroppen, ja, det er så ille at enkelte dager har jeg problemer med å få vasket meg alle steder i dusjen, om du skjønner...

I kveld tenkte jeg at jeg skulle gå meg en tu for å løse opp litt. Og etter turen er jeg 10 ganger så stiv og ekkel som jeg var før jeg gikk. Er det virkelig slik at det er sånn det skal være?

Det blir jo ikke så lett å trene når man får vondt av det.

Jeg har jo også lagt merke til at det ikke er det samme hver gang. Enkelte dager går det helt fint å gå en tur uten at jeg kjenner noe etterpå. Så jeg blir forvirret...

Jeg har også generellt vondt i hva jeg antar er lymfer. Det har jeg hatt i mange mange år. Jeg kan ikke masere på meg selv engang fordi det gjør vondt. Og ungene kan ikke legge hodet inntil brystkassen min fordi det gjør vondt.

Er det fibro? Kan det være noe annet? Jeg blir jo gall av dette!!

Jeg driver for meg selv, men kjenner at jeg ikke greier like mye nå som tidligere. Og det gjør det jo enda tyngre...

Noen som vil svar meg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/360665-til-dere-med-fibromyalgi-el/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Smertene du forklarer er helt normalt i forhold til diagnosen. En annen ting, og noe som er veldig frustrerende, er nettopp denne forskjellen i formen... En dag kan man klare nesten alt man vil, andre dager er det et stort ork bare å klare å gjennomføre dusjingen...

Når det gjelder trening, er det i utgangspunktet veldig bra for oss med FM, men ikke nødvendigvis for alle, og kanskje ikke bestandig. Du sier du gikk tur... ute? Var det kaldt? Jeg har nemlig veldig godt av å gå en tur, men ikke når det er kaldt, da stivner nemlig kroppen fordi jeg "forsvarer" meg mot kulda, og turen har ingen god effekt på meg. Jeg trener på helsestudio på vinteren, for det nytter ikke for meg å være ute...

Det er nok ikke lymfene du har vondt i, men triggerpunktene... Mange av disse sitter i brystkassa, og er av og til/ofte så vonde at man ikke klarer å ha noe kontakt med dem i det hele tatt...

Smertene du forklarer er helt normalt i forhold til diagnosen. En annen ting, og noe som er veldig frustrerende, er nettopp denne forskjellen i formen... En dag kan man klare nesten alt man vil, andre dager er det et stort ork bare å klare å gjennomføre dusjingen...

Når det gjelder trening, er det i utgangspunktet veldig bra for oss med FM, men ikke nødvendigvis for alle, og kanskje ikke bestandig. Du sier du gikk tur... ute? Var det kaldt? Jeg har nemlig veldig godt av å gå en tur, men ikke når det er kaldt, da stivner nemlig kroppen fordi jeg "forsvarer" meg mot kulda, og turen har ingen god effekt på meg. Jeg trener på helsestudio på vinteren, for det nytter ikke for meg å være ute...

Det er nok ikke lymfene du har vondt i, men triggerpunktene... Mange av disse sitter i brystkassa, og er av og til/ofte så vonde at man ikke klarer å ha noe kontakt med dem i det hele tatt...

Takk for svar, og et fornuftig et. Og du har helt rett på alle punkter :o) Det var 10 kuldegrader, og jeg har astma i tillegg, så jeg burde selvfølgelig ikke gå ut. Men jeg følte meg så sprek før jeg gikk.

Og fikkhelt sjokk da jeg nesten ikke kom meg hjem igjen.

Jaja, det er vel bar eå lære seg å leve med det...:o)

Veldig mange forteller at kostholdsmessige ting kan bedre Fibromyalgi noe. Bla. vet jeg om flere som fikk en bedring ved å ta Omega 3 kapsler daglig.

Vet ikke om dette hjelper for deg, men du kan jo prøve.

Det har jeg prøvd, men det hjelper ikke fo rmeg. Jeg har spist seloljetabletter, og det syns jeg hjelper mye bedre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...