Axcia Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article1590531.ece ''25 prosent av jentene og rundt 17 prosent av guttene på åtte år er overvektig i dag.'' Hvor er tabellen for godkjente mål? Hva synes dere om veieprosjektet? Er det greit, eller synes dere at dette blir feil? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vivd Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Må de veies? Ser man ikke at de begynner å bli tjukke uten å sette dem på vekta? Overvekt er forøvrig verdt å ta alvorlig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Må de veies? Ser man ikke at de begynner å bli tjukke uten å sette dem på vekta? Overvekt er forøvrig verdt å ta alvorlig. "Må de veies? Ser man ikke at de begynner å bli tjukke uten å sette dem på vekta? Overvekt er forøvrig verdt å ta alvorlig." Enig. Og en del foreldre må våkne, man ser vel godt om egne barn er overvektige? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 "Må de veies? Ser man ikke at de begynner å bli tjukke uten å sette dem på vekta? Overvekt er forøvrig verdt å ta alvorlig." Enig. Og en del foreldre må våkne, man ser vel godt om egne barn er overvektige? ''Og en del foreldre må våkne, man ser vel godt om egne barn er overvektige?'' De gjør faktisk ikke det, viste en forskningsrapport jeg leste for en stund siden. http://www.barnehage.no/no/Nyheter/2010/Oktober/Ser-ikke-overvekt-hos-egne-barn/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 ''Og en del foreldre må våkne, man ser vel godt om egne barn er overvektige?'' De gjør faktisk ikke det, viste en forskningsrapport jeg leste for en stund siden. http://www.barnehage.no/no/Nyheter/2010/Oktober/Ser-ikke-overvekt-hos-egne-barn/ Utrolig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holmes Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Jeg er usikker på om oftere veiing vil føre til nedgang i vekt. Det finnes kanskje statistikk på det? Det man først og fremst trenger er foreldre som tar på seg voksenrollen og styrer matinntak og aktivitetsnivå hos sine små prinser og prinsesser. I stedet for å være venner/venninner med barna sine, er det på tide med tydelige voksne som setter krav. Det er bare såvidt ungene gidder å gå fra Playstation og bort til kjøleskapet for å hente seg en ny cola... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 "Må de veies? Ser man ikke at de begynner å bli tjukke uten å sette dem på vekta? Overvekt er forøvrig verdt å ta alvorlig." Enig. Og en del foreldre må våkne, man ser vel godt om egne barn er overvektige? ''Enig. Og en del foreldre må våkne, man ser vel godt om egne barn er overvektige?'' Nei det tror jeg faktisk at mange ikke ser. Andre sine barn derimot, er det lett å finne "feil og mangler" ved. ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Mine barn skal ikke veies. De er ikke i nærheten av å være overvektige,og jeg har skikkelig traumatiske erfaringer fra veiing/måling fra egen barndom. Ikke aktuelt å utsette dem for det. ' Kan man nekte vaksinering, regner jeg med at man kan nekte veiing og måling også. Jeg synes dessuten det er idiotisk å sette i gang et slikt prosjekt hvis de ikke "staffer opp" helsetjenesten skikkelig til å ivareta barn og familier med overvektsproblematikk. Da kan de like gjerne la være. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 "Må de veies? Ser man ikke at de begynner å bli tjukke uten å sette dem på vekta? Overvekt er forøvrig verdt å ta alvorlig." Enig. Og en del foreldre må våkne, man ser vel godt om egne barn er overvektige? ''Enig. Og en del foreldre må våkne, man ser vel godt om egne barn er overvektige?'' Nei, det er mange som ikke gjør det. De ser bare at barnet er "litt godt hold" eller har litt valpefett, ikke at det faktisk er såpass overvektig eller på vei til å bli det at man bør passe på og ta affære. Minnes en tråd her inne en gang hvor noen hadde et barn som var 5 år yngre enn mitt, 20 cm lavere og noen kg tyngre og som hardnakket påsto at barnet ikke var overvektig... Når mitt barn med 20 cm mer i lengde var normalvektig på litt mindre vekt tror jeg den mora burde pusse brillene sine... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Jeg klarer ikke å bestemme meg. Selv husker jeg godt at vi ble veid på ungdomsskolen, men har ingen traumer i den forbindelse, allikevel har jeg stor forståelse for at de som faktisk er litt lubne synes dette er ubehagelig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Vi ble jo veid hvert år og tok pirquetprøve i gamle dager og vi tok ikke skade av det. Tror minstemann har tatt pirquetprøve en gang og det er egentlig skandale når det er så mange med smittsom tuberkulose og legene glemmer å skjekke for det siden det er utryddet. Det verste er at endel av de med tuberkulose har multiresistente bakterier og får ikke has på den. Jeg synes helsesøster på skolen burde komme tilbake, det holder ikke med 2 timer i mnd på hver skole 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 "Må de veies? Ser man ikke at de begynner å bli tjukke uten å sette dem på vekta? Overvekt er forøvrig verdt å ta alvorlig." Enig. Og en del foreldre må våkne, man ser vel godt om egne barn er overvektige? ''Og en del foreldre må våkne, man ser vel godt om egne barn er overvektige?'' Signeres! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 ''Enig. Og en del foreldre må våkne, man ser vel godt om egne barn er overvektige?'' Nei, det er mange som ikke gjør det. De ser bare at barnet er "litt godt hold" eller har litt valpefett, ikke at det faktisk er såpass overvektig eller på vei til å bli det at man bør passe på og ta affære. Minnes en tråd her inne en gang hvor noen hadde et barn som var 5 år yngre enn mitt, 20 cm lavere og noen kg tyngre og som hardnakket påsto at barnet ikke var overvektig... Når mitt barn med 20 cm mer i lengde var normalvektig på litt mindre vekt tror jeg den mora burde pusse brillene sine... Ja, du kan så si. Jeg synes det er merkelig altså, men det er kanskje ikke så lett å innse at ens egne barn er overvektige, all den tid det som regel har med at man kan ha gjort endel feil i forbindelse med kosthold/aktivitet hos ungene sine å gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 ''Enig. Og en del foreldre må våkne, man ser vel godt om egne barn er overvektige?'' Nei det tror jeg faktisk at mange ikke ser. Andre sine barn derimot, er det lett å finne "feil og mangler" ved. ;-) Ja. det er på grensa til omsorgssvikt hvis unger blir svært overvektige synes jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Jeg lurer på om det faktisk er klokere å gjøre slikt hos fastlegen, og så heller få ungene dit oftere? Både fordi de har høyere kompetanse der, men også fordi det gir legen en sjanse til å fange opp ting. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Mine barn skal ikke veies. De er ikke i nærheten av å være overvektige,og jeg har skikkelig traumatiske erfaringer fra veiing/måling fra egen barndom. Ikke aktuelt å utsette dem for det. ' Kan man nekte vaksinering, regner jeg med at man kan nekte veiing og måling også. Jeg synes dessuten det er idiotisk å sette i gang et slikt prosjekt hvis de ikke "staffer opp" helsetjenesten skikkelig til å ivareta barn og familier med overvektsproblematikk. Da kan de like gjerne la være. Hvis de ikke er i nærheten av å være overvektige og du vet dette med sikkerhet, er det selvfølgelig ingen vits i å be om at de skal veies. På den andre side må du være forsiktig så du ikke overfører dine egne evt. traumer til ungene. Mange foreldre gir ikke barna sine tran fordi de synes det er så grusomt selv osv. Bare et eksempel. "Jeg synes dessuten det er idiotisk å sette i gang et slikt prosjekt hvis de ikke "staffer opp" helsetjenesten skikkelig til å ivareta barn og familier med overvektsproblematikk. Da kan de like gjerne la være." Du har selvfølgelig et poeng, men man løser ingen fedmeproblemer med å "ivareta seg ihjel" de som er overvektige, det krever faktisk en stor innsats fra de overvektige selv også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Hvis de ikke er i nærheten av å være overvektige og du vet dette med sikkerhet, er det selvfølgelig ingen vits i å be om at de skal veies. På den andre side må du være forsiktig så du ikke overfører dine egne evt. traumer til ungene. Mange foreldre gir ikke barna sine tran fordi de synes det er så grusomt selv osv. Bare et eksempel. "Jeg synes dessuten det er idiotisk å sette i gang et slikt prosjekt hvis de ikke "staffer opp" helsetjenesten skikkelig til å ivareta barn og familier med overvektsproblematikk. Da kan de like gjerne la være." Du har selvfølgelig et poeng, men man løser ingen fedmeproblemer med å "ivareta seg ihjel" de som er overvektige, det krever faktisk en stor innsats fra de overvektige selv også. '...'fedmeproblemer med å "ivareta seg ihjel" de som er overvektige, det krever faktisk en stor innsats fra de overvektige selv også.'' Av de overvektige barna, mener du? Mener du i fullt alvor at man kan forvente, av barn, at de gjør en "stor innsats" for å komme ned i vekt, uten støtteapparat av noen art? Eller at foreldrene gjør det for dem, bare fordi en helsesøster har kommet på å veie barna deres? De foreldre som evner å gjøre en slik innsats, gjør det stort sett lenge før helsesøster kommer på banen i det hele tatt. Og har de ikke gjort det før barna blir veid på skolen, er det liten sjans for at det gjør det etterpå, hvis de ikke får veiledning. Direkte farlig kan det også være, med ukyndige foreldre som starter å slanke barna siden på egen hånd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Jeg lurer på om det faktisk er klokere å gjøre slikt hos fastlegen, og så heller få ungene dit oftere? Både fordi de har høyere kompetanse der, men også fordi det gir legen en sjanse til å fange opp ting. Med vennlig hilsen Enig, fastlege hadde vært mye bedre, hvis de først skal veies. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 '...'fedmeproblemer med å "ivareta seg ihjel" de som er overvektige, det krever faktisk en stor innsats fra de overvektige selv også.'' Av de overvektige barna, mener du? Mener du i fullt alvor at man kan forvente, av barn, at de gjør en "stor innsats" for å komme ned i vekt, uten støtteapparat av noen art? Eller at foreldrene gjør det for dem, bare fordi en helsesøster har kommet på å veie barna deres? De foreldre som evner å gjøre en slik innsats, gjør det stort sett lenge før helsesøster kommer på banen i det hele tatt. Og har de ikke gjort det før barna blir veid på skolen, er det liten sjans for at det gjør det etterpå, hvis de ikke får veiledning. Direkte farlig kan det også være, med ukyndige foreldre som starter å slanke barna siden på egen hånd. Selvfølgelig ikke at barna gjør det, kjære deg da.... Barn er selvfølgelig helt prisgitt de voksne der og kan ikke ta ansvar for eget kosthold og egen aktivitet før de når en viss alder. Jeg mener at stor overvekt hos små barn kan være tegn på omsorgssvikt. Selvfølgelig må barna få hjelp, men foreldrene bør også få klar beskjed om at dette er deres ansvar! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Jeg lurer på om det faktisk er klokere å gjøre slikt hos fastlegen, og så heller få ungene dit oftere? Både fordi de har høyere kompetanse der, men også fordi det gir legen en sjanse til å fange opp ting. Med vennlig hilsen Det tror jeg er en god idé. Evt. kan helsesøster på skolen henvise videre til fastlegen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.