Gå til innhold

Helsedirektoratet: Barn skal veies oftere

Axcia

Anbefalte innlegg

'...'fedmeproblemer med å "ivareta seg ihjel" de som er overvektige, det krever faktisk en stor innsats fra de overvektige selv også.''

Av de overvektige barna, mener du? Mener du i fullt alvor at man kan forvente, av barn, at de gjør en "stor innsats" for å komme ned i vekt, uten støtteapparat av noen art? Eller at foreldrene gjør det for dem, bare fordi en helsesøster har kommet på å veie barna deres?

De foreldre som evner å gjøre en slik innsats, gjør det stort sett lenge før helsesøster kommer på banen i det hele tatt. Og har de ikke gjort det før barna blir veid på skolen, er det liten sjans for at det gjør det etterpå, hvis de ikke får veiledning.

Direkte farlig kan det også være, med ukyndige foreldre som starter å slanke barna siden på egen hånd.

Ser at det jeg skrev kunne misforstås. De overvektige er barna, og de kan selvfølgelig ikke ta ansvaret, men foreldrene deres i samråd med kompetent helsepersonell.

Det er så fælt at barn må lide for voksnes uvitenhet/inkompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tzatziki1365380058

13

• frosken

11

• Mandolaika

10

• Dorthe

8

tzatziki1365380058

Vi ble jo veid hvert år og tok pirquetprøve i gamle dager og vi tok ikke skade av det. Tror minstemann har tatt pirquetprøve en gang og det er egentlig skandale når det er så mange med smittsom tuberkulose og legene glemmer å skjekke for det siden det er utryddet. Det verste er at endel av de med tuberkulose har multiresistente bakterier og får ikke has på den.

Jeg synes helsesøster på skolen burde komme tilbake, det holder ikke med 2 timer i mnd på hver skole

Var du normalvektig selv? I så fall er det jo ikke rart DU ikke syntes det var traumatisk, eller tok skade av det.

Jeg var lubben som barn, og syntes veiingen var særdeles ubehagelig. Dessuten førte det til et enormt fokus på vekt, blant alle, og det var ikke gøy å være del av når jeg veide 50 kg mens de andre veide 40, eller noe sånt.

Vi har ikke vekt i huset. Vi spiser relativt sunn mat, og alle barna er aktive innen idrett av forskjellig slag, og de ser helt normale ut. Det er ingen grunn til at de skal veies av en helsesøster som antagelig uansett vet mye mindre om overvekt og kosthold enn jeg gjør selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Ser at det jeg skrev kunne misforstås. De overvektige er barna, og de kan selvfølgelig ikke ta ansvaret, men foreldrene deres i samråd med kompetent helsepersonell.

Det er så fælt at barn må lide for voksnes uvitenhet/inkompetanse.

Ja, da er vi jo enige, men det forutsetter altså at det finnes tilgang på mennesker med kompetanse. Det hjelper ikke å bare veie unger, og la det være med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da er vi jo enige, men det forutsetter altså at det finnes tilgang på mennesker med kompetanse. Det hjelper ikke å bare veie unger, og la det være med det.

Nei, enig, bare å veie er jo rimelige tullete, blir ikke noe slankere barn av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var du normalvektig selv? I så fall er det jo ikke rart DU ikke syntes det var traumatisk, eller tok skade av det.

Jeg var lubben som barn, og syntes veiingen var særdeles ubehagelig. Dessuten førte det til et enormt fokus på vekt, blant alle, og det var ikke gøy å være del av når jeg veide 50 kg mens de andre veide 40, eller noe sånt.

Vi har ikke vekt i huset. Vi spiser relativt sunn mat, og alle barna er aktive innen idrett av forskjellig slag, og de ser helt normale ut. Det er ingen grunn til at de skal veies av en helsesøster som antagelig uansett vet mye mindre om overvekt og kosthold enn jeg gjør selv.

"Jeg var lubben som barn, og syntes veiingen var særdeles ubehagelig. Dessuten førte det til et enormt fokus på vekt, blant alle, og det var ikke gøy å være del av når jeg veide 50 kg mens de andre veide 40, eller noe sånt."

Skjønner det godt. Det blir kanskje feil måte å gjøre det på, mye bedre om det gjøres hos fastlegen da kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg var for tynn og det var ungene mine også så de måtte veies hver uke i flere år. Det var ikke kult, jeg følte at de trodde ungene ikke fikk mat. Ikke fikk jeg pupper heller før jeg var ganske gammel og de var ikke store akkurat.

Likevel er jeg for å veie unger en gang i året og en helseundersøkelse. Det er jo ingen som ser hva de andre veier, man var jo inne en og en hos helsesøster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er faktisk fem års utdannelse for å bli helsesøster, jeg tror de vet mer enn det vi vet. Først er det tre års sykepleieutdannelse og så to år videreutdanning. Og det er faktisk enda mer vanskelig å bli helsesøster enn jordmor så de trenger stort sett bare Aer på sykepleieskolen.

Jeg tror de vet mer enn legen også. Legen er mest opptatt av virus og bakterier og hjerteinfarkt og slike vanlige ting og sender resten til spesialister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo der helsesøster kan være behjelpelig. Jeg vet lite om slanking, jeg vet hva som er sunt og passet på at ungene spiste ordentlig mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Det er faktisk fem års utdannelse for å bli helsesøster, jeg tror de vet mer enn det vi vet. Først er det tre års sykepleieutdannelse og så to år videreutdanning. Og det er faktisk enda mer vanskelig å bli helsesøster enn jordmor så de trenger stort sett bare Aer på sykepleieskolen.

Jeg tror de vet mer enn legen også. Legen er mest opptatt av virus og bakterier og hjerteinfarkt og slike vanlige ting og sender resten til spesialister.

Er det blitt to års videreutdanning nå? De jeg kjenner har bare gått ett, men det begynner å bli noen år siden de tok utdanningen.

Men overvekt dreier seg mest av alt om psykologi, i tillegg til ernæring, og det er nødvendigvis ikke særlig mye de rekker innom det, med alt annet de skal gjennom.

Kompetansenivået er naturligvis forskjellig, men jeg har ennå ikke møtt et eneste eksemplar av helsepersonell-arten som har kunnet mer enn meg om kosthold og overvekt, bortsett fra blant folk som har det som "profesjon", altså jobber bare med det. Men jeg innser at jeg ikke er som den "jevne foreldre" akkurat på det området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg er usikker på om oftere veiing vil føre til nedgang i vekt. Det finnes kanskje statistikk på det?

Det man først og fremst trenger er foreldre som tar på seg voksenrollen og styrer matinntak og aktivitetsnivå hos sine små prinser og prinsesser. I stedet for å være venner/venninner med barna sine, er det på tide med tydelige voksne som setter krav. Det er bare såvidt ungene gidder å gå fra Playstation og bort til kjøleskapet for å hente seg en ny cola...

''Jeg er usikker på om oftere veiing vil føre til nedgang i vekt. Det finnes kanskje statistikk på det?

Det man først og fremst trenger er foreldre som tar på seg voksenrollen og styrer matinntak og aktivitetsnivå hos sine små prinser og prinsesser.''

Antakelig er tanken at om foreldre får beskjed om at barna er ørlite overvektige blir de mer bevisst på nevnte voksenrolle. Mange foreldre er helt blinde for barnas overvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Men det er jo der helsesøster kan være behjelpelig. Jeg vet lite om slanking, jeg vet hva som er sunt og passet på at ungene spiste ordentlig mat.

Ja, men helsesøstrene mener jo selv at de ikke har kompetanse og tid til å gjøre den jobben. Det har vært flere helsesøstre på banen i dag, flere av dem som jobber spesielt med overvektsproblematikk og spiseforstyrrelser, og en av dem gikk så langt som til å si at hun kom til å nekte å utføre denne oppgaven, selv om det var sivil ulydighet, og hun håpet andre helsesøstre også nektet.

Det synes jeg er et ganske sterkt signal om at reformen ikke nødvendigvis er veldig gjennomtenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er faktisk fem års utdannelse for å bli helsesøster, jeg tror de vet mer enn det vi vet.''

Vel, jeg har faktisk støtt på endel helsesøstre som har vært rimelig tette. Husker jeg spurte en om hun hadde tatt utdannelsen sin som brevkurs. En annen helsesøster overprøvde barnelegens kompetanse og innkalte til ekstra-kontroller selv om legen sa det var fullstendig unødvendig. Hun fikk tilsist tilsnakk av legen mens jeg satt derinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er faktisk fem års utdannelse for å bli helsesøster, jeg tror de vet mer enn det vi vet.''

Det stemmer ikke. Det er en ettårig videreutdannelse etter 3-årig sykepleierutdanning.

http://www.hiak.no/nor/studietilbud/videreutdanninger/helsesosterutdanning?lang=nor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det stemmer ikke. Det er en ettårig videreutdannelse etter 3-årig sykepleierutdanning.

http://www.hiak.no/nor/studietilbud/videreutdanninger/helsesosterutdanning?lang=nor

Hva heter tittelen til menn som tar dette? Blir de også "helsesøstre"?

Jeg har alltid trodd at "helsesøstre" hadde vesentlig lavere utdanning enn sykepleiere, så der lærte jeg noe.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups, bare ett år. Jeg trodde alle videreutdannelser var 2 år jeg, min begynner til høsten på 2 år i hvert fall, men det er ikke helsesøster. Jeg trodde alle masterutdannelser var to år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har faktisk støtt på endel helsesøstre som har vært rimelig tette. Husker jeg spurte en om hun hadde tatt utdannelsen sin som brevkurs. En annen helsesøster overprøvde barnelegens kompetanse og innkalte til ekstra-kontroller selv om legen sa det var fullstendig unødvendig. Hun fikk tilsist tilsnakk av legen mens jeg satt derinne.

Ja, det kan jeg være helt enig med deg i. Hun som tok 4 årskontrollen på minstemann ville han skulle lese bokstaver og han kunne ikke en eneste en så da ble det ikke synstest. Etterpå viste det seg at han +4 på den ene øyet, men det fant vi ikke ut før han var blitt ganske stor og det var forseint å gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups, bare ett år. Jeg trodde alle videreutdannelser var 2 år jeg, min begynner til høsten på 2 år i hvert fall, men det er ikke helsesøster. Jeg trodde alle masterutdannelser var to år.

Verken helsesøster eller jordmor er masterutdannelser. Ennå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, jeg ser at jordmorutdannelsen er blitt 2 år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, jeg ser at jordmorutdannelsen er blitt 2 år :)

Jeg bare hører frøkenen snakke jeg og husker bare det som interesserer meg :o) Og synes hun skal gjøre noe skikkelig kjedelig som jeg aldri hadde giddet. Men det har jeg ikke sagt da ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Vel, jeg har personlig ingen problemer med tanken på det, men jeg var selv et sånt flisetynt barn, og det er mine tre også. Vi ble veid årlig på skolen, husker jeg. Da ble en og en kalt inn til legen og helsesøsteren påe t eget rom. Vi ble målt og veid og de spurte oss om kosthold og hva vi drev med på fritiden. "Tar du tran, lille venn?"

Jeg ser jo problemet for de som var mer eller mindre overvektige, og at det kan føles ubehagelig.

Uansett tror jeg ikke det ville hjulpet noe med årlig veiing, så lenge helsestasjonen og fastlege ikke har mer kompetanse på vektproblematikk hos barn. For foreldrene trenger faktisk mer enn bare å få slått fast at "Ditt barn er overvektig. Gjør noe med det!" De trenger hjelp og veiledning.

Det finnes helt sikkert tilfeller der familiens livsstil er årsaken til overvekt. Jeg personlig har så langt i livet kjent et overvektig barn, og der var både mor, far og bror slanke. Så da tenker jeg at det kanskje ikke er så enkelt alltid som at foreldrene serverer ungene feil mat og for mye snop. Hvorfor blir ett barn overvektig når foreldre og søsken holder seg slanke på det samme kostholdet? Det er veldig lett å sitte å synse fordømmende om slikt, spesielt anonymt på nett, men det er ikke det disse familiene trenger. Fordømmelse hjelper ingen, og slett ikke ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...