Gå til innhold

Måking av fellesareal... snylter jeg?

Gjest skal jeg ha dårlig samvittighet?

Anbefalte innlegg

Bor i tomannsbolig i et lite tettbygd tun med 4 hus. Tilkomsten til vår bolig er via nabo 1's tomt. Det er stor felles innkjørsel fra vei sammen med nabo 2 og 3, men nabo 1 eier tomta/grunnen. Nabo 3 har felles innkjørsel fra vei men parkerer på egen tomt.

Nabo 1 sier de gjerne måker parkeringsplassen (tar det som trim), er tidlig ute om morgenen og det er alltid strøkent. De må måke for 2 biler (en i garasje). Nabo 2 har snøfres, og pleier å frese brøytekant etc. når de kommer hjem fra jobb. Begge naboene liker å ha det strøkent og ryddig. Jeg er ikke nødvendigvis rotete, men en litt mer "avslappet type" for å si det sånn. ;)

Idag var det kommet "enorme mengder" snø, samt vind som gjør at det fyker hit og dit og lager skavler. Snøen er forholdsvis lett, men vanskelig å kvitte seg med, for den bare drysser ned fra (de allerede store) snøhaugene som er der fra før).

Jeg har en spade, og måker meg ut fra min inngang, forbi en hel huslengde (der kun vi går), og når jeg kommer frem til fellesarealet, er jeg ofte ganske så sliten. Er mye alene i huset, pga mann som er alvorlig syk, og store belastninger på meg om å gjøre alt i og utenfor huset. Jeg måker frem egen bil (har oppstillingsplass på nabo 1's tomt).

Jeg får dårlig samvittighet, for å ikke bidra med måking av fellesarealet. Jeg mister også litt motet når jeg står der med en spade foran hele parkeringsplassen....

Jeg føler at jeg har ikke kapasitet! Har ikke ork til å gjøre mer enn absolutt nødvendig. Om om jeg må, rygger jeg ut bilen, selv om det er snø bak den jeg kunne måkt vekk først.

Jeg vet at dette fort kan bli et irritasjonsmoment. Naboene er forholdsvis godt informert om mannen min sin sykdom, så jeg tror (og håper) at de føler at de kan hjelpe meg med dette, og ikke irriterer seg over at jeg bidrar mindre enn dem med måkingen.

Jeg hater å be om hjelp, men er på vei. Jeg trenger kanskje litt forståelse for at jeg ikke mener å snylte på dem, men rett og slett ikke har kapasitet til alt for tiden...

Hva syns dere, skal jeg si eller gjøre mer enn jeg har gjort?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/360704-m%C3%A5king-av-fellesareal-snylter-jeg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns ikke du skal ha dårlig samvittighet. Mannen din er syk, og naboen har freser. Men om naboene dine syns du burde ha det, det avhenger jo av hvem de er, og hvordan du kommuniserer dette til dem.

Ja du har rett i det, kanskje jeg skal ta en prat med dem. Nabo 1 har vi god dialog med (bor vegg i vegg). De har ikke freser, måker manuelt.

Nabo 2 deler bare innkjørsel men trenger likevel å måke deler av nabo1's tomt, for å komme til egen eiendom. Litt vanskelig å forklare, men vi bor tett. De har freser.

Jeg tror kanskje jeg skal ta en liten prat med dem igjen. Det er vel ofte slik at man ikke helt vet hva man kan gjøre for andre i en slik livssituasjon, kanskje de kan føle de bidrar med noe, når jeg uttrykker at jeg setter veldig stor pris på at de måker. Det hjelper meg faktisk utrolig mye!

Gjest SMIRnøff

Ja du har rett i det, kanskje jeg skal ta en prat med dem. Nabo 1 har vi god dialog med (bor vegg i vegg). De har ikke freser, måker manuelt.

Nabo 2 deler bare innkjørsel men trenger likevel å måke deler av nabo1's tomt, for å komme til egen eiendom. Litt vanskelig å forklare, men vi bor tett. De har freser.

Jeg tror kanskje jeg skal ta en liten prat med dem igjen. Det er vel ofte slik at man ikke helt vet hva man kan gjøre for andre i en slik livssituasjon, kanskje de kan føle de bidrar med noe, når jeg uttrykker at jeg setter veldig stor pris på at de måker. Det hjelper meg faktisk utrolig mye!

Ta en prat med dem, du. Men uansett går det jo snart mot vår. :-)

Hm. Hvis jeg var deg ville jeg bakt en kake eller kjøpt inn en vinflaske til hver av dem. Så ville jeg ringt på og takket dem veldig fordi de har måkt så mye. Så ville jeg forklart dem alt det du skriver ovenfor. Si at du føler dårlig samvittighet, og at du skulle ønsket du kunne bidratt mer, men at du er for sliten til å klare det og mannen din er syk. Spør om det er noe annet du evt kunne gjøre i steden.

Jeg vil tro dette er nok til at det bringer forståelse for din situasjon.

Annonse

Hm. Hvis jeg var deg ville jeg bakt en kake eller kjøpt inn en vinflaske til hver av dem. Så ville jeg ringt på og takket dem veldig fordi de har måkt så mye. Så ville jeg forklart dem alt det du skriver ovenfor. Si at du føler dårlig samvittighet, og at du skulle ønsket du kunne bidratt mer, men at du er for sliten til å klare det og mannen din er syk. Spør om det er noe annet du evt kunne gjøre i steden.

Jeg skulle akkurat til å svare noe lignende. :)

Takk for kreativt forslag. Akkurat nå er det knapt overskudd til å vaske klær eller holde huset i orden engang (eller meg selv for den saks skyld), er helt på felgen av påkjenningene. Så baking frister ikke så veldig. Men kanskje jeg kan smelle sammen en ferdigpose med brownies eller noe..... ;) Jeg skal tenke litt på det. Men føler for å gjøre _noe_! Så jeg får prøve å mobilisere... :)

Helt enig! Du viser da en god holdning til saken, men viser også at du har en vanskelig situasjon. At du viser at du reflekterer over situasjonen, og også viser taknemmlighet for det de gjør, er alfa omega for hvordan det vil føles for dem å ta brorparten++ av måkinga.

Gjest Tatjana

Ta en prat med dem.

Foreldrene mine bor slik til at de må måke for 3 andre naboer. De bor langs en privat vei, og mine foreldre bor nederst. De må uansett måke for å komme seg ut på jobben. Faren min har snøfreser, og tar den jobben. De har vært veldig irritert på spesielt den ene naboen.

Nabo A er en gammel dame som er veldig takknemlig for måkingen. Hver gang faren min måker stikker hun hodet ut og inviterer ham inn. Innimellom betaler hun litt, noen ganger får han en flaske med godt innhold.

Nabo B er en barnefamilie med liten tid. De betaler en liten sum til faren min.

Nabo C gjør ingen av delene, hverken takker eller betaler eller gir ham noe som helst. De har til og med nerver til å ringe ham og klage hvis han ikke har brøytet tidlig nok, eller veien har føket igjen for dem. Denne nabofamilien er foreldrene mine mektig irritert på. Faren min har slett ingen vaktmesterlønn for denne jobben, det er noe han må gjøre.

Mitt poeng: Vis at du er takknemlig. Tilby deg å betale litt hvis du har råd. Gi dem noe, en blomsterkvast, en kake, en flaske med noe. Ring på til dem og fortell dem om situasjonen din/deres. Du vil garantert få forståelse.

Ta en prat med dem.

Foreldrene mine bor slik til at de må måke for 3 andre naboer. De bor langs en privat vei, og mine foreldre bor nederst. De må uansett måke for å komme seg ut på jobben. Faren min har snøfreser, og tar den jobben. De har vært veldig irritert på spesielt den ene naboen.

Nabo A er en gammel dame som er veldig takknemlig for måkingen. Hver gang faren min måker stikker hun hodet ut og inviterer ham inn. Innimellom betaler hun litt, noen ganger får han en flaske med godt innhold.

Nabo C gjør ingen av delene, hverken takker eller betaler eller gir ham noe som helst. De har til og med nerver til å ringe ham og klage hvis han ikke har brøytet tidlig nok, eller veien har føket igjen for dem. Denne nabofamilien er foreldrene mine mektig irritert på. Faren min har slett ingen vaktmesterlønn for denne jobben, det er noe han må gjøre.

Mitt poeng: Vis at du er takknemlig. Tilby deg å betale litt hvis du har råd. Gi dem noe, en blomsterkvast, en kake, en flaske med noe. Ring på til dem og fortell dem om situasjonen din/deres. Du vil garantert få forståelse.

Støtter dette!

Annonse

Gjest Elextra

God idé.

Ta en prat med dem.

Kanskje nabo C ikke er klar over at de andre to betaler ham litt? Han høres ut som han har misforstått litt. Kanskje han som måker burde skrive et lite brev til ham med regning?

Gjest Tatjana

Kanskje nabo C ikke er klar over at de andre to betaler ham litt? Han høres ut som han har misforstått litt. Kanskje han som måker burde skrive et lite brev til ham med regning?

Ja, de har faktisk sendt regning. Min mor skrev et brev og la ved giro. Opplyste også at de gjerne tok kontanter. Dette er vel 4-5 år siden, de har sendt ut regning hvert år siden, men nabo C har ikke betalt noe. Og jeg tror ikke pengene er hovedpoenget her, mer det at C _krever_ og _klager_ men ikke bidrar med noe selv. Ikke en gang en takk....

Nå var uansett ikke poenget mitt her å løse denne saken, men å gi et lite innspill til trådstarter. Hvis hun viser litt takknemlighet og prater med dem vil de med stor sannsynlighet vise forståelse for hennes situasjon. Hvis hun bare "gjemmer seg" kan det tenkes at de tolker henne feil... Kommunikasjon er viktig!

Om det ikke står noe nedskrevet om dette så er du selvsagt ikke forpliktet til å måke hos de. Det at de hjelper dere med måking betyr ikke da at du er nødt til å gjøre det samme tilbake. Men om jeg var deg så ville jeg takket de mye for hjelpen, tilbydd kanskje litt penger eller gitt de en blomst som takk. Men om det står i en kontrakt eller det er bestemt at dere skal måke for hverandre så må du selvsagt enten gjøre din plikt eller snakke med de om du kan få slippe å være med p.g.a din livssituasjon.

Ta en prat med dem.

''Mitt poeng: Vis at du er takknemlig. Tilby deg å betale litt hvis du har råd. Gi dem noe, en blomsterkvast, en kake, en flaske med noe. Ring på til dem og fortell dem om situasjonen din/deres. Du vil garantert få forståelse.''

Veldg enig! Kommunikasjon er viktig.

Og så legger jeg til som en sidekommentar at jeg mange ganger har tenkt at jeg er glad for at jeg ikke deler innkjørsel med noen - spesielt når man hører naboen er ute både sent og tidlig og ni-skraper helt ned til asfalten bare det har kommet 3 cm snø.....

Gjest hos oss

Det er vel ingen tvil om at de tar litt av jobben for dere, men slik vil det være når man er i ulike helse- og livssituasjoner, og det kan godt tenkes at de andre naboene synes det er helt greit å hjelpe dere med deres del av måkningen.

Det er viktig at dere (og kanskje like mye mannen din som deg, hvis han er ute / frisk nok) takker for hjelpen dere får.

Jeg ville syynes det var snylting hvis noen foventet at jeg skulle måke for dem, men hvis de snakket med meg om det og takket for det jeg gjorde, og jeg hadde td / helse til å gjøre det, ville jeg synes det var ok å kunne hjelpe.

Så takk for det de gjør, og gi en flaske vin eller en fin blomsterbukett.

Og kjøp dere gode måkeredskaper, slik at du ikke bruker mye mer energi på å måke bittelitt snø. Kommer du med en uegnet spade når det har snødd mye, så kan det kanskje virke litt provoserende, og du ødelegger helsen din.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...