Gå til innhold

Altfor mange uttaler Skien feil!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

8

• Babette

4

• Dark-Angel 82

4

• mariaflyfly

2

Mest aktive i denne tråden

Annonse

da burde de skifte skrivemåte, om det absolutt skal uttales sche-en.

''da burde de skifte skrivemåte, om det absolutt skal uttales sche-en.''

Da bør hovedstaden vår skifte navn til Oschlo, det er da ikke mange andre en fornemme vestkantfruer som sier Oslo med skarp S?

Da bør hovedstaden vår skifte navn til Oschlo, det er da ikke mange andre en fornemme vestkantfruer som sier Oslo med skarp S?

''Da bør hovedstaden vår skifte navn til Oschlo, det er da ikke mange andre en fornemme vestkantfruer som sier Oslo med skarp S?''

I all verden - det er da mange steder hovedstaden uttales med skarp S!

Her på Sørlandet (Aust- og Vest Agder) sier vi konsekvent OSLO, ikke OSCHLO, og det samme gjør de da i Rogaland og Hordaland, og jeg vil tro (uten at jeg er helt sikker) at de gjør det i Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal også?

Jeg vet om nordtrøndere som sier Oslo og ikke Oschlo.

Men hvis folk ikke kjenner noen derfra, eller har hørt det uttal skje-en, så er det jo naturlig i forhold til vanlig uttaleregler i norsk å si ski-en.

Men selv om jeg verken kjenner noen derfra, eller har vært der noe særlig, så sier jeg Skje-en selv, og jeg stusser over at en dame jeg kjenner stadig vekk snakker om at "vi skal besøke våre venner i Ski-en i helgen." Rart at hun ikke har tatt etter det de sier?

Men på den annen side sier hun jo både Tjøøøøme samt en del pussige uttaler av engelske ord/navn, så hun har kanskje dårlig språkøre :-)

Forøvrig tar jeg meg selv den frihet å si "Trondhjem" og ikke "Trondheim".

Men hvis folk ikke kjenner noen derfra, eller har hørt det uttal skje-en, så er det jo naturlig i forhold til vanlig uttaleregler i norsk å si ski-en.

Men selv om jeg verken kjenner noen derfra, eller har vært der noe særlig, så sier jeg Skje-en selv, og jeg stusser over at en dame jeg kjenner stadig vekk snakker om at "vi skal besøke våre venner i Ski-en i helgen." Rart at hun ikke har tatt etter det de sier?

Men på den annen side sier hun jo både Tjøøøøme samt en del pussige uttaler av engelske ord/navn, så hun har kanskje dårlig språkøre :-)

Hm.

Jeg sier både Skien, Tjøøøøøøme og Trondhjem....

Vet jo egentlig at det heter Skjeen, men jeg kjenner ingen derfra, så jeg sier jo ordet relativt sjelden.

Tjøme trodde jeg ble uttalt Tjøøøøøme?

Og Trondheim trodde jeg ble uttalt Trondhjem?

Jeg kjenner noen fra Skien, og de blir ordentlig indignerte hvis noen sier "Ski-en".

Det samme gjelder Tjøme, det uttales "Kjømme". Det er bare tullefolk fra Oslo vest som sier Tjøøøøøme.

Hm.

Vet jo egentlig at det heter Skjeen, men jeg kjenner ingen derfra, så jeg sier jo ordet relativt sjelden.

Kjæresten er jo innfødt, og han sier "Trondhjæm".

Annonse

''Da bør hovedstaden vår skifte navn til Oschlo, det er da ikke mange andre en fornemme vestkantfruer som sier Oslo med skarp S?''

I all verden - det er da mange steder hovedstaden uttales med skarp S!

Her på Sørlandet (Aust- og Vest Agder) sier vi konsekvent OSLO, ikke OSCHLO, og det samme gjør de da i Rogaland og Hordaland, og jeg vil tro (uten at jeg er helt sikker) at de gjør det i Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal også?

Men dere er jo ikke fra Oslo da så det er kanskje ikke så rart at dere ikke kan uttalen ;o)

Hm.

''Og Trondheim trodde jeg ble uttalt Trondhjem?''

Det ser ut til å være en smakssak. Byen har hett TrondHEIM siden 1931, men det er visst vanskelig å uttale for de innbarka bøndende rundt her ;-) Jeg synes det er merkelig. Mange sier "Trondhjæm", mens de i neste setning omtaler fjorden riktig, som TrondHEIMSfjorden.

Jeg er fra Scheen. Jeg sier Osclo(eller hvordan man nå skal stave det) og jeg sier Trondjem. Trodde nesten det hadde noe med dialekt å gjøre.... Jeg gidder iallfall ikke å irritere meg over at andre sier Skien. Vi skjønner vel hvor de er, enten de er i Skien eller Scheen?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...