Gå til innhold

God måte å vekkes på?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

6

• Lillemus

4

• nick

4

• tonie

4

Mest aktive i denne tråden

Kanskje du er altfor tålmodig rett og slett?

Mine barn har alltid stått opp straks jeg vekker dem, jeg tror det er fordi jeg ikke orker å dille og mase om morgenen.

Hvis de ikke klarer å komme seg opp tyder det på at de får for lite søvn, og da må de legge seg tidligere. Et sånt alternativ får selv den trøtteste ungen ut av senga når de vekkes. :))

Noen mennesker trenger lenger tid på å våkne. To ting som kan hjelpe:

1) En ekstra vekkerklokke, med snoozer-funksjon, som står ved sengen og settes på 30 min før hun skal opp. Da kan hun våkne gradvis.

2) En sol-energi-lampe koblet til vekking, som settes på samtidig som den første vekkerklokken. Man kan kjøpe dette.

Eller at mor/far går inn og tenner på lyset hos henne når den første vekkerklokken ringer første gang.

Lys og gradvis oppvekking hjelper kroppen hennes å våkne gradvis.

Selvsagt må hun også sørge for å legge seg tidlig nok slik at hun får nok søvn. Vanligvis i den alderen trenger man 8 timers søvn.

Gjest stemmernte

Mine barn har alltid stått opp straks jeg vekker dem, jeg tror det er fordi jeg ikke orker å dille og mase om morgenen.

Hvis de ikke klarer å komme seg opp tyder det på at de får for lite søvn, og da må de legge seg tidligere. Et sånt alternativ får selv den trøtteste ungen ut av senga når de vekkes. :))

''Hvis de ikke klarer å komme seg opp tyder det på at de får for lite søvn, og da må de legge seg tidligere. Et sånt alternativ får selv den trøtteste ungen ut av senga når de vekkes. :))''

Det kan være mange andre grunner også til at folk ikke klarer å komme seg opp.

Annonse

Sett på noe musikk hun ikke kan fordra. Høyt! Det våkner de av. Hvis hun er litt hissig når hun er kommet ut av senga sender du henne til avkjøling i dusjen:)

Hadde noen satt på høy musikk (samme hva) til meg for å vekke meg så hadde jeg kunnet drepe! Jeg klarer ikke slike lyder før jeg har våknet skikkelig. Hadde ikke hatt hjerte til å utsette en unge for det.

''Kanskje du er altfor tålmodig rett og slett?

Mine barn har alltid stått opp straks jeg vekker dem, jeg tror det er fordi jeg ikke orker å dille og mase om morgenen. ''

-da har ikke du prøvd å vekke b-menneskebarn! Har ingenting med dill eller ikke dill å gjøre ihvertfall!

Jeg har en unge av hver type. En spretter opp med en gang han våkner og den andre bruker laaang tid på å våkne. Han som er kjapp til å våkne sovner fort også, mens hun som er treg om morgenen bruker lang tid på å sovne. Jeg tror det bare er forskjell på hvor lang overgangsfasen mellom søvn/våken tilstand er.

Faren og jeg er hver vår type også forøvrig.

''Kanskje du er altfor tålmodig rett og slett?

Mine barn har alltid stått opp straks jeg vekker dem, jeg tror det er fordi jeg ikke orker å dille og mase om morgenen. ''

-da har ikke du prøvd å vekke b-menneskebarn! Har ingenting med dill eller ikke dill å gjøre ihvertfall!

Jeg har en unge av hver type. En spretter opp med en gang han våkner og den andre bruker laaang tid på å våkne. Han som er kjapp til å våkne sovner fort også, mens hun som er treg om morgenen bruker lang tid på å sovne. Jeg tror det bare er forskjell på hvor lang overgangsfasen mellom søvn/våken tilstand er.

Faren og jeg er hver vår type også forøvrig.

''Jeg har en unge av hver type. En spretter opp med en gang han våkner og den andre bruker laaang tid på å våkne.''

Samme her. :o) Eldstemann står opp, er blid som en sol, kler på seg og er ferdig på 7 minutter. Minstemor må av og til omtrent hales ut av sengen, baller seg inn i et fleeceteppe og sitter i sofaen og kjefter i 20 min før hun gidder å skifte truse og i det hele tatt begynne å kle på seg. *hehe* Men hun har blitt litt flinkere dette skoleåret da, det skal hun ha.

Annonse

Frøkna på 13 er egentlig ikke veldig vanskelig å vekke, men jeg sier navnet hennes, går inn på rommet og skrur på lampa på skrivebordet. Den er snudd slik at hun ikke får lyset rett i fjeset. Så tar jeg med meg matboksen og lager matpakke og snakker til henne når jeg kommer inn med maten for å legge den i sekken. Da er hun som regel våken men liker å ligge og dra seg litt. Når jeg går halv sju skal hun være oppe av senga og ha spist en skive som jeg har smurt ferdig. Da sitter hun som regel i stua inntullet i et fleeceteppe.

Den dagen jeg får Snuppa her til å ta en dusj om morran skal jeg egenhendig sette et kryss i taket. Jeg har evig nok med å få den ungen til å dusje før sengetid.

Jeg kan i alle fall forsikre om at metoden virker. Mora mi brukte den på meg, og ja, jeg var eitrende forbanna;) Selv har jeg heldigvis fått en unge som våkner bare man stikker hodet inn. Blid som ei sol er han også.

Gjest Elextra

''Mine barn har alltid stått opp straks jeg vekker dem, jeg tror det er fordi jeg ikke orker å dille og mase om morgenen.''

Ja er det ikke fint - alle barnas dårlige egenskaper har de arvet fra andre grenen av familien, og alle de gode skyldes vår gode innflytelse og oppdragelse! :-)

Jeg har ett barn av hver type - den ene er av mor_til_trøttas-typen og våkner ikke av noen ting, omtrent. Den andre våkner og står opp så snart jeg forsiktig åpner døren til et soverom i etasjen over. Og jeg har ikke dillet noe mer eller mindre med den ene enn den andre - er det ikke rart? ;)

Gjest mor_til_trøttas

Noen mennesker trenger lenger tid på å våkne. To ting som kan hjelpe:

1) En ekstra vekkerklokke, med snoozer-funksjon, som står ved sengen og settes på 30 min før hun skal opp. Da kan hun våkne gradvis.

2) En sol-energi-lampe koblet til vekking, som settes på samtidig som den første vekkerklokken. Man kan kjøpe dette.

Eller at mor/far går inn og tenner på lyset hos henne når den første vekkerklokken ringer første gang.

Lys og gradvis oppvekking hjelper kroppen hennes å våkne gradvis.

Selvsagt må hun også sørge for å legge seg tidlig nok slik at hun får nok søvn. Vanligvis i den alderen trenger man 8 timers søvn.

Takk for gode tips. Hun sover 10 timer :)

Gjest mor_til_trøttas

Henger meg på de andre som har svart deg og sier: dette stemmer ikke. Har to barn i hus, det er som natt og dag.

Gjest mor_til_trøttas

Sett på noe musikk hun ikke kan fordra. Høyt! Det våkner de av. Hvis hun er litt hissig når hun er kommet ut av senga sender du henne til avkjøling i dusjen:)

Vel, det hadde kanskje vekket henne, men prisen? Nei takk! Ikke bare hadde hun kanskje blitt rasende (evt bare gjemt seg enda lenger under dyna), jeg garantert blitt det! :D

Føler meg mer hjeme i Lillemus sin uttalelse om at jenta nok ikke er til å få i dusjen om morgenen heller. Her har jeg mer enn nok med å få i henne littegrann mat.. men det er et annet tema!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...