Gjest mor_til_trøttas Skrevet 16. februar 2011 Skrevet 16. februar 2011 Finnes det egentlig gode måter å bli vekket på? Hun er sikket et B-menneske, og hater å bli vekket om morran. Enkelt og greit ) At hun er b-menneske er det ingen som helst tvil om Men opp må hun allikevel.... har bare gått tom for ideer for hvordan jeg kan få henne opp! 0 Siter
Gjest mor_til_trøttas Skrevet 16. februar 2011 Skrevet 16. februar 2011 Bøtte med iskaldt vann? Tja, jeg var i grunn ute etter en GOD måte å få henne opp på.... 0 Siter
Gjest mor_til_trøttas Skrevet 16. februar 2011 Skrevet 16. februar 2011 Hadde noen satt på høy musikk (samme hva) til meg for å vekke meg så hadde jeg kunnet drepe! Jeg klarer ikke slike lyder før jeg har våknet skikkelig. Hadde ikke hatt hjerte til å utsette en unge for det. Ikke jeg heller. Dessuten hadde sannsynligvis jeg blitt mest rasende - først....! 0 Siter
Gjest mor_til_trøttas Skrevet 16. februar 2011 Skrevet 16. februar 2011 ''Jeg har en unge av hver type. En spretter opp med en gang han våkner og den andre bruker laaang tid på å våkne.'' Samme her. ) Eldstemann står opp, er blid som en sol, kler på seg og er ferdig på 7 minutter. Minstemor må av og til omtrent hales ut av sengen, baller seg inn i et fleeceteppe og sitter i sofaen og kjefter i 20 min før hun gidder å skifte truse og i det hele tatt begynne å kle på seg. *hehe* Men hun har blitt litt flinkere dette skoleåret da, det skal hun ha. Hahah, må le, kjenner meg bare SÅ igjen. Bare for noen måneder siden måtte jeg faktisk kle på jentungen mens hun sov, det var den måten jeg klarte å få henne våken på - uten at vi ble alt for sene til skolen. Eldstemann spretter opp, morgenfrisk som en nyutsprunget tulipan! Nå kler jeg aldri på henne lenger - av prinsipp - blir jo så sur av det, morgengretten jeg også. Men jeg vekker henne litt tidligere, holder vanligvis på til og fra i en halv time før hun gir livstegn fra seg under dyna, og da er jeg mektig irritert. Puh! 0 Siter
....AV Skrevet 16. februar 2011 Skrevet 16. februar 2011 Begge mine er b-mennesker og trøtte om morgenen. Vi vekker dem, bærer dynene deres inn på stuen og henter ungene. Der ligger/sitter de og våkner mens vi småprater litt. Når de har våknet litt til, spiser de frokost og kler på seg. Vi voksne liker også en myk start på dagen og på denne måten er vi stort sett blide alle fire:-) 0 Siter
ekte nick Skrevet 16. februar 2011 Skrevet 16. februar 2011 Takk for gode tips. Hun sover 10 timer Hvis hun trenger ti timers søvn, bør hun legge seg ti timer før hun må stå opp. Enkelt og greit. Sammen med de tipsene jeg ga i stad. Å bråvekke og tvinge opp en person av dem som trenger gradvis oppvekking, er tortur. Jeg har ingen tro på det. Ta en titt her feks: http://www.foreldreportalen.no/forum/showthread.php?t=53326 0 Siter
Mandolaika Skrevet 16. februar 2011 Skrevet 16. februar 2011 Kanskje du er altfor tålmodig rett og slett? Mine barn har alltid stått opp straks jeg vekker dem, jeg tror det er fordi jeg ikke orker å dille og mase om morgenen. Hvis de ikke klarer å komme seg opp tyder det på at de får for lite søvn, og da må de legge seg tidligere. Et sånt alternativ får selv den trøtteste ungen ut av senga når de vekkes. ) Mine er som dine og jeg innser at jeg er veldig heldig. Ikke er de sure og grinete om morgenen heller. 0 Siter
Gjest mor_til_trøttas Skrevet 16. februar 2011 Skrevet 16. februar 2011 Hvis hun trenger ti timers søvn, bør hun legge seg ti timer før hun må stå opp. Enkelt og greit. Sammen med de tipsene jeg ga i stad. Å bråvekke og tvinge opp en person av dem som trenger gradvis oppvekking, er tortur. Jeg har ingen tro på det. Ta en titt her feks: http://www.foreldreportalen.no/forum/showthread.php?t=53326 Hun får sine ti timer hun Tusen takk for link, skal jammen prøve det! 0 Siter
Rith Skrevet 16. februar 2011 Skrevet 16. februar 2011 Dette er kjent. Min stakkars mor har hatt 3 mer eller mindre b-mennesker å få opp om morgenen! Hun hadde mange metoder, deriblandt å sette vekkeklokka oppå en tallerken under senga. En av oss reagerer ikke på vanlige høye lyder, men høyfrekvente lyder. Altså de gjennomtrengende, irriterende lydene som ikke alle registrerer engang. Jeg må vekkes av sjokk for å våkne, selv om det betyr enn litt uggen følelse en stund utover morgenen. Ikke en like ålreit måte å bruke på barn syns jeg. Har også ei selv som trenger tid for å våkne om morgenen, så regner med jeg trenger noen tips selv etterhvert. Det finnes vekkerklokker med forskjellige lyder, og ikke alle lyder passer alle mennesker. Vi reagerer forskjellig. 0 Siter
morsan Skrevet 16. februar 2011 Skrevet 16. februar 2011 Mine er som dine og jeg innser at jeg er veldig heldig. Ikke er de sure og grinete om morgenen heller. ''jeg innser at jeg er veldig heldig'' Nemlig! :-) 0 Siter
morsan Skrevet 16. februar 2011 Skrevet 16. februar 2011 Jeg har nok ikke så mange tips å komme med. Det som hjelper best på husets tenåring, er å ringe han på mobilen - DA rykker han til i senga og svarer med én gang. (Lurer på hvem han håper det er?) Men uansett funker det ikke mange gangene før han blir sur, så det kan neppe kalles en "god" metode. ;-) 0 Siter
nick Skrevet 16. februar 2011 Skrevet 16. februar 2011 nick jr har blitt en trøtting om morgenen. Jeg skal ikke gå inn på Sheilametoden, for den ødela hele starten på dagen for oss alle. Nå er hun forvist til senga til etter at jr og jeg har dratt på skolen. Han finner som oftest veien inn til oss i løpet av natta, og legger seg alltid på utsiden av meg. Der får han erfaringsmessig være i fred. Han er ikke så lett å vekke, unntatt når han har fri og vet at han får spille DS. Da er han oppe tidig og vekker meg. Vi ligger og småprater, gjerne en halv times tid før han får meg ut av senga. På vanlige dager så vekker jeg han ved å kile han rundt nakken. Når han begynner å bli bevisst, så går jeg over til litt mere avansert kiling. Under armene, under føttene. Da begynner han å le, og dagen starter med solskinn og ikke tordenbyger. Vi koser oss om morgenen. Null stress. Nå har han vært syk et par dager. Spy, svimmel, noe rødt utslett i ansiktet og på magen. Han spøy ut senga vår i går kveld, så jeg la han i sin egen seng. Han fikk beskjed om å rope på meg dersom det var noe. Det gjorde han et par ganger, men så ble klokka sen og jeg ble trøtt. Nå hadde jeg lovet han å passe på, og det er ikke så lett når jeg ligger på vårt eget soverom, så jeg la meg sammen med han på hans rom. Det var han veldig fornøyd med. Vi er _veldig_ nære. I dag var han bra frem til i ettermiddag. Da begynte runde to med de samme brekningene. Nå er han parkert i senga vår, Sheila nekter å sove alene. Så sånn er ståa nå. Det må være noe som går. Sorry, jeg driftet litt bort fra hovedtemaet, men det var dette som lå i tankene mine akkurat nå. 0 Siter
Gjest morninghasbrokenosv Skrevet 17. februar 2011 Skrevet 17. februar 2011 Innkjøp av hane. Når hun blir større: Bøtte med vann evt. kombinert med en solid dose ukvemsord. 0 Siter
morsan Skrevet 17. februar 2011 Skrevet 17. februar 2011 nick jr har blitt en trøtting om morgenen. Jeg skal ikke gå inn på Sheilametoden, for den ødela hele starten på dagen for oss alle. Nå er hun forvist til senga til etter at jr og jeg har dratt på skolen. Han finner som oftest veien inn til oss i løpet av natta, og legger seg alltid på utsiden av meg. Der får han erfaringsmessig være i fred. Han er ikke så lett å vekke, unntatt når han har fri og vet at han får spille DS. Da er han oppe tidig og vekker meg. Vi ligger og småprater, gjerne en halv times tid før han får meg ut av senga. På vanlige dager så vekker jeg han ved å kile han rundt nakken. Når han begynner å bli bevisst, så går jeg over til litt mere avansert kiling. Under armene, under føttene. Da begynner han å le, og dagen starter med solskinn og ikke tordenbyger. Vi koser oss om morgenen. Null stress. Nå har han vært syk et par dager. Spy, svimmel, noe rødt utslett i ansiktet og på magen. Han spøy ut senga vår i går kveld, så jeg la han i sin egen seng. Han fikk beskjed om å rope på meg dersom det var noe. Det gjorde han et par ganger, men så ble klokka sen og jeg ble trøtt. Nå hadde jeg lovet han å passe på, og det er ikke så lett når jeg ligger på vårt eget soverom, så jeg la meg sammen med han på hans rom. Det var han veldig fornøyd med. Vi er _veldig_ nære. I dag var han bra frem til i ettermiddag. Da begynte runde to med de samme brekningene. Nå er han parkert i senga vår, Sheila nekter å sove alene. Så sånn er ståa nå. Det må være noe som går. Sorry, jeg driftet litt bort fra hovedtemaet, men det var dette som lå i tankene mine akkurat nå. ''Nå er hun forvist til senga til etter at jr og jeg har dratt på skolen.'' Ah, smart dame! Skjønner at jeg har gjort tingene helt feil! 0 Siter
morsan Skrevet 17. februar 2011 Skrevet 17. februar 2011 Innkjøp av hane. Når hun blir større: Bøtte med vann evt. kombinert med en solid dose ukvemsord. Hane anbefales ikke! Bodde på et "hotell" i Indonesia en gang der det løp hane inn under stolpene som hytta vi lå i sto på, og den galte både i tide og utide.... 0 Siter
filiokus81 Skrevet 17. februar 2011 Skrevet 17. februar 2011 Kjøp sånn vekkeklokke med lys, da våkner kroppen hennes gradvis og naturlig av lyset. Hun kommer sikkert ikke til å sprette opp frisk og opplagt når det piper likevel, men da bruker du forhåpentligvis bare 5 og ikke 30 minutter på å få henne ut av senga ) Vi har ikke sånt avansert lys, men jeg setter på taklyset inne hos jentene når jeg går på badet om morgenen. Da kvikner minstemor til i løpet av en ti minutters tid og kommer tuslende, mens eldste bæres ut av senga når jeg er ferdig. Men da er hun litt mer våken enn hun var tidligere, ettersom lyset gjør at hun sover lettere. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 17. februar 2011 Skrevet 17. februar 2011 Kjøp sånn vekkeklokke med lys, da våkner kroppen hennes gradvis og naturlig av lyset. Hun kommer sikkert ikke til å sprette opp frisk og opplagt når det piper likevel, men da bruker du forhåpentligvis bare 5 og ikke 30 minutter på å få henne ut av senga ) Vi har ikke sånt avansert lys, men jeg setter på taklyset inne hos jentene når jeg går på badet om morgenen. Da kvikner minstemor til i løpet av en ti minutters tid og kommer tuslende, mens eldste bæres ut av senga når jeg er ferdig. Men da er hun litt mer våken enn hun var tidligere, ettersom lyset gjør at hun sover lettere. Jeg har slikt lys og det funker ganske bra på meg, som sover lett. På junior, derimot, som ikke ville våknet om sola brant i ansiktet hans og kirkeklokkene ringte INNE på rommet hans, ville slikt forsiktig lys hatt minimal effekt. 0 Siter
laban Skrevet 17. februar 2011 Skrevet 17. februar 2011 ''Mine barn har alltid stått opp straks jeg vekker dem, jeg tror det er fordi jeg ikke orker å dille og mase om morgenen.'' Ja er det ikke fint - alle barnas dårlige egenskaper har de arvet fra andre grenen av familien, og alle de gode skyldes vår gode innflytelse og oppdragelse! :-) Jeg har ett barn av hver type - den ene er av mor_til_trøttas-typen og våkner ikke av noen ting, omtrent. Den andre våkner og står opp så snart jeg forsiktig åpner døren til et soverom i etasjen over. Og jeg har ikke dillet noe mer eller mindre med den ene enn den andre - er det ikke rart? ''...og alle de gode skyldes vår gode innflytelse og oppdragelse!'' Veldig enig. Nå har ikke vi problemer med akkurat det å stå opp om morgenen, men jeg tror ikke jeg skal ta hele æren for det. Det har vært mange innlegg her av typen "vi har vært sååå flinke med ditt og datt fra dag 1, og derfor har det aldri vært noe problem". (Jeg sier ikke at fyrlykt tok den tonen, altså.) Selvsagt er det lurt å unngå de verste fallgrubene (f.eks. ved legging - la være å starte et uendelig langt rituale som ender med at en av foreldrene må ligge i barnets seng i timevis), men det er ikke sikkert at den metoden man finner ut virker, vil fungere for alle andre også. Så enkel er ikke verden. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 17. februar 2011 Skrevet 17. februar 2011 Jenta vår på 9 fungerer best om morgenen når hun blir vekket av vekkerklokke selv og selv står opp og steller seg, uten mas fra oss. Hun har da vekkerklokke utenfor rommet sitt, som hun må stå opp og slå av (den ringer ti minutter før vår klokke). De morgenene vi har glemt å slå på hennes klokke, vekker vi henne etter at vi har vært på badet, og da blir det dårlig start på dagen fordi hun føler hun får for dårlig tid og blir stresset. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.