Gjest les denne Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 http://www.dagbladet.no/2011/02/17/nyheter/innenriks/helse/15466016/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Jeg kjenner jeg blir litt irritert over hvor unødvendige slike utbrudd er. Og hvor usolidariske disse foreldrene er, som utsetter barn som ikke _kan_ vaksineres for smitte, gjennom å ikke vaksinere egne barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Nå har ikke jeg lest den artikkelen, men hvem er så tankeløse at de tar med unger med meslinger på legevakta også. Det var i hvert fall to av ungene som var smittet der nede. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Jeg kjenner jeg blir litt irritert over hvor unødvendige slike utbrudd er. Og hvor usolidariske disse foreldrene er, som utsetter barn som ikke _kan_ vaksineres for smitte, gjennom å ikke vaksinere egne barn. Nettopp. Det er både usolidarisk, egoistisk og arrogant. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rudolfine Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Jeg kjenner jeg blir litt irritert over hvor unødvendige slike utbrudd er. Og hvor usolidariske disse foreldrene er, som utsetter barn som ikke _kan_ vaksineres for smitte, gjennom å ikke vaksinere egne barn. Enig! (Leter ettter 'liker'-knappen... ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 "Sykdommen ble først oppdaget da fem barn i et innvandrermiljø i Oslo ble smittet i slutten av januar." Kommer sannsynligvis fra land hvor det ikke tilbys vaksine mot meslinger? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 "Sykdommen ble først oppdaget da fem barn i et innvandrermiljø i Oslo ble smittet i slutten av januar." Kommer sannsynligvis fra land hvor det ikke tilbys vaksine mot meslinger? Men det spiller vel fint liten rolle hvor dem i dette "innvandrermiljøet" kommer fra så lenge de bor her i Norge, og det tilbys vaksiner _her_? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 En voksen person, en lege, var også smittet. Det får meg til å undres hvor lenge man er beskyttet av vaksinen? Eller var legen også uvaksinert? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Men det spiller vel fint liten rolle hvor dem i dette "innvandrermiljøet" kommer fra så lenge de bor her i Norge, og det tilbys vaksiner _her_? Selvfølgelig, men det kan hende de ikke har fått tilbud om vaksine i Norge ennå. Jeg vet ikke hvordan det fungerer, om de blir tvunget til det, eller om det er frivillig for dem også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 En voksen person, en lege, var også smittet. Det får meg til å undres hvor lenge man er beskyttet av vaksinen? Eller var legen også uvaksinert? Jeg mener å ha lest at virkningen av vaksina avtar etter noen år. Jeg måtte ihvertfall få påfyll av den etter krav fra det universitetet jeg begynte på i USA som 20 åring. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Jeg mener å ha lest at virkningen av vaksina avtar etter noen år. Jeg måtte ihvertfall få påfyll av den etter krav fra det universitetet jeg begynte på i USA som 20 åring. Er ikke meslingevaksinen en del av trippelvaksinen MMR? Jeg mener jeg fikk tilbud om påfyll av den en gang på barneskolen, i tillegg til at jeg altså fikk den da jeg var enda mindre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 "Sykdommen ble først oppdaget da fem barn i et innvandrermiljø i Oslo ble smittet i slutten av januar." Kommer sannsynligvis fra land hvor det ikke tilbys vaksine mot meslinger? Minst ett av barna var så lite at det ikke hadde blitt vaksinert ennå. Tror man gir vaksinen ved 18 mnd alder, og at barnet var 15 mnd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Minst ett av barna var så lite at det ikke hadde blitt vaksinert ennå. Tror man gir vaksinen ved 18 mnd alder, og at barnet var 15 mnd. Ja, så da bør man kanskje være litt forsiktig med å stemple folkene for usolidariske, egoistiske og arrogante. Vet det ikke var du som gjorde det. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holmes Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 En voksen person, en lege, var også smittet. Det får meg til å undres hvor lenge man er beskyttet av vaksinen? Eller var legen også uvaksinert? Jeg hadde meslinger som veldig liten. Er jeg da helt beskyttet nå? Eller kan det komme igjen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Ja, så da bør man kanskje være litt forsiktig med å stemple folkene for usolidariske, egoistiske og arrogante. Vet det ikke var du som gjorde det. :-) ''Ja, så da bør man kanskje være litt forsiktig med å stemple folkene for usolidariske, egoistiske og arrogante. '' Ja, i denne saken syns jeg det virker som uheldig omstendigheter og ikke foreldre som er skeptiske til vaksineprogrammet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Jeg hadde meslinger som veldig liten. Er jeg da helt beskyttet nå? Eller kan det komme igjen? Ja, om man har hatt meslinger en gang har man livslang immunitet. http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/meslinger.php 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Er ikke meslingevaksinen en del av trippelvaksinen MMR? Jeg mener jeg fikk tilbud om påfyll av den en gang på barneskolen, i tillegg til at jeg altså fikk den da jeg var enda mindre. Og guttene får i militæret 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holmes Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Ja, om man har hatt meslinger en gang har man livslang immunitet. http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/meslinger.php Takk:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 ''Ja, så da bør man kanskje være litt forsiktig med å stemple folkene for usolidariske, egoistiske og arrogante. '' Ja, i denne saken syns jeg det virker som uheldig omstendigheter og ikke foreldre som er skeptiske til vaksineprogrammet. Ja, og som regel så gjør ikke folk sånn for å være jævlige mot andre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Selvfølgelig, men det kan hende de ikke har fått tilbud om vaksine i Norge ennå. Jeg vet ikke hvordan det fungerer, om de blir tvunget til det, eller om det er frivillig for dem også. Barna kan jo være født og oppvokst her, og da må jo det samme gjelde for dem som for alle andre. Men om det er noen spesialregler som gjelder folk som innvandrer fra spesielle områder, aner jeg ikke. Mener vagt å huske at det stårnoe på vaksinasjonskortet man får ved reisevaksinering at det er visse land som krever at man har vært vaksinert mot gulfeber dersom man kommer fra et område der det finnes gulfeber. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.