Gå til innhold

Vaksinemotstandere

Gjest les denne

Anbefalte innlegg

Jeg er født i 1971 og fikk meslinger. Fikk da trolig ikke vaksine.

Så vidt jeg vet hadde jeg både vannkopper, kusma, røde hunder og meslinger som barn.

Eneste barnesykdommen jeg hadde var vannkopper... mener å huske at vi som var født i 1970 var med i et prosjekt der vi ble vaksinerte mot meslinger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

13

• Mandolaika

13

• Sør

12

• morsan

12

Mest aktive i denne tråden

Jeg hadde også kusma, vannkopper og meslinger som barn, og jeg er født i '76.

Jeg har blitt fortalt at det alltid var et styr med meg og vaksiner. Jeg er født i et annet land, og kom hit som liten unge. Vaksinasjonsprogrammet var nok litt forskjellig i de to landene, og helsesøstra her var ikke videre bevandret i språk. Legen klarte heller aldri å bli enig med seg selv, så det varte og det rakk, før jeg fikk sprøyter. Det var litt på siden.. ;-)

også har du mail :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Alle barna er vaksinerte her. Har selv hatt meslinger, men den gangen trodde jeg det bare var en helt uskyldig barnesykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født i 1971 og fikk meslinger. Fikk da trolig ikke vaksine.

Så vidt jeg vet hadde jeg både vannkopper, kusma, røde hunder og meslinger som barn.

''Så vidt jeg vet hadde jeg både vannkopper, kusma, røde hunder og meslinger som barn.''

Samme her. Røde hunder og meslinger husker jeg ikke, men vet at moren min har fortalt om det senere. Kusma og vannkopper jadde jeg i "skolealder".

Sønnen min har derimot kun hatt vannkopper, men så er han jo vaksinert mot de andre.

På den annen side er ikke han vaksinert mot kopper...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste barnesykdommen jeg hadde var vannkopper... mener å huske at vi som var født i 1970 var med i et prosjekt der vi ble vaksinerte mot meslinger..

Jeg er også født i 1970 og vaksinert mot meslinger, så det kan stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En voksen person, en lege, var også smittet. Det får meg til å undres hvor lenge man er beskyttet av vaksinen?

Eller var legen også uvaksinert?

''Vaksinasjon med en dose gir ca. 95% beskyttelse. Beskyttelsen varer sannsynligvis livet ut [6]. Likevel anbefales to doser, først og fremst for å immunisere de 5% som av forskjellige grunner ikke respon­derer med antistoffdannelse etter første dose. I tillegg er det holdepunkter for at den vaksineinduserte immuniteten avtar med årene[6], slik at 2. dose også er en boosterdose. ''

I vaksinasjonsprogrammet er første dose ved 15 mnd og andre dose ved 12-13 år.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_6039&MainArea_5661=6039:0:15,4488:1:0:0:::0:0&MainLeft_6039=6041:68700:15,4488:1:6043:16:::0:0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vaksinasjon med en dose gir ca. 95% beskyttelse. Beskyttelsen varer sannsynligvis livet ut [6]. Likevel anbefales to doser, først og fremst for å immunisere de 5% som av forskjellige grunner ikke respon­derer med antistoffdannelse etter første dose. I tillegg er det holdepunkter for at den vaksineinduserte immuniteten avtar med årene[6], slik at 2. dose også er en boosterdose. ''

I vaksinasjonsprogrammet er første dose ved 15 mnd og andre dose ved 12-13 år.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_6039&MainArea_5661=6039:0:15,4488:1:0:0:::0:0&MainLeft_6039=6041:68700:15,4488:1:6043:16:::0:0

Ah, takk for info! :-)

Men 12-13 år....? Nå ble jeg jammen usikker på om sønnen i huset har fått dose nummer 2 eller ikke. Jeg kan ikke huske at jeg har fulgt han til helsesøster på mange år, men kanskje de gjorde det i skoletiden med lapp med hjemmefra? *glemsk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, takk for info! :-)

Men 12-13 år....? Nå ble jeg jammen usikker på om sønnen i huset har fått dose nummer 2 eller ikke. Jeg kan ikke huske at jeg har fulgt han til helsesøster på mange år, men kanskje de gjorde det i skoletiden med lapp med hjemmefra? *glemsk*

Min eldste fikk den i 6.klasse tror jeg. Selv om han er livredd for sprøyter og leger, var det helt uaktuelt å bli fulgt av mor....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste fikk den i 6.klasse tror jeg. Selv om han er livredd for sprøyter og leger, var det helt uaktuelt å bli fulgt av mor....

Ja, det var sikkert noe slik her også. Inklusive sprøyteskrekken...;-)

Merkelig nok går det mye bedre med sprøyter når mor ikke er tilstede....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er nesten ennå verre:

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7043347

Jeg kan forstå noen av argumentene til noen vaksinemotstandere. Jeg er som regel ikke enig når man ser på totalen, men jeg kan forstå hva de reagerer på.

Men jeg skjønner ingenting av de som er veldig mot vaksinen, men som synes det er helt i orden at barna får sykdommen. Vaksine (som ofte, men ikke alltid, kan gi svake symptomer på sykdommen) må da være en effektiv minimumsløsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Så vidt jeg vet hadde jeg både vannkopper, kusma, røde hunder og meslinger som barn.''

Samme her. Røde hunder og meslinger husker jeg ikke, men vet at moren min har fortalt om det senere. Kusma og vannkopper jadde jeg i "skolealder".

Sønnen min har derimot kun hatt vannkopper, men så er han jo vaksinert mot de andre.

På den annen side er ikke han vaksinert mot kopper...;-)

Kopper er vel utdødd, er den ikke det? En va de få sykdommene som en klarte å få utrydddet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Nei, for det var det jeg som gjorde,''

Ikke som førstemann, da, som brukte "disse". Men jeg faktisk la ikke merke til at vedkommende brukte "disse", og dermed ble det jo en direkte anklage mot akkuratt foreldrene til de syke barna.

Men som det påpekes av andre her så er det fullt mulig at de syke barna ble smittet fordi _andre_ har unnlatt å vaksinere sine barn.

Jeg tolket imidlertid både filiokus og ditt "enig" til henne som mer generelle innlegg om hva man mener om unnlatelse av å vaksinere ungene.

''Jeg tolket imidlertid både filiokus og ditt "enig" til henne som mer generelle innlegg om hva man mener om unnlatelse av å vaksinere ungene.''

Det var det som var tanken ja :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kopper er vel utdødd, er den ikke det? En va de få sykdommene som en klarte å få utrydddet?

Jo, WHO regner sykdommen som utryddet.

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7055531

Det var en tøff vaksine, husker lillesøsteren min var ganske slått ut etter å ha fått den - og at moren min forberedte meg på at det ville skje.

For ordens skyld: Sykedommen var også fæl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig, men det kan hende de ikke har fått tilbud om vaksine i Norge ennå. Jeg vet ikke hvordan det fungerer, om de blir tvunget til det, eller om det er frivillig for dem også.

Det er selvsagt frivillig, men de tilbys vaksiner som noe av det absolutt første som skjer ved kontakt med helsestasjon uavhengig av barnets alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Men det er ikke for sent å vaksinere de som ikke allerede er smittet, hvilket vil si omtrent alle!"

Det er riktig, men hvor lenge skal de være her, de ulovlige innvandrerne?

Har det noe å si? Vi ønsker jo å vaksinere verden, gjør vi ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahaha! Utrolig vittig bilde nederst, med banneret "Celsius = Hitler" inni folkemengden :o)

Ja, den er bare så velgjennomført.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...