Gå til innhold

Antimobbekampanjer virker ikke

Gjest ja til hardere straff

Anbefalte innlegg

Hva får deg til å tro at "gårsdagens barn" taklet det?

Gårsdagens barn hadde et annet forhold til friksjon - det var en naturlig del av hverdagen. Mobbefokuset i dag bærer preg av bortforklaringer, flytting av fokus, rettferdiggjøring og følelsesladede historierer som media digger å boltre seg i. Noen få historier er nok til å sette i gang gedigne, men virkningsløse kampanjer.

At det blir mer friksjon med oppløsning av kollektive normer og forestillinger og et stadig større fokus på seg selv (og sin rett til å være seg selv så til de grader) har selvfølgelig konsekvenser. Slik må det bli så lenge vi er organisert som samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

10

• Spenol(1)

7

• Dorthe

5

• BobbyPeru

4

Hårsåre? jeg tror ikke du vet helt hva det snakkes om. Er det å være hårsår å få klærne sine ødelagt, at du støtt og stadig blir kalt dum og stygg, at du blir ledd av og holdt utenfor, at du blir dytte over ende, osv. Jeg mener ikke at det er mobbing om slikt skjer en sjelden gang i blant men noen opplever dette hver enste dag. Konsekvensen er barn som får en forferdelig oppvekst og som ender opp med psykiske problemer senere og kasnkje selvmord. Jeg synes det er skremmende at du og andre tar så lett på slikt og skylder på mobbeofrene at det er de som er for hårsåre. Det å bli mobbet er for mange forbundet med skam og mange våger ikke si det til noen heller. Andre våger ikke å si noe p.g.a de er redd for mobberne da skal ta enda mer hevn, f.eks på skoleveien hjem. Vi voksne kan ikke bare lukke øynene og være så naive å tro at barn er for hårsåre.

Jeg benekter ikke at mobbing forekommer og at det er dypt tragisk for den som utsettes.

Mitt poeng er at mobbing som fenomen er:

a) ikke satt i kontekst av media og politikere

B) overdrevet som fenomen av media og politikere (og av tidligere mobbeofre som skriver bøker om temaet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå for tiden er det mye fokus på mobbing i media. Da kommer det frem historier om hva som virker og hva som ikke virker. Det er bra, for da kan vi ta lærdom av dette.

Denne historien er bra. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/brydeg/artikkel.php?artid=10038438 Linderud skole gjør helt klart noe riktig.

Og så har vi historien om lærer Bjørndal. Også veldig bra.

http://www.bt.no/meninger/kommentar/eilertsen/Laerer-Bjoerndals-metode-1241576.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det verste jeg hører er skoler/lærere som sier " her på skolen/klassen så eksisterer ikke mobbing ! Hvordan i huleste vet de det? Tenk hvordan det føles når det er den offisielle holdningen og en selv blir mobbet holdt utenfor?''

Jeg tviler på det er noen som sier det? Jeg er selv lærer og vi driver med mobbekampanje akkurat nå. Alle er enige om at det er helt umulig å få helt slutt på mobbing, men at vi allikevel må ha nulltoleranse og alltid la mobbing få konsekvenser!

''jeg kunne ønske at det var egne timer som handlet om sosialt samspill, og hvor en diskuterte miljøet i klassen osv, og også la opp til sosiale aktiviteter for klassene. Ofte er det også slik at de er hyggeligere mot hverandre når det er mye spennende som skjer...''

Jøsses..jeg er vant til at folk klager fordi de mener elevene gjør for mye morsomt og sosialt relatert på skolen, så denne var ny ;) Vi jobber kontinuerlig med sosiale aktiviteter og klassemiljøet, både med samtaler og fellesaktiviteter. Tror de fleste ville blitt overraska om de visste hvor intenst det jobbes med klassemiljøet i en klasse, men det er nok at en elev er umoden for at hele lasset skal velte..

Dette fikk vi og vårt barn høre i 3 år av rektoren på skolen. Læreren anerkjente problemet, men hadde vanskeligheter med å løse floken selv da hun ikke fikk støtte og hjelp fra de høyere oppe i systemet. Foreldrene i klassen forlangte møter med rektor, lærer og alle foreldrene, og for hvert ord som ble sagt sa rektor at hun aldri hadde hørt om dette før. Ikke at noen av foreldrene trodde på dette. Til og med fem alvorlige skademeldinger på vårt barn, påført av én annen elev hadde hun ikke fått med seg. Løsningen ble at vårt barn byttet skole. Rektor har i ettertid blitt omplassert til en annen skole i kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror aller, aller mest på foreldrenettverk. Hvis foreldrene kjenner hverandre, hvis foreldrene kjenner de andre barna, så blir det mye, mye vanskeligere å mobbe/plage hverandre. Det er også uhyre viktig at foreldre følger med på barnas mobiltelefoner og på de nettsamfunn de vanker. Det er IKKE å krenke barnas privatliv!

Videre tror jeg på hardere virkemidler mot de som mobber, fra skolens side. Mange (!) rektorer tar ikke problematikken på alvor, rett og slett.

Tror dette kan være positivt for både voksne og barn, men vår erfaring er at foreldrene til de som mobber ofte ikke gir seg til kjenne. Ikke møter de på arrangement på skolen, ikke møter de på foreldremøter, ikke viser de seg i borettslaget og når de blir oppsøkt så forstår de ikke hva det blir snakket om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fikk vi og vårt barn høre i 3 år av rektoren på skolen. Læreren anerkjente problemet, men hadde vanskeligheter med å løse floken selv da hun ikke fikk støtte og hjelp fra de høyere oppe i systemet. Foreldrene i klassen forlangte møter med rektor, lærer og alle foreldrene, og for hvert ord som ble sagt sa rektor at hun aldri hadde hørt om dette før. Ikke at noen av foreldrene trodde på dette. Til og med fem alvorlige skademeldinger på vårt barn, påført av én annen elev hadde hun ikke fått med seg. Løsningen ble at vårt barn byttet skole. Rektor har i ettertid blitt omplassert til en annen skole i kommunen.

Dessverre finnes det "raringer" i alle yrker, så også i skolen.... Trist når en skole har en slik rektor :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessverre finnes det "raringer" i alle yrker, så også i skolen.... Trist når en skole har en slik rektor :-(

Heldigvis er rektoren borte fra den skolen nå, det dumme er at hun er å finne på en annen skole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av problemene er at en del skoler har skaffet seg et formelt antimobbe_program_ uten at skolens ledelse og stab har tatt et oppgjør med sin passive holdning til mobbing. De luller seg gjennom sine programmer og skriver sine rapporter uten å bry seg særlig om hvilken effekt det har.

På skoler som har en aktiv ledelse og stab, og som praktiserer reell nulltåleranse for mobbing, kan antimobbeprogram være nyttige redskap. På disse skolene vil man som regel også finne lærere som jobber aktivt og målbevisst for å skape et godt sosialt miljø.

Jeg tror du har helt rett i at skolene må få lov å ta hardere virkemidler i bruk mot elever som ikke oppfører seg. Vi hadde også trengt noe tilsvarende arbeidstilsynet for skolene. Et organ med tilsvarende myndighet. Altså gi bøter, stoppe undervisning, politianmelde - alle virkemidler som er tilgjengelig for å ivareta voksnes arbeidsmiljø.

Et paradoks. Vi har et lovverk som nekter voksne å klapse barn. De samme barna har ingen reell beskyttelse mot å bli sendt til en skole de blir skambanket jevnlig av medelever.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eks. gjennom tvungen foreldreskole (google "Foreldreskole" og les om mange ulike tiltak), foreldrenettverk og ikke minst sosiale tilstelninger.

Hva har du tenkt å gjøre med foreldrene som ikke møter på forelderskole? Har minimal tro på tvang.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det verste jeg hører er skoler/lærere som sier " her på skolen/klassen så eksisterer ikke mobbing ! Hvordan i huleste vet de det? Tenk hvordan det føles når det er den offisielle holdningen og en selv blir mobbet holdt utenfor?''

Jeg tviler på det er noen som sier det? Jeg er selv lærer og vi driver med mobbekampanje akkurat nå. Alle er enige om at det er helt umulig å få helt slutt på mobbing, men at vi allikevel må ha nulltoleranse og alltid la mobbing få konsekvenser!

''jeg kunne ønske at det var egne timer som handlet om sosialt samspill, og hvor en diskuterte miljøet i klassen osv, og også la opp til sosiale aktiviteter for klassene. Ofte er det også slik at de er hyggeligere mot hverandre når det er mye spennende som skjer...''

Jøsses..jeg er vant til at folk klager fordi de mener elevene gjør for mye morsomt og sosialt relatert på skolen, så denne var ny ;) Vi jobber kontinuerlig med sosiale aktiviteter og klassemiljøet, både med samtaler og fellesaktiviteter. Tror de fleste ville blitt overraska om de visste hvor intenst det jobbes med klassemiljøet i en klasse, men det er nok at en elev er umoden for at hele lasset skal velte..

''"Det verste jeg hører er skoler/lærere som sier " her på skolen/klassen så eksisterer ikke mobbing ! Hvordan i huleste vet de det? Tenk hvordan det føles når det er den offisielle holdningen og en selv blir mobbet holdt utenfor?"

Jeg tviler på det er noen som sier det? Jeg er selv lærer og vi driver med mobbekampanje akkurat nå. Alle er enige om at det er helt umulig å få helt slutt på mobbing, men at vi allikevel må ha nulltoleranse og alltid la mobbing få konsekvenser!''

Igrunn er det litt oppmuntrende at en lærer ser dette som så opplagt at h*n ikke kan forestille seg at andre skoler og lærere tenker særlig annerledes.

Men det er dessverre alt for mage skoler og skoleledere som definerer seg ut av mobbeproblematikken, skylapper, tåkebriller og hele pakka. Slikt er forferdelig for de foreldrene og barna det gjelder. Verre enn å gå til lege med intense smerter og få beskjed om at det ikke er mulig at du har vondt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre slik at foreldrene selv må se poenget, og dessuten må det være muligheter for sanksjoner mot de som bevisst saboterer.

Jeg hadde ikke akseptert å bli tvunget til å gå på skolemøter av varierende kvalitet. Veldig mye slikt ender opp med rent GPP og festtaler og er langt unna den skolehverdagen man erfarer.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FAU-lederen

Hva har du tenkt å gjøre med foreldrene som ikke møter på forelderskole? Har minimal tro på tvang.

mvh

Les hva de har gjort på Storhamar skole, der har de hatt obligatorisk foreldreskole i mange år.

De som ikke møter opp må bli kontaktet direkte, og selv om det pr i dag ikke er noen sanksjonsmulighet for skolen så er det mulig å endre på.

Det er forresten foreldre som betegnes som ressurssterke, med et allerede godt nettverk som slurver mest i forhold til fellesskapet, ikke de som har mobberbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes sammenligningen din ikke holder. Om et mennekse slår i hjel et annet menneske, kanskje i rent selvforsvar så kan ikke det sammenlignes med et menneske som med viten og vilje velger å plage et annet menneske støtt og stadig.

Dessuten spiller alder inn. Et barn som plager andre barn har neppe lært hverken empati eller hvordan det skal behandle andre mennesker. Foreldre har et ansvar for å lære barna empati og det å bry seg om andre mennesker. Når foreldre ikke gjør det så tar de heller ikke ansvar for å unngå at deres barn mobber andre. Å mobbe er egentlig å gjøre en kriminell handling. Barnevernet bør derfor kobles inn når barna gjør slikt. Selvsagt må skoler informere foreldrene først og gi de en sjangs for å ordne opp. Om foreldrene da ikke tar det på alvor og ikke noe skjer så bør barnevernet inn.

''Et barn som plager andre barn har neppe lært hverken empati eller hvordan det skal behandle andre mennesker.''

Hadde det vært så enkelt. Barn som mobber andre barn, enten de er ledere eller rævdiltere, kan ha massevis av empati og sosial intelligens. De bare apliserer den ikke i forhold til den/dem de mobber.

I mange mobbesituasjoner vil det skje en dehumanisering av mobbeofferet. Det er et eller annet med den som mobbes som gjør at de andre føler de har rett til å holde på som de gjør. Mobberne kan endog føle at de gjør noe fullt ut riktig og rettferdig. Dette er de samme mekanismene som kunne få en nazsist til å være en terrorist i en konsentrasjonsleir og kjærlig far og ektemann når han kom hjem. Dehumanisering.

Jeg har mange ganger observert barn som aktivt mobber se en film om mobbing som ligner mye på den mobbingen de selv bedriver. Barna tar da som regel opprørt parti med den som mobbes i filmen og avstand fra mobberne. Selv ikke når man spør dem om de noen gang har gjort noe slikt selv, tar de poenget.

''.... Om foreldrene da ikke tar det på alvor og ikke noe skjer så bør barnevernet inn.''

Det er jeg enig i.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FAU-lederen

Jeg hadde ikke akseptert å bli tvunget til å gå på skolemøter av varierende kvalitet. Veldig mye slikt ender opp med rent GPP og festtaler og er langt unna den skolehverdagen man erfarer.

mvh

Nei, dette med foreldreskole, eller foreldrenettverk handler virkelig ikke om festtaler og viss-vass. Google og les litt, kampanjen "Bry deg" er en veldig bra kampanje som bygger på seriøs forskning og som inneholder praktisk tilnærming til både mobbeproblematikk og ikke minst rus.

Det viser seg at det å slå hardt ned på mobbing i skolen ikke har noen stor effekt på sikt. Det er dette med å forebygge som virker best, og hvis foreldrene kan bry seg om litt mer enn bare sitt eget vellykkede barn vil svært mange flere få det veldig mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FAU-lederen

Må bare skuffe deg, Togli, det er svært mange skoler som utad ønsker å framstå som mobbefrie. Mange rektorer og inspektører fornekter at mobbing forekommer/skjer jevnlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette med foreldreskole, eller foreldrenettverk handler virkelig ikke om festtaler og viss-vass. Google og les litt, kampanjen "Bry deg" er en veldig bra kampanje som bygger på seriøs forskning og som inneholder praktisk tilnærming til både mobbeproblematikk og ikke minst rus.

Det viser seg at det å slå hardt ned på mobbing i skolen ikke har noen stor effekt på sikt. Det er dette med å forebygge som virker best, og hvis foreldrene kan bry seg om litt mer enn bare sitt eget vellykkede barn vil svært mange flere få det veldig mye bedre.

''Det viser seg at det å slå hardt ned på mobbing i skolen ikke har noen stor effekt på sikt.''

Norske skoler har knapt midler til å slå hardt ned på noe som helst. Så hvordan den biten fungerer her til lands, vet vi ikke mye om.

Et gram forebygging er bedre enn et tonn reparasjon. Det er jeg enig i. Der det jobbes aktivt med et sunt klassemiljø vil mobbing ha dårlige kår.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FAU-lederen

''Det viser seg at det å slå hardt ned på mobbing i skolen ikke har noen stor effekt på sikt.''

Norske skoler har knapt midler til å slå hardt ned på noe som helst. Så hvordan den biten fungerer her til lands, vet vi ikke mye om.

Et gram forebygging er bedre enn et tonn reparasjon. Det er jeg enig i. Der det jobbes aktivt med et sunt klassemiljø vil mobbing ha dårlige kår.

mvh

Nei, vi har ikke så veldig sterke ting å slå med her i landet, men det er faktisk rektorer som har gjort mer enn de skal - og virkelig tatt tak. Ære være dem for det!

Forebygging er mange ganger bedre enn reparasjon, og når man nå kanskje endelig har funnet noe som fungerer, nemlig å ansvarliggjøre foreldrene (og ikke bare foreldrene til problembarna) mener jeg at vi skal gi det en fair sjanse.

Det mest skremmende er, for meg i alle fall, at de som i størst grad saboterer foreldreopplegg er de som blir sett på som mest ressurssterke fra før. Jeg håper dette prosjektet også får med dem som allerede har nettverk, at de greier å se det viktige med at de også deltar selv om de har det helt fint i sin lille verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''"Det verste jeg hører er skoler/lærere som sier " her på skolen/klassen så eksisterer ikke mobbing ! Hvordan i huleste vet de det? Tenk hvordan det føles når det er den offisielle holdningen og en selv blir mobbet holdt utenfor?"

Jeg tviler på det er noen som sier det? Jeg er selv lærer og vi driver med mobbekampanje akkurat nå. Alle er enige om at det er helt umulig å få helt slutt på mobbing, men at vi allikevel må ha nulltoleranse og alltid la mobbing få konsekvenser!''

Igrunn er det litt oppmuntrende at en lærer ser dette som så opplagt at h*n ikke kan forestille seg at andre skoler og lærere tenker særlig annerledes.

Men det er dessverre alt for mage skoler og skoleledere som definerer seg ut av mobbeproblematikken, skylapper, tåkebriller og hele pakka. Slikt er forferdelig for de foreldrene og barna det gjelder. Verre enn å gå til lege med intense smerter og få beskjed om at det ikke er mulig at du har vondt.

mvh

For meg er det helt utrolig at det går an å ikke ta sånt på alvor... Jeg har jobbet mange steder og alle stedene har det vært svært mye fokus på mobbeproblematikk... Trist å vite at det faktisk er skoler som skyver dette under teppet :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare skuffe deg, Togli, det er svært mange skoler som utad ønsker å framstå som mobbefrie. Mange rektorer og inspektører fornekter at mobbing forekommer/skjer jevnlig.

Sier endel om lederegenskapene til disse personene :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...