Spenol(1) Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Jeg har inntrykk av at de skolene som tar dette på alvor og gjør en god jobb, gjør det på alle områder. Mens de skolene som er sløve, er sløve på de fleste områder. Den skjulte mobbingen er selvsagt den mest krevende å håndtere. mvh hvordan blir den skjulte mobbingen ( eller rettere sagt skjult for læreren) forsøkt håndtert? Jeg opplevde å bli mobbet på barne og ungdomsskolen. Det var ikke den fysiske mobbingen, som å bli dyttet til osv som var den verste, det var alt det som ikke ble sagt. Bare det å forstå ved et blikk at jeg ikke var velkommen. Alle ryktene og baksnakkingen. Jeg trøster meg selv med at jeg er glad jeg ikke var ungdom i den digitale verden slik som nå. Tenk om all baksnakking og rykter befant seg i cyper space også? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ja til hardere straffer Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 hvordan blir den skjulte mobbingen ( eller rettere sagt skjult for læreren) forsøkt håndtert? Jeg opplevde å bli mobbet på barne og ungdomsskolen. Det var ikke den fysiske mobbingen, som å bli dyttet til osv som var den verste, det var alt det som ikke ble sagt. Bare det å forstå ved et blikk at jeg ikke var velkommen. Alle ryktene og baksnakkingen. Jeg trøster meg selv med at jeg er glad jeg ikke var ungdom i den digitale verden slik som nå. Tenk om all baksnakking og rykter befant seg i cyper space også? Skal skjult mobbing oppdages så er eleven nødt til å si i fra til læreren. Om læreren da ikke er lett å gå til slikt med så oppdages den ikke heller så lett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spenol(1) Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Skal skjult mobbing oppdages så er eleven nødt til å si i fra til læreren. Om læreren da ikke er lett å gå til slikt med så oppdages den ikke heller så lett. Men er læreren en som er god på dette da? En kan jo risikere at noe som blir sagt privat plutselig blir tema i klassens time. Eller at læreren har en helt annen hensikt for å bøte på problemet enn det eleven har. Og så er det jo skammen ved å føle seg, eller være utfryst og baksnakket. En er kanskje redd for represalier også.. Det er akkurat det at slike ting ikke er konkret som gjør det immari vanskelig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ja til hardere straffer Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Men er læreren en som er god på dette da? En kan jo risikere at noe som blir sagt privat plutselig blir tema i klassens time. Eller at læreren har en helt annen hensikt for å bøte på problemet enn det eleven har. Og så er det jo skammen ved å føle seg, eller være utfryst og baksnakket. En er kanskje redd for represalier også.. Det er akkurat det at slike ting ikke er konkret som gjør det immari vanskelig. Jeg tror det er for mange dårlige lærere på akkuratt dette området. For ikke så lenge siden hørte jeg ei som fikk høre av læreren at hun var sladrete fordi hun sa i fra om barn som ikke var greie. Virker som en del lærere ikke orker å gå inn i problemene. Mens andre mangler kunnskaper da det ikke er så mye tema om på lærerskolen. Vi trenger lærere som oppriktig bryr seg om hver enkelt elev og som skaper god kontakt med hver enkelt. Dette går kanskje mye på personlig egnethet for yrket. Så lenge elevene ikke våger å si i fra om mobbing til læreren og foreldrene heller ikke blir hørt så er det ikke mulig å nå tak i. Dessuten har nok en del elever også fått erfare at det å si i fra bare gjorde alt verre fordi skolen ikke tok tak i problemet. Da er det ikke så rart om de heller holder alt for seg selv og fortsetter å leve i et helvete. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spenol(1) Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Jeg tror det er for mange dårlige lærere på akkuratt dette området. For ikke så lenge siden hørte jeg ei som fikk høre av læreren at hun var sladrete fordi hun sa i fra om barn som ikke var greie. Virker som en del lærere ikke orker å gå inn i problemene. Mens andre mangler kunnskaper da det ikke er så mye tema om på lærerskolen. Vi trenger lærere som oppriktig bryr seg om hver enkelt elev og som skaper god kontakt med hver enkelt. Dette går kanskje mye på personlig egnethet for yrket. Så lenge elevene ikke våger å si i fra om mobbing til læreren og foreldrene heller ikke blir hørt så er det ikke mulig å nå tak i. Dessuten har nok en del elever også fått erfare at det å si i fra bare gjorde alt verre fordi skolen ikke tok tak i problemet. Da er det ikke så rart om de heller holder alt for seg selv og fortsetter å leve i et helvete. Jeg har også inntrykk av at en del lærere _vet at noen elever i klassen ikke har det bra. Men siden de heller ikke vet hva de skal gjøre så tier de, kanskje de venter på initiativ fra eleven eller elevens foreldre ? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest foreldrene på banen Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Ofte stopper det hele opp på at foreldre til mobbere ikke ser/vil engasjere seg. Og da er det begrenset hva skolen skal gjøre. Kanskje barnevernet må inn i de sakene, der foreldre til mobberne ikke vil være med på å finne en løsning. Vet om en sak der barnevernet kom inn, og da ble raskt endring. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.