Gå til innhold

Hva skal stå i en attest?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Her ståre det generelt om attester: http://www.ledernett.no/id/41616.0

En attest betyr jo forøvrig at en tidligere arbeidsgiver "kommuniserer" med dine fremtidige mulige arbeidsgivere. At du har vært hos dem via Nav er jo relevant...

''Arbeidsgiver bør derfor ha adgang til å gi saklige opplysninger om arbeidsforholdet – dette også selv om arbeidstaker ikke selv ønsker en mer ”utfyllende” attest.''

En attest betyr jo forøvrig at en tidligere arbeidsgiver "kommuniserer" med dine fremtidige mulige arbeidsgivere. At du har vært hos dem via Nav er jo relevant...

''Arbeidsgiver bør derfor ha adgang til å gi saklige opplysninger om arbeidsforholdet – dette også selv om arbeidstaker ikke selv ønsker en mer ”utfyllende” attest.''

Relevant for nåværende arbeidsgiver, men ikke for andre. Jeg har gjort en jobb helt på linje med de andre ansatte, og jeg har fått skamløst mye skryt, dette blir heller ikke på noen måte gjenspeilet i attesten.

Tenker at dette med Nav er informasjon som vil komme frem under et intervju eller ved referansetelefon.

Det er søren meg vanskelig nok å få jobb når en har vært lenge borte pga sykdom OG må skifte yrke OG gå ned i stilling, om ikke en attest skal stikke kjepper i hjulene i tillegg!

Relevant for nåværende arbeidsgiver, men ikke for andre. Jeg har gjort en jobb helt på linje med de andre ansatte, og jeg har fått skamløst mye skryt, dette blir heller ikke på noen måte gjenspeilet i attesten.

Tenker at dette med Nav er informasjon som vil komme frem under et intervju eller ved referansetelefon.

Det er søren meg vanskelig nok å få jobb når en har vært lenge borte pga sykdom OG må skifte yrke OG gå ned i stilling, om ikke en attest skal stikke kjepper i hjulene i tillegg!

Spør om de kan skrive en ny og utelate det.

Men forstår du meg, eller er det bare jeg som er superparanoid her?

Jeg tolker hele attesten som om han ikke vil at jeg skal få meg jobb *sukk*. Så mye for skryt, altså. Medlidenhetsskryt antar jeg :(

Hvilken grunn skulle han ha for å ønske at du ikke får deg en jobb?

Annonse

Jeg tolker hele attesten som om han ikke vil at jeg skal få meg jobb *sukk*. Så mye for skryt, altså. Medlidenhetsskryt antar jeg :(

Det pleier ikke å stå side opp og side ned med skryt i en attest. Der skal det stå navn og fødselsdato på deg, hvor du har jobbet og hvilke oppgaver du har hatt og når du har jobbet der. Utover det er det ikke vanlig å skrive noe særlig mer.

Jeg har ingen forutsetninger for å si om du er paranoid eller ei. :-) Men noen setter seg ned og skriver utfyllende attester, mens andre noterer bare det mest nødvendige. Det er ikke dermed sagt at de ikke har vært fornøyd med deg. Men skjønner jo at du gjerne ville hatt den muntlige positive tilbakemeldingen litt mer dokumentert.

Det viktigste er uansett referansesamtaler, som du nevner.

Det pleier ikke å stå side opp og side ned med skryt i en attest. Der skal det stå navn og fødselsdato på deg, hvor du har jobbet og hvilke oppgaver du har hatt og når du har jobbet der. Utover det er det ikke vanlig å skrive noe særlig mer.

I mine tidligere attester (før jeg var syk) står det alltid noe om hvordan jeg har utført arbeidsoppgavene. Jeg trodde helt ærlig (av grunner jeg ikke vil nevne, blir for gjenkjennelig) at det fantes god grunn til å trekke fram noe her. Men nei.

Aner ikke hvorfor han ikke vil jeg skal ha annen jobb. Mistenker at han synes jeg er pinglete fordi jeg ikke vil bli der jeg er (ikke et sted jeg bør bli, av helsemessige årsaker - noe han ikke skjønner bæret av)

Gjest har vært i samme situasjon

Forstår deg godt. Jeg ba de utelate at jeg hadde vært i praksis,og det gikk fint. Håper du er like heldig med din arbeidsgiver.

Jeg har netttopp byttet jobb. Har ikke fått attest. Jeg kan da pent skrive en mail til den forrige jobben og be om attest, uten at det er noe rart ved det?

Takk for god link forresten. Kanskje jeg skal legge ved den?

I mine tidligere attester (før jeg var syk) står det alltid noe om hvordan jeg har utført arbeidsoppgavene. Jeg trodde helt ærlig (av grunner jeg ikke vil nevne, blir for gjenkjennelig) at det fantes god grunn til å trekke fram noe her. Men nei.

Aner ikke hvorfor han ikke vil jeg skal ha annen jobb. Mistenker at han synes jeg er pinglete fordi jeg ikke vil bli der jeg er (ikke et sted jeg bør bli, av helsemessige årsaker - noe han ikke skjønner bæret av)

Det var mer vanlig tidligere at man skrev en litt mer utfyllende attest, feks. med "hn har utført alle oppgaver i forbindelse med jobben på en utmerket måte...blablabla". I de attestene jeg har fått fra arbeidsgivere i senere år (siste 10 år), har de kun skrevet konkrete opplysninger, navn, f.dato, arbeidssted, stilling, prosent, tidsrom jeg jobbet der. Så kan man spørre vedkommende om hn vil være referanse for deg, så en fremtidig arbeidsgiver kan ringe hn for samtale. Disse samtalene er gull verdt, derfor er det viktigere at du har (helst 2) slike referanser på cv'n. Forøvrig viktig å spørre vedkommende om de har noe i mot å være referanse. Du kan også spørre hn hvilket inntrykk hn har av deg i jobben, og hva hn evt har tenkt å si i en samtale.

Lykke til!

Annonse

Jeg har netttopp byttet jobb. Har ikke fått attest. Jeg kan da pent skrive en mail til den forrige jobben og be om attest, uten at det er noe rart ved det?

Takk for god link forresten. Kanskje jeg skal legge ved den?

Ja, attest har du krav på :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...