Gå til innhold

bare bruke fornavn nr to på barnet?

Gjest navn til besvær

Anbefalte innlegg

Gjest navn til besvær

Er det vanlig at noen gir barnet sitt to fornavn, hvor bare navn nr 2 skal brukes? La oss si at de vil gi barnet sitt feks navnet "Anne Line", men bare bruke Line til hverdags? Eller er det foreldre som er så uenige om navnevalget at de tyr til en slik løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner flere voksne som i dag kun bruker fornavn nummer to, herunder min onkel. jeg har aldri hørt at det var noe navnetvist som gjorde at det ble slik.

En venninne byttet selv fra å bli kalt ved sitt første fornavn "A" til å introdusere seg ved sitt andre fornavn "B" idet hun sluttet på videregående og begynte å studere i en annen by.

De fleste som jeg vet om som bruker andre fornavn til daglig har brukt det første, evt begge, som barn/liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navn til besvær

Jeg kjenner flere voksne som i dag kun bruker fornavn nummer to, herunder min onkel. jeg har aldri hørt at det var noe navnetvist som gjorde at det ble slik.

En venninne byttet selv fra å bli kalt ved sitt første fornavn "A" til å introdusere seg ved sitt andre fornavn "B" idet hun sluttet på videregående og begynte å studere i en annen by.

De fleste som jeg vet om som bruker andre fornavn til daglig har brukt det første, evt begge, som barn/liten.

Lurer på om sånne ting kan ha noe med oppkalling å gjøre.

La oss si at jeg fikk en datter som jeg ville oppkalle etter min mor, som feks Ragnhild Emilie. Jeg synes navnet Ragnhild er litt for gammeldags for barnet, men Emilie er fint. Hele navnet sammen låter fint ut, men det blir litt langt. Så derfor brukes bare fornavn nr 2 på barnet-

svenskene har jo også noen rare tradisjoner med at de ofte bare bruker fornavn nr 2, 3 4 osv, de har jo så lange og mange navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at jeg fikk en datter som jeg ville oppkalle etter min mor, som feks Ragnhild Emilie. Jeg synes navnet Ragnhild er litt for gammeldags for barnet, men Emilie er fint. Hele navnet sammen låter fint ut, men det blir litt langt. Så derfor brukes bare fornavn nr 2 på barnet-

svenskene har jo også noen rare tradisjoner med at de ofte bare bruker fornavn nr 2, 3 4 osv, de har jo så lange og mange navn.

Det kan hende. Hvis man ønsker å bruke Ragnhild-navnet, så blir det ikke like pent med Emilie Ragnhild som Ragnhild Emilie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svarttrost

Slik var det i hvert fall med en jeg kjenner. Oppkalt navn nr 1, brukte navn nr 2. I voksen alder byttet han selv om på de to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner en gutt som omtrent på 11 årsdagen sin bestemte seg for å slutte å bruke sitt første fornavn som alle alltid hadde brukt, og heller bruke sitt fornavn nr 2.

Jeg husker det _nesten_ bestandig, bortsett fra når jeg blir irritert på ham :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre har alltid brukt navn nr 2 på meg. Navn nr 1 skulle være Leyla men ble Laila da jeg ble døpt fordi presten rett og slett bomma... Navn nr. 2 er etter oldemor på min mors side og min mor er nok derfor nærmere knyttet til dette navnet, så for henne var det sikkert naturlig å bare bruke det. I barneårene brukte vi uansett bare en kortversjon av navn nr 2 da det var deg jeg kunne uttale selv. Jeg bruker selv bare navn 2 i daglig tale, og hele navnet i formell sammenheng. Om folk rundt meg bruker navn 1 tar det noen sekunder før jeg skjønner det er meg de snakker til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner et søskenpar der begge bare bruker andre fornavn. Syntes alltid det var litt rart, men så venner man seg jo til det :)

Vet ikke grunnen til at de bare brukte 2. fornavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere som bruker 2. fornavn, inkludert min mor. Jeg har ikke hørt at det er noen navnestrid forbundet med dette, for min mors vedkommende var første navn oppkalling etter en tante og andre navn ble brukt for å unngå forvirring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en gutt som omtrent på 11 årsdagen sin bestemte seg for å slutte å bruke sitt første fornavn som alle alltid hadde brukt, og heller bruke sitt fornavn nr 2.

Jeg husker det _nesten_ bestandig, bortsett fra når jeg blir irritert på ham :-)

Er det sønnen din, kanskje? ;-)

Jeg husker at jeg som barn var litt småmisunnelige på dem som hadde to fornavn, og som kunne velge mellom å bruke det ene eller det andre eller begge, eventuelt ha en liten bokstav med punktum etter. :-)

Men bare ett navn har jo sine absolutte fordeler også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sønnen din, kanskje? ;-)

Jeg husker at jeg som barn var litt småmisunnelige på dem som hadde to fornavn, og som kunne velge mellom å bruke det ene eller det andre eller begge, eventuelt ha en liten bokstav med punktum etter. :-)

Men bare ett navn har jo sine absolutte fordeler også.

Neida, det er ikke sønnen min! Mine barn har bare ett fornavn og ett etternavn stakkars.

-husker ei nabojente da jeg var 5 år som het det samme som meg, men i tilegg het hun Jeanette som mellomnavn! jeg var dødsmisunnelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest navn til besvær

leste et ettall for lite her. Tenkte at det måtte være en veldig handlekraftig og verbal gutt som kunne ta et slikt standpunkt på sin ettårsdag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner både voksne og barn, som bruker 2. fornavn i daglig tale. Skjønner ikke at det er så rart, jeg. Har ikke hørt at det skyldes navnetvist i noen av tilfellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navn til besvær

Jeg kjenner både voksne og barn, som bruker 2. fornavn i daglig tale. Skjønner ikke at det er så rart, jeg. Har ikke hørt at det skyldes navnetvist i noen av tilfellene.

men vet du om noen som har hatt andre fornavn som første fornavn fra begynnelsen av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navn til besvær

Neida, det er ikke sønnen min! Mine barn har bare ett fornavn og ett etternavn stakkars.

-husker ei nabojente da jeg var 5 år som het det samme som meg, men i tilegg het hun Jeanette som mellomnavn! jeg var dødsmisunnelig!

Hvordan jeanette het hun da? Det kan jo uttales på uttallige måter..

Sjannett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre har alltid brukt navn nr 2 på meg. Navn nr 1 skulle være Leyla men ble Laila da jeg ble døpt fordi presten rett og slett bomma... Navn nr. 2 er etter oldemor på min mors side og min mor er nok derfor nærmere knyttet til dette navnet, så for henne var det sikkert naturlig å bare bruke det. I barneårene brukte vi uansett bare en kortversjon av navn nr 2 da det var deg jeg kunne uttale selv. Jeg bruker selv bare navn 2 i daglig tale, og hele navnet i formell sammenheng. Om folk rundt meg bruker navn 1 tar det noen sekunder før jeg skjønner det er meg de snakker til...

''Navn nr 1 skulle være Leyla men ble Laila da jeg ble døpt fordi presten rett og slett bomma... ''

Det er da ikke presten som gir folk navn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan jeanette het hun da? Det kan jo uttales på uttallige måter..

Sjannett?

Sjanett.

Jeg var 5 år og har slett ikke samme smak i navn som da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Navn nr 1 skulle være Leyla men ble Laila da jeg ble døpt fordi presten rett og slett bomma... ''

Det er da ikke presten som gir folk navn

Presten skreiv navn inn i folkeregisteret før tror jeg.

Presten feilstavet min mors navn for 60 år siden og hun måtte styre fælt for å endre det til slik hun alltid hadde skrevet det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...