Dark-Angel 82 Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Jeg er visst stemplet som noe hysterisk. Hvilket jeg så klart føler ikke stemmer. Hehe. For en tid siden var vi i barnedåp. Ungene ble servert cider. De fikk et par glass. (ikke av meg) Mulig jeg er en smule naiv, men jeg trodde ikke i min villeste fantasi at det var alkoholholdig drikke. Derfor sjekket jeg det heller ikke da verten helte oppi drikken.... Da jeg fikk se det, drakk jeg selv opp ungenes drikke, og gav dem vanlig brus i stedet. Noe barna syns var kjipt, for de likte jo cideren... Andre rundt bordet mente alkoholen utgjorde så lite at det var da intet problem. Selv mener jeg det er prinsipp sak, jeg serverer ikke små barn (les:4 og 7år) alkohol. Cideren var av typen man får kjøpt på Europris, litt usikker på hvor mye prosenter det er i den, men er vel rundt 4% kanskje. Personlig syns jeg det er hårreisende å sette frem alkoholholdig drikke til små barn. Hva mener dere? Samme var i julen. Da verten hadde brygget tomteøl, og mine unger ikke fikk lov å drikke. Jeg er ganske så bastant, det er jeg fullt klar over. Men jeg serverer ikke ungene alkohol i den alderen! Da får jeg heller være hysterisk.. Men hva mener dere da? Når er det greit at ungene får tomteøl fks? Mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Mulig jeg ikke er helt konsekvent her, men dette er mitt syn: Mine barn hadde absolutt ikke fått cider med alkohol, selv om det "bare" var 4% i den. Helt klart. Øl, vin, sprit og cider er for voksne. Når det gjelder tomtebrygg har jeg et annet syn. Jeg er vokst opp med at alle drakk det, helt fra minste barnet i familien (sikkert fra 3 års alder vil jeg tro) til gamle farfar. Mamma og farmor laget alltid dette til jul, og for meg manlger det noe når vi er på Vestlandet og ikke har tomtebrygg. Mannen min har imidlertid vært negativ til at barna skulle få, så det var vel først i år at de fikk lov til å få (mulig de bare så vidt har smakt før). Men ingen av dem likte det, så det ble ikke noe mer av det. Vi har jo aldri målt alkoholprosenten i tomtebryggen, men jeg vil tippe på at den ligger på melom 2 og 4%? Vi kjører aldri bil rett etter vi har drukket tomtebrygg, men et par tre timer etterpå har jeg alltid tenkt på at det er ok. Men du, så rart å servere cider med alkohol i barnedåp? Og på toppen av det hele å gi det til barna uten i det minste konferere med foreldrene? Oppsummert: Cider er NEI, tomtebrygg er JA. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Enig. Mine unger får ikke lov til å drikke sånt. Vi har aldri vært ut for at det har blitt servert heller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 What??? Det ble servert cider til små barn? Da hadde jeg steila tror jeg. Samme om det ikke er veldig høy alkoholprosent, man serverer ikke alkohol til barn. At man kan smake en slurk av foreldrenes glass en gang er greit nok, men ikke servert i eget glass. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rith Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Jeg tenker som deg, at dette er hårreisende! Mulig jeg er naiv også, men dette innlegget ditt overrasket meg! Trodde ingen syns det er greit å servere alkoholholdig cider til barn, også i en barnedåp! Barnedåp er vel noe av det jeg forbinder minst med alkohol. Lurer på hva foreldre ville sagt om man serverte cider i barnebursdag? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dark-Angel 82 Skrevet 18. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2011 Mulig jeg ikke er helt konsekvent her, men dette er mitt syn: Mine barn hadde absolutt ikke fått cider med alkohol, selv om det "bare" var 4% i den. Helt klart. Øl, vin, sprit og cider er for voksne. Når det gjelder tomtebrygg har jeg et annet syn. Jeg er vokst opp med at alle drakk det, helt fra minste barnet i familien (sikkert fra 3 års alder vil jeg tro) til gamle farfar. Mamma og farmor laget alltid dette til jul, og for meg manlger det noe når vi er på Vestlandet og ikke har tomtebrygg. Mannen min har imidlertid vært negativ til at barna skulle få, så det var vel først i år at de fikk lov til å få (mulig de bare så vidt har smakt før). Men ingen av dem likte det, så det ble ikke noe mer av det. Vi har jo aldri målt alkoholprosenten i tomtebryggen, men jeg vil tippe på at den ligger på melom 2 og 4%? Vi kjører aldri bil rett etter vi har drukket tomtebrygg, men et par tre timer etterpå har jeg alltid tenkt på at det er ok. Men du, så rart å servere cider med alkohol i barnedåp? Og på toppen av det hele å gi det til barna uten i det minste konferere med foreldrene? Oppsummert: Cider er NEI, tomtebrygg er JA. Takk for svar Prust! Jeg syns også det var rart... Godt det ikke bare var meg da. Ja, mann har hatt tomteøl hjemme da han var liten, men ikke så ung som under 8år. Så mulig det er vanlig. Jeg er jo ikke vokst opp med normale forhold til alkohol, så jeg blir litt i villrede noen ganger. Hehe. For meg er alkohol alkohol, uansett hva det er. Men så har vi heller aldri hatt tomteøl hjemme, så de tradisjonene har jeg jo gått glipp av. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dark-Angel 82 Skrevet 18. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2011 What??? Det ble servert cider til små barn? Da hadde jeg steila tror jeg. Samme om det ikke er veldig høy alkoholprosent, man serverer ikke alkohol til barn. At man kan smake en slurk av foreldrenes glass en gang er greit nok, men ikke servert i eget glass. Ja!! Jeg ble litt satt ut rett og slett... Så jeg fikk ikke sagt noe... Men neste gang.. Takk for svar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Mulig jeg ikke er helt konsekvent her, men dette er mitt syn: Mine barn hadde absolutt ikke fått cider med alkohol, selv om det "bare" var 4% i den. Helt klart. Øl, vin, sprit og cider er for voksne. Når det gjelder tomtebrygg har jeg et annet syn. Jeg er vokst opp med at alle drakk det, helt fra minste barnet i familien (sikkert fra 3 års alder vil jeg tro) til gamle farfar. Mamma og farmor laget alltid dette til jul, og for meg manlger det noe når vi er på Vestlandet og ikke har tomtebrygg. Mannen min har imidlertid vært negativ til at barna skulle få, så det var vel først i år at de fikk lov til å få (mulig de bare så vidt har smakt før). Men ingen av dem likte det, så det ble ikke noe mer av det. Vi har jo aldri målt alkoholprosenten i tomtebryggen, men jeg vil tippe på at den ligger på melom 2 og 4%? Vi kjører aldri bil rett etter vi har drukket tomtebrygg, men et par tre timer etterpå har jeg alltid tenkt på at det er ok. Men du, så rart å servere cider med alkohol i barnedåp? Og på toppen av det hele å gi det til barna uten i det minste konferere med foreldrene? Oppsummert: Cider er NEI, tomtebrygg er JA. ''Men du, så rart å servere cider med alkohol i barnedåp? '' Tja, vi serverte også hvitvin i barnedåp! Men ikke til barna, da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbyPeru Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Jeg tviler på at cideren inneholdt 4%, men om den gjorde set så skal du se at dine barn slipper fra hendelsen uten varige mên. Fire prosen er i overkant til barn, men generelt er alkoholfokuset i tilknytning til barn overdrevet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dark-Angel 82 Skrevet 18. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2011 Jeg tenker som deg, at dette er hårreisende! Mulig jeg er naiv også, men dette innlegget ditt overrasket meg! Trodde ingen syns det er greit å servere alkoholholdig cider til barn, også i en barnedåp! Barnedåp er vel noe av det jeg forbinder minst med alkohol. Lurer på hva foreldre ville sagt om man serverte cider i barnebursdag? Godt å høre det ikke bare er meg asså... Jeg ble sjokkert selv, har aldri vært ute for lignende. Ikke har vi hatt alkohol i våre dåper heller, men jeg vet at det er vanlig andre plasser, så hver sin lyst. Men ikke til mine barn... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dark-Angel 82 Skrevet 18. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2011 Enig. Mine unger får ikke lov til å drikke sånt. Vi har aldri vært ut for at det har blitt servert heller. Takk for svar! Nei, dette var første gangen jeg også har opplevd det. Ble ganske sjokkert for å si det slik.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Mulig jeg ikke er helt konsekvent her, men dette er mitt syn: Mine barn hadde absolutt ikke fått cider med alkohol, selv om det "bare" var 4% i den. Helt klart. Øl, vin, sprit og cider er for voksne. Når det gjelder tomtebrygg har jeg et annet syn. Jeg er vokst opp med at alle drakk det, helt fra minste barnet i familien (sikkert fra 3 års alder vil jeg tro) til gamle farfar. Mamma og farmor laget alltid dette til jul, og for meg manlger det noe når vi er på Vestlandet og ikke har tomtebrygg. Mannen min har imidlertid vært negativ til at barna skulle få, så det var vel først i år at de fikk lov til å få (mulig de bare så vidt har smakt før). Men ingen av dem likte det, så det ble ikke noe mer av det. Vi har jo aldri målt alkoholprosenten i tomtebryggen, men jeg vil tippe på at den ligger på melom 2 og 4%? Vi kjører aldri bil rett etter vi har drukket tomtebrygg, men et par tre timer etterpå har jeg alltid tenkt på at det er ok. Men du, så rart å servere cider med alkohol i barnedåp? Og på toppen av det hele å gi det til barna uten i det minste konferere med foreldrene? Oppsummert: Cider er NEI, tomtebrygg er JA. 4%?? Cideren på Europris inneholder bare 0,7%. http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=875461 Men barrn bør jo få helt alkoholfritt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dark-Angel 82 Skrevet 18. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2011 ''Men du, så rart å servere cider med alkohol i barnedåp? '' Tja, vi serverte også hvitvin i barnedåp! Men ikke til barna, da. Jeg vet det er vanlig flere plasser å servere alkohol til de voksne, men ikke her i bibelbeltet. Hehe! Og hvertfall ikke til de små. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dark-Angel 82 Skrevet 18. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2011 4%?? Cideren på Europris inneholder bare 0,7%. http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=875461 Men barrn bør jo få helt alkoholfritt. Det var ikke mer nei, beklager, da synset jeg. Men likevel, alkohol er det jo. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Jøsses..... Jeg er minst like sjokka som deg! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dark-Angel 82 Skrevet 18. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2011 Jeg tviler på at cideren inneholdt 4%, men om den gjorde set så skal du se at dine barn slipper fra hendelsen uten varige mên. Fire prosen er i overkant til barn, men generelt er alkoholfokuset i tilknytning til barn overdrevet. Hehe, ja, jeg skrev litt feil der. Beklager. Er visst 0,7% i den cideren. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dark-Angel 82 Skrevet 18. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2011 Jøsses..... Jeg er minst like sjokka som deg! Godt å høre! Jeg ble helt satt ut... Byttet nick btw. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holmes Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 4%?? Cideren på Europris inneholder bare 0,7%. http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=875461 Men barrn bør jo få helt alkoholfritt. ''4%?? Cideren på Europris inneholder bare 0,7%. http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=875461 Men barrn bør jo få helt alkoholfritt. '' 0.7% er jo ikke ille. Ser at noen trekker frem Tomtebrygg her, noen avholdsfolk jeg kjenner har alltid det til jul. De sier som deg, Prust, at det er nesten ikke alkohol i det. Helt til vi målte det til 6,4%. Etter det snakker de aldri om prosenten :) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Takk for svar Prust! Jeg syns også det var rart... Godt det ikke bare var meg da. Ja, mann har hatt tomteøl hjemme da han var liten, men ikke så ung som under 8år. Så mulig det er vanlig. Jeg er jo ikke vokst opp med normale forhold til alkohol, så jeg blir litt i villrede noen ganger. Hehe. For meg er alkohol alkohol, uansett hva det er. Men så har vi heller aldri hatt tomteøl hjemme, så de tradisjonene har jeg jo gått glipp av. Vi kalte det for "øl" helt til jeg ble ungdom og skjønte at når andre snakket om øl, så var det ikke det samme... ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbyPeru Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Hehe, ja, jeg skrev litt feil der. Beklager. Er visst 0,7% i den cideren. At barn får 2-3 glass med 0,7 % synes jeg ikke gjør noe. Det er praksis nesten ikke noe alkohol, selv for en lett barnekropp. Jeg hadde vær minst like betenkelig til cola. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.