Dark-Angel 82 Skrevet 19. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2011 Altså, det blir å dra det litt langt... Jeg mener at alkoholholdige drikker man med overlegg serverer barn, kan man fint la være. Ikke fordi jeg tror at barn tar noe særlig skade av det, men det er litt for å lære dem om alkoholvaner. At det muligens er noe alkohol i gjærbakst eller kefis som noen andre nevner, blir en helt annen sak. Takk, jeg er enig med deg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Altså, det blir å dra det litt langt... Jeg mener at alkoholholdige drikker man med overlegg serverer barn, kan man fint la være. Ikke fordi jeg tror at barn tar noe særlig skade av det, men det er litt for å lære dem om alkoholvaner. At det muligens er noe alkohol i gjærbakst eller kefis som noen andre nevner, blir en helt annen sak. ''Jeg mener at alkoholholdige drikker man med overlegg serverer barn, kan man fint la være. Ikke fordi jeg tror at barn tar noe særlig skade av det, men det er litt for å lære dem om alkoholvaner'' Ja, ja, jeg er selvsagt enig :-) Jeg ville heller ikke ha kjøpt inn dette som småbarnsdrikke i et selskap, men trådstarter virket veldig bestyrtet over at dette ble servert. Og DET ville nok ikke jeg blitt... Og det er STOR forskjell på 4% og 0,7% alkohol i en drikk, som det sto i hovedinnlegget og de fleste svarte på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Altså, det blir å dra det litt langt... Jeg mener at alkoholholdige drikker man med overlegg serverer barn, kan man fint la være. Ikke fordi jeg tror at barn tar noe særlig skade av det, men det er litt for å lære dem om alkoholvaner. At det muligens er noe alkohol i gjærbakst eller kefis som noen andre nevner, blir en helt annen sak. Ergo ikke så prinsippfast! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Aldri falt meg inn å servere barn alkohol. Trodde ikke det var et tema engang jeg. Uansett om det er snakk om 0,001promille... *blåndnaiv* Ikke en problemstilling her i huset altså. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Det er greit å ha som prinsipp at du ikke vil servere noe slikt selv. Men fra et alkoholholdningsstandpunkt ville jeg valgt å ikke lage noe oppstuss om det. Alkoholprosenten var ubetydelig. Så ungene ville ikke tatt noen som helst skade. Barna kunne nytt drikken denne ene gangen intetanende om at den inneholdt alkohol. Men ved å plutselig inndra godet og slå moralsk krisealarm trigger du barnas nysgjerrighet og gjør alkoholdrikken attraktiv. Holdningsmessig har du kanskje påvirket barna mer i en retning du ikke ønsker, enn om du hadde forbigått det hele i stillhet. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Det er greit å ha som prinsipp at du ikke vil servere noe slikt selv. Men fra et alkoholholdningsstandpunkt ville jeg valgt å ikke lage noe oppstuss om det. Alkoholprosenten var ubetydelig. Så ungene ville ikke tatt noen som helst skade. Barna kunne nytt drikken denne ene gangen intetanende om at den inneholdt alkohol. Men ved å plutselig inndra godet og slå moralsk krisealarm trigger du barnas nysgjerrighet og gjør alkoholdrikken attraktiv. Holdningsmessig har du kanskje påvirket barna mer i en retning du ikke ønsker, enn om du hadde forbigått det hele i stillhet. mvh ''Men ved å plutselig inndra godet og slå moralsk krisealarm trigger du barnas nysgjerrighet og gjør alkoholdrikken attraktiv. Holdningsmessig har du kanskje påvirket barna mer i en retning du ikke ønsker, enn om du hadde forbigått det hele i stillhet. '' Litt på siden i denne tråden, men min seksten år gamle niese sier at det hadde vært et mye mindre poeng med alkohol om det ikke hadde vært forbudt... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 ''Men ved å plutselig inndra godet og slå moralsk krisealarm trigger du barnas nysgjerrighet og gjør alkoholdrikken attraktiv. Holdningsmessig har du kanskje påvirket barna mer i en retning du ikke ønsker, enn om du hadde forbigått det hele i stillhet. '' Litt på siden i denne tråden, men min seksten år gamle niese sier at det hadde vært et mye mindre poeng med alkohol om det ikke hadde vært forbudt... Det samme gjelder bilkjøring uten lappen og før fylte 18 år. Rart de ikke kjører alle mann og bruker samme argument da..? Eller hasj, gå naken i byen, lempe folk i havnebassenget osv. Men når det kommer til alkohol, DA er det forbudet som er det store trekket. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Det er greit å ha som prinsipp at du ikke vil servere noe slikt selv. Men fra et alkoholholdningsstandpunkt ville jeg valgt å ikke lage noe oppstuss om det. Alkoholprosenten var ubetydelig. Så ungene ville ikke tatt noen som helst skade. Barna kunne nytt drikken denne ene gangen intetanende om at den inneholdt alkohol. Men ved å plutselig inndra godet og slå moralsk krisealarm trigger du barnas nysgjerrighet og gjør alkoholdrikken attraktiv. Holdningsmessig har du kanskje påvirket barna mer i en retning du ikke ønsker, enn om du hadde forbigått det hele i stillhet. mvh Veldig enig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Det samme gjelder bilkjøring uten lappen og før fylte 18 år. Rart de ikke kjører alle mann og bruker samme argument da..? Eller hasj, gå naken i byen, lempe folk i havnebassenget osv. Men når det kommer til alkohol, DA er det forbudet som er det store trekket. '' Rart de ikke kjører alle mann og bruker samme argument da..? '' Kan jo være at de innser nødvendigheten av grundig opplæring? Det vanskelige med alkohol, er jo at de ser at voksne nyter det og ikke anser det som skadelig. Tror oppfatter aldersgrensen som ganske vilkårlig. Når det gjelder hasj, så er det en visstnok en ganske stor andel som tester det også, men her er det mange som har klare standpunkter om at de ikke ønsker å teste fordi de mener det kan være farlig i bruk. Å løpe naken gjennom byen tror jeg de færreste oppfatter som særlig tiltrekkende.... Jeg har forøvrig ikke argumentert for å fjerne aldersgrensen, jeg har kun referert hva ungdommen selv sier :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 ''Men ved å plutselig inndra godet og slå moralsk krisealarm trigger du barnas nysgjerrighet og gjør alkoholdrikken attraktiv. Holdningsmessig har du kanskje påvirket barna mer i en retning du ikke ønsker, enn om du hadde forbigått det hele i stillhet. '' Litt på siden i denne tråden, men min seksten år gamle niese sier at det hadde vært et mye mindre poeng med alkohol om det ikke hadde vært forbudt... Nettopp. ;-) Forbud og tabufisering er rene magneter. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 '' Rart de ikke kjører alle mann og bruker samme argument da..? '' Kan jo være at de innser nødvendigheten av grundig opplæring? Det vanskelige med alkohol, er jo at de ser at voksne nyter det og ikke anser det som skadelig. Tror oppfatter aldersgrensen som ganske vilkårlig. Når det gjelder hasj, så er det en visstnok en ganske stor andel som tester det også, men her er det mange som har klare standpunkter om at de ikke ønsker å teste fordi de mener det kan være farlig i bruk. Å løpe naken gjennom byen tror jeg de færreste oppfatter som særlig tiltrekkende.... Jeg har forøvrig ikke argumentert for å fjerne aldersgrensen, jeg har kun referert hva ungdommen selv sier :-) Og mine argumenter gjør at de blir stille og tenker seg om litt..! Men nå skal det sies at skadevirkningene er grundig observert av samtlige i denne familien da. Det hjelper også på samarbeidsviljen til de håpefulle. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisabeth Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Det er greit å ha som prinsipp at du ikke vil servere noe slikt selv. Men fra et alkoholholdningsstandpunkt ville jeg valgt å ikke lage noe oppstuss om det. Alkoholprosenten var ubetydelig. Så ungene ville ikke tatt noen som helst skade. Barna kunne nytt drikken denne ene gangen intetanende om at den inneholdt alkohol. Men ved å plutselig inndra godet og slå moralsk krisealarm trigger du barnas nysgjerrighet og gjør alkoholdrikken attraktiv. Holdningsmessig har du kanskje påvirket barna mer i en retning du ikke ønsker, enn om du hadde forbigått det hele i stillhet. mvh Veldig enig med deg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Altså, det blir å dra det litt langt... Jeg mener at alkoholholdige drikker man med overlegg serverer barn, kan man fint la være. Ikke fordi jeg tror at barn tar noe særlig skade av det, men det er litt for å lære dem om alkoholvaner. At det muligens er noe alkohol i gjærbakst eller kefis som noen andre nevner, blir en helt annen sak. ''eller kefis som noen andre nevner'' kefis *fnis* Sorry, måtte bare :-D 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Og mine argumenter gjør at de blir stille og tenker seg om litt..! Men nå skal det sies at skadevirkningene er grundig observert av samtlige i denne familien da. Det hjelper også på samarbeidsviljen til de håpefulle. Jeg tror det i stor grad handler om hvordan man formidler forbudet og hvordan det håndheves. Og ikke minst hvilket eksempel man selv setter. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Jeg tror det i stor grad handler om hvordan man formidler forbudet og hvordan det håndheves. Og ikke minst hvilket eksempel man selv setter. mvh Det siste er det viktigste tenker jeg. Hva man selv gjør. Ungdom gjør som vi gjør, ikke som vi sier. *nikker* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 ''eller kefis som noen andre nevner'' kefis *fnis* Sorry, måtte bare :-D Huff ja, jeg så det etter at jeg hadde postet innlegget *fnis* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Ergo ikke så prinsippfast! Eh jo, fordi det ikke er alkoholen i seg selv jeg mener er skadelig - det er holdningene barna får til alkoholholdige drikker som bekymrer meg. Mener du virkelig at foreldre som ikke serverer barna sine alkoholholdige drikker, dermed ikke kan servere gjærbakst for at de skal ha hold i sine meninger?? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 ''Jeg mener at alkoholholdige drikker man med overlegg serverer barn, kan man fint la være. Ikke fordi jeg tror at barn tar noe særlig skade av det, men det er litt for å lære dem om alkoholvaner'' Ja, ja, jeg er selvsagt enig :-) Jeg ville heller ikke ha kjøpt inn dette som småbarnsdrikke i et selskap, men trådstarter virket veldig bestyrtet over at dette ble servert. Og DET ville nok ikke jeg blitt... Og det er STOR forskjell på 4% og 0,7% alkohol i en drikk, som det sto i hovedinnlegget og de fleste svarte på. ''Jeg ville heller ikke ha kjøpt inn dette som småbarnsdrikke i et selskap, men trådstarter virket veldig bestyrtet over at dette ble servert.'' Du ville altså ikke ha kjøpt det inn som småbarnsdrikke, men synes det er greit at andre har gjort det? Hvor er logikken i det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Eh jo, fordi det ikke er alkoholen i seg selv jeg mener er skadelig - det er holdningene barna får til alkoholholdige drikker som bekymrer meg. Mener du virkelig at foreldre som ikke serverer barna sine alkoholholdige drikker, dermed ikke kan servere gjærbakst for at de skal ha hold i sine meninger?? Selvfølgelig mener jeg ikke det. Jeg ville aldri servert barna alkohol, men har likevel ikke den superangsten for at barn skal få i seg et glass med 1 % alkohol, som mange synes å ha. Som andre skriver er det viktigere hva vi gjør enn hva vi sier overfor barna. Å drikke alkohol selv og få sammenbrudd om barnet får i seg en slurk med alkohol faller på sinegen urimelighet. Jeg har også dårlig erfaring med 'overdreven' prinsippfasthet i forhold til alkohol. En skal jo ikke uttale seg generelt ut fra egne erfaringer, men jeg anser det ikke veldig tilfeldig at jeg kjenner til flere med rusproblemer som var veldig prinsippfaste med hensyn på alkohol i ungdommen. Jeg har mer tro på å lære barn og ungdom sunne (min definisjon) holdninger til alkohol, og ikke gjøre det spesielt skummelt og derved attraktivt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FAU-lederen Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Selvfølgelig mener jeg ikke det. Jeg ville aldri servert barna alkohol, men har likevel ikke den superangsten for at barn skal få i seg et glass med 1 % alkohol, som mange synes å ha. Som andre skriver er det viktigere hva vi gjør enn hva vi sier overfor barna. Å drikke alkohol selv og få sammenbrudd om barnet får i seg en slurk med alkohol faller på sinegen urimelighet. Jeg har også dårlig erfaring med 'overdreven' prinsippfasthet i forhold til alkohol. En skal jo ikke uttale seg generelt ut fra egne erfaringer, men jeg anser det ikke veldig tilfeldig at jeg kjenner til flere med rusproblemer som var veldig prinsippfaste med hensyn på alkohol i ungdommen. Jeg har mer tro på å lære barn og ungdom sunne (min definisjon) holdninger til alkohol, og ikke gjøre det spesielt skummelt og derved attraktivt. ''Som andre skriver er det viktigere hva vi gjør enn hva vi sier overfor barna.'' En helt løsrevet kommentar fra sidelinjen, som ikke angår diskusjonen som sådann: Nei, nyere forskning viser at ungene i større grad tar til seg det vi sier enn man før har trodd. Det er slett ikke slik at de gjør som vi gjør framfor hva vi sier, og det kan jo mange av oss være glade for! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.