Gå til innhold

Barn og alkohol.


Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

''Som andre skriver er det viktigere hva vi gjør enn hva vi sier overfor barna.''

En helt løsrevet kommentar fra sidelinjen, som ikke angår diskusjonen som sådann: Nei, nyere forskning viser at ungene i større grad tar til seg det vi sier enn man før har trodd. Det er slett ikke slik at de gjør som vi gjør framfor hva vi sier, og det kan jo mange av oss være glade for! :-)

Har du barn? ;)

Fortsetter under...

  • Svar 146
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Dark-Angel 82

    35

  • Bookworm

    11

  • Mirabell

    10

  • Persille1365381127

    7

Gjest FAU-lederen

Det siste er det viktigste tenker jeg. Hva man selv gjør. Ungdom gjør som vi gjør, ikke som vi sier. *nikker*

''Det siste er det viktigste tenker jeg. Hva man selv gjør. Ungdom gjør som vi gjør, ikke som vi sier.''

Nei, nyere forskning viser at barn og unge i mye større grad enn man har trodd tar til seg det vi sier, framfor det vi gjør. Det kan jo absolutt være en fordel! :-)

''Som andre skriver er det viktigere hva vi gjør enn hva vi sier overfor barna.''

En helt løsrevet kommentar fra sidelinjen, som ikke angår diskusjonen som sådann: Nei, nyere forskning viser at ungene i større grad tar til seg det vi sier enn man før har trodd. Det er slett ikke slik at de gjør som vi gjør framfor hva vi sier, og det kan jo mange av oss være glade for! :-)

Det er jeg veldig enig med deg i... Jeg har stor tro på å snakke med barna, og å lære dem holdninger ved å _fortelle_ dem hvorfor ting skal være slik eller slik, eller hvorfor man ikke skal gjøre ting. Man bør ikke være bastant og bare forby, men man kan forklare barna hvorfor man forbyr noe og jeg tror at de tar det innover seg:-)

Gjest FAU-lederen

Har du barn? ;)

Selvfølgelig, man får ikke bli FAU-leder om man ikke har barn ved den skolen man leder et FAU.

Dessuten er ikke dette noe jeg har funnet på, det er sant og visstnok av nyere oppdagelse. Barn og unge lever i nuet, derfor fungerer heller ikke holdningskampanjer de lever med i kort periode særlig godt. Holdninger, det vi daglig sier til dem og det vi over tid prenter inn i hodet deres verbalt, det sitter.

Det betyr selvfølgelig ikke at det vi gjør er ubetydelig, det betyr bare at det er et større poeng å snakke med barna om ting selv om man selv ikke kan/greier å utføre det. Eksempelets makt er ikke eneveldende slik mange har hevdet over tid.

Gjest Elextra

Selvfølgelig, man får ikke bli FAU-leder om man ikke har barn ved den skolen man leder et FAU.

Dessuten er ikke dette noe jeg har funnet på, det er sant og visstnok av nyere oppdagelse. Barn og unge lever i nuet, derfor fungerer heller ikke holdningskampanjer de lever med i kort periode særlig godt. Holdninger, det vi daglig sier til dem og det vi over tid prenter inn i hodet deres verbalt, det sitter.

Det betyr selvfølgelig ikke at det vi gjør er ubetydelig, det betyr bare at det er et større poeng å snakke med barna om ting selv om man selv ikke kan/greier å utføre det. Eksempelets makt er ikke eneveldende slik mange har hevdet over tid.

Skjønner hva du sier, men min erfaring er at eksempelets makt er sterkere enn ordets.

Forøvrig virker nicket ditt antakelig mot sin hensikt.

Gjest FAU-lederen

Skjønner hva du sier, men min erfaring er at eksempelets makt er sterkere enn ordets.

Forøvrig virker nicket ditt antakelig mot sin hensikt.

''Skjønner hva du sier, men min erfaring er at eksempelets makt er sterkere enn ordets.''

På individnivå er det sikkert slik for noen, forskning tar for seg problemstillinger på gruppenivå. Det er helt sikkert også forskjell på barn i hvilken grad de tar til seg ting som blir sagt, og hvilket stadie de er på rent modenhetsmessig. Poenget mitt var bare at det er like viktig å _si_ og _snakke_ som å vise gjennom hva man selv gjør. Som f.eks. med alkohol.

''Forøvrig virker nicket ditt antakelig mot sin hensikt.''

? Hva mener du er hensikten? Det er et nick jeg bruker i skolerelaterte saker, og siden jeg har henvist til denne undersøkelsen i en skolerelatert tråd bruker jeg samme nicket her. Skjønner ikke helt hva du mener.

Annonse

Gjest Elextra

''Skjønner hva du sier, men min erfaring er at eksempelets makt er sterkere enn ordets.''

På individnivå er det sikkert slik for noen, forskning tar for seg problemstillinger på gruppenivå. Det er helt sikkert også forskjell på barn i hvilken grad de tar til seg ting som blir sagt, og hvilket stadie de er på rent modenhetsmessig. Poenget mitt var bare at det er like viktig å _si_ og _snakke_ som å vise gjennom hva man selv gjør. Som f.eks. med alkohol.

''Forøvrig virker nicket ditt antakelig mot sin hensikt.''

? Hva mener du er hensikten? Det er et nick jeg bruker i skolerelaterte saker, og siden jeg har henvist til denne undersøkelsen i en skolerelatert tråd bruker jeg samme nicket her. Skjønner ikke helt hva du mener.

Det med nicket var bare en sleivekommentar, ettersom du later til å bruke det for å gi dine innlegg tyngde. Stort sett er de de uten peiling som påberoper seg autoritet via nicket. Du, derimot, sier mye fornuftig, så det burde være unødvendig. Forøvrig er det mange av oss som har erfaring fra FAU.

''Skjønner hva du sier, men min erfaring er at eksempelets makt er sterkere enn ordets.''

På individnivå er det sikkert slik for noen, forskning tar for seg problemstillinger på gruppenivå. Det er helt sikkert også forskjell på barn i hvilken grad de tar til seg ting som blir sagt, og hvilket stadie de er på rent modenhetsmessig. Poenget mitt var bare at det er like viktig å _si_ og _snakke_ som å vise gjennom hva man selv gjør. Som f.eks. med alkohol.

''Forøvrig virker nicket ditt antakelig mot sin hensikt.''

? Hva mener du er hensikten? Det er et nick jeg bruker i skolerelaterte saker, og siden jeg har henvist til denne undersøkelsen i en skolerelatert tråd bruker jeg samme nicket her. Skjønner ikke helt hva du mener.

''? Hva mener du er hensikten? Det er et nick jeg bruker i skolerelaterte saker, og siden jeg har henvist til denne undersøkelsen i en skolerelatert tråd bruker jeg samme nicket her. Skjønner ikke helt hva du mener.''

Antagelig at i stedet for å fremstå med "faglig tyngde", fremstår du heller som en besserwisser.

Jeg kaller meg da vitterlig ikke "Borettslagslederen" eller "Styrelederen" selv om jeg er styreleder i borettslaget!

''Som andre skriver er det viktigere hva vi gjør enn hva vi sier overfor barna.''

En helt løsrevet kommentar fra sidelinjen, som ikke angår diskusjonen som sådann: Nei, nyere forskning viser at ungene i større grad tar til seg det vi sier enn man før har trodd. Det er slett ikke slik at de gjør som vi gjør framfor hva vi sier, og det kan jo mange av oss være glade for! :-)

'' Nei, nyere forskning viser at ungene i større grad tar til seg det vi sier enn man før har trodd.''

Kan du oppgi en referanse til denne forskningen? Viser den at det foreldre sier påvirker mer enn det de gjør, eller viser den bare at ord har større betydning enn man tidligere har trodd?

Gjest FAU-lederen

'' Nei, nyere forskning viser at ungene i større grad tar til seg det vi sier enn man før har trodd.''

Kan du oppgi en referanse til denne forskningen? Viser den at det foreldre sier påvirker mer enn det de gjør, eller viser den bare at ord har større betydning enn man tidligere har trodd?

Beklager, jeg har ikke referanse her jeg sitter nå, men jeg skal prøve å huske deg når jeg får papirene fra foredraget.

Beklager, jeg har ikke referanse her jeg sitter nå, men jeg skal prøve å huske deg når jeg får papirene fra foredraget.

Fint om du gjør det? Men vet du svaret på det jeg spurte deg om, det med hva nyere forskning egentlig har kommet frem til? Det er jo enorm forskjell på de to alternativene.

Fint om du gjør det? Men vet du svaret på det jeg spurte deg om, det med hva nyere forskning egentlig har kommet frem til? Det er jo enorm forskjell på de to alternativene.

Det ble et spørsmålstegn for mye, skulle ha vært punktum etter første setningen.

Gjest FAU-lederen

''? Hva mener du er hensikten? Det er et nick jeg bruker i skolerelaterte saker, og siden jeg har henvist til denne undersøkelsen i en skolerelatert tråd bruker jeg samme nicket her. Skjønner ikke helt hva du mener.''

Antagelig at i stedet for å fremstå med "faglig tyngde", fremstår du heller som en besserwisser.

Jeg kaller meg da vitterlig ikke "Borettslagslederen" eller "Styrelederen" selv om jeg er styreleder i borettslaget!

''Antagelig at i stedet for å fremstå med "faglig tyngde", fremstår du heller som en besserwisser.''

Akkurat.

''Jeg kaller meg da vitterlig ikke "Borettslagslederen" eller "Styrelederen" selv om jeg er styreleder i borettslaget!''

Det er ditt valg. Du har et nick du i all hovedsak bruker, jeg bruker ulike nick i ulike tråder ut fra sak.

Annonse

''Antagelig at i stedet for å fremstå med "faglig tyngde", fremstår du heller som en besserwisser.''

Akkurat.

''Jeg kaller meg da vitterlig ikke "Borettslagslederen" eller "Styrelederen" selv om jeg er styreleder i borettslaget!''

Det er ditt valg. Du har et nick du i all hovedsak bruker, jeg bruker ulike nick i ulike tråder ut fra sak.

Jeg tror kanskje ikke du skjønte poenget mitt, men det kan i grunnen være det samme.

Gjest FAU-lederen

Fint om du gjør det? Men vet du svaret på det jeg spurte deg om, det med hva nyere forskning egentlig har kommet frem til? Det er jo enorm forskjell på de to alternativene.

I foredraget ble det sagt at det foreldre sier har mye større betydning enn man før har trodd, og at det er viktigere å si de riktige tingene framfor å gjøre det. Dette var ingen stor og viktig del av foredraget isolert sett, det ble sagt i sammenheng med hva som påvirker noen til å bli mobbere og hva som gjør at noen blir mobbeoffer, hva som kan utgjøre forskjellen på at noen misbruker rus og andre slipper unna.

Vi venter på papirer fra foredraget, og jeg vil tro at alle henvisninger til de ulike forskningsrapportene står der.

Gjest FAU-lederen

Jeg tror kanskje ikke du skjønte poenget mitt, men det kan i grunnen være det samme.

Jo, jeg skjønte at du mener jeg er fullstendig meningsløs og uten troverdighet, og at jeg opptrer som jeg vet alt og andre vet ingenting. Du tråkket så hardt du kunne, en fin måte å forsøke å drite ut andre på.

''Det siste er det viktigste tenker jeg. Hva man selv gjør. Ungdom gjør som vi gjør, ikke som vi sier.''

Nei, nyere forskning viser at barn og unge i mye større grad enn man har trodd tar til seg det vi sier, framfor det vi gjør. Det kan jo absolutt være en fordel! :-)

De kan ikke ha forsket på mine barn.

Her i gården er det et ganske kort tidsspenn mellom dobbel standard og opprør.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...