Gå til innhold

Barn og alkohol.

Dark-Angel 82

Anbefalte innlegg

Gjest FAU-lederen

Nå forsto ikke jeg om det var jeg eller mariaflyfly du mente brukte en hersketeknikk? Jeg forteller bare hvordan dette ser ut fra sidelinja:

mariaflyfly sa at du framsto som en bedreviter, eller at du kunne virke som en bedreviter pga. nicket. Jeg oppfatter det som ganske mye svakere enn "fullstendig meningsløs og uten troverdighet".

Du skrev at hun tråkket så hardt hun kunne og dreit deg ut. Jeg synes ikke det står helt i forhold til det hun faktisk gjorde. Tror faktisk hun kan ta langt hardere i hvis hun vil.

Herregud...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 146
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dark-Angel 82

35

• Bookworm

11

• Mirabell

10

• Persille1365381127

7

Dark-Angel 82

Aldri falt meg inn å servere barn alkohol. Trodde ikke det var et tema engang jeg. Uansett om det er snakk om 0,001promille... *blåndnaiv*

Ikke en problemstilling her i huset altså.

Takk for svar. Jeg var nok en smule for naiv jeg også... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dark-Angel 82

Det er greit å ha som prinsipp at du ikke vil servere noe slikt selv.

Men fra et alkoholholdningsstandpunkt ville jeg valgt å ikke lage noe oppstuss om det. Alkoholprosenten var ubetydelig. Så ungene ville ikke tatt noen som helst skade. Barna kunne nytt drikken denne ene gangen intetanende om at den inneholdt alkohol.

Men ved å plutselig inndra godet og slå moralsk krisealarm trigger du barnas nysgjerrighet og gjør alkoholdrikken attraktiv. Holdningsmessig har du kanskje påvirket barna mer i en retning du ikke ønsker, enn om du hadde forbigått det hele i stillhet.

mvh

Takk for svar. De hadde allerede drukket et par glass, og det var gjerne snakk om to tre glass til de skulle drikke, og det syns jeg er altfor mye. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dark-Angel 82

Dette synes jeg ikke er noe å lage oppstuss over. Har ingen problem med å gi ungene et glass med cider som inneholder mindre enn 1% alkohol. Som andre sier, er det like mye alkohol i syrnet melk. Det selges i vanlige butikker, og uten 18 årsgrense fordi det ikke kommer inn under alkoholholdig drikkevarer som er regulert av egne lover.

At du synes cider er noe som bare inneholder alkohol, er din mening, vi har fått cider oppgjennom oppveksten, og forbinder det ikke med alkoholholdig vare.

De får alkoholfri cider. Men ikke den med alkohol.

Takk for svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dark-Angel 82

Bare til info; Det er ikke alkohol i cideren.

De er pålagt å skrive at den kan inneholde inntil 0,7% alkohol fordi den kan gjære (fruktbasert) og det derfor kan oppstå noe alkoholdannelse. Men denne cideren regnes ikke som alkoholholdig drikke, og kan sånn sett trygt serveres til barn.

Ok, takk for svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

Væske med 0,7 % alkohol defineres som alkoholfritt i henhold til loven, og er medisinsk sett betydningsløst.

Så ja, dette er hysteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dark-Angel 82

Jeg mener det er greit at barn får tomtebrygg og cider servert av andre en sjelden gang i selskap (én gang i jula og én gang i barndåp f.eks. ). Og dermed mener jeg også at du er hysterisk når det gjelder dette.

Jeg derimot, gir ikke barna mine brus, og forsøker å begrense det hos andre også. Så de er ikke så glade i slikt (tomtebrygg, cider, cola), men syns det er superstas å ha det i glasset. Jeg ble stemplet som hysterisk som nektet ettåringen min cola. Så folk er forskjellig. Bare nekt dem cider du, siden det er et poeng for deg, og bry deg ikke så mye om hva andre mener. (Men alkohol er det ikke!).

Takk for svar. Mine får heller ikke cola, så jeg er visst hysterisk der også. ;) Brus får de på løragen. I ukenedagene er det melk til mat, og ellers bare vann. Stakkars små. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dark-Angel 82

Skjønner deg veldig godt. Jeg er lik deg i denne saken. Blir omtrent dårlig når mindreårige får servert alkohol. Og om jeg er i selskap, er dagen ødelagt for min del. For meg er det prinsippet som gjelder, ikke mengden alkohol. Men cider kjøpt som fruktdrikk regner jeg som brus, og det er greit.

Takk for svar. Ja, alkoholfri cider er ingen problem, det er alkoholen jeg reagerer på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dark-Angel 82

Væske med 0,7 % alkohol defineres som alkoholfritt i henhold til loven, og er medisinsk sett betydningsløst.

Så ja, dette er hysteri.

Takk for svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Takk for svar. Ja, alkoholfri cider er ingen problem, det er alkoholen jeg reagerer på. :)

Men ingen cider er alkoholfri :)

Om du leser på flaskene vil du se at det er merket med

Om de ikke er merket med det er de heller ikke laget på ren frukt, da er de basert på kunstige tilsetninger.

Alle fruktdrikker kan gjære, så de skal alkoholmerkes i tilfelle de gjør det. Cider er det kullsyre og frukt i - en god kombinasjon for gjæring. Om du måler en flaske med alkometer (for flytende væske), så vil du antagelig få det opp som uten alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ingen cider er alkoholfri :)

Om du leser på flaskene vil du se at det er merket med

Om de ikke er merket med det er de heller ikke laget på ren frukt, da er de basert på kunstige tilsetninger.

Alle fruktdrikker kan gjære, så de skal alkoholmerkes i tilfelle de gjør det. Cider er det kullsyre og frukt i - en god kombinasjon for gjæring. Om du måler en flaske med alkometer (for flytende væske), så vil du antagelig få det opp som uten alkohol.

Og litt halvgammel eplejuice fra åpenet kartong er vel i samme kategori, tenker jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Herregud...

Jeg kjenner igjen skrivestilen din, men er utrolig dårlig til å huske hvem som skriver hva. Har du møtt lignende motstand i andre tråder du har deltatt i under andre nick, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Og litt halvgammel eplejuice fra åpenet kartong er vel i samme kategori, tenker jeg :-)

Jepp. Men der kommer ikke alkoholen før etter åpning, fordi det ikke er kullsyre i det. Når det er kullsyre i flasken kan alkoholen komme før åpning, og da er de pålagt å merke flasken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Takk for svar. Mine får heller ikke cola, så jeg er visst hysterisk der også. ;) Brus får de på løragen. I ukenedagene er det melk til mat, og ellers bare vann. Stakkars små. ;)

Man er ikke hysterisk fordi man ikke serverer barna cola. Man er hysterisk dersom det er krise at de får cola én gang når de er borte. Det er forskjellen.

Nå har du jo allerede fått påpekt flere ganger at dette ikke var alkohol, men OM det hadde vært det - så hadde jeg skjønt reaksjonen din.

Om Billa får servert cola, cider, kaffe eller annet hun normalt sett ikke drikker hjemme ved en eller annen anledning, så hadde jeg ikke laget noe nummer av det. Det er ikke krise om de får i seg litt en sjelden gang.

Hysterisk blir man først når det er kjempekrise at noe skjer en sjelden gang (og da gjerne ved en feil), det blir et nummer ut av det og pekefingerpekingen starter. Det er hysteri, å ha et normalt sunt kosthold er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Man er ikke hysterisk fordi man ikke serverer barna cola. Man er hysterisk dersom det er krise at de får cola én gang når de er borte. Det er forskjellen.

Nå har du jo allerede fått påpekt flere ganger at dette ikke var alkohol, men OM det hadde vært det - så hadde jeg skjønt reaksjonen din.

Om Billa får servert cola, cider, kaffe eller annet hun normalt sett ikke drikker hjemme ved en eller annen anledning, så hadde jeg ikke laget noe nummer av det. Det er ikke krise om de får i seg litt en sjelden gang.

Hysterisk blir man først når det er kjempekrise at noe skjer en sjelden gang (og da gjerne ved en feil), det blir et nummer ut av det og pekefingerpekingen starter. Det er hysteri, å ha et normalt sunt kosthold er det ikke.

Fantastisk svar, Persille;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Men der kommer ikke alkoholen før etter åpning, fordi det ikke er kullsyre i det. Når det er kullsyre i flasken kan alkoholen komme før åpning, og da er de pålagt å merke flasken.

''Når det er kullsyre i flasken kan alkoholen komme før åpning, og da er de pålagt å merke flasken''

Det har jeg ikke tenkt over før! Hva med Mozell? Og Solo? Er det ikke nok frukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Vel talt (skrevet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr det at man ikke skal kjøre etter kefirmelk? Står det noe om alkoholinnhold på Kefirpakken?

Nei, det betyr snarere at du kan kjøre både etter denne type cider _og_ kefir :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...