Gå til innhold

skyt sjørøverpakket

Anbefalte innlegg

"Den norske skipsrederen Jacob Stolt-Nielsen (79) mener makt er det eneste språket pirater forstår. Derfor foreslår han at de henrettes på stedet."

"Å henrette på stedet" høres pertentlig ut. Men hva er galt med å senke lettbåtene til sjørøverpakket og hengi dem til haiene? De går jo til væpnet angrep på skipene. Jeg har få innvendinger mot en slik praksis.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/360836-skyt-sj%C3%B8r%C3%B8verpakket/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja - det er vel omtrent like "greit" som det sjørøverne gjør når de dreper de som de ikke liker?

Da så. Husk på det neste gang du fersker en pedofil som forgriper seg på ditt barn. Hans moralske krav på beskyttelse er jo sidestilt med offerets - i følge din logikk. Ingen ordnede samfunn fungerer på slike normative og rettslige grunnlag (bortsett fra ditt fatasirike)

Annonse

Da så. Husk på det neste gang du fersker en pedofil som forgriper seg på ditt barn. Hans moralske krav på beskyttelse er jo sidestilt med offerets - i følge din logikk. Ingen ordnede samfunn fungerer på slike normative og rettslige grunnlag (bortsett fra ditt fatasirike)

1) Internasjonalt farvann er internasjonalt farvann.

2) Selv om jeg fant en overgriper ville jeg selvsagt ikke ha noen rett til å skyte vedkommende (med mindre det var nødverge, der og da).

Det er en god grunn til at man har en rettsstat.

1) Internasjonalt farvann er internasjonalt farvann.

2) Selv om jeg fant en overgriper ville jeg selvsagt ikke ha noen rett til å skyte vedkommende (med mindre det var nødverge, der og da).

Det er en god grunn til at man har en rettsstat.

Blir du angrepet og beskutt av bevæpnede sjørøvere fremstår alle handlinger fra de som blir angrepet som nødverge, slik jeg ser det.

Nei, fersker du en overgriper har du ikke lov til å skyte han. Det er riktig. Men du har sannsynligvis "lov" til å grisebanke han (eller at du får liten straff). Bruker overgriperen våpen kan det tenkes at du kan ta livet av han (avhengig av situasjon) og likevel slippe straff.

Dette er rettslige avveininger. Et annet sentralt poeng er om mennesker som handler intensjonalt med det formål å skade andre har samme krav på morlask beskyttelse som offrene. Jeg mener svaret er NEI.

Annonse

Blir du angrepet og beskutt av bevæpnede sjørøvere fremstår alle handlinger fra de som blir angrepet som nødverge, slik jeg ser det.

Nei, fersker du en overgriper har du ikke lov til å skyte han. Det er riktig. Men du har sannsynligvis "lov" til å grisebanke han (eller at du får liten straff). Bruker overgriperen våpen kan det tenkes at du kan ta livet av han (avhengig av situasjon) og likevel slippe straff.

Dette er rettslige avveininger. Et annet sentralt poeng er om mennesker som handler intensjonalt med det formål å skade andre har samme krav på morlask beskyttelse som offrene. Jeg mener svaret er NEI.

Jeg snakker selvsagt ikke om nødverge (altså, når sjørøvere er i ferd med å borde en båt, med våpen), men om hva man gjør i etterkant.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...