....AV Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 ''jeg sa at han skal ikke slå men han slår ikke uten grunn.'' Uten grunn? Slår ikke UTEN GRUNN? Jeg tror du må tenke litt gjennom hva du formidler til gutten din, og i tillegg ta en samtale med læreren sammen med din sønn. Det går jo an å ha to tanker i hodet på en gang. Hadde dette skjedd med mitt barn, hadde jeg selvfølgelig vært krystallkar til barnet på at det ikke er akseptabelt å slå. Men jeg kunne likevel sagt til læreren at det nok var en grunn og at barnet følte at det ikke ble tatt på alvor. Det er ikke alltd at man sier det samme til barna og læreren. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Du må selvfølgelig snakke med læreren, og evt kan du be om et møte med PPT. Kanskje kan sosiallærer observere klassen og komme med råd og evt. forslag til tiltak. Selvfølgelig bør ikke gutten slå, men det er ille om læreren ikke ser annet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 off, dette gjør meg vanvittig provosert!!! Det er ti ganger verre å erte, terge og mobbe i det skjulte for så å spille uskyldig når læreren er tilstede. En real slosskamp er ofte det som skal til for å få rensa opp! Takker og bukker! Godt det ikke bare er jeg som tenker slik. ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Ja, og jeg er ikke enig i at det finnes en god grunn til å bruke vold som konfliktløsing. Jeg har aldri forsvart muntlig mishandling heller, men som jeg sa i mitt første svar: Denne situasjonen må de snakke med læreren om direkte. Er det slik barnet framstiller det er det ille av læreren, men kanskje har læreren en annen versjon og et annet bildet av sønnen. Som forelder synes jeg det er forferdelig å støtte voldhandlinger. Hvor skal grensa gå? Ved fylte 8 år? Ved fylte 10 år? 14 år? 17 år? Les en gang til. Jeg har ikke sagt at det er greit å slå eller at barnet skal oppmuntres til å slå for å løse sine konflikter. Men når et barn slår, hvilket ikke er særlig sensasjonelt, må dette som i alle andre saker vurderes ut fra helheten av situasjonen. I en rettsak der noen er anklaget for voldsutøvelse vil man gjøre det samme. Det er noe som heter formildende omstendigheter og noe som heter selvforsvar. Om man ensidig høvler ned barnet, uten å vise noen forståelse for situasjonen som framprovoserte slåingen, hjelper man ikke barnet til å slutte å slå. Tvert imot skaper man så mye frustrasjon og forbitrelse at ungen gjerne slår ennå hardere neste gang. Skal ungen ha noen som helst mottagelighet for voksen veiledning, må h*n oppleve et minstemål av respekt og voksen forstand. De fleste unger slår iblant. Og de fleste ender ikke opp som voksne voldsutøvere av den grunn. Man løser ikke problemet med fysisk agresjon ved rendyrket sort-hvitt-tenking og ingen hjerne imellom. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Å slå er ikke greit. Men det er faktisk lov å se på helheta, for å se om det ligger noen formildende omstendigheter i forkant av hendelsen. Jeg har faktisk noen ganger gått så langt at jeg har sagt til det barnet som jamret over å bli slått: "Men hva hadde du ventet slik du holder på." Barnet som slo får selvsagt høre at dette ikke er en gangbar løsning. Men superprovokatører trenger også å lære seg at tøyer du strikken for langt ryker den. Og da får du skylde deg selv om smellet kommer midt i fleisen. Verdens mest tålmodige og avbalanserte menneske kan miste besinnelsen så h*n tyr til nevene gitt riktig stimuli. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FAU-lederen Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Les en gang til. Jeg har ikke sagt at det er greit å slå eller at barnet skal oppmuntres til å slå for å løse sine konflikter. Men når et barn slår, hvilket ikke er særlig sensasjonelt, må dette som i alle andre saker vurderes ut fra helheten av situasjonen. I en rettsak der noen er anklaget for voldsutøvelse vil man gjøre det samme. Det er noe som heter formildende omstendigheter og noe som heter selvforsvar. Om man ensidig høvler ned barnet, uten å vise noen forståelse for situasjonen som framprovoserte slåingen, hjelper man ikke barnet til å slutte å slå. Tvert imot skaper man så mye frustrasjon og forbitrelse at ungen gjerne slår ennå hardere neste gang. Skal ungen ha noen som helst mottagelighet for voksen veiledning, må h*n oppleve et minstemål av respekt og voksen forstand. De fleste unger slår iblant. Og de fleste ender ikke opp som voksne voldsutøvere av den grunn. Man løser ikke problemet med fysisk agresjon ved rendyrket sort-hvitt-tenking og ingen hjerne imellom. mvh Jeg har ikke mer å tilføye annet enn at det er tydelig at dere ikke har barn som blir slått av disse som bruker vold som konfliktløsing. Det har jeg, og det skremmer meg hva dere mener at kan ses forbi. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FAU-lederen Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 off, dette gjør meg vanvittig provosert!!! Det er ti ganger verre å erte, terge og mobbe i det skjulte for så å spille uskyldig når læreren er tilstede. En real slosskamp er ofte det som skal til for å få rensa opp! De som bruker "en real slåsskamp" for å rense lufta bruker også gjerne vold mot andre som ikke har gjort dem noe som helst. Jeg vet. Jeg blir skremt av hva dere mener er greit. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FAU-lederen Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Tror ikke det er noen her som er tilhenger av vold... Tja, det er greit å slå om man har en grunn, sies det. Dessverre er det ikke alltid en grunn en senere gang. Dvs., den som slår mener det er en grunn, men det trenger det slett ikke være, det er blitt en vane å slå. I mitt ene barns klasse er det to av denne typen, og det skremmer meg at dere synes det er greit å slå om man synes man har en god grunn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jadddddda Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Jeg har ikke mer å tilføye annet enn at det er tydelig at dere ikke har barn som blir slått av disse som bruker vold som konfliktløsing. Det har jeg, og det skremmer meg hva dere mener at kan ses forbi. Huff, liker ikke slike bastante meninger hvor det liksom ikke er rom for litt slingringsmonn og forståelse. Og hvorfor skriver du under med "FAU-lederen"? Tror du at svarene dine er mer riktig og viktig fordi du er FAU-leder? Det kan jo hvem som helst bli og være.... hvis de gidder! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Jeg har ikke mer å tilføye annet enn at det er tydelig at dere ikke har barn som blir slått av disse som bruker vold som konfliktløsing. Det har jeg, og det skremmer meg hva dere mener at kan ses forbi. Jeg tror ikke at du har klart å lese innlegget til PieLill ordentlig. I så fall er jeg skremt av din evne til å tolke nyanserte og pedagogisk gode innlegg på et tilnærmet tabloid vis. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Hun har ikke sagt det er greit å slå, men hun har bedt læreren se det som skjedde i sin (mulige) sammenheng. Om hun ikke gjorde det, gjorde hun ikke jobben sin som mor ordentlig. Det er en enorm forskjell på å slå helt umotivert og å slå etter og ha blitt kjørt opp i et hjørne av både ansvarlige voksne og barn. Vi vet selvfølglig ikke hva som faktisk skjedde i denne situasjonen, men det er helt riktig av moren å ta høyde for at gutten faktisk kan snakke (delvis) sant. Jeg synes din holdning til å slå kontra andre gale ting, blir fryktelig ubalansert. Man skal ikke slå. Neida. Men man skal heller ikke baktale, latterliggjøre, plage, forstyrre, kalle stygge ting, fryse ut, komme med falske beskyldninger, skylde fra seg å spille uskyldig, gjøre andre mer skyldige enn de er, lyve, stjele,... listen kan gjøres mye lengre. Poenget er at det er mange ting som kan være mye mer destruktivt, ondskapsfullt, kynisk og aggresivt enn å slå. Det er tull at den som slo alltid skal bli den som er mest svar skyldig. Selvsagt må man se det at barn slår i sammenheng med hvorfor de gjør det. Og håndtere deretter. Slår et barn fordi det har blitt skjøvet opp i et fullstendig uhåndterlig hjørne, kanskje pga av passive voksne, er ikke nødvendigvis det største problemet av barnet slo. Blir barn høvlet ned fordi de slår, uten at man viser noen som helst forståelse for barnets situasjon vil dette øke barnets aggrisivitet og følelse av å ikke bli sett og tatt på alvor. I det langt løp vil det stimulere til mer fysisk utagering ikke mindre. Dette skriver jeg ikke fordi jeg tror jeg vet hva som skjedde i den aktuelle situasjonen, men som respons på din generelle demonisering av morens utsagn om at det er en grunn til at barnet slår. mvh ''Blir barn høvlet ned fordi de slår, uten at man viser noen som helst forståelse for barnets situasjon vil dette øke barnets aggrisivitet og følelse av å ikke bli sett og tatt på alvor. I det langt løp vil det stimulere til mer fysisk utagering ikke mindre. '' Veldig, veldig godt poeng. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jadddddda Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Tja, det er greit å slå om man har en grunn, sies det. Dessverre er det ikke alltid en grunn en senere gang. Dvs., den som slår mener det er en grunn, men det trenger det slett ikke være, det er blitt en vane å slå. I mitt ene barns klasse er det to av denne typen, og det skremmer meg at dere synes det er greit å slå om man synes man har en god grunn. ''I mitt ene barns klasse er det to av denne typen, og det skremmer meg at dere synes det er greit å slå om man synes man har en god grunn.'' Jeg skal love deg at hvis noen av disse typene du nevner her så mye som hadde knuffet til mitt barn med vilje og for å erte, så hadde jeg oppfordret barnet til å gjøre det samme tilbake! Og hadde han blitt slått og dengt, ja så værsågod å slå og deng tilbake! Jeg er ganske sikker på at barnet mitt ikke ville blitt en konemishandler som voksen av den grunn. He rer det snakk om å forsvare seg og å vise mobberen at han tar igjen og ikke finner seg i slik behandling. Helt ok, synes jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FAU-lederen Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Huff, liker ikke slike bastante meninger hvor det liksom ikke er rom for litt slingringsmonn og forståelse. Og hvorfor skriver du under med "FAU-lederen"? Tror du at svarene dine er mer riktig og viktig fordi du er FAU-leder? Det kan jo hvem som helst bli og være.... hvis de gidder! ''Huff, liker ikke slike bastante meninger hvor det liksom ikke er rom for litt slingringsmonn og forståelse.'' Jeg skal huske på det neste gang jentungen kommer hjem med f.eks. bitmerke på hånda og rødt merke under øyet etter angrep fra disse som bruker vold som konfliktløsing. ''Og hvorfor skriver du under med "FAU-lederen"?'' Fordi det er nicket mitt i skolesaker. ''Tror du at svarene dine er mer riktig og viktig fordi du er FAU-leder?'' Nei. Tror du svarene dine er mer riktig og viktigere fordi du er en jadddddda? ''Det kan jo hvem som helst bli og være.... hvis de gidder!'' Ja, heldigvis er det noen som gidder å gjøre noe for fellesskapet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FAU-lederen Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Jeg tror ikke at du har klart å lese innlegget til PieLill ordentlig. I så fall er jeg skremt av din evne til å tolke nyanserte og pedagogisk gode innlegg på et tilnærmet tabloid vis. Jeg kan veldig godt lese, og for meg finnes det ikke unnskyldninger overhode for å bruke vold. Det medfører så mye fælt, og selv om man forklarer og forklarer så blir det ikke mer riktig og mindre vondt for de som blir utsatt for dette allikevel. For de som bruker vold som konfliktløsing bruker også vold mot de som ikke er fæle mot dem. De bruker vold når de føler seg feiltolket, når de _tror_ noen er fæle mot dem og av og til rett og slett for å komme seg fram her i verden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Jeg kan veldig godt lese, og for meg finnes det ikke unnskyldninger overhode for å bruke vold. Det medfører så mye fælt, og selv om man forklarer og forklarer så blir det ikke mer riktig og mindre vondt for de som blir utsatt for dette allikevel. For de som bruker vold som konfliktløsing bruker også vold mot de som ikke er fæle mot dem. De bruker vold når de føler seg feiltolket, når de _tror_ noen er fæle mot dem og av og til rett og slett for å komme seg fram her i verden. Nei, det er ikke sant. Det har alltid vært slik at det er lov å ta igjen, det nytter ikke å snu det andre kinnet til. Da tror jeg min yngste hadde vært dau og det er ikke tull engang. Han ble banket hver dag i årevis av en hel gjeng, han fikk ikke respekt før han tok igjen skikkelig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ompalompa Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 ''jeg sa at han skal ikke slå men han slår ikke uten grunn.'' Uten grunn? Slår ikke UTEN GRUNN? Jeg tror du må tenke litt gjennom hva du formidler til gutten din, og i tillegg ta en samtale med læreren sammen med din sønn. Vet du, av og til må gutter virkelig slå fra seg for å få "fred". Har en mann som de fleste var ute etter når han gikk på barneskolen. Hadde det forferdelig. Men, det ble slutt på mobbingen i allefall, da han en dag fikk nok, og banket opp en av mobberne. siden fikk han gå i fred. hvor lenge mener du at en skal finne seg i dritt? min mann ga min sønn også denne "oppskriften" da han også ble mobbet. Fikk fred etter å ha slått ned den verste mobberen. Selv om jeg i sin tid mente at en ikke skal bruke vold. Min sønn kom stolt hjem, og viste de såre knyttnevene til min mann ( ikke til meg), etter nedslåingen, og vokste veldig i selvtillit etter det. er heller ikke tilhenger av vold, men er så absolutt ikke tilhenger av mobbing/ terging. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Vet du, av og til må gutter virkelig slå fra seg for å få "fred". Har en mann som de fleste var ute etter når han gikk på barneskolen. Hadde det forferdelig. Men, det ble slutt på mobbingen i allefall, da han en dag fikk nok, og banket opp en av mobberne. siden fikk han gå i fred. hvor lenge mener du at en skal finne seg i dritt? min mann ga min sønn også denne "oppskriften" da han også ble mobbet. Fikk fred etter å ha slått ned den verste mobberen. Selv om jeg i sin tid mente at en ikke skal bruke vold. Min sønn kom stolt hjem, og viste de såre knyttnevene til min mann ( ikke til meg), etter nedslåingen, og vokste veldig i selvtillit etter det. er heller ikke tilhenger av vold, men er så absolutt ikke tilhenger av mobbing/ terging. Amen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Vet du, av og til må gutter virkelig slå fra seg for å få "fred". Har en mann som de fleste var ute etter når han gikk på barneskolen. Hadde det forferdelig. Men, det ble slutt på mobbingen i allefall, da han en dag fikk nok, og banket opp en av mobberne. siden fikk han gå i fred. hvor lenge mener du at en skal finne seg i dritt? min mann ga min sønn også denne "oppskriften" da han også ble mobbet. Fikk fred etter å ha slått ned den verste mobberen. Selv om jeg i sin tid mente at en ikke skal bruke vold. Min sønn kom stolt hjem, og viste de såre knyttnevene til min mann ( ikke til meg), etter nedslåingen, og vokste veldig i selvtillit etter det. er heller ikke tilhenger av vold, men er så absolutt ikke tilhenger av mobbing/ terging. En har rett til å forsvare seg. Jeg er helt ening med dere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Jeg kan veldig godt lese, og for meg finnes det ikke unnskyldninger overhode for å bruke vold. Det medfører så mye fælt, og selv om man forklarer og forklarer så blir det ikke mer riktig og mindre vondt for de som blir utsatt for dette allikevel. For de som bruker vold som konfliktløsing bruker også vold mot de som ikke er fæle mot dem. De bruker vold når de føler seg feiltolket, når de _tror_ noen er fæle mot dem og av og til rett og slett for å komme seg fram her i verden. Jeg går ut fra at du er like nådeløs og kompromissløs mot barn som baktaler, sier stygge ting, bruker skjellsord, selnger andres ting i bakken osv. Det blir helt feil om du tolker dine barns situasjon inn i et hvert problem. Vet du hvor mange unger som mesterlig spiller Han-slo!-kortet pga voksne som mangler nyanser. Først får de plaget en annen. Så lykkes de jammen gleden av å få denne personen i trøbbel fordi h*n tok igjen. Selv går de helt fri av kritikk og skjenn og får trøst i stedet. Infamsk. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Vet du, av og til må gutter virkelig slå fra seg for å få "fred". Har en mann som de fleste var ute etter når han gikk på barneskolen. Hadde det forferdelig. Men, det ble slutt på mobbingen i allefall, da han en dag fikk nok, og banket opp en av mobberne. siden fikk han gå i fred. hvor lenge mener du at en skal finne seg i dritt? min mann ga min sønn også denne "oppskriften" da han også ble mobbet. Fikk fred etter å ha slått ned den verste mobberen. Selv om jeg i sin tid mente at en ikke skal bruke vold. Min sønn kom stolt hjem, og viste de såre knyttnevene til min mann ( ikke til meg), etter nedslåingen, og vokste veldig i selvtillit etter det. er heller ikke tilhenger av vold, men er så absolutt ikke tilhenger av mobbing/ terging. Tiltredes helhjertet. Barn gjøres hjelpeløse om de ikke får lov å forsvare seg. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.