ruskesnusk Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Ja, vi har fått noe å jobbe med nå i vinterferien. Jeg må bare si at jeg er redd for hva det kan føre til, men kanskje man ikke skal tenke så mye på konsekvensen verken på kort eller lang sikt. Man skal tenke konsekvenser, men etter å ha sendt et barn gjennom 10-års skolegang uten "lov" til å ta igjen, har jeg kommet til følgende konklusjon: Jeg er mer redd for hva slags konsekvenser det kan få for et barn som stadig må finne seg i verbal/fysisk plaging enn konsekvensen av at dette barnet gir plageånden "en på tygga". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FAU-lederen Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Man skal tenke konsekvenser, men etter å ha sendt et barn gjennom 10-års skolegang uten "lov" til å ta igjen, har jeg kommet til følgende konklusjon: Jeg er mer redd for hva slags konsekvenser det kan få for et barn som stadig må finne seg i verbal/fysisk plaging enn konsekvensen av at dette barnet gir plageånden "en på tygga". Altså, jeg mener absolutt ikke at man skal finne seg i alt, men jeg har ment til nå at man skal løse ting med ord, ikke vold. Det er det som må endre seg her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Altså, jeg mener absolutt ikke at man skal finne seg i alt, men jeg har ment til nå at man skal løse ting med ord, ikke vold. Det er det som må endre seg her. Det er ingen som mener at vold skal erstatte ord når det kommer til konfliktløsning, men det finnes tilfeller der ord ikke funker - og hva skal man da gjøre? Hva mener du man skal gjøre, når ord ikke fungerer? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FAU-lederen Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Det er ingen som mener at vold skal erstatte ord når det kommer til konfliktløsning, men det finnes tilfeller der ord ikke funker - og hva skal man da gjøre? Hva mener du man skal gjøre, når ord ikke fungerer? Nei, jeg skjønner at det å ta igjen fysisk er løsningen, selv om jeg har trodd at ord ville være bedre på sikt. "Vold avler vold" har jeg trodd, men det er kanskje ikke slik. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 ''Jeg går ut fra at du er like nådeløs og kompromissløs mot barn som baktaler, sier stygge ting, bruker skjellsord, selnger andres ting i bakken osv.'' Det er jeg faktisk. ''Det blir helt feil om du tolker dine barns situasjon inn i et hvert problem.'' Nei, det skal man ikke, og heldigvis var det bare jeg som gjorde det i denne tråden. ''Vet du hvor mange unger som mesterlig spiller Han-slo!-kortet pga voksne som mangler nyanser. Først får de plaget en annen. Så lykkes de jammen gleden av å få denne personen i trøbbel fordi h*n tok igjen. Selv går de helt fri av kritikk og skjenn og får trøst i stedet. Infamsk.'' Ja, slik er de fleste, de som slår gjør det fordi de har en god grunn. Er det helt umulig for deg å tenke annet enn svart-hvitt? Hvis barn _kan_komme_unna_ med_ plaging og mobbing og enda få spille han-slo-kortet som trumf, ser de at voksne lar seg manipulere og utvikler infamsk adferd. I _dette_ eksempelet handlet det om en gutt som, om historien stemmer, sol i avmakt og pga svik fra en voksen. Det er helt annerledes enn når unger slår for å plage, for å være slemme. Det første er en forsvarshandling. Det andre er en angrepshandling. Voksne må klare å se mer enn akkurat det det skrikes opp om der og da. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Er det selvforsvar å slå når man blir verbalt terget en gang? I trådstarters eksempel var det ikke terging en gang. Det skjedde og gutten sa ifra til læreren. Læreren avviste gutten. Og den som terget fikk selvsagt blod på tann. (Om vi forutsetter at det skjedde slik det er beskrevet.) Gutten er nå i en situasjon der de konfliktløsningsmetodene han har lært ikke er verdt noe som helst. Han har helt sikkert sagt ifra til den som terger mange ganger, uten gehør. Så sier han ifra til læreren, slik han har lært. Når dette ikke virker har gutten to valg. Å akseptere å være huggestabbe eller ta igjen fysisk. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.