Gjest undrende i kveld Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Altså, jeg er stemor til to barn på 10 og 12 år. De bor hos oss 50 % av tiden. De siste par årene har både høstferie, vinterferie og påskeferie falt på uker VI har barna. (partall) Skoleruta i kommunen vår fram til 2014 er nå klar, og det viser seg at iallfall høstferie og vinterferie er lagt til partalluker hvert år de neste tre årene. Min mann og hans eks har ingen regel om at de skal bytte partall/oddetall hvert år. Vi har partall hele tiden, hun og samboeren har oddetall. Jeg er lærer og har følgelig ferie samtidig med barna. De andre voksne som er involvert har "vanlige" jobber og tar seg ikke fri i skoleferiene. Dermed er det jeg som sitter med stebarna hver ferie. I det siste har dette gjort meg litt irritert. Det er ikke riktig at det skal falle på meg. Tenker jeg. Men kanskje jeg viser for lite storhet? Det skal sies at ungene hans kan være ganske krevende. Det ene barnet har adhd og krever ekstra mye oppfølging. Jeg ønsker meg mer alenetid i feriene mine. Er jeg urimelig? Jeg har snakket med mannen min, og han sier på en noe halvengasjert måte at han skal si til eks'en at de skal bytte. med halvengasjert så mener jeg at han gir inntrykk av at dette ikke er noe å mase med. Eks'en hans og hennes nye samboer har begge jobber hvor de jobber skift og det krever litt logistikk for å få dette til å gå opp. Uansett, er dette noe jeg bør "kreve" en endring på eller skal jeg bare smilende ta imot samværet med mine stebarn? Jeg har selv en datter på 7 år fra et tidligere forhold som bor hos oss hele tiden. Sånn sett er det barn i huset hele tiden likevel. Merker likevel at jeg blir litt irritert. Uten grunn? Fortell meg!) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Vi har nedfelt ferieordninger i samværsavtalen, og har ungene annenhver påske. Høstferie og vinterferie er i utgangspunktet ikke regulert annet enn til vanlig samvær, men vi har begge hatt anledning til å ta med ungene f.eks på fjellet dersom vi har lyst, dette har vi da blitt enige om i enkelttilfeller. Jeg må innrømme at jeg ikke hadde stilt opp som "barnevakt" i ferien min, ihvertfall ikke hele uka. Dessuten er det vel ikke så veldig uvanlig at lærere har en rettebunke eller to å ta seg av i løpet av høst- eller vinterferien. Jeg hadde sagt ifra at jeg trengte noen feriedager, og lagt opp til noen dager på hyttetur el.l for meg sjøl, særlig dersom min egen unge var en dag eller to hos faren sin eller hadde muligheten for en overnatting eller to hos besteforeldre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Jeg tror mange velger å fordele ferier mellom seg noe uavhengig av hvem sin uke det er. Virker noe tanketomt at dette bare lempes over på deg. Du kan jo ta med deg jenta di og f.eks. dra til besteforeldrene i ferieukene. Eller sende jenta på ferie til slekt/venner og finne på noe annet for deg selv. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Skjønner godt at dette er en komfortabel ordning for alle andre enn deg. Jeg synes rett og slett alle de andre utnytter din mulighet til å passe barn mens du har fri. Bl.a. I Oslo faller høst- og vinterferie bestandig i partallsuker (8 og 40), og det synes helt urimelig at ene foreldren har disse feriene fast, med mindre det er en ordning alle er tilfreds med. O Mange foreldre ville jo ønsket egne unger i egne ferier, men det fi nes sikkert de som ønsker seg mulighet til barnefri. Og når det ikke engang er egne unger det er snakk om, bør det være en selvfølge at ditt ord høres. Den som er å klandre her er selvfølgelig din mann, forutsatt at du har sagt klart fra hva du mener. Kanskje du må være tydeligere? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Om han ikke ønsker å be mor om å bytte på feriene, ville jeg i alle fall forlangt at han skulle ta seg fri for å være sammen med sine egne unger i feriene, i stedet for å ha dem på "feriekoloni" hos deg. I alle fall deler av ferien. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Jeg synes ikke du er urimelig, men det ser ikke ut som om ord hjelper på din samboer. Selvfølgelig er det praktisk for alle de andre at du er barnevakt, ferier er ofte vanskelig å få til å gå opp for de med to utearbeidende foreldre. Det er vel for sent for vinterferien, men for høstferien neste skoleår annonserer du bare i god tid at du har tenkt deg en tur bort (enten alene eller med ditt eget barn). Ikke lag noe bråk, bare fortell det til din samboer. Så får han ordne med egne unger. Greit at man skal være storsinnet og fleksibel i forholdet til mine, dine og våre barn, men ett sted må grensa også gå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mah-jong Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Synes ikke du er urimelig, og synes barnas far virker som han bare tar for gitt at du liksom løser logistikkproblemet for alle? Tenker at det kan være vanskelig for deg å sette foten ned, for da får du kanskje rollen som 'dårlig stemor'? Vil ikke barnas mor gjerne ha dem i ferien av og til da? Det er nesten det rareste her.. Gjør dere alltid ting med alle barna samtidig (din datter+hans?) Eller går det ann å (som noen foreslo her) si at neste høstferie skal du på jentetur med datteren din? Synes alle tar deg altfor gitt her.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Jeg synes ikke du er urimelig, men det ser ikke ut som om ord hjelper på din samboer. Selvfølgelig er det praktisk for alle de andre at du er barnevakt, ferier er ofte vanskelig å få til å gå opp for de med to utearbeidende foreldre. Det er vel for sent for vinterferien, men for høstferien neste skoleår annonserer du bare i god tid at du har tenkt deg en tur bort (enten alene eller med ditt eget barn). Ikke lag noe bråk, bare fortell det til din samboer. Så får han ordne med egne unger. Greit at man skal være storsinnet og fleksibel i forholdet til mine, dine og våre barn, men ett sted må grensa også gå. Signerer denne! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cizz Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Jeg syns heller ikke du høres urimelig ut. Hvertfall her vi bor er vinter- og høstferier lagt til samme uke hver eneste år (8 og 40) så hvis det aldri veksles på partall- og oddetallsuker i samvær så vil det jo aldri variere med hvem som har ungene disse feriene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tralla Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Forstår deg godt hvis det er slik at hverken mor eller far tar seg noe fri. Her har vi heller motsatt problem, at begge ønsker å ha barnet ved feriene. Så vi bytter på annenhvert år, høst-, og vinterferie, jul og påske. Tror ikke det er så uvanlig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Du må si fra! klart dette ikke er rett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 De jeg kjenner som deler på samvær med ungene, deler også på alle ferier. Dvs. at om ungene er hos mor i høstferien ett år, så er de hos far neste år osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest undrende i kveld Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Takk for alle svar! Det jeg stusser litt ved er at moren ikke ser dette selv, og at hun ikke ytrer noe ønske om å være sammen med barna sine i skoleferiene. I sommerferien hender det tilogmed at hun ber om å få levere barna til oss før hennes avtalte tid med barna er over fordi hun vil ha litt alenetid før jobben begynner igjen. Sant å si virker det på meg som om hun setter sin barnløse samboer foran alt annet. Jeg vil påstå at både mor og samboeren er det jeg vil kalle enkle mennesker. De fremstår som lite reflekterte og jeg oppfatter de også som umodne. De sitter og spiller play station i flere timer hver dag (sammen med sønnen som har adhd) og går aldri ut med barna. Moren sier selv at hun ikke GIDDER å være ute når det er vinter. Barna går ofte i pysjen hele helgen når de er der og de får så mye Nugatti og sjokolademelk de vil uka igjennom. Sånn sett tror jeg vel barna har det bedre enn oss på den måten at vi er mye ute med dem og finner på ting. På den annen side får de ikke så mye usunn mat hos oss og da kan de finne på å si at de gleder seg til de kommer til mamma og får Nugatti igjen. Her får de det kun i ferier. Dattra er ca 15 kg for tung og sønnen burde ikke ha i seg så mye sukker pga sin adhd. Tenker jeg. De er ekstremt kresne, noe som gjør det vanskelig med måltidene. Vi andre i huset foretrekker noenlunde sunn mat. Mannen min kvier seg for å si til eks'en. Tror han vil ha minst mulig bråk med henne. Hun er en veldig krass, brå type som er stor i kjeften. Ikke lett dette her... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Takk for alle svar! Det jeg stusser litt ved er at moren ikke ser dette selv, og at hun ikke ytrer noe ønske om å være sammen med barna sine i skoleferiene. I sommerferien hender det tilogmed at hun ber om å få levere barna til oss før hennes avtalte tid med barna er over fordi hun vil ha litt alenetid før jobben begynner igjen. Sant å si virker det på meg som om hun setter sin barnløse samboer foran alt annet. Jeg vil påstå at både mor og samboeren er det jeg vil kalle enkle mennesker. De fremstår som lite reflekterte og jeg oppfatter de også som umodne. De sitter og spiller play station i flere timer hver dag (sammen med sønnen som har adhd) og går aldri ut med barna. Moren sier selv at hun ikke GIDDER å være ute når det er vinter. Barna går ofte i pysjen hele helgen når de er der og de får så mye Nugatti og sjokolademelk de vil uka igjennom. Sånn sett tror jeg vel barna har det bedre enn oss på den måten at vi er mye ute med dem og finner på ting. På den annen side får de ikke så mye usunn mat hos oss og da kan de finne på å si at de gleder seg til de kommer til mamma og får Nugatti igjen. Her får de det kun i ferier. Dattra er ca 15 kg for tung og sønnen burde ikke ha i seg så mye sukker pga sin adhd. Tenker jeg. De er ekstremt kresne, noe som gjør det vanskelig med måltidene. Vi andre i huset foretrekker noenlunde sunn mat. Mannen min kvier seg for å si til eks'en. Tror han vil ha minst mulig bråk med henne. Hun er en veldig krass, brå type som er stor i kjeften. Ikke lett dette her... Nei, det er ikke lett. Jeg stusset også over at det virker som om mor ikke ønsker å være sammen med ungene sine. Men, vi er vel forskjellige Håper uansett dere kommer til en ordning som fungerer for alle sammen - og som er til det beste for ungene 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Takk for alle svar! Det jeg stusser litt ved er at moren ikke ser dette selv, og at hun ikke ytrer noe ønske om å være sammen med barna sine i skoleferiene. I sommerferien hender det tilogmed at hun ber om å få levere barna til oss før hennes avtalte tid med barna er over fordi hun vil ha litt alenetid før jobben begynner igjen. Sant å si virker det på meg som om hun setter sin barnløse samboer foran alt annet. Jeg vil påstå at både mor og samboeren er det jeg vil kalle enkle mennesker. De fremstår som lite reflekterte og jeg oppfatter de også som umodne. De sitter og spiller play station i flere timer hver dag (sammen med sønnen som har adhd) og går aldri ut med barna. Moren sier selv at hun ikke GIDDER å være ute når det er vinter. Barna går ofte i pysjen hele helgen når de er der og de får så mye Nugatti og sjokolademelk de vil uka igjennom. Sånn sett tror jeg vel barna har det bedre enn oss på den måten at vi er mye ute med dem og finner på ting. På den annen side får de ikke så mye usunn mat hos oss og da kan de finne på å si at de gleder seg til de kommer til mamma og får Nugatti igjen. Her får de det kun i ferier. Dattra er ca 15 kg for tung og sønnen burde ikke ha i seg så mye sukker pga sin adhd. Tenker jeg. De er ekstremt kresne, noe som gjør det vanskelig med måltidene. Vi andre i huset foretrekker noenlunde sunn mat. Mannen min kvier seg for å si til eks'en. Tror han vil ha minst mulig bråk med henne. Hun er en veldig krass, brå type som er stor i kjeften. Ikke lett dette her... Jeg vil ikke si at du skal "ofre deg" i denne situasjonen. Samtidig kjenner jeg veldig på, etter hva du forteller her, at jeg hadde hatt de ungene så mye som overhodet mulig, slik at de fikk den beste starten på livet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Jeg hadde aldri gått med på å ha ansvaret for stebarn en hel ferieuke mens barnas biologiske forelder var på jobb. En dag eller to, greit, men ikke hele uka. Vi deler vinter- og høstferie i to på midten rett og slett. Sommer deler vi jo i to også og juleferien har vi annethvert år jul/nyttårsaften og nyttårsaften/jul. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.