Gå til innhold

Hvilke fobier har du?

Anbefalte innlegg

Stengte rom.....

Butikker, om jeg må gå langt inn i de...... så jeg ikke ser døra

Kø..... føler meg fastlåst..... blir kvalm og svimmel! Særlig i saktegående rulletrapper, der det er trangt så jeg ikke kan løpe ut. Eller skolekorridorer, når alle er på vei ut på en gang!!! Får helt hetta

klaustrofobi altså, sånn oppsummert?

Fortsetter under...

Ormer / slanger...

Det hjelper ikke om de er ufarlige, døde eller avbilda i f.eks avisa :-/ Jeg har prøvd med egenhendig eksponeringsterapi (altså sett i slangebøker og prøvd fleire ganger å gå gjennom reptilhus i dyreparker o.l), men det gjør bare vondt verre.

Huff, jeg har hatt mange særdeles pinlige episoder ifb med dette.

Jeg pleide å ha mot alle typer insekter og edderkopper, men den har brent litt ut, selvom jeg ikke er noe begeistret akkurat fortsatt..;) Jeg er også skeptisk til måker.

Ellers har jeg to sære og utrolig spesifikke, men plagsomme.

Den som plager meg mest, er, av alle ting, å sitte på i bil under disse spesifikke omstendigheter : først eller alene på veien i vår kjøreretning, på områder med mye møtende trafikk, og uten firefelts eller adskilte kjørebaner. Er veien så liten at den ikke har gul stripe i midten plager det meg ikke. Av alle ting! ;) Men det er monsterplagsomt, og jeg få fullstendig panikk. Enkelte helt spesielle veistrekninger jeg kjenner til, takler jeg nesten ikke om vi ikke kjører med noen forran oss. Vet den er sær, og vet ikke hvorfor jeg har den.

Den andre er ikke like plagsom, og inntreffer ikke konsekvent, men jeg kan få panikk av å skulle bære eller drikke fra kaffekopp servert på skål. Tror det er noe vridd sjenanse/tilløp til sosialfobi, uansett går det på en urimelig og usannsynelig (i og med at jeg sjelden skjelver og det egentlig slett ikke ville vært verdens undergang om jeg skulle gjøre det ;)) redsel for å ikke kunne løfte koppen eller skjelve & klirre voldsomt med den.

På samme måte liker jeg heller ikke å bli tilbudt å fyre opp egen sigarett med andres, skal jeg det må jeg i alle tilfeller snu meg vekk, og gjøre det usett..;p

To rare greier jeg ikke har noe forklaring på, bare vet at er ubehagelige greier.

:)

Annonse

Jeg har litt klaustrofobi.

Forøvrig har jeg litt angst for diverse krypende insekter og andre krypendedyr (slanger, padder, ..), litt høydeskrekk og diverse annet, men alt sistnevnte ikke så sterkt at jeg vil kalle det fobi.

da skal jeg ikke drive reklame for spennende grotteopplevelser i Kroatia ;)

Husker at jeg var på en visning på en leilighet som ikke kan ha vært mere enn tjue kvadrat. Jeg kom inn dit, og så var det ikke noe mer av leiligheten. Den var så klaustrofobisk at jeg kom meg ganske fort ut derifra. Ellers så er jeg ikke så voldsomt klaustrofobisk av meg..

Gjest Elextra

da skal jeg ikke drive reklame for spennende grotteopplevelser i Kroatia ;)

Husker at jeg var på en visning på en leilighet som ikke kan ha vært mere enn tjue kvadrat. Jeg kom inn dit, og så var det ikke noe mer av leiligheten. Den var så klaustrofobisk at jeg kom meg ganske fort ut derifra. Ellers så er jeg ikke så voldsomt klaustrofobisk av meg..

Har vært med på ulike grotteopplevelser selv, og fler av disse har vært helt ok. Men en gang måtte vi dles krabbe, i kø, og det var så lavt at jeg ble svart på ryggen av jord... Varmt var det også. Husker jeg følte jeg kunne få panikk og måtte bare lukke øynen, forsøke å tenke på noe helt annet mens je pustet dypt. Fremdeles ubehagelig å tenke på.

Husker også ubehagelige opplevelser fra barndommen i overfylte snøhuler med langt til liten utgang...

Ja, har nok litt klaustrofobi, ja. Men små hybler etc.. har for meg ingen ting med sakenå gjøre.

Annonse

Har vært med på ulike grotteopplevelser selv, og fler av disse har vært helt ok. Men en gang måtte vi dles krabbe, i kø, og det var så lavt at jeg ble svart på ryggen av jord... Varmt var det også. Husker jeg følte jeg kunne få panikk og måtte bare lukke øynen, forsøke å tenke på noe helt annet mens je pustet dypt. Fremdeles ubehagelig å tenke på.

Husker også ubehagelige opplevelser fra barndommen i overfylte snøhuler med langt til liten utgang...

Ja, har nok litt klaustrofobi, ja. Men små hybler etc.. har for meg ingen ting med sakenå gjøre.

Så hvis den berømte gruva i chile blir turistattraksjon så er ikke du førstemann til å gå nedi?m;)

Det var ett eller annet med den hybelen som ga meg klaus. Har vært på besøk hos folk som bor på 17 kvadrat uten å ha følt det samme. Kanskje hadde det noe med hvordan den var innredet. Bor forøvrig på 22 kvadrat nå og føler at jeg har god plass. ¨¨

Så en annonse om en penderleilighet på grunerløkka som var 8 (åtte) kvadrat !! hjelpes! ikke noe sted å sitte når været er som verst vil jeg tro..

Gjest Nickløsheletiden

Pst. Du har mail. Måtte oppklare en aldri så liten misforståelse ;o)

Gjest sjøstjerna

Jeg har ikke noen skikkelige fobier, tror jeg.

Liker ikke insekter, men får ikke panikk eller noe slikt av å se dem. Jeg "lukker øynene" og fjerner dem med støvsuger eller papir.

Jeg liker heller ikke høyde, men elsker gå fjellturer. Unngår bare områder hvor det er stupbratt.

Jeg har ikke noen skikkelige fobier, tror jeg.

Liker ikke insekter, men får ikke panikk eller noe slikt av å se dem. Jeg "lukker øynene" og fjerner dem med støvsuger eller papir.

Jeg liker heller ikke høyde, men elsker gå fjellturer. Unngår bare områder hvor det er stupbratt.

Det var en FBvenn som hadde sett tre store feilte huggormer som lå og solte seg i gresset. Tror jeg hadde fått helt panikk jeg da. Jeg er redd for krypdyr, og å se tre av dem på en gang tror jeg hade blitt to much.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...