Gjest FAU-lederen Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 ''Forsvare seg gjør hun jo, hun holder f.eks. armene foran ansiktet for å unngå slag/spark der, hun krøller seg sammen så de ikke får sparket henne i magen osv. Dessuten er de alltid flere sammen, så noen greier å løpe for å hente en voksen.'' Jeg har som voksen også opplevd dette flere ganger. Gjett hva jeg gjorde? Jo, jeg slo tilbake og det ganske hardt. Hvorfor skal det være annerledes for et barn? ''Jeg har som voksen også opplevd dette flere ganger. Gjett hva jeg gjorde? Jo, jeg slo tilbake og det ganske hardt.'' Men når du slo tilbake så sluttet din plageånd, ikke sant? ''Hvorfor skal det være annerledes for et barn?'' Jeg er redd for hva som kan skje om hun tar igjen. Et velrettet spark mot nesa kan skyve nesebeinet inn i hjernen, f.eks., med de konsekvenser det har. Det synes jeg er skummelt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FAU-lederen Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Jeg tror kampsport kan være en grei måte å lære inn teknikker for å forsvare seg selv. Et håndgrep hvor motstanderen blir hjelpeløst hengende uten å bli skadet(alt er vel relativt) hadde sikkert vært en fin ting å kunne. Og det å kunne sparre, i stedet for å passivt ta imot... Det virker jo som om de lærer bort mye mer enn å måke ned motstanderne ;-) Ja, jeg må tenke på det. En venninnes sønn havnet i fengsel etter å ha brukt kampsport på byen (noen som tirret ham), han skadet en annen person så kraftig at denne aldri blir 100 % arbeidsfør igjen. Det er slikt som gjør meg litt betenkt, men jeg er muligvis altfor pinglete. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 ''I begge disse eksemplene er det jo skolen som må ta skikkelig tak. Hvis ikke du får gjennomslag hos læreren, må du gå høyere opp.'' Kanskje vi har litt problemer med lærere og rektor på vår skole også? ''Det kan jo hende at din datter vil få fred for guttene hvis hun tar igjen, men da vil de jo bare gå løs på noen andre.'' Joda, men hvis det egentlig er greit å ta igjen med vold, og man får fred om man har gjort det, så er det ikke lenger vårt problem. ''Jeg ville nok prøvd mye annet før jeg anbefalte for barnet mitt å gå løs på plageåndene, men jeg ville nok oppfordet henne til å forsvare seg, særlig i eksempel nr. 2.'' Forsvare seg gjør hun jo, hun holder f.eks. armene foran ansiktet for å unngå slag/spark der, hun krøller seg sammen så de ikke får sparket henne i magen osv. Dessuten er de alltid flere sammen, så noen greier å løpe for å hente en voksen. ''I eksempel nr. 1 ville jeg forlangt at hun fikk flytte plass bort fra det barnet hun stadig kommer i klammeri med.'' Ja, det er jo en løsning, selv om hun da må bytte med noen, det er ingen ledige plasser å ta av. Samtidig kan det jo hende det går over hvis hun tar igjen skikkelig. ''Alternativt ville jeg bedt henne ta med seg klærne bort fra plassen før hun kler på seg.'' Det kan de ikke, det er ingen steder å gå hvor det ikke er folk, og de har et ganske stort tidspress for å bli ferdig med påkledning. Lærerne tillater ikke så mye bevegelse i gangen siden det er så trangt. ''Joda, men hvis det egentlig er greit å ta igjen med vold, og man får fred om man har gjort det, så er det ikke lenger vårt problem.'' Det er ikke _greit_ å ta igjen med vold, det er eventuelt en aller siste utvei for å få fred, altså som selvforsvar. ''Forsvare seg gjør hun jo, hun holder f.eks. armene foran ansiktet for å unngå slag/spark der, hun krøller seg sammen så de ikke får sparket henne i magen osv. Dessuten er de alltid flere sammen, så noen greier å løpe for å hente en voksen. '' Jeg tenkte nok på mer aktivt forsvar, f.eks. fysisk hindre dem å rive ned borgen, holde armene deres fast på ryggen, altså fysisk hindre dem. ''Ja, det er jo en løsning, selv om hun da må bytte med noen, det er ingen ledige plasser å ta av. Samtidig kan det jo hende det går over hvis hun tar igjen skikkelig.'' ''Det kan de ikke, det er ingen steder å gå hvor det ikke er folk, og de har et ganske stort tidspress for å bli ferdig med påkledning. Lærerne tillater ikke så mye bevegelse i gangen siden det er så trangt.'' Du må _forlange_ at de løser dette problemet, enten ved at de bytter plass, lar plageåndene kle av/på seg i klasserommet eller noe, eller at din datter får lov å ta med seg klærne sine et annet sted. Dette er et problem som må kunne la seg løse uten bruk av vold. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ruskesnusk Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Ja, jeg må tenke på det. En venninnes sønn havnet i fengsel etter å ha brukt kampsport på byen (noen som tirret ham), han skadet en annen person så kraftig at denne aldri blir 100 % arbeidsfør igjen. Det er slikt som gjør meg litt betenkt, men jeg er muligvis altfor pinglete. Folk som slår for å skade skikkelig, og klarer det, vil man jo finne i alle lag, enten de har fått opplæring i kampsport eller ikke... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest winda Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 ''Jeg har som voksen også opplevd dette flere ganger. Gjett hva jeg gjorde? Jo, jeg slo tilbake og det ganske hardt.'' Men når du slo tilbake så sluttet din plageånd, ikke sant? ''Hvorfor skal det være annerledes for et barn?'' Jeg er redd for hva som kan skje om hun tar igjen. Et velrettet spark mot nesa kan skyve nesebeinet inn i hjernen, f.eks., med de konsekvenser det har. Det synes jeg er skummelt. Faktisk så sluttet vi begge med dette tullet, ja. Det var fordi jeg fikk han til å forstå hvor tullete dette var og han forsto selv hvor farlig det var. Det var jo heller ikke dette han ønsket selv. Han hadde faktisk LÆRT at det å slå var okey. Han hadde en oppvekst som ingen kan ønske seg, med spark og slag ganske daglig. Men er det dette det handler om? Er det ikke en forskjell på å lære dette hjemme og å få lov til å ta igjen ovenfor mobbing i skolen? Jeg aner vel egentlig ikke hvor grensen her skal gå. Det er svært viktig med en dialog mellom disse barna. Dere bør invitere både mobberne og foreldrene hjem til dere. SNAKK om hvordan det er å være deres barn, at vold ikke er akseptert. Jeg ble mobbet også som barn. Å slå fallt meg aldri inn. Angrer egentlig på dette idag. Bare fått lov EN gang. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Ja, jeg må tenke på det. En venninnes sønn havnet i fengsel etter å ha brukt kampsport på byen (noen som tirret ham), han skadet en annen person så kraftig at denne aldri blir 100 % arbeidsfør igjen. Det er slikt som gjør meg litt betenkt, men jeg er muligvis altfor pinglete. Jeg synes heller ikke at trening i kampsport er løsningen for barn og unge. For det første er det sjelden at "angrepene" man blir utsatt for av jevngamle "mobbere" er så alvorlige og avanserte at de krever profesjonelle selvforsvars-teknikker. Og for det andre, er det nok lett å overreagere og/eller misbruke tekninkker man har lært, med den risikoen at man skader motstanderen mere enn "nødvendig." 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FAU-lederen Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Faktisk så sluttet vi begge med dette tullet, ja. Det var fordi jeg fikk han til å forstå hvor tullete dette var og han forsto selv hvor farlig det var. Det var jo heller ikke dette han ønsket selv. Han hadde faktisk LÆRT at det å slå var okey. Han hadde en oppvekst som ingen kan ønske seg, med spark og slag ganske daglig. Men er det dette det handler om? Er det ikke en forskjell på å lære dette hjemme og å få lov til å ta igjen ovenfor mobbing i skolen? Jeg aner vel egentlig ikke hvor grensen her skal gå. Det er svært viktig med en dialog mellom disse barna. Dere bør invitere både mobberne og foreldrene hjem til dere. SNAKK om hvordan det er å være deres barn, at vold ikke er akseptert. Jeg ble mobbet også som barn. Å slå fallt meg aldri inn. Angrer egentlig på dette idag. Bare fått lov EN gang. ''Men er det dette det handler om? Er det ikke en forskjell på å lære dette hjemme og å få lov til å ta igjen ovenfor mobbing i skolen?'' Jeg vet ikke. Jeg vet ikke om barna vil klare å se forskjellen på skole og andre situasjoner, og jeg er redd for at man vil bli vant til å slå for å oppnå det man ønsker og overføre det til andre situasjoner også. ''Jeg aner vel egentlig ikke hvor grensen her skal gå. Det er svært viktig med en dialog mellom disse barna. Dere bør invitere både mobberne og foreldrene hjem til dere. SNAKK om hvordan det er å være deres barn, at vold ikke er akseptert.'' Jeg har snakket med mødrene, men de kjenner seg ikke igjen og mener det handler om misforståelser og dårlig kjemi. Skolen tar grep i skippertaksmetoden, som i at disse blir fotfulgt en periode før de slippes løs igjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FAU-lederen Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Jeg synes heller ikke at trening i kampsport er løsningen for barn og unge. For det første er det sjelden at "angrepene" man blir utsatt for av jevngamle "mobbere" er så alvorlige og avanserte at de krever profesjonelle selvforsvars-teknikker. Og for det andre, er det nok lett å overreagere og/eller misbruke tekninkker man har lært, med den risikoen at man skader motstanderen mere enn "nødvendig." Hva tenker du om å bruke nevene til å få løst et problem, da? Uten å tenke kampsport/selvforsvarskurs, altså. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FAU-lederen Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Folk som slår for å skade skikkelig, og klarer det, vil man jo finne i alle lag, enten de har fått opplæring i kampsport eller ikke... Ja, helt klart, men man kan vel skade folk mer om man har fått "god opplæring" vil jeg tro. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest winda Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 ''Men er det dette det handler om? Er det ikke en forskjell på å lære dette hjemme og å få lov til å ta igjen ovenfor mobbing i skolen?'' Jeg vet ikke. Jeg vet ikke om barna vil klare å se forskjellen på skole og andre situasjoner, og jeg er redd for at man vil bli vant til å slå for å oppnå det man ønsker og overføre det til andre situasjoner også. ''Jeg aner vel egentlig ikke hvor grensen her skal gå. Det er svært viktig med en dialog mellom disse barna. Dere bør invitere både mobberne og foreldrene hjem til dere. SNAKK om hvordan det er å være deres barn, at vold ikke er akseptert.'' Jeg har snakket med mødrene, men de kjenner seg ikke igjen og mener det handler om misforståelser og dårlig kjemi. Skolen tar grep i skippertaksmetoden, som i at disse blir fotfulgt en periode før de slippes løs igjen. ''Jeg har snakket med mødrene, men de kjenner seg ikke igjen og mener det handler om misforståelser og dårlig kjemi.'' Jeg tror effekten ble bedre om dere samlet alle sammen til en samtale. Både barn og foreldre skal være med, da blir det mere "tyngde" bak samtalen. Jeg tror det virker bedre for de "slemme" barna å få møte foreldrene til de som de er slemme imot. I tillegg at det blir forklart veldig nøye hvordan adferden deres virker inn på andre. Skulle ikke dette virke så kan jeg faktisk forsvare vold der barnet selv opplever dette. Ikke dermed sagt at barnet deretter skal starte med å bruke vold mot alle det møter. Det bør man prøve å få barnet til å forstå. Det er en vesentlig forskjell på å starte med vold og selvforsvar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ruskesnusk Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Ja, helt klart, men man kan vel skade folk mer om man har fått "god opplæring" vil jeg tro. Det kan man sikkert, men en viktig del av opplæringen er jo faktisk å _ikke_ slå! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Det hjelper nok lite å reagere fysisk. I beste fall slipper din datter unna, mens noen andre blir plaget. Men samtidig fortjener slikt ormeyngel juling. Vi bruker altfor silkehanskene i dag. For å løse problemet må dere nok få mødrene deres til å innse hvordan de oppfører seg og bli med på å finne en løsning. Men mange foreldre er helt blinde for alt det gale deres barn gjør. Dessverre. Personlig ville jeg bedt henne banke dem opp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FAU-lederen Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Det hjelper nok lite å reagere fysisk. I beste fall slipper din datter unna, mens noen andre blir plaget. Men samtidig fortjener slikt ormeyngel juling. Vi bruker altfor silkehanskene i dag. For å løse problemet må dere nok få mødrene deres til å innse hvordan de oppfører seg og bli med på å finne en løsning. Men mange foreldre er helt blinde for alt det gale deres barn gjør. Dessverre. Personlig ville jeg bedt henne banke dem opp. Mødrene er nok ikke innfallsvinklen for min del, har prøvd og de har ikke samme oppfatning av situasjonen. Har hatt min første samtale med henne om å slå, og hun ble svært sjokkert. Må jobbe videre med henne, har nok fått inn denne "ikke-slå"-holdningen altfor godt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Mødrene er nok ikke innfallsvinklen for min del, har prøvd og de har ikke samme oppfatning av situasjonen. Har hatt min første samtale med henne om å slå, og hun ble svært sjokkert. Må jobbe videre med henne, har nok fått inn denne "ikke-slå"-holdningen altfor godt. Prøver du å få det til å se ut som om det er et folkekrav at du skal gjøre datteren din til voldsforbryter i løpet av vinterferien, fordi noen viste forståelse for moren til gutten i den andre tråden? Du har fremdeles lov til å tilpasse din oppdragelse til deres situasjon og verdier. DOL er ikke noen domstol. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FAU-lederen Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Prøver du å få det til å se ut som om det er et folkekrav at du skal gjøre datteren din til voldsforbryter i løpet av vinterferien, fordi noen viste forståelse for moren til gutten i den andre tråden? Du har fremdeles lov til å tilpasse din oppdragelse til deres situasjon og verdier. DOL er ikke noen domstol. ''Prøver du å få det til å se ut som om det er et folkekrav at du skal gjøre datteren din til voldsforbryter i løpet av vinterferien, fordi noen viste forståelse for moren til gutten i den andre tråden?'' Nei, jeg innser at jeg har tatt feil i forhold til dette med å bruke vold når man har god grunn. Jeg er ikke feilfri, og jeg tar til meg det dere sier om at det faktisk er greit å ikke bare bruke ord. Samtidig må jeg selvfølgelig jobbe med ungene for å få dem til å forstå at jeg har tatt feil, dette har jeg/vi jobbet hardt med over år fordi vi har trodd det har vært riktig. Samtidig skjønner jeg kanskje litt mer nå hvorfor det er så mye bruk av vold både blant barn, unge og voksne, og det er nok ikke så dumt å forsøke den løsningen. ''Du har fremdeles lov til å tilpasse din oppdragelse til deres situasjon og verdier. DOL er ikke noen domstol.'' Det er jo litt meningsløst å sitte der med gode verdier når det er andre ting som fungerer. Det er ikke alltid man har rett, og som forelder føler jeg at jeg bommer stadig vekk. Jeg ønsker å oppdra ungene til å bli gode samfunnsborgere, og når jeg gjør det feil/annerledes enn andre er det fornuftig å snu. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holmes Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Prøver du å få det til å se ut som om det er et folkekrav at du skal gjøre datteren din til voldsforbryter i løpet av vinterferien, fordi noen viste forståelse for moren til gutten i den andre tråden? Du har fremdeles lov til å tilpasse din oppdragelse til deres situasjon og verdier. DOL er ikke noen domstol. ''DOL er ikke noen domstol. '' Det bare virker sånn 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ruskesnusk Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 ''Prøver du å få det til å se ut som om det er et folkekrav at du skal gjøre datteren din til voldsforbryter i løpet av vinterferien, fordi noen viste forståelse for moren til gutten i den andre tråden?'' Nei, jeg innser at jeg har tatt feil i forhold til dette med å bruke vold når man har god grunn. Jeg er ikke feilfri, og jeg tar til meg det dere sier om at det faktisk er greit å ikke bare bruke ord. Samtidig må jeg selvfølgelig jobbe med ungene for å få dem til å forstå at jeg har tatt feil, dette har jeg/vi jobbet hardt med over år fordi vi har trodd det har vært riktig. Samtidig skjønner jeg kanskje litt mer nå hvorfor det er så mye bruk av vold både blant barn, unge og voksne, og det er nok ikke så dumt å forsøke den løsningen. ''Du har fremdeles lov til å tilpasse din oppdragelse til deres situasjon og verdier. DOL er ikke noen domstol.'' Det er jo litt meningsløst å sitte der med gode verdier når det er andre ting som fungerer. Det er ikke alltid man har rett, og som forelder føler jeg at jeg bommer stadig vekk. Jeg ønsker å oppdra ungene til å bli gode samfunnsborgere, og når jeg gjør det feil/annerledes enn andre er det fornuftig å snu. Jeg tror ikke de meningene som kommer frem i denne tråden er grunnen til at det er så mye vold blant barn og voksne, som du sier. Den gang jeg gikk på barneskolen var konfliktløsning mye mer fysisk enn den er i dag. Jeg mener det må være lov å ta igjen med samme mynt når all denne forståelsen og meglingen ikke fører noen vei og den som blir plaget ikke får det noe bedre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FAU-lederen Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Jeg tror ikke de meningene som kommer frem i denne tråden er grunnen til at det er så mye vold blant barn og voksne, som du sier. Den gang jeg gikk på barneskolen var konfliktløsning mye mer fysisk enn den er i dag. Jeg mener det må være lov å ta igjen med samme mynt når all denne forståelsen og meglingen ikke fører noen vei og den som blir plaget ikke får det noe bedre. ''Jeg tror ikke de meningene som kommer frem i denne tråden er grunnen til at det er så mye vold blant barn og voksne, som du sier.'' Altså, når det er så mye vold i samfunnet så må vel det bety at det er ganske gjengs oppfatning at det er en helt grei måte å respondere på? Hvis ikke man mener at det er greit å slå, så ville man jo heller ikke brukt vold, har jeg tenkt. ''Den gang jeg gikk på barneskolen var konfliktløsning mye mer fysisk enn den er i dag.'' Det er nok riktig, ja, og det har jeg også tenkt på. Samtidig har jeg tenkt at når så mange av den i dag voksne generasjonen sliter både med psykiske problemer, har startet en taperforening og så mange er uføre pga både fysisk og psykiske problemer, så har jeg tenkt at det kanskje har hatt noe med at man ikke har vært flink nok til å kommunisere med ord. Det er bare noe jeg har tenkt, da, ut fra det jeg har lest om folk som har fortalt om forferdelige barndommer osv. ''Jeg mener det må være lov å ta igjen med samme mynt når all denne forståelsen og meglingen ikke fører noen vei og den som blir plaget ikke får det noe bedre.'' Ja, jeg er på vei dit jeg også. Og ut fra den andre tråden så kan man også si det er greit å slå til andre om man blir verbalt terget en gang, for å stoppe munnen en gang for alle på den man blir plaget av. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Jeg har ikke lest tråden. Men jeg tenker at dersom dere har prøvd alle vanlige ting, uten å komme noen vei. Så er det fritt frem til grusepryl, særlig dersom jenta er sterk nok til å flate ormeyngelen jevnt med parketten. Om ikke annet får dere nok oppmerksomhet på saken. Og kanskje skremmer hun pøblene til å trekke seg vekk. I alle fall får hun stryket troen på seg selv, og når alt annet svikter så er DET den beste medisin. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ruskesnusk Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 ''Jeg tror ikke de meningene som kommer frem i denne tråden er grunnen til at det er så mye vold blant barn og voksne, som du sier.'' Altså, når det er så mye vold i samfunnet så må vel det bety at det er ganske gjengs oppfatning at det er en helt grei måte å respondere på? Hvis ikke man mener at det er greit å slå, så ville man jo heller ikke brukt vold, har jeg tenkt. ''Den gang jeg gikk på barneskolen var konfliktløsning mye mer fysisk enn den er i dag.'' Det er nok riktig, ja, og det har jeg også tenkt på. Samtidig har jeg tenkt at når så mange av den i dag voksne generasjonen sliter både med psykiske problemer, har startet en taperforening og så mange er uføre pga både fysisk og psykiske problemer, så har jeg tenkt at det kanskje har hatt noe med at man ikke har vært flink nok til å kommunisere med ord. Det er bare noe jeg har tenkt, da, ut fra det jeg har lest om folk som har fortalt om forferdelige barndommer osv. ''Jeg mener det må være lov å ta igjen med samme mynt når all denne forståelsen og meglingen ikke fører noen vei og den som blir plaget ikke får det noe bedre.'' Ja, jeg er på vei dit jeg også. Og ut fra den andre tråden så kan man også si det er greit å slå til andre om man blir verbalt terget en gang, for å stoppe munnen en gang for alle på den man blir plaget av. At man måker til noen for en "engangssleng" med kjeften er ikke min mening. Jeg tenker på gjentatt plaging som man ikke klarer å gjøre noe med ved "pedagogiske midler". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.