Gå til innhold

Når gå og når slå?

Gjest FAU-lederen

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion

"Vold avler vold"!

Blikk og ord, kan være vel så effektivt! Da en av mine gutter ble mobbet for å sette seg på stolen til jente, som ble skikkelig mobbet, så bare så han dumt på dem... Han ble ikke mobbet igjen, men jenta sluttet de aldri å mobbe!

På hvert foreldremøte tok jeg opp dette, uten at det ble noen bedring. Jeg kommer aldri til å glemme den jenta og hva hun måtte gjennomgå....(

Hadde noen av mine barn vært mobbere, så hadde de _ikke_ blitt gamle i det "gamet"!

Jeg vet jo ikke om det vil hjelpe din datter om hun bruker blikk og ord, lært av deg, men det er kanskje verdt et forsøk.

Håper inderlig at din datter vil få det bedre på skolen enn hun har det nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

14

• ruskesnusk

11

• Bookworm

3

• ....AV

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

''I begge disse eksemplene er det jo skolen som må ta skikkelig tak. Hvis ikke du får gjennomslag hos læreren, må du gå høyere opp.''

Kanskje vi har litt problemer med lærere og rektor på vår skole også?

''Det kan jo hende at din datter vil få fred for guttene hvis hun tar igjen, men da vil de jo bare gå løs på noen andre.''

Joda, men hvis det egentlig er greit å ta igjen med vold, og man får fred om man har gjort det, så er det ikke lenger vårt problem.

''Jeg ville nok prøvd mye annet før jeg anbefalte for barnet mitt å gå løs på plageåndene, men jeg ville nok oppfordet henne til å forsvare seg, særlig i eksempel nr. 2.''

Forsvare seg gjør hun jo, hun holder f.eks. armene foran ansiktet for å unngå slag/spark der, hun krøller seg sammen så de ikke får sparket henne i magen osv. Dessuten er de alltid flere sammen, så noen greier å løpe for å hente en voksen.

''I eksempel nr. 1 ville jeg forlangt at hun fikk flytte plass bort fra det barnet hun stadig kommer i klammeri med.''

Ja, det er jo en løsning, selv om hun da må bytte med noen, det er ingen ledige plasser å ta av. Samtidig kan det jo hende det går over hvis hun tar igjen skikkelig.

''Alternativt ville jeg bedt henne ta med seg klærne bort fra plassen før hun kler på seg.''

Det kan de ikke, det er ingen steder å gå hvor det ikke er folk, og de har et ganske stort tidspress for å bli ferdig med påkledning. Lærerne tillater ikke så mye bevegelse i gangen siden det er så trangt.

''Joda, men hvis det egentlig er greit å ta igjen med vold, og man får fred om man har gjort det, så er det ikke lenger vårt problem.''

Norsk lov åpner for selvforsvar. I sin ytterste konsekvens kan du bli frikjent for drap dersom situasjonen tilsier det.

Jenta de forsvarer seg ikke. Hun beskytter seg så godt hun kan. Det er helt forferdelig at dette får pågå på din skole. Barn må få lov å forsvare seg fysisk og bruke "vold" om de blir fysisk angrepet. Akkurat som voksne har det i henhold til norsk lov.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''1. I gangen; der kommer disse guttene med en spontan reaksjon på en fysisk kontakt - da synes jeg det er riktig å gå og ikke ta igjen... Kanskje har de problemer med impulskontroll og der og da klarer de ikke å reagere på noen annen måte. ''

OK, men hvorfor skal hun ikke ta igjen her? Hun får vondt, og jeg er faktisk redd for at hun en dag skal falle slik at hun slår hodet inni kanten på skobrettet.

''2. Når guttene bevisst kommer å ødelegger, legger andre i bakken, sparker, slår og tramper på - helt klart en situasjon hvor man etter mitt syn har lov til å ta igjen fysisk! Samtidig med at man i den situasjonen det skjer tar igjen fysisk, skal det selvfølgelig gjennomføres annen type konfliktløsning i samarbeid med skolen og foreldre, siden dette tydeligvis er gjentagende hendelser.''

Foreldrene, dvs. mødrene siden disse guttene lever med bare mor begge to, sier at de ikke kan forstå at deres gutter gjør slik. De er snille og greie gutter hjemme, og de mener at det må ligge noe annet bak deres oppførsel som er så ulik på skolen og hjemme. Ergo, det er ingen konfliktløsing i samarbeid med dem, og skolen tar skippertak som i at de en periode fotfølger dem i friminuttene.

Det vil sannsynligvis kun bli kamp på tørre nevene, og jeg er redd det kan bli skikkelig stygt.

''OK, men hvorfor skal hun ikke ta igjen her? Hun får vondt, og jeg er faktisk redd for at hun en dag skal falle slik at hun slår hodet inni kanten på skobrettet.''

Om de stadig "mister kontrollen" i nærheten av henne, burde hun ha lov å ta igjen.

Et problem med å ta igjen er at det funker dårlig om de(n) andre er sterkere og flinkere å sloss enn deg. Da sitter du igjen med svarteper. Skolen burde ikke sette jenta i en situasjon der det blir nødvendig for henne å sloss.

Har du vurdert å snike deg på skolen med kamera. Eller sende et filmkamere med jenta di så kan hun filme i smug. Så får mødrene revurdere hvor mye missforståelse dette er.

Sannsynligvis går de på dem som ikke kan/vil ta igjen. Det risikerer de ikke noe med.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha blitt fortørnet om hun dyttet tilbake/slo i noen av disse situasjonene.

Jeg er som deg, og har alltid lært mine barn å vike unna, unngå å være i nærheten av disse som dytter og slår, men i det siste har jeg endret litt standpunkt og faktisk fått dårlig samvittighet for å ha oppfordret mitt barn til å bare ta imot opp gjennom hele skoletiden.

Barn har rett til å forsvare seg og gi beskjed om at de ikke finner seg i å bli behandlet slik. Noen ganger holder det kanskje å brøle, andre ganger må det mer fysiske tiltak til.

Jeg setter grensen ved å oppsøke noen for å "ta dem", det er ikke akseptabelt uansett hva man har blitt utsatt for i fortiden, men midt oppe i en situasjon hvor man blir utsatt for "angrep", hvor andre tiltak ikke har hatt noen nytte, da mener jeg at mitt barn må få lov til å ta igjen fysisk.

Var det ikke en sak for ca et år tilbake, i Østfold tror jeg, at en ca 25-åring banket opp sin 16 år gamle brors mobbere? Og kom unna med det fordi det var selvforsvar.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper nok lite å reagere fysisk. I beste fall slipper din datter unna, mens noen andre blir plaget. Men samtidig fortjener slikt ormeyngel juling. Vi bruker altfor silkehanskene i dag.

For å løse problemet må dere nok få mødrene deres til å innse hvordan de oppfører seg og bli med på å finne en løsning. Men mange foreldre er helt blinde for alt det gale deres barn gjør. Dessverre.

Personlig ville jeg bedt henne banke dem opp.

Det hender at noen blir så sjokkerte når de får tilbake med samme mynt at de faktisk endrer adferd generelt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg tror ikke de meningene som kommer frem i denne tråden er grunnen til at det er så mye vold blant barn og voksne, som du sier.''

Altså, når det er så mye vold i samfunnet så må vel det bety at det er ganske gjengs oppfatning at det er en helt grei måte å respondere på? Hvis ikke man mener at det er greit å slå, så ville man jo heller ikke brukt vold, har jeg tenkt.

''Den gang jeg gikk på barneskolen var konfliktløsning mye mer fysisk enn den er i dag.''

Det er nok riktig, ja, og det har jeg også tenkt på. Samtidig har jeg tenkt at når så mange av den i dag voksne generasjonen sliter både med psykiske problemer, har startet en taperforening og så mange er uføre pga både fysisk og psykiske problemer, så har jeg tenkt at det kanskje har hatt noe med at man ikke har vært flink nok til å kommunisere med ord. Det er bare noe jeg har tenkt, da, ut fra det jeg har lest om folk som har fortalt om forferdelige barndommer osv.

''Jeg mener det må være lov å ta igjen med samme mynt når all denne forståelsen og meglingen ikke fører noen vei og den som blir plaget ikke får det noe bedre.''

Ja, jeg er på vei dit jeg også. Og ut fra den andre tråden så kan man også si det er greit å slå til andre om man blir verbalt terget en gang, for å stoppe munnen en gang for alle på den man blir plaget av.

Jeg tror vold-ikkevold er mer polarisert nå enn for noen tiår siden.

Var nok mer slagsmål, masseslagsmål og bråk før. Men den ekstreme volden var det mindre av. De nøyde seg mer med bare knyttnevene før, mens nå er det spark og kniver og jeg vet ikke hva.

Kan hende dette bare er noe jeg innbilder meg.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kom på en ting som skjedd med en av mine barn da de gikk i første klasse. når hun kom i gangen om morgenen, så var det en av guttene i klassen som var helt hyper, agressiv osv. han hadde alltid med seg en pinne som han skulle stikke både mitt barn og andre barn med. da begynte jeg å følge henne hver morgen, inn i gangen. og jeg ble overrasket over hvor lite respekt denne gutten hadde for andre. han skulle jo til og med stikke meg. Jeg ba ham slutte, på en fin måte. han roet seg litt. så begynte mitt barn å gå alene igjen, og da fortsatte denne stygge oppførselen til denne gutten. jeg sa dette til lærer, men ingen hjelp å få der. da tok min mann affære. han fulgte vårt barn inn, traff på denne gutten, som kom med pinnen i full fart. han rørte ham ikke, men kjeftet ham huden full. han var skikkelig sint i stemmen. gutten holdt nesten på og pisse på seg. etter det, var det full stopp på stygg oppførsel akkurat om morgenen. etter mange år fikk jeg vite at denne gutten endte opp med adhd-diagnose.

En skikkelig rasende pappa kan være en god hestekur.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke en sak for ca et år tilbake, i Østfold tror jeg, at en ca 25-åring banket opp sin 16 år gamle brors mobbere? Og kom unna med det fordi det var selvforsvar.

mvh

Mulig det, men mine barn har fått klar beskjed om at grensen går ved selvforsvar. Å oppsøke plagerne for å ta dem er noe helt annet enn å ta igjen i en konfrontasjon fra deres side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg må tenke på det. En venninnes sønn havnet i fengsel etter å ha brukt kampsport på byen (noen som tirret ham), han skadet en annen person så kraftig at denne aldri blir 100 % arbeidsfør igjen. Det er slikt som gjør meg litt betenkt, men jeg er muligvis altfor pinglete.

Vi har valgt bort kampsport på vegne av våre barn av grunner du her skisserer. Altså faren for at det skal gå over styr. Har også problemer med at barna skal lære dødelige slag og spark.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan man sikkert, men en viktig del av opplæringen er jo faktisk å _ikke_ slå!

Men når du mister besinnelsen på byen, hjelper det ingen ting. Elendig kampteknikk kan derimot beskytte andres liv og helse og deg selv fra å gjøre noe du vil angre resten av livet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir litt for Texas for meg...

Svart/hvitt.

To ytterligheter, som faktisk kan skissere at det kan finnes en bedre mellomløsning.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når du mister besinnelsen på byen, hjelper det ingen ting. Elendig kampteknikk kan derimot beskytte andres liv og helse og deg selv fra å gjøre noe du vil angre resten av livet.

mvh

Poenget mitt var å lære selvforsvarsteknikker, ikke hvordan man kan drepe en mann en mørk kveld på byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var å lære selvforsvarsteknikker, ikke hvordan man kan drepe en mann en mørk kveld på byen.

I svært mange kampsporter lærer man ganske mye mer enn rent selvforsvar. Dødelige slag og spark er ikke uvanlig.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant her er at de mest notoriske voldsutøverne aldri ble tiltalt.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.7287817

mvh

Jeg husker den nå. Dette er ikke innenfor det jeg kaller selvforsvar, og spesielt ikke når det er slosshandske inne i bildet! - men rettsvesenet mener altså at dette er preventiv nødverge, mens andre mener at grensen går ved å fortelle bølla at man blir lei seg og får vondt når de gjør slik ;-) Bare for å sette begge ytterkantene på spissen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker den nå. Dette er ikke innenfor det jeg kaller selvforsvar, og spesielt ikke når det er slosshandske inne i bildet! - men rettsvesenet mener altså at dette er preventiv nødverge, mens andre mener at grensen går ved å fortelle bølla at man blir lei seg og får vondt når de gjør slik ;-) Bare for å sette begge ytterkantene på spissen.

Han som brukte slosshansken ble fikk en betinget dom.

Det spesielle med her er at fornærmede gjentatte ganger var anmeldt for selv å ha utøvd vold, men sakene ble henlagt. Når så den notoriske voldsutøveren selv får bank, blir det rettsak. Det er utrolig at han slapp å svare for sin egen utstrakte vold.

Hva mener du den som ble mobbet og hans familie skulle gjort ellers? Vente til gutten lå på sykehus med knekt rygg, et ødelagt øye og kraniebrudd? Vente på selvmordsforsøk? Alle lovlige fremstøt for å få slutt på djevelskapen var forgjeves fordi ingen med myndighet til å gjøre noe gadd.

Alt av offentlige myndigheter hadde sviktet og gav dem dermed ikke noe valg. De burde fått en heltemedalje.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...