Gå til innhold

Ikke flink å ta smertestillende

EnolaGay

Anbefalte innlegg

Høres rart ut, man bør jo helst unngå det. Men jeg tror kanskje at jeg burde være flinkere til å ikke være så flink å unngå det..

Ibux er jo ikke som morfin, og man kan faktisk ta litt i perioder uten å få problemer?

Jeg sliiiiiiiiiiter med muskelsmerter og verking i ledd, går hele dagen og gleder meg til klokka er åtte for da sover ungene så jeg kan legge meg! Og våkner utslitt.

Kan man forebygge på noen måte? Og er det ok å ta en ibux før trening for eksempel? Vil det ha noe poeng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er veldig takknemlig for at legemiddelindustrien finnes, og jeg har lite hemninger med å bruke det de finner opp når det hjelper meg. (Samtidig overstiger jeg ikke doseringer og jeg tar ikke i utrengsmål, bare sånn at jeg ikke blir stempla som pillemisbruker her, da.)

Når man har smerter, så binder man seg i hele kroppen. Har man vondt i kneet, f.eks., så belaster man det andre beinet mer og får ganske raskt nye vondter fordi man overbelaster andre områder. Det samme med skulder og armer, har man vondt så skjermer man automatisk området så godt man kan og får til slutt andre problemer.

Derfor tror jeg det er svært klokt å bruke smertestillende om man har effekt av det. Jeg har aldri prøvd å ta smertestillende før trening direkte, mest fordi jeg har vondter som jeg skal ta hensyn til (og det kan jeg jo ikke hvis det ikke gjør vondt). Det kan godt hende det er helt greit å gjøre det om man har kroniske smerter som ikke kan gi større problemer om de trigges.

Bruker du Voltaren innimellom? Når man har vondt, og går med vondt, så kan det oppstå betennelser både der man har vondt og nye steder som man får vondt ut fra det jeg skrev tidligere om feilbelastninger. For meg er Voltaren rene vidundermedisinen, selv om jeg blir klin gæær'n i mage av det.

Konklusjonen er altså: Ja til piller. (Dessuten blir man jo helt sprø i topplokket av å gå med vondt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig takknemlig for at legemiddelindustrien finnes, og jeg har lite hemninger med å bruke det de finner opp når det hjelper meg. (Samtidig overstiger jeg ikke doseringer og jeg tar ikke i utrengsmål, bare sånn at jeg ikke blir stempla som pillemisbruker her, da.)

Når man har smerter, så binder man seg i hele kroppen. Har man vondt i kneet, f.eks., så belaster man det andre beinet mer og får ganske raskt nye vondter fordi man overbelaster andre områder. Det samme med skulder og armer, har man vondt så skjermer man automatisk området så godt man kan og får til slutt andre problemer.

Derfor tror jeg det er svært klokt å bruke smertestillende om man har effekt av det. Jeg har aldri prøvd å ta smertestillende før trening direkte, mest fordi jeg har vondter som jeg skal ta hensyn til (og det kan jeg jo ikke hvis det ikke gjør vondt). Det kan godt hende det er helt greit å gjøre det om man har kroniske smerter som ikke kan gi større problemer om de trigges.

Bruker du Voltaren innimellom? Når man har vondt, og går med vondt, så kan det oppstå betennelser både der man har vondt og nye steder som man får vondt ut fra det jeg skrev tidligere om feilbelastninger. For meg er Voltaren rene vidundermedisinen, selv om jeg blir klin gæær'n i mage av det.

Konklusjonen er altså: Ja til piller. (Dessuten blir man jo helt sprø i topplokket av å gå med vondt.)

Takk! Jeg har ikke prøvd voltaren nei. Er det på resept? Jeg prøvde naproxen en gang og fikk så vondt i magen at jeg ikke tok mer en den ene gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Jeg har ikke prøvd voltaren nei. Er det på resept? Jeg prøvde naproxen en gang og fikk så vondt i magen at jeg ikke tok mer en den ene gangen.

Mener du får voltaren stikkpillere på apoteket uten resept. De er jo bedre for magen om du tar den i den retningen...:). Billigere da om du må ha dette hele tiden og får det på blåresept hos en lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på resept, ja, men du kan kjøpe noe som heter Voltarol på apoteket uten resept. Det er det samme som Voltaren, men mye mildere.

Voltaren kan også slå seg hardt på magen, men jeg har funnet ut at om jeg spiser 1/2 brødskive, tar pilla og fyller på med 1/2 brødskive til, så blir jeg bare litt sånn løs og festlig i magen. Og fiser litt, da, men det er jo ikke farlig. :-)

Voltaren er betennelsesdempende og smertestillende i en og samme pille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener du får voltaren stikkpillere på apoteket uten resept. De er jo bedre for magen om du tar den i den retningen...:). Billigere da om du må ha dette hele tiden og får det på blåresept hos en lege.

Jeg tror kanskje du tenker på Voltarol? Voltaren er reseptbelagt, i begge ender. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på resept, ja, men du kan kjøpe noe som heter Voltarol på apoteket uten resept. Det er det samme som Voltaren, men mye mildere.

Voltaren kan også slå seg hardt på magen, men jeg har funnet ut at om jeg spiser 1/2 brødskive, tar pilla og fyller på med 1/2 brødskive til, så blir jeg bare litt sånn løs og festlig i magen. Og fiser litt, da, men det er jo ikke farlig. :-)

Voltaren er betennelsesdempende og smertestillende i en og samme pille.

Oki. Tror jeg skal gi det et forsøk. Jeg har for mye vondt og blir gretten av det. Stakkars unger som får ufortjent grroaarf stadig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje du tenker på Voltarol? Voltaren er reseptbelagt, i begge ender. :-)

Hei, da er det sikkert det. Jeg kjøpte noe til min mor som jeg mener damen på apoteken sa var noe alla voltaren. Hun anbefalte stikkpillere istedet for tabletter av disse om hun skulle bruke dem over lang tid. Dette er jo rene revegiften for maven. Min mor fikk blødende mavesår av sånne tabletter og måtte på sykehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki. Tror jeg skal gi det et forsøk. Jeg har for mye vondt og blir gretten av det. Stakkars unger som får ufortjent grroaarf stadig.

Huff ja, kjenner til den...

Dessuten tror ikke jeg det er noen egen plass i himmelen for de som har holdt ut unødvendig mye smerte. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, da er det sikkert det. Jeg kjøpte noe til min mor som jeg mener damen på apoteken sa var noe alla voltaren. Hun anbefalte stikkpillere istedet for tabletter av disse om hun skulle bruke dem over lang tid. Dette er jo rene revegiften for maven. Min mor fikk blødende mavesår av sånne tabletter og måtte på sykehuset.

Voltarol er en mildere form for Voltaren, ja, så damen har nok rett.

Skummelt med magesår, ja, jeg tar mine tabletter midt i ei brødskive, da unngår jeg smerter. Heldigvis har jeg bare begrensede perioder jeg går på dette, det lengste var en 4-ukers kur for et par år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke tatt ubux _før_ trening, såfremt du ikke er så dårlig at du ikke klarer å beveget deg på et fornuftig vis uten. Derimot kan du vel i ekstra dårlige perioder tar ibux i etterkant av trening, dersom treningen gjør at du får ekstra vondt. Om det er spesielle ledd du har vondt i, så ville jeg forsøkt å brukt isposer etter trening (og gjerne ellers også), evt. smurt på ibux gel eller tilsvarende.

Ibux er som du sier ikke morfin, men kan ha ikke ubetydelige bivirkninger hvis du er av dem som tolererer den typen medikamenter dårlig. Hvorvidt det er fornuftig å bruke en del ibux ol eller ikke, vil også avhenge av hvor god effekt du har av dem. Svært god effekt og ingen bivirkninger gjør det til et mer fornuftig valg, enn dersom du kun har liten eller moderat effekt.

Dersom du ofte føler behov for å bruke smertestillende, så synes jeg det er lurt å ta en samtale med lege om temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke smertestillende i utrengsmål, men jeg er veldig klar over at smerter er utrolig slitsomt for kroppen.

Om du har mye smerter, så bør du heller forebygge det, slik at kroppen kan bruke kreftene sine på å komme seg.

200 mg Ibux og 500 mg Paracet er ikke store doser, og du kan med fordel kombinere dem. Ta det jevnt fordelt utover dagen (3-4 doser) i en ukes tid, og se om du føler deg bedre.

Dosene kan økes til det dobbelte uten problemer (samme intervall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke tatt ubux _før_ trening, såfremt du ikke er så dårlig at du ikke klarer å beveget deg på et fornuftig vis uten. Derimot kan du vel i ekstra dårlige perioder tar ibux i etterkant av trening, dersom treningen gjør at du får ekstra vondt. Om det er spesielle ledd du har vondt i, så ville jeg forsøkt å brukt isposer etter trening (og gjerne ellers også), evt. smurt på ibux gel eller tilsvarende.

Ibux er som du sier ikke morfin, men kan ha ikke ubetydelige bivirkninger hvis du er av dem som tolererer den typen medikamenter dårlig. Hvorvidt det er fornuftig å bruke en del ibux ol eller ikke, vil også avhenge av hvor god effekt du har av dem. Svært god effekt og ingen bivirkninger gjør det til et mer fornuftig valg, enn dersom du kun har liten eller moderat effekt.

Dersom du ofte føler behov for å bruke smertestillende, så synes jeg det er lurt å ta en samtale med lege om temaet.

Ibux gel.. det har jeg søren meg aldri tenkt på en gang jeg! Har snakket med legen, som sier at jeg har fibromyalgi, som ikke sender meg videre i den sammenhengen, og som bare gjentar seg selv når jeg snakker om de problemene jeg har. "Ja det er jo klassis for slike plager som fibro.."

Nå sist måtte jeg ha med mannen min for å få igjennom at jeg ikke akter å gå uten behandling for pms plagene mine mer.. gaaahhh.. Hun har alltid bare trykket på meg "lykkepiller". Ettersom disse ødelegger sexlyst/evne så vil det ha mye å si for ekteskapet, og det er ikke så lett å avvise som bagatell når begge sitter der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff ja, kjenner til den...

Dessuten tror ikke jeg det er noen egen plass i himmelen for de som har holdt ut unødvendig mye smerte. :-)

Aller helst ønsker jeg meg tramadol...fiiiiine medisinen! Jeg fikk to brett etter brystoperasjonen i fjor sommer. Og har halvparten igjen enda. Tok ikke smertestillende da heller jeg, synes ikke det var noe verre enn vanlig liksom. Jaaaada. Er så flink attet.

*grimase*

Men den pilla funker så inderlig bra som varm kniv i smør. Så den har jeg liggende for "psykisk" virkning, når jeg får SÅ vondt skal jeg ta en. Og når jeg får SÅ vondt så tenker jeg at jaja, det blir sikkert verre en gang. Og så lar jeg være. *dum*

Du har rett, man får ikke ekstrapoeng i porten for å være teit! ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...