Gå til innhold

Tiksing - ukontrollerte bevegelser

Gjest wrypå

Anbefalte innlegg

Min datter på 10 år har lenge vært plaget med tiksing på øyne og hodepine. Dette har utviklet seg til ukontrollerte rykninger på hodet og den senere tid rykker hun også på armen. Hun registerer ikke dette selv. Hun er anspent og har vanskelig for å slappe av. Hun er en litt engstelig jente med litt lav selvfølelse. Hun er prematurbarn, født 11 uker for tidlig med fødselsvekt under 1500 gram. Problemet er tatt opp med fastlege og han har henvist til spesialist men som gikk via PP tjenesten og skolen. Der ble henvisningen stoppet fordi hun utvikler seg normalt på skolen. Som mor bekymrer jeg meg for utviklingen og jeg synes hun bør utredes. Med utredningen håper jeg å utelukke at det er noe galt med henne. Jeg ønsker råd for hvordan jeg skal håndtere dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gunnar Oftedal, barnelege

Som du beskriver problemet vil jeg tro det er en form for tics som plager din datter. Tics i form av ufrivillige, raske bevegelser som gjentar seg på bestemte måter er ikke helt uvanlig hos skolebarn. Som regel er det lettere former, men noen barn er plaget over lang tid, og de ufrivillige bevegelsene kan være ganske markerte. Du skriver at jenta er anspendt og litt engstelig, med lav selvfølelse: det er meget sansynlig at ticsene har sammenheng med dette.

En spesiell form for tics er Tourettes syndrom. Det typiske for denne typen er at det også er vocale tics, dvs. lyder/ord som kommer ufrivillig. Dersom det ikke er tilfelle hos din datter er det lite sansynlig at hun har Tourettes syndrom.

Også min vurdering er at dette problemer vikrker så stort og sammensatt at hun bør utredes videre. Siden henvisning gjennom pp-tjenesten ikke førte frem, anbefaler jeg at du henvender deg til fastlegen og ber om henvisning til BUP. Det at hun har normal utvikling på skolen er ingen grunn til å nekte henne en psykologisk/medisinsk vurdering. Jenta har det vanskelig og trenger hjelp for å komme videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...