Gjest overtidsfrykt Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Hei jeg er i dag 41 uker gravid. Ved jordmorkontroll var hjertelyden fin, og hun mente fostervannsmengden var bra. Jeg hadde bare 1 cm åpning, hun forsøkte "stripping". Første barn kom 6 dager før termin, men denne gangen merker jeg ingenting. Litt kynnere i dag etter strippingen, men ingen rier. Jeg er redd. Redd for dødfødsel, for at noe skal tilstøte barnet. Noe jeg også klart og tydelig forklarte jordmor, uten at det påvirket noe. Jeg har fått overtidstime på sykehuset dag 11. Altså om en uke. Jeg fikk beskjed om å ta kontakt om bevegelsesmønster endret seg, eller om andre ting skulle oppstå. Utfordringen er at jeg gjerne bare kjenner barnet morgen og kveld, og kan gå en hel dag uten å kjenne henne. Jeg ser da for meg om i verste fall noe skulle skje, så vil det jo være for sent å varsle. jeg er sliten av å gå rundt å engste meg, sover dårlig pga d. Og nå må jeg gå en uke ekstra (så sant ikke noe skjer) Jordmor mente det ikke ville det skje noe de neste par dagene. Kan du si noe om farene ved å gå overtid? Hvor stor er sjansen for at barnet dør? Finnes det noen tall her? Hvorfor Lillehammer tilbyr overtidstime etter 7 dg. mens det for meg er helt uaktuelt å få overtidstime før dag 11? Beklager et noe langt innlegg, på forhånd tusen takk for svar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sandra Salamander Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Er jordmoren du går til tilknyttet sykehuset? Uansett ville jeg ringt føden i morgen tidlig og bedt dem direkte om en overtidsvurdering snarest mulig. Hvis du ikke får det, ville jeg insistrert på å få en time hos en jordmor på føden (altså en annen jordmor enn "din" og på sykehuset) snarest. Det pleier man å få når man er på overtid. Når du først er der, insister på å få snakke med en lege som kan bestemme dette (det kan nemlig ikke alltid en jordmor). Ta med barnefaren som støtte og ha argumentene klare: At de gjør det på Lillehammer, at Folkehelseinstituttet har kommet med ny forskning. At det er slik i de fleste andre land (at man blir satt i gang etter en uke), at det helt sikkert kommer til å bli retningslinjene i Norge også etterhvert siden all forskning tilsier det er tryggest for barnet. At du er redd. At nyhetene skremte deg veldig, at du har ingen grunn til ikke å tro på Folkehelseinstituttet/ tro mer på jordmoren/sykehuset. Spør dem hvorfor de ikke tror på forskning? Gi dem et valg: Enten settes du i gang en av de nærmeste dagene, eller får de virkelig overbevise deg om at det er trygt og til det beste å vente enda lenger. Altså ikke bare si det til deg, men si det så du tror det og ikke er engstelig lenger. Jeg ble satt igang etter en uke med denne taktikken (fastlegen min bare fnøs, på sykehuset ble de plutselig enig med meg med en gang). Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Alle fødsler i Norge registreres i Fødselsregisteret, som danner grunnlag for statistikken omkring fødsler i Norge, varighet , utkomme etc. På grunnlag av denne og internasjonale retningslinjer/forskning gir, Helsedirektoratet sine anbefalinger for rutiner som følges av de fleste.Nesten alle fødeavdlingere med over 150 fødsler gjør overtidskontroller. Def. av overtidighet går ved 42 uker og da startes overtidskontrollen,noe tidligere ved små sykehus,gjerne 41+2.Det gjøres kontroll slik du har erfart. Kontrollene hos deg har skjønner jeg, vist normale forhold, og på den bakrunn er neste kontroll avtalt. Jeg skjønner tankene du gjør deg og engstelsen og jeg synes den engstelse kunne gittt en tidligere ktr. enn etter 11 dager, selv om jeg ikke kan se det er strenge medisinske grunner for tidligere kontroll. Ta kontakt med jormor igjen og fortell om dine tanker og engstesle og be om tildligere kontroll. Det er riktig at Lillehammer har en annen rutine enn den jeg har beskrevet, og det har vært diskusjon i fagpressen om dette,uten at rutiner i øvrige deler av landet er endret vesentlig 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FruH Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Hei. Jeg har fire, friske, flotte barn og har gått over tiden hver gang, 5, 8, 11 opg 14 dager, i den rekkefølgen. Gikk 14 dager overtidig med sistemann. Det er ganske naturlig at du kjenner litt mindre aktivitet nå, da det er liten plass å røre seg på. Men om du er veldig urolig hadde jeg insistert på en oppfølgertime på sykehuset, og forklart grundig min frykt der. Men tror personlig at du kan senke skuldrene og stole på at alt er bra, så fremt alt har vært fint så langt i svangerskapet. Går du over 14 dager derimot syns jeg det er større grunn til å bli litt bekymret. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.