Gå til innhold

Føler oss som tapere på Facebook

Anbefalte innlegg

Ref. flere tråder om å bli deppa av andres lykkelige statusoppdateringer:

"Reaksjonen på de overveldende mange suksessoppdateringene vil ofte være at vi selv skriver om hvor bra livet vårt er. Resultatet er et våpenkappløp.

– Derfor kan man raskt komme i en situasjon hvor 500 venner, som alle har det dårlig, forteller hverandre hvor fantastisk de har det, sier Jensen.

Det betyr ikke nødvendigvis at overskuddsoppdateringene er løgn. De er bare et svært snevert innblikk i virkeligheten."

http://www.forskning.no/artikler/2011/februar/280032

Fortsetter under...

Gjest Høstløv

''Det betyr ikke nødvendigvis at overskuddsoppdateringene er løgn. De er bare et svært snevert innblikk i virkeligheten.''

Det er positivt å fokusere på de gode tingene i ens liv, å skrive om det gjør en mer glad og fornøyd.

Gjest Nickløsheletiden

Jeg synes det vitner om klokskap å ikke legge ut om all mulig elendighet på facebook. Jeg har sett noen svært grelle eksempler. Noen burde vært beskyttet mot seg selv.

Jeg vil heller se glade statusoppdateringer som f.eks glede over en skitur eller knekkebrødbaking istedenfor bitterhet over at ungene har havnet i fosterhjem.

Jeg synes det vitner om klokskap å ikke legge ut om all mulig elendighet på facebook. Jeg har sett noen svært grelle eksempler. Noen burde vært beskyttet mot seg selv.

Jeg vil heller se glade statusoppdateringer som f.eks glede over en skitur eller knekkebrødbaking istedenfor bitterhet over at ungene har havnet i fosterhjem.

Helt enig. Man siler jo litt. Jeg legger ikke ut om all verdens tristesse, selvom det eventuelt skulle være litt tristesse. Finner heller noe gull i grusen, om jeg vil oppdatere på sånne dager.

Unntak ; bagatell-tragedier som teit frisyre-dag, middels fyllesjuke, og forsinka trikk og sånn er selvsagt helt greit.

Snart kommer gruppa "Oss som førler oss som tapere på Facebook" :D)) Så forresten nylig filmen om FB som omhandler menneskene rundt og bak FB, og tvisten til rettighetene.

I filmen framstilles grunnleggeren som Mr Venneløs som higet etter access til de kule club'ene, og med dette som motivasjon ønsket han å skape verdens kuleste sosiale nettsted. I filmen gjøres det et nummer ut av at samme dag som FB runder 1 mill tilhengere mister grunnleggeren sin eneste venn fra rl.

Annonse

''Jeg har sett noen svært grelle eksempler. Noen burde vært beskyttet mot seg selv'' Jeg har faktisk to ganger sett (menn) offentliggjøre og informere om samlivsbrudd på fb. Trist og pinlig på en gang :(

Gjest Nickløsheletiden

''Jeg har sett noen svært grelle eksempler. Noen burde vært beskyttet mot seg selv'' Jeg har faktisk to ganger sett (menn) offentliggjøre og informere om samlivsbrudd på fb. Trist og pinlig på en gang :(

Jeg har sett de har endret fra "gift" til "singel" og det synes jeg er naturlig :-)

Jeg skjønner ikke dette. Man burde bli mere deppa over andres ulykke enn lykke.

Mitt inntrykk er at fb er et veldig hyggelig og positivt samfunn. Folk er støttende og rause, og jeg tenker ikke et øyebelikk på at de skriver ting for å skryte av hvor "perfekt" de har det. Hvilket ingen for øvrig har. Perfekte liv finnes ikke, og takk for det.

Og nysgjerrig som jeg, nyter jeg å suge til meg litt sladder om hvem som har blitt sammen med hvem og den slags. Det er skikkelig kaker til kaffen.

Jeg burde antakelig bli deppa og misunnelig når mange av mine venner stråler av nyslått bestemorslykke, steril og barnløs som jeg er. Men jeg kan ikke si det plager meg i det hele tatt.

Gjest Nickløsheletiden

Helt enig. Man siler jo litt. Jeg legger ikke ut om all verdens tristesse, selvom det eventuelt skulle være litt tristesse. Finner heller noe gull i grusen, om jeg vil oppdatere på sånne dager.

Unntak ; bagatell-tragedier som teit frisyre-dag, middels fyllesjuke, og forsinka trikk og sånn er selvsagt helt greit.

Ja, slike bagateller blir noe annet, men siden jeg har barn på facebook, ville jeg for min del droppet "middels fyllesyke" ;-)

Mener du da "offentliggjort" i form av at de har endret sivil status på FB fra gift til singel, eller at de har skrevet masse info. om samlivsbruddet sitt der?

Har man først satt sivil status som synlig på FB, synes jeg da det er naturlig å endre den fra gift til singel.

For å unngå hele greia kan man bare velge å ikke legge inn noen sivil status der i det hele tatt.

Gjest Nickløsheletiden

Mener du da "offentliggjort" i form av at de har endret sivil status på FB fra gift til singel, eller at de har skrevet masse info. om samlivsbruddet sitt der?

Har man først satt sivil status som synlig på FB, synes jeg da det er naturlig å endre den fra gift til singel.

For å unngå hele greia kan man bare velge å ikke legge inn noen sivil status der i det hele tatt.

''Mener du da "offentliggjort" i form av at de har endret sivil status på FB fra gift til singel''

Det var det jeg tenkte på ja :-)

Jeg har sett de har endret fra "gift" til "singel" og det synes jeg er naturlig :-)

I det ene tilfelle skiftet han fra gift (eller i et forhold?) til singel før noen (inkl sønn på 12) var informert. I ettertid kom det masse statusoppdateringer om hvor happy han var, hvor bundet han hadde vært etc.

Det andre tilfellet var drøyere. Han åpenbarte både sinne og sorg dårlig forkledd som kommentarer på andre ting. Om noen hadde gått fra hverandre og dette ble referert i VG kunne han foreksempel legge ut link til saken og skrive "Vil ikke forbause meg om hun har bedratt han - føler med alle bedratte!" osv. Når de la ut hytta for salg linket han til FB og skrev "trist jeg tvinges til å miste min elskede hytte" etc - og det ble rett og slett kleint. Det er jo ikke venner han poster for, men en salig blanding av egen og hennes familie (hennes mor feks), kollegaer, venner og bekjente osv.

Annonse

Gjest Modern77

Når man har 2-3-400 venner på facebook så forteller man jo ikke alle disse hvor elendig man har det... så da blir det gjerne til at man kun skriver om det positive, og da er det lett å tro at denne personen bare har det så perfekt... som neppe er halve sannheten.

Og folk som legger ut mye om hvor høyt de elsker kjæresten osv... ofte er det noe de skjuler, at det kanskje ikke er så perfekt alikevel.

Jeg mener statusoppdateringer ut over å endre status ja. Se forøvrig svaret til Nickløsheletiden :)

En annen sak ad fb og nettvett: Jr fortalte om et par i venneflokken (de er 15) der hun hadde brutt med kjæresten og endret status fra "i et forhold" til "singel". Dette utløste et vell av kommentarer, og selv om overvekten var en variasjon av "synd/ trist" var det noen som skrev "bra/ haha/ go girl" etc. Kompisen til jr hadde blitt lei seg av dette, spesielt fordi faren, tanten og flere i familien til jenta hadde kommentert "best å være singel jenta mi", "bra" etc. Bare sånn for sikkerhets skyld: Gutten hadde ikke vært slem med henne på noen måte altså - familien var sikkert bare happy med at jenta ikke skulle binde seg tidlig. For gutten derimot, framstod utsagnene som et dårlig skussmål i all offentlighet...

I det ene tilfelle skiftet han fra gift (eller i et forhold?) til singel før noen (inkl sønn på 12) var informert. I ettertid kom det masse statusoppdateringer om hvor happy han var, hvor bundet han hadde vært etc.

Det andre tilfellet var drøyere. Han åpenbarte både sinne og sorg dårlig forkledd som kommentarer på andre ting. Om noen hadde gått fra hverandre og dette ble referert i VG kunne han foreksempel legge ut link til saken og skrive "Vil ikke forbause meg om hun har bedratt han - føler med alle bedratte!" osv. Når de la ut hytta for salg linket han til FB og skrev "trist jeg tvinges til å miste min elskede hytte" etc - og det ble rett og slett kleint. Det er jo ikke venner han poster for, men en salig blanding av egen og hennes familie (hennes mor feks), kollegaer, venner og bekjente osv.

Sånt egner seg ikke på FB synes jeg.

En annen sak ad fb og nettvett: Jr fortalte om et par i venneflokken (de er 15) der hun hadde brutt med kjæresten og endret status fra "i et forhold" til "singel". Dette utløste et vell av kommentarer, og selv om overvekten var en variasjon av "synd/ trist" var det noen som skrev "bra/ haha/ go girl" etc. Kompisen til jr hadde blitt lei seg av dette, spesielt fordi faren, tanten og flere i familien til jenta hadde kommentert "best å være singel jenta mi", "bra" etc. Bare sånn for sikkerhets skyld: Gutten hadde ikke vært slem med henne på noen måte altså - familien var sikkert bare happy med at jenta ikke skulle binde seg tidlig. For gutten derimot, framstod utsagnene som et dårlig skussmål i all offentlighet...

Ja, dette kan jo gå begge veger. Jeg ville ikke lagt inn sivil status om jeg ikke var sikker på at forholdet var av en viss seriøs karakter/varighet.

Det er ikke så enkelt når man er tenåring da. Man vil jo gjerne legge inn at man har kjæreste uansett sikkert.

Ja, dette kan jo gå begge veger. Jeg ville ikke lagt inn sivil status om jeg ikke var sikker på at forholdet var av en viss seriøs karakter/varighet.

Det er ikke så enkelt når man er tenåring da. Man vil jo gjerne legge inn at man har kjæreste uansett sikkert.

Ikke sant. I tilfellet jeg nevnte var det imidlertid de voksne jeg hadde forventet mer (nett)vett av...

Gjest Nickløsheletiden

Sånt blir bare barnslig og tåpelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...