Gå til innhold

Er dette "frekt" Eller er vi sære?

Anbefalte innlegg

Høres ut som du er "ytterligheten" i hjelpsomhet, kanskje?

Jeg ville nok ikke lånt bort huset mitt til naboens venner ( med mindre jeg kjente både naboene og gjestene godt.) og det kunne heller ikke falt meg inn å spørre naboen om mine gjester kunne få bo hos dem.

Jeg ville heller ikke lånt bort bilen min til "hvemsomhelst" med mindre det var en nødsituasjon.

For selvom bilen er forsikret og evt økonomisk tap blir erstattet, så er det tross alt jeg som ville blitt sittende med trøbbelet og konsekvensene hvis noe skulle skje.

Og denne risikoen er jeg faktisk ikke villig til å ta bare for å være snill.

Det er en fin ting å være generøs og hjelpsom. Men det er også en viss forskjell på å TILBY noen en tjeneste, og det å bli forespurt om en tjeneste.

Når man tilbyr har man jo på forhånd tatt stilling til at man ønsker å gjøre tjenesten. Men når man blir spurt kan man havne i situasjonen at det er vanskelig å si nei, selvom man ikke er helt bekvem med å si ja.

Det er også en fin balansegang mellom det å være snill og det å være "dumsnill"

Folk som alltid stiller opp, og aldri sier nei, har dessverre en tendens til å bli utnyttet og lite respektert.

(uten at dette forøvig har noen relevans saken i hovedinnlegget)

Helt uenig i siste avsnitt, hvertfall. Min erfaring er at hjelpsomhet avler hjelpsomhet, og at er en snill & grei blir man stort sett møtt med at folk er snille og greie tilbake..What goes around comes around! :)

Fortsetter under...

• Svar 123
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tzatziki1365380058

11

• Sara Bernard

8

• laban

6

• Mary Poppins

5

"Men ville jo bli litt irritert om samme mennenskene lånte dem år etter år for å spare penger til investering eller leie selv."

Her er du inne på et vesentlig poeng.!

Et engangstilfelle er greit nok. Men når det tilsynelatende blir en gjentagende løsning ,og nærmest en forventning, at vi skal bidra med ski-utstyret de trenger, så blir det noe annet!

Vi bruker utsyret såpass lite selv at hvis vi låner det bort en helg eller to hvert år, så står faktisk "lånerne" for bortimot 50% av bruken/slitasjen...

''Vi bruker utsyret såpass lite selv at hvis vi låner det bort en helg eller to hvert år, så står faktisk "lånerne" for bortimot 50% av bruken/slitasjen...''

Ah da har jeg løsningen som slår to fluer i en smekk!! Selg skiene deres!! 1. Dere slipper å ha nye fine ski stående hjemme og samle støv, pluss at siden dere kun står på ski to ganger i året er det like rimelig å leie 2. Dere slipper å lyve til venneparet deres, for dere har ikke lenger noen ski å låne bort!

Sånn, det var ett problem mindre!!! ;-)

''Vi bruker utsyret såpass lite selv at hvis vi låner det bort en helg eller to hvert år, så står faktisk "lånerne" for bortimot 50% av bruken/slitasjen...''

Ah da har jeg løsningen som slår to fluer i en smekk!! Selg skiene deres!! 1. Dere slipper å ha nye fine ski stående hjemme og samle støv, pluss at siden dere kun står på ski to ganger i året er det like rimelig å leie 2. Dere slipper å lyve til venneparet deres, for dere har ikke lenger noen ski å låne bort!

Eller ennå bedre: Selg det billig til de venna som låner utstyret hvert år!

Du er så løsningsorientert, Poppins! :D

''Og, er de av typen som synes det er naturlig å spørre må de også tåle et "du, det passer dessverre ikke å låne bort utstyret i år".''

Det vil jo åpne for at de godt kan spørre igjen neste år. Jeg ville sagt at "Dessverre, vi har bestemt oss for at vi ikke vil fortsette å låne bort skiutstyret vårt lenger" og kanskje lagt til at det ikke koster mange kronene å leie ski i bakken om det passer sånn.

Sant nok. Er nok best det, om poenget skal skikkelig fram.

Hahaha! :) Utmerket forslag! :D

Eller ennå bedre: Selg det billig til de venna som låner utstyret hvert år!

Du er så løsningsorientert, Poppins! :D

Jeg tenkte på det også skjønner du, men siden dette (tyske?) utenlandske venneparet ikke er keen på å betale for å leie ski er de nok ikke keen på å kjøpe ski heller.. de vil ha det graaaaaatis

;-)

Annonse

Vi har lånt bort skiutstyr flere ganger, så jeg hadde ikke hatt noe problem med forespørselen tror jeg. Å låne for å spare penger synes jeg er en helt fair sak, forresten, vi har stort sett fått ei flaske vin eller noe sånt som takk.

Vi har godt utstyr til oss alle, både langrenn og alpint, men vi har ikke kjøpt spesielt dyrt til noen av oss. Alpinutstyret er kjøpt brukt, noe nytt og noe brukt på langrenn. Langrensskiene mine hadde jeg nok ikke lånt bort, forresten, for de bruker jeg selv stort sett hver dag det er snø, da hadde jeg lånt bort "gammelskia". Nå er det forsåvidt ikke så mange ganger jeg har lånt bort langrensski til voksne, når jeg tenker etter, tror ikke det har skjedd mer enn 2 ganger på mange år.

Har heller ikke så sterkt forhold til utstyret, det er tross alt noe vi har for å more oss, det er ikke konkurranse og toppidrett vi driver med, og riper på øversiden bryr vi oss lite om. Det blir det uansett hvem som kjører med dem, liksom, det er trangt i heiskøer.

Litt av problemet med å låne bort utstyr, er at man skal ha litt flaks for at skoene skal passe. Og passer ikke skoene, så passer ikke skia heller om skoene blir større eller mindre. Da må man justere, ikke at det er noen stor jobb, det må bare gjøres av noen som vet hvordan de gjør det.

Siden dere ikke vil låne bort skiutstyret, så synes jeg dere må si det til vennene deres. Det er ikke noe hyggelig om dette skal bli et gnagsår, det høres jo ut som du synes de allerede har vel mye goder av å kjenne dere. Si nei når du ikke vil.

Rausheten ligger jo i å ikke føre lister over hva man gir og hva man får igjen.

Hvis alle var flinkere til å låne og låne bort hadde vi kanskje fått ned forbruket litt. Altfor mange sitter på hver sin haug med dyre ting som blir lite brukt.

Synes selv man skal få sette gremser uten å bli kalt lite raus av den grunn.. man har ulike personlige grenser for hva en ønsker å låne bort. Og om det stadig er skjevheter ift hvem som tenderer til stadig å låne uten å gjengjelde, vil jeg si rausheten kan bikke over mot dumsnillhet.

Litt på siden: Jeg har en relativt distré venninne fra barndommen som i alle år har måttet låne penger av meg. 100 kr der, 1000 kr der. Jeg har alltid hatt økonomisk sans, ikke hun. Jeg har lånt bort, men sjelden fått tilbake. Men jeg er veldig glad i henne, og hun gir meg svært mye via vennskapet vårt. Men når det gjelder å låne bort penger har jeg de siste årene sagt nei.

Synes du da jeg er lite raus?

Gjest Ski-tull

Vi har vurdert muligeten, men kommet frem til at det på sikt er både mere praktisk og lønnsomt å eie sitt eget, enn å leie.

For det første har vi da alltid utstyr som passer og som er tilgjengelig de (få) gangene vi bruker det.

Og siden det blir lite brukt og slitt kan vi ha samme utstyret i mange år, så investeringen ved kjøp vil tjenes inn etter noen gangers bruk.- i forhold til leie.

Gjest Elextra

Vi har vurdert muligeten, men kommet frem til at det på sikt er både mere praktisk og lønnsomt å eie sitt eget, enn å leie.

For det første har vi da alltid utstyr som passer og som er tilgjengelig de (få) gangene vi bruker det.

Og siden det blir lite brukt og slitt kan vi ha samme utstyret i mange år, så investeringen ved kjøp vil tjenes inn etter noen gangers bruk.- i forhold til leie.

Ja, å leie er ganske dyrt.

Største fordelen ved å ha eget utstyr er etter min mening at terskelen for å komme seg ut på ski blir betydelig lavere :).

Annonse

Jeg syns det var en god ide å si det som Catlin foreslår lenger ned. Si at dere ikke har lyst til å låne bort skiutstyr. Hvis de spør hvorfor, eller viser til at dere har lånt det bort før, så kan dere jo si at "ja vi har lånt dem bort to ganger, men vi liker egentlig ikke å låne bort skiutstyr Håper deres venner finner en annen løsning. God tur!"

Maser de mer, så bare gjenta som "hakk i plata", at beklager, men dere har ikke lyst til å låne bort skiutstyr.

Dere trenger absolutt ikke å ha dårlig samvittighet av den grunn. Folk har forskjellige ting de ikke liker å låne bort, og det har ingen noe med.

Jeg synes ikke dere er sære. Hadde gjene hjulpet noen "i nød", men ikke gjentatte ganger på denne måten. Da får deres vennepar kjøpe noe bruktutstyr til sine utenlandske venner- eller de får kjøpe selv hvis de faktisk skal på ski hvert år.

Vi har greit skiutstyr, bor sånn til at vi kun får brukt det når vi er på hytta på fjellet- dvs. ikke allverdens bruk. Men gidder ikke å holde naboene med utstyr av den grunn.

Jeg ønsker heller ikke å låne bort hytta eller huset, selv om vi ikke "har bruk for det" hele tiden.

Synes det er frekkt av deres venner å spørre.

Mange gode argumenter her. Jeg er helt enig.

Jeg synes at dere er litt sære, ja. Jeg har ikke noe imot å låne bort ustyr, og ville heller ikke nølt med å spørre folk jeg ser på som venner om å få låne, heller.

Jeg har heller ingenting i mot og låne bort forskjellig. Men jeg synes det er forskjell på og låne bort kostbart skiututstyr en gang i blant, ved behov, til en fast årlig ordning.

Helt uenig i siste avsnitt, hvertfall. Min erfaring er at hjelpsomhet avler hjelpsomhet, og at er en snill & grei blir man stort sett møtt med at folk er snille og greie tilbake..What goes around comes around! :)

''Min erfaring er at hjelpsomhet avler hjelpsomhet, og at er en snill & grei blir man stort sett møtt med at folk er snille og greie tilbake..''

Helt enig. :)

tzatziki1365380058

Å benytte deres feriested er ikke akkurat noen "gratis-invitasjon" siden det vil koste oss dyrt i reise og oppholdsutgifter.

Det blir som en hvilken som helst sydentur.

Så jeg synes ikke dette kan sammenlignes med å låne utstyr for å "spare" penger.

''Å benytte deres feriested er ikke akkurat noen "gratis-invitasjon" siden det vil koste oss dyrt i reise og oppholdsutgifter.

Det blir som en hvilken som helst sydentur. ''

Si meg, hvilken verden lever du i??? Det er mye billigere å fikse ferie selv enn å kjøpe en "hvilken som helst ferietur". Det er en kjempefordel å få låne leilighet gratis! Da blir det nemlig enda billigere.

At du ikke setter pris på det, er en helt annen sak. Men ikke skyld på vennene dine for det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...