Gjest isolert Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Vi er en familie på fire som bor på en gård. Våre barn på 6 og 8 år vil jo gjerne ha noen å leke med. Ulempen er at vi bor noen km. unna andre barn. De fleste andre barn i bygda her kan gå til hverandre da de bor så nærme hverandre. Vi må enten planlegge eller ringe. Vi spørr da om andre barn vil komme til oss eller omvendt. Som regel ikke noe problem. Men det ringer nesten aldri noen til oss. Det er alltid vi som må ta initiativ. Føler også vi blir litt til bry når vi ringer. Jeg tror det skyldes at de synes det er enklere at barna deres leker med nabobarn som de kan gå til enn at de skal ut i bil for å levere barn til oss. Men våres barn må jo også få leke med noen. Jeg lurer derfor hva dere tenker som bor i boligfelt hvor det er flere barn deres barn kan leke med. Synes dere det er kjiipt om foreldre som bor lenger unna spørr om deres barn kan komme på besøk siden det innebærere henting og bringing? Foretrekker dere at de barna som bor et stykke unna heller kommer til dere slik at dere slipper ut i bil? Eller vil dere ut i bil selv for og levere og hente? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Klart det er lettest at de leker med unger i nabolaget. Det krever minst innsats. Dersom de skulle leke med unger lengre bort, foretrakk jeg at poden ble med hjem dit etter skolen/SFO. Men selv da foretrakk jeg at barnet ble tilbudt skyss (fordi jeg på den tiden ikke hadde bil). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GPn Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Jeg er vokst opp på bygda og avstandene var ikke ubetydelige. Kan ikke huske annet enn at vi lekte hver dag. Kan ikke huske en eneste gan at det var foreldrene våre som organiserte dette. Jeg tror det er best slik. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest isolert Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Jeg er vokst opp på bygda og avstandene var ikke ubetydelige. Kan ikke huske annet enn at vi lekte hver dag. Kan ikke huske en eneste gan at det var foreldrene våre som organiserte dette. Jeg tror det er best slik. De er heldige de som bare kan gå til hverandre. Men å la en 6-åring gå alene 3 km for å finne noen å leke med våger jeg bare ikke. Det blir jo lettere om noen år når de kan sykle til andre barn. I mellomtiden er det jo fint om andre foreldre forstår problematikken og ofrer seg bittelitt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Vi har bevist bosatt oss i et borettslag. Det har selvfølgelig kjempefordeler. I dag slipper man heller ikke ungene løs slik det var når vi vokste opp, som GPn mener er det beste. Dersom man har bil er det helt uproblematisk å hente bringe barn. Men jeg kan tenke meg at de som bor litt i utkanten må bruke litt mer energi på å invitere. Fordi det er er lettere å selv gå å ringe på hos naboen. Men for guds skyld ikke tenk på at folk ser på det som et slit, det er nok bare tilfeldigheter. Men du kan jo være på tilbudssiden og tilby å kjøre dem hjem. Du og barna dine må nok bare stå på og invitere. Evt at barna selv ringer og spør om de skal leke, og blir enig om hvem de skal være hos. Det er sikkert lurt at dere er aktive og melder dere med i diverse verv, eks klassekontakt osv. Samt at barna er med på aktiviteter. Snart er også barna større og kommer seg vel mer i mellom selv også. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Jeg er vokst opp på bygda og avstandene var ikke ubetydelige. Kan ikke huske annet enn at vi lekte hver dag. Kan ikke huske en eneste gan at det var foreldrene våre som organiserte dette. Jeg tror det er best slik. Du har kanskje ikke barn selv? Mye er annerledes enn da vi selv var små. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Jeg er vokst opp på bygda og avstandene var ikke ubetydelige. Kan ikke huske annet enn at vi lekte hver dag. Kan ikke huske en eneste gan at det var foreldrene våre som organiserte dette. Jeg tror det er best slik. Selvsagt må foreldre organisere mye hvis det er snakk om at barna må kjøres til og fra 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Vi bor i byggefelt og det er mange barn rundt oss her som barna kan leke med. Ei av de beste venninnene til førsteklassingen vår bor imidlertid litt "ute i skogen" og jentene kan ikke gå itl hverandre - altså må de bli kjørt. De leker masse, både på skolen, her hos oss og hos den andre jenta. Jeg ble litt truffet av det du sa. Det skjer oftere at venninna spør mi jente om å komme hit enn omvendt. Som regel passer det greit. Det beste, synes jeg, er at de blir med hverandre hjem direkte etter sfo, for da slipper vi en kjøretur. Jeg er lite lysten til å ut med bilen like etter vi har kommet hjem fra jobb. Dersom mi jente ikke leker med venninna "i skogen", har hun andre å leke med her i nærheten. Hun andre må jo organisere lekingen med andre på en annen måte. Men det er ikke noe mas i det hele tatt. Jeg må vel heller bli enda lit flinkere å invitere venninna hit. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Vi bor i et område med massevis av unger i umiddelbar nærhet, og jeg synes selvfølgelig det er praktisk og greit at ungene våre bare kan stikke ut og finne venner - det er jo en av grunnene til at vi har bosatt oss akkurat her. Så ja, det er litt mer heft om vi må styre med avtaler, bringing og henting. Men det ene barnet mitt har en god venn som bor litt lenger unna (altså i kjøre-avstand), og så lenge de har så mye glede av hverandre, synes jeg absolutt det er verdt bryet å organisere litt av og til for at de skal være sammen. De er sammen et par ganger i måneden, besøker hverandre annenhver gang, og det er som regel foreldrene til den som er på besøk hos den andre som kjører og henter. Da fordeles det rimelig jevnt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trampetroll Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Jeg er vokst opp på bygda og avstandene var ikke ubetydelige. Kan ikke huske annet enn at vi lekte hver dag. Kan ikke huske en eneste gan at det var foreldrene våre som organiserte dette. Jeg tror det er best slik. Jeg vokste også opp på "bygda" og selvfølgelig ble vi kjørt hit og dit. Helt til et godt stykke utpå barneskolen hvor vi kunne begynne å sykle. Et barn i småskolen går ikke 5-10 km alene for å besøke venner. Det kan du da ikke mene? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ikke mitt navn Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Jeg vokste også opp på "bygda" og selvfølgelig ble vi kjørt hit og dit. Helt til et godt stykke utpå barneskolen hvor vi kunne begynne å sykle. Et barn i småskolen går ikke 5-10 km alene for å besøke venner. Det kan du da ikke mene? Det gjør han tydeligvis. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trampetroll Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Det gjør han tydeligvis. Jeg velger å tro at han bare husker feil ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Hvis du føler at det er til bry - tilby å både hente og levere, så er ikke det noe tema i det minste. Evt plukk opp på sfo om de går der, da kan du til og med spare foreldrene for å måtte dra tidlig hjem fra jobb. Begge mine har hatt venner utenfor gåavstand - selv om vi bor i Oslo - og vi har delt på å hente/levere, uten problem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Har man bosatt seg litt utenfor, må man nesten belage seg på å hente og levere litt mer enn andre - også andres barn - for at ikke egne barn skal havne litt utenfor. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Har man bosatt seg litt utenfor, må man nesten belage seg på å hente og levere litt mer enn andre - også andres barn - for at ikke egne barn skal havne litt utenfor. Mitt ovennevnte svar var selvfølgelig til følgende: ''Synes dere det er kjiipt om foreldre som bor lenger unna spørr om deres barn kan komme på besøk siden det innebærere henting og bringing?'' Hadde noen foreldre bosatt langt unna, hvis barn ikke var spesielt nære mine, invitert på besøk (innbærende at vi hentet og bragte), hadde det nok ofte vært fristende å svare nei, ja, om barna hadde "like gode" kamarater i nabohusene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hoppsideisi Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Jeg synes absolutt ikke det er kjipt at mine barn blir bedt hjem til noen selv om det innebærer at vi må kjøre eller hente. Det er bare hyggelig hvis de er venner og vil på besøk eller blir bedt. Vi bor også i byggefelt og det er jo bare de i "vår" gate og noen gater bortenfor ungene går på besøk til selv. Mange i klassn bor også andre steder litt lengre vekk og da må vi jo kjøre/hente selv om det kanskje bare er ti minutter å gå eller iallefall gå for å møte dem da, iallefall når det er mørkt...så det blir det samme synes jeg. Jeg synes at å kjøre og hente barna er det minste vi kan gjøre, det viktigste er at barna har et sosialt liv tenker jeg. Jeg er dessuten opptatt av at barna har venner de fungerer bra sammen med selv om de bor langt unna og ikke bare er sammen med noen fordi de bor i nærheten og at det er praktisk for oss foreldre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Mitt ovennevnte svar var selvfølgelig til følgende: ''Synes dere det er kjiipt om foreldre som bor lenger unna spørr om deres barn kan komme på besøk siden det innebærere henting og bringing?'' Hadde noen foreldre bosatt langt unna, hvis barn ikke var spesielt nære mine, invitert på besøk (innbærende at vi hentet og bragte), hadde det nok ofte vært fristende å svare nei, ja, om barna hadde "like gode" kamarater i nabohusene. Ærlig svar. Som jeg også flere er enige i, selv om dette ikke er helt PK. Overnattingsbesøk er jo et alternativ når de bor litt fra hverandre. Tilbud skyss er også med på å lettere få et ja. Mange har flere unger, med ulike aktiviteter i uka. Det å da også plutselig skulle ha en ekstra bringe/hente runde i en ellers full timeplan kan være vanskelig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest isolert Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Jeg synes absolutt ikke det er kjipt at mine barn blir bedt hjem til noen selv om det innebærer at vi må kjøre eller hente. Det er bare hyggelig hvis de er venner og vil på besøk eller blir bedt. Vi bor også i byggefelt og det er jo bare de i "vår" gate og noen gater bortenfor ungene går på besøk til selv. Mange i klassn bor også andre steder litt lengre vekk og da må vi jo kjøre/hente selv om det kanskje bare er ti minutter å gå eller iallefall gå for å møte dem da, iallefall når det er mørkt...så det blir det samme synes jeg. Jeg synes at å kjøre og hente barna er det minste vi kan gjøre, det viktigste er at barna har et sosialt liv tenker jeg. Jeg er dessuten opptatt av at barna har venner de fungerer bra sammen med selv om de bor langt unna og ikke bare er sammen med noen fordi de bor i nærheten og at det er praktisk for oss foreldre. Mitt inntrykk er også at det er mest vanlig at foreldrene til den som besøker henter og bringe. Har vurdert å hente og bringe barn men føler det virker nesten litt desperat etter at våre barn skal ha noen å leke med. Men mulig jeg skal begynne å tilby meg. Det gjør i såfall ikke oss noe å kjøre på andres barn. Det viktigste er at våre barn får noen å leke med. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest isolert Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Mitt ovennevnte svar var selvfølgelig til følgende: ''Synes dere det er kjiipt om foreldre som bor lenger unna spørr om deres barn kan komme på besøk siden det innebærere henting og bringing?'' Hadde noen foreldre bosatt langt unna, hvis barn ikke var spesielt nære mine, invitert på besøk (innbærende at vi hentet og bragte), hadde det nok ofte vært fristende å svare nei, ja, om barna hadde "like gode" kamarater i nabohusene. Nå er det ikka alltid like enkelt å velge hvor en skal bo. MEn det er nå en sak. Selvsagt kan vi hente og bringe barn som kommer til oss. Men jeg får kanskje en følelse av at andre også synes det er litt drøyt. Om et vennepar av deg og din mann inviterer dere på besøk så forventer dere vel ikke at vennene dine også skal hente og levere dere tilbake når dere har bil selv. Det gjør absolutt ikke noe for oss og levere og hente andres barn. Men jeg har følt det kanskje litt pinlig å tilby meg. Barna får jo mat her og får rote og styre på også. Men skjønner at noen allikevel synes det er kjiipt og bli spurt, så mulig jeg samler mot til meg å spørre om jeg skal hente og levere. Folk tenker jo s forskjellig, så flott å få innspill her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest isolert Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Vi har bevist bosatt oss i et borettslag. Det har selvfølgelig kjempefordeler. I dag slipper man heller ikke ungene løs slik det var når vi vokste opp, som GPn mener er det beste. Dersom man har bil er det helt uproblematisk å hente bringe barn. Men jeg kan tenke meg at de som bor litt i utkanten må bruke litt mer energi på å invitere. Fordi det er er lettere å selv gå å ringe på hos naboen. Men for guds skyld ikke tenk på at folk ser på det som et slit, det er nok bare tilfeldigheter. Men du kan jo være på tilbudssiden og tilby å kjøre dem hjem. Du og barna dine må nok bare stå på og invitere. Evt at barna selv ringer og spør om de skal leke, og blir enig om hvem de skal være hos. Det er sikkert lurt at dere er aktive og melder dere med i diverse verv, eks klassekontakt osv. Samt at barna er med på aktiviteter. Snart er også barna større og kommer seg vel mer i mellom selv også. Lykke til! Takk for tips. Godt å vite at det finnes foreldre som dere som ikke ser på det som et problem at barna deres kan leke med barn i utkanten. Ser jo at foreldre tenker forskjellig her og at noen er "rausere" enn andre. For oss er det ikke et problem å hente/ levere andres barn men tror kanskje også at foreldrene til de barna som er her mest ville syns det er litt rart om vi plutselig begynte å tilby meg. Men vi kan jo se om vi skal invitere noen andre som ikke har vært hos oss, for så å tilby oss å kjøre. Tror noek de fleste med bil selv kanskje føler det blir litt pinlig å si ja til men kanskje jeg tar feil? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.